overgestapt op onbeperkt hooi maar schrik me rot.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:50

Het paard van nu heeft geen stop, dus die zal eten wat hij kan.
Kan je niet wat minder kwaliteit hooi kopen?
Ik bedoel geen slechter hooi maar hooi met dikkere stengels en weinig voedingsstoffen.
Dan kunnen ze onbeperkt eten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:59

Hihi, ben al blij dat ik goed hooi kan krijgen voor een betaalbare prijs. Stro zal ik er boven op leggen de volgende keer. eens kijken hoe dat gaat. Ze staat wel zonder deken trouwens. Lijkt nu ook weer minder te eten. Kan door de regen en wind komen, maar goed de winter moet nog beginnen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:21

Mindfields

Re: overgestapt op onbeperkt hooi maar schrik me rot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:25

1 baaltje hooi per dag vind ik niet bijzonder veel hoor, dat kregen die van mij ook toen ik ze zelf voerde, maar goed die werden wel gewerkt etc. Het wordt nu 's nachts ook flink kouder dus als hij 24/7 buiten staat zal hij meer gaan eten om zich lekker warm te houden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:36

Het is nu nog niet echt koud voor de paarden he. :)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:53

Misschien denk ik nu wel te simpel he? Maar een halve baal in die slowfeeder en de rest in 2 of 3 hoopjes op het land?
Dan blijft ze iig niet de hele dag op dezelfde plek staan.
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet schrikbarend veel, aangezien het toch wel iets kouder wordt en ze geen gras heeft als ik het goed begrijp?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:10

Ok dus het is niet eens schrikbarend veel? Maar toch koud is het nog niet. De regen van de afgelopen dagen zou ook geen probleem moeten zijn. Ik ga niks verspreiden qua hooi. Veel verspilling en het wordt een troep, de wei is van klei en helaas nu niet te doen, anders kon ze daar wel op.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:15

Nja goed, als ik me bedenk dat mijn pony 3x per dag aardige berg kuil krijgt en dan overdag van 10 tot 5 ongeveer op de wei staat, waar wel gras op staat en dus de ganse dag loopt te eten.. 2x per dag een kilo brok en dan nog seniores priores 's avonds krijgt en dan ook nog eens van mij na het rijden muesli er bovenop. Maar goed, die van mij valt ook eerder af dan dat ze aankomt en kan dus ook elk beetje gebruiken.. (ze is overigens 11, dus geen oudje)
Ik persoonlijk zou het nog even aankijken, misschien gaat ze nog wel rustiger eten als ze merkt dat ze de hele dag voer heeft en misschien heeft ze het wel gewoon nodig. Komt ze nou echt gigantisch aan, dan kun je altijd nog ingrijpen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:30

Ja dat klopt. Ik houd het gewoon even in de gaten. Nu ik hieruit haal dat het niet eens schrikbarend is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:52

TurdusMerula schreef:

Nee maar wel ineens van 12 graden 's nachts naar 4 graden, das wel een verschil :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:07

TurdusMerula schreef:

Het topic is geopend toen het veel regende. Daar kunnen ze veel slechter tegen dan tegen kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:25

Als jij maar 1 keer kan komen en zij maar een halve baal mag, dan een halve baal geven en dit bv in verschillende porties ergens in te doen..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:54

nou hier gaat het al tegen het vries punt aan s'nachts.had nog een voer bak buiten staan stond wat regen water in en dat was ijs geworden,dus misschien heeft je paardje het nodig.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:27

Mindfields schreef:
TurdusMerula schreef:

Nee maar wel ineens van 12 graden 's nachts naar 4 graden, das wel een verschil :D

Das een groot verschil inderdaad, maar wel een verschuiving naar 'comfortabele temperatuur voor paarden'.

keona schreef:
nou hier gaat het al tegen het vries punt aan s'nachts.had nog een voer bak buiten staan stond wat regen water in en dat was ijs geworden,dus misschien heeft je paardje het nodig.

Vorst is geen probleem voor paarden. ;)
Paarden krijgen het inderdaad koud bij de combinatie langdurige regen/sneeuw + wind. :)

Dit topic is inderdaad met herfstweer geopend, dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat!

Of één baal te veel is voor jouw paard is lastig zo te zeggen; ik vind het geen extreme hoeveelheid maar het hangt ook van je paard af (ras, temperament, enz.) :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:31

Ik denk dat een maatje zoeken al een goede oplossing zou zijn. wat moet je paardje anders doen dan eten??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:43

PBA_ schreef:
Kan dat zonder dat ze de halve dag niks te eten heeft? Ben bang dat ze dan te lang zonder zit en haar darmen stil komen te liggen.

Ruwvoer doet er meer dan een dag over om er aan de andere kant uit te komen, dus een tijdje van de dag geen hooi is niet meteen lege darmen. Het nodigt wel uit om uit verveling te gaan klieren. Dat kan een probleem zijn als het zich uit in stalondeugden bij stalpaarden, maar een voordeel als een paard dan gaat zoeken of hij niks wat anders kan vinden, en dus vanzelf meer gaat bewegen.
Het is wel verstandig om dan voor de nacht weer te geven, als de temperaturen immers dalen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 19:13

Bedankt voor alle reacties. Ik ga er allemaal even over nadenken wat de beste volgende stap is die ik kan zetten. Een maatje is mijn grootste wens maar niet 1,2,3 zo te vervullen. Dier moet ook de nodige zorg kunnen hebben als er wat is. Op dit moment kan ik dit eventje niet missen. aanschaffen is het punt natuurlijk niet. Feit is ook dat ik er geen paard van een ander mag stallen ivm regelgeving van de vereniging van de stadsweides, wat het even iets lastiger maakt, anders wist ik het wel. Maar ze staat te kroelen met de buren wat wel fijn is. Hekje is laag namelijk. Op dit moment Lijkt het iets langzamer te gaan met het hooi, maar ik moet zeggen dat ik er op dit moment even niet heel veel op heb kunnen letten en het er gewoon bij heb gegooid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:27

Ik denk ook dat het hele begrip 'onbeperkt ruwvoer geven' niet helemaal voldoet aan wat nou eigenlijk de bedoeling is.

Het gaat er om je paard zo natuurlijk mogelijk zijn voer aan te bieden. In de natuur zijn paarden namelijk bezig met het zoeken (!!) naar voer. En daar zit nou juist het knelpunt! Ze zoeken naar voer, maar dat betekent niet dat ze de hele dag eten. Ze vinden her en der kleine hoeveelheden. Hier en nu zie je paarden die de hele dag stil staan in hun paddock en zichzelf volvreten aan hooi al dan niet in een slowfeeder. Ze gaan niet op zoek, scharrelen niet rond, nee, ze staan maar te vreten. Het hele concept slaat op deze manier nergens meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 08:11

Pure verveling...doen mensen ook, die gaan zich ook volproppen als ze geen daginvulling hebben.

ginny25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:05

Cassidy schreef:
stablegrazer aanschaffen? Komt het hooi in gedoseerde porties naar buiten, en krijgen ze alsnog niet overdadig veel.

http://www.stablegrazer.com

Hoi

Wat een geweldig ding

lucied

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 22:51

we hebben het ook geprobeerd, ze staan met zijn vieren op een hectare land. moeten lopen naar het hooi.............. ja en dan een grote baal in 2 weken op. Wat weegt zo.n grote vierkante baal die je alleen kan verplaatsen met een kraan? juist ja...Beetje veel gegeten dus normaal doe je er een maand mee. ja hooinetten met kleine mazen.... een hectare grond.... eikels .. takjes en nu ........... hele dikke knollen die kortademig zijn bij het rijden... Dus ik ga gewoon weer 2 keer per dag voeren zoals we dit al 20 jaar doen . Lijkt me toch beter voor onze paarden .

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:23

Ik voer onbeperkt ruwvoer.dat in houd dat ze 2x per dag voldoende hooi krijgen en 2x per dag nog een half pak stro in hun voerbak.zo kunnen ze de hele dag knabbelen en toch over eten ze zich niet wat ze bij alleen hooi wel doen,paardjes zijn mooi opgewicht.en bij onbeperkt hooi heb je ook nog eens veel meer mest.de enige in mijn roedel die eventueel ook enkel op onbeperkt voordroog of hooi zou kunnen is mijn engelse volbloed van 22,maar zo gaat het ook met af en toe wat extra krachtvoer en pulp

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:45

lucied schreef:
we hebben het ook geprobeerd, ze staan met zijn vieren op een hectare land. moeten lopen naar het hooi.............. ja en dan een grote baal in 2 weken op. Wat weegt zo.n grote vierkante baal die je alleen kan verplaatsen met een kraan? juist ja...Beetje veel gegeten dus normaal doe je er een maand mee. ja hooinetten met kleine mazen.... een hectare grond.... eikels .. takjes en nu ........... hele dikke knollen die kortademig zijn bij het rijden... Dus ik ga gewoon weer 2 keer per dag voeren zoals we dit al 20 jaar doen . Lijkt me toch beter voor onze paarden .

Wat wegen die balen dan? Hier voer ik in de winter (24/7 buiten in de wei zonder deken) ongeveer 350 kilo per week aan 4 paarden. Dit krijgen ze onbeperkt en zonder slowfeeder oid, maar in een ruif dus hoeven weinig moeite te doen.. Buiten het hooi om staan ze op 3ha wei waar ze nog wat bij elkaar scharrelen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:49

Zo ging het ook met mijn pony, hij stond ze alleen nog maar binnen en werd tonnetje rond. Nu staat hij met een ander paard samen dat was de oplossing!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:59

Ook ik vind een klein baaltje per dag niet zo gek hoor... Wat voor paard heb je?
Toen Willow (1.83 weliswaar) nog niet op pensioen was, at die 2 van die baaltjes op een dag op. Die waren wel iets kleiner, gemiddeld rond de 15 kg.

Nu heb ik grote rechthoekige pakken, gemiddeld 280 kg. Ik doe er ongeveer een week mee voor 1 Belgisch trekpaard, 1 Warmbloed (die van 1.83 dus), 1 Quarab van 1.60 en 2 Welsh pony's van 1.27 (die hard werken en dus veel vreten). Ze krijgen 2x per dag hooi, en als ik nieuw hooi kom brengen is het vorige net niet op.

De pony's waren het trouwens niet gewend van "onbeperkt" te eten. In het begin stonden die de hele tijd hooi te knabbelen. Na een dikke week was dit al fel geminderd. Nu laten ze (allemaal) hun hooi regelmatig voor wat het is om door de wei te gaan scharrelen, wat buiten te staan soezen, wat te spelen, ... Dus mss moet je paard er ook nog aan wennen?

Maatje lijkt idd ideaal, maar hij heeft buurpaarden dus da's ook al fijn. Mss iets anders om tijdelijk mee te spelen? Willow had na zijn koliekoperatie zo'n bal waar hij mee moest rollen en waar z'n voer dan uit kan. Een grote "springbal" doet het hier ook goed, of gewoon van die oranje kegels. Maar ik weet niet of dat kan met de blessure of dat ie zich rustig moet houden?