Ander hooi of nog even aankijken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Ander hooi of nog even aankijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:09

paraffine is idd ook olie, maar is niet verteerbaar. zoals motorolie toxisch is.

heb je eigenlijk al eens pre/probiotica geprobeerd of inoculleren (opgieten met een aftreksel van de mest van een gezond paard)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:59

Ben nog steeds aan het rommelen.. Biscuit ging steeds paar dagen beter, paar dagen minder, om gek van te worden. 2 weken terug oid was da (niet mijn eigen) er om een ander paard te enten dus ik heb hem even zn mening gevraagd. Hij dacht dat het aan de lever kon liggen. Hij was verder erg over Bis te spreken, vond hem er heel gezond uitzien, dus hij raadde me nog even af om bloed te trekken. Een stalgenootje heeft 's avonds bij haar homeopaat or whatever het verhaal voorgelegd (heel summier) en die homeopaat gaf aan dat het waarschijnlijk in de lever zit (toch typisch, mn stalgenootje had daar niks over gezegd) en gaf een balletje mee wat in zn water moest oplossen. Sindsdien zijn de natte scheten gewoon over! Hij pruttelt nog wel en zn mest zou iets steviger mogen, maar zn billen blijven iig droog :+
Straks haal ik drainage compositum, stalhoudster heeft daar erg goede ervaringen mee, eens kijken of dat voor het laatste beetje helpt :)

Vooralsnog blijven we even proberen, mn stalhoudster denkt echt onwijs mee, heel fijn is dat :) Het is verder dat hij gewoon kerngezond lijkt op die scheten na.. Mocht hij ''zieker'' gaan tonen of het wordt erger wordt de volgende stap denk ik Laarakker, wel afhankelijk van hoe hij verder is want een echt ziek paard gaat gewoon naar de da natuurlijk :)

Het is even zoeken nog steeds dus maar ik denk dat we met die lever wel op het juiste spoor zitten. De Biotics deden eigenlijk helemaal niks uiteindelijk, dus als het in de lever zit verklaart dat wel waarom die Biotics niet aansloegen..

Ik houd jullie op de hoogte, het lijkt nu iig eindelijk de goede kant op te gaan, zn billen zijn al 4 dagen schoon gebleven!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:06

Fijn dat het beter gaat! Maar kun je dan ipv drainage compositum niet beter lever compositum pakken? Of evt overleggen met de homeopaat of dat wel nodig is?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:10

Alles wat je uit probeert, moet je ook een aantal weken, minimaal 4, uitproberen, voordat je weet, of het werkt. Mijn paard heeft net een verstoppings koliek gehad, en heeft een week lang die scheten gehad. Ik heb haar laten behandelen door een osteophate, tijdens die behandeling werden de scheten ook erger. Nu zijn ze weg.

Het wijst iig in de richting van gasvorming, en dat zou kunnen wijzen op een foute darmwerking, dus teveel foute bacterien. Een probiotica kan dan helpen. Maar een behandeling door een osteo ook. Zelf denk ik dat het de kortste klap is. Het systeem moet als het ware zelf goed zijn. Daarnaast zo goed mogelijk proberen te voeren, goed hooi, probiotica, en krachtvoer eerst even laten, en later heel rustig weer opbouwen, als de symptomen verdwenen zijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:17

De probiotica heeft hij al gehad, Biotics is een mix van pre- en probiotica :)

Lever compositum heb ik idd over gedacht maar in overleg met de da en mn pensionhoudster toch besloten eerst drainage te proberen, gewoon maar even alles aanpakken. Mocht het dan nog niet helemaal over zijn even overleggen om evt lever compositum erachteraan te geven (althans, niet gelijk erna natuurlijk maar met goede tijd ertussen).

Behandeling door een osteo is ook nog wel een idee misschien, ik wist niet dat dat ook effect kon hebben op de darmen :)

Goed hooi heeft hij, 2e snee. Da was er ook erg van onder de indruk, van de kwaliteit. Krachtvoer krijgt ie heel weinig, en dan vooral muesli-achtige mix die oa is voor paarden met een rare darmwerking. Merkte sowieso al dat toen ik dat weer had gehaald (moest een keer even snel voer halen en mn vaste winkel, waar ze als enige dat voer hebben in de omgeving, was dicht) dat het weer iets beter ging.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:18

Ik heb zelf goede ervaring met Colonflora van Primeval. Dat helpt om de darmen regelmatig te houden, je kunt het ook gebruiken bij diarree of dunne mest en je mag dat ook als onderhoud geven. Het is een poeder waarvan je een schepje over het voer doet. Ideaal voor paarden met gevoelige darmen.

De enige manier om echt te testen wat je voor hooi voert is om het te laten analyseren. Je kunt niet aan de buitenkant zien wat er in zit en welke voedingswaarde het heeft. Soms heeft slecht uitziend hooi wel degelijk veel voedingswaarde en andersom kan ook.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:22

De Biotics waren ook speciaal op de darmen gericht :j Leek me ook ideaal, was speciaal voor oa na veel stress (en dat heeft ie wel gehad natuurlijk, 2x verhuizen in een maand, 5 dagen alleen staan en nog aangevallen ook door die &^%^()hengst van de boer) dus ik had daar echt heilig vertrouwen in, maar deed zo goed als niks.. Toch heel breed ook, met pre- en probiotica, had iig íets moeten doen maar niet dus -O-

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:41

Hey,

Die van mij heeft een beetje hetzelfde. In de zomer (op de wei) vaak geen problemen maar zo als de paarden weer op volledig hooi gaan beginnen de "problemen".
De reguliere da's hebben mij niet kunnen helpen maar Charlotte Willekens uit Lunteren daarintegen gelukkig wel. Zij is holistisch dierenarts en had een salmonella bacterie bij luxor ontdekt.
Hij heeft ontzettend gevoelige darmen daardoor en bijna iedere baal hooi kan anders zijn dus reageert hij ook anders. Die gevoelige darmen is iets wat er altijd zal zijn maar charlotte kan hem in zijn slechte periode's weer heel goed op weg helpen. Zijn moeilijke periodes zijn bv van zomer naar herfst (ivm aanmaken van een ontzettende wintervacht), van volledig wei naar volledig hooi, na een inenting enz enz
Charlotte heeft tot 2 jr geleden bij laarakker gewerkt en is echt een ontzettend fijn mens en in mijn ogen een hele goede da.

Ik hoop dat als je er niet uitkomt haar naar je paard zou willen laten kijken.
Haar "website" is www.praktijkderiethof.nl.

Heel veel succes met je paardje!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:35

Dat klinkt veelbelovend Luuxje! De mijne is vandaag bij Charlotte geweest, heeft dezelfde klachten..
Had vanalles geprobeerd en ik hoop dat dit 'm wordt, dan meld ik het gelijk in dit topic :D ..

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:12

Wat is er bij jullie uitgekomen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:00

Hetzelfde, zal ook wel gevoeliger blijven en een salmonella.

Russel, zie dat jij ook problemen hebt. In een ander topic las ik je opmerking dat iedereen van de kleine baaltjes af moet en de bijna droge, net geen hooi zijnde, wikkels moet kopen.
Voer je dat zelf ook? Had daar toendertijd willen reageren, want ik wil wel, maar ik kan (nog) niet met dit paard en het is echt goed spul, daar ligt het niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:20

Ik had kleine baaltjes gekocht, 1e snee, maar dat was niet helemaal droog en ik heb 10 pakken met schimmel weg moeten gooien, nu zit er ontzettend veel stof in...

Ik voer de wikkels aan mijn andere paarden, de DA vond het meer dan prachtig spul en dat is het ook, want het is heel erg grof hooi, maar wel gewikkeld omdat het net een halve dag te kort gedroogd had om hooi te zijn, is hooi van 2010.

Ik heb de baaltjes hooi aan mijn anda gevoerd, maar dat ging helemaal niet goed. nu krijgt hij graszaadhooi, het is ook best wel stoffig hooi, maar wel goed droog, maar ja droog smakeloos en na 2 weken wil hij het niet echt meer eten. Sinds gisteren krijgt hij nu in 2 keer 1 plak van dat weidehooi en ik zag vanmorgen dat hij een deel van zijn graszaadhooi in zijn stal had versmeurd. Ooit geen sprietje liet hij achter..dus de eetlust is ook minder geworden.

Na de paraffine behandeling heeft hij 4 dagen mooie mestballen gehad en droge bips en staart en benen..ineens sloeg het om en sinds gisteren weer benen vol met mest ipv alleen natttigheid en papmest....wordt er moedeloos van.

Toen zijn mest droog was en zijn benen, voelde hij zich ook anders, dat zag ik meteen, nu is hij weer mat.....maak mij best zorgen...

Bestaan er paarden met de ziekte van Crohn???

Ik ga nu eerst maar eens 2 weken gekookte lijnzaad eens voeren en als hij dat goed eet, dan maar eens wat mestwater van de andere paarden er door doen...

Maar in andere topics lees ik al dat er meer paarden zijn met dit probleem en dat het niet valt op te lossen.......

Mijn paard is al tegen salmonella behandeld. Maar het kan gerust een andere bacterie zijn, bedenk ik mij, eentje die resistent is.

Het zandprobleem ben ik nog niet klaar mee. Het lukt mij maar niet om zand te kunnen zien, ook met een handschoen of glas, er zakt gewoon ook mest mee naar beneden waardoor ik geen zand kan zien liggen. Elk paard heeft wel wat zand, dus het moet te zien zijn. Heeft iemand nog een tip voor mij zodat ik het ook kan onderzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:25

Laten we elkaar op de hoogte blijven houden met het uitproberen.

Ik heb al veel kosten gemaakt met huistuin en keukenmiddeltjes, wat dus niet heeft geholpen, maar we kunnen wel elkaar informeren over wat we geprobeerd hebben met welk resultaat, want al die potjes en pannetjes kosten al gauw tegen de 40 euro... |(

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:41

russel schreef:
Bestaan er paarden met de ziekte van Crohn???

Ja die bestaan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:17

Dat voordroog van mij is ook super, ruikt goed, is ook echt (bijna hooi) droog, maar het loopt er dun uit.
Met mijn hooi gaat het op en neer, maar is het niet meer zo dun.
En ik heb nu 3 soorten druppels gekregen.
Potjes hadden bij de mijne allemaal geen zin, gistculturen, sand clear spul, yakult, heb het allemaal geprobeerd. Oja, zemelen en stro door z'n voer.

Enige wat ik nog heb gelezen en niet geprobeerd is hooi voorweken.
Heb, zeker na het verhaal van Luuxje, goede hoop dat de behandeling van gisteren een sterke verbetering geeft, hou jullie zeker op de hoogte..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:48

Je weet natuurlijk niet, WAAR het paard op reageert, lijkt me. Hooi moet je testen, wil je weten wat er in zit. Zo ook elk huis tuin en keuken middeltje.Sand clear bevat bv best veel suiker, hooi kan dat ook hebben, en als dat een stof is waarop je paard reageert... Maar voorop idd het paard.Misschien bloedwaardes laten nakijken. Als er een storing in de darmen zit, wordt het heel lastig, wat je ook probeert. Mijn paard is bv HB door zo'n storing in de darmen. De blinde en dikke darm werkten niet optimaal, voor een paard is de bacterie werking daar van levensbelang. Een niet optimale werking daar, zorgt voor veel foute bacterien, en niet niet goede opname van benodigde stoffen voor het lichaam. In geval van mijn paard, werd ze hoefbevangen.

Na 2 jaar worstelen en alle zaken toepassen op HB gebied, dus suikers mijden in hooi etc, las ik over osteopathie. Zij constateerde de slechte darm werking, en sinds haar behandelingen, heeft mijn paard geen HB aanvallen meer gehad. Door de slechte darmwerking, had het paard ook andere klachten, en dat schijnt andersom ook te kunnen. Dat wordt overigens ook door de chiropractie onderbouwd, dat mensen met rugklachten, een slechte darm werking kunnen hebben. Dus moeite met ontlasten, of snel diarree.
Ik ondersteun mijn paard nu met Kanne Brottrunk, ook een probiotica, wat de lever ondersteund, en zorgt voor meer goede bacterien in de darmen, en de darmwerking ondersteund. Het is veel goedkoper dan de meeste middeltjes voor paarden, maar helaas verzenden ze alleen binnen Duitsland. Daarnaast was de HB er nu eenmaal, en moet ik die richtlijnen ook aanhouden blijven.

En als er verder geen diarree meer is, misschien Colosan darmolie? Dat reguleert ook. Ken mensen die standaard daar een kuur van geven, hoewel dat NIET op de produkt beschrijving wordt aangegeven. Verder doet het wel, wat er beschreven staat, dus ook tegen gasophopingen ed.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:56

Biscuit is dan dus iig niet de enige... Ook fijn dat we elkaar dan een beetje kunnen steunen hier idd :j

Laarakker is idd een beetje de volgende stap als het allemaal iets gaat verergeren (ziek ogen of heftigere diarree/scheten, ook afhankelijk van de ernst want vanaf een bepaald punt komt er natuurlijk gewoon een reguliere da bij), had daar al veel goeds over gehoord :j Thnx voor de tip iig Luuxje!

Kamsel; hooi voorweken? Kan het door stof komen denk je?

Ik kwam er van de week overigens ook over dat Bis zn vlas opat. Kneus :+ Ook een beetje mijn fout want ik strooide vers vlas er gewoon overheen ipv alles te husselen, doe ik nu dus wel. Misschien helpt dat ook een beetje, zal iig niet heel gezond zijn dat ie vlas eet :=
Gisteren ook begonnen met drainage compositum dus zal mij benieuwen, hoop zo dat het werkt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:18

mijn verzorgtinker is ook weer aan de diarree :+

bij haar komt het echt van kuil wat net te zuur/nat is.
op een of andere manier mist ze wat aan darmnbacteriën die dat verwerken kunnen of gaat er anders wat fout.
helaas momenteel geen ander voer op stal dus heb ik vanmiddag dit gehaald:
http://www.bloem.net/product.aspx?id=104

en deze kan ook voor paarden( ik vind speciale producten voor paarden echt zo duur he)

ik zag gister nog een programma op tv waarbij ze zieke muizen de mest van gezonde muizen gaven en op die manier werden de zieke muizen dan weer beter.
ging overigens maar om een aantal aandoeningen hoor.
maar toch...zit al haast te denken om een gezond paard van stal op te zoeken en die zijn poep aan de tinker te geven :)*

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:31

Veulens eten toch vaak mest van hun moeder in een bepaalde periode? T klinkt wel bekend iig :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:48

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:57

Vandaar dat Russel ook zei, mestwater te gebruiken, met lijnzaadmengsel. An sich geen raar idee. Tikje...eng. Ik weet niet, of er iets meespeelt wat je in de gaten moet houden, zoals de bacterie groei, als mest het lichaam verlaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:20

ja ik lees het nu net ja,had ik net niet gezien.
nou ja ik denk dat je dan zo vers mogelijk moet hebben natuurlijk.
bij mijn verzorgtink is het echt puur door te zure kuil,dat kunnen haar darmen niet aan en gaat het dus mis.
ze rommelt ook ongelooflijk in de darmen, echt veel lawaai :j
ander voer is evan wachten dus voor nu wil ik ook het een en ander proberen

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:26

Ik heb het kuil, had toen oo niet anders, uitgespreid en na laten drogen. Dat scheelt wel, en je ziet ook dat 1 kruiwagen kuil, 2 en een halve kruiwagen fijn hooi brengt. maja, het weer is niet zooo denderend...

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:09

Ik geef die van mij als symptoonbestrijding naast de probiotica e.d iedere dag een klein beetje slobber gemengd met "psyllium husk" vezels. Liefst zo droog mogelijk omdat deze het vocht opnemen. Ik geef het iedere dag in de winter en *klopt het af* heb dan geen van de bovenstaande problemen meer. Zeg er nadrukkelijk bij dat het symptooonbestrijding is want je moet zoveel mogelijk proberen de oorzaak te achterhalen en dat aanpakken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:21

amyz schreef:
Ik kwam er van de week overigens ook over dat Bis zn vlas opat. Kneus :+ Ook een beetje mijn fout want ik strooide vers vlas er gewoon overheen ipv alles te husselen, doe ik nu dus wel. Misschien helpt dat ook een beetje, zal iig niet heel gezond zijn dat ie vlas eet :=
Gisteren ook begonnen met drainage compositum dus zal mij benieuwen, hoop zo dat het werkt!

Van mij DA moest hij van het vlas en op gewoon stro, maar stro kan ik niet opslaan, dus hij staat nu op houtkrul..Volgens de DA eten sommige paarden vlas en vlas prikkelt de darmen, dus wellicht een idee om vloerbedekking te wisselen.