Ruwe spelt vs geplette spelt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:07

Bedankt voor de uitleg/berekening.
Als ik dit dan omzet naar pony, dus pak 300 kg (weegt hij niet hoor, moet eigenlijk ook nog eens zoeken hoeveel hij mag wegen :o ), dan kom ik op 1 kg spelt uit. Dan moet het toch kunnen om 500 gram spelt te geven (eventueel verdeeld over 2 keer) ? Of denk ik nu raar? :+

Ik denk trouwens dat 'HET' voer voor paarden niet bestaat, wie dat uitvindt die gaat gelukkig worden :+

petitparis

Re: Ruwe spelt vs geplette spelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:13

bestaat ondertussen wel, namelijk HH.

ik vind 1/2 kg meer dan genoeg om te beginnen. Als je merkt dat je pony meer energie nodig heeft heb je nog ruimte om meer te geven, anders niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:16

Ja, heel fijn die HH, in theorie, maar ik moet er nog altijd maar aan zien te geraken :=
Ben ik al weken mee bezig hoor, en nu blijkt het afhaalpunt wat hier in de buurt lag (naja, in de buurt..) helemaal geen afhaalpunt meer te zijn. Zodra ze het ook hier gewoon gaan verkopen zal ik het nog wel eens bekijken, voorlopig lukt het mij echt niet om het tot hier te krijgen en wil ik gewoon iets wat ik zelf kan gaan halen wanneer ik het nodig heb ...

Heb trouwens opgezocht, hij zou zo'n 400 kg mogen wegen, dus ik denk dat ik met 500 gram echt geen kwaad doe..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:19

is idd ook mijn probleem. Anders zou ik het ook proberen, nu houd ik het bij een mengsel van 1/2 spelt en 1/2 kruidenmuesli met een vitaminekorreltje (1kg totaal), luzerne en wiesencobs (geperst gras en kruiden) om wat meer volume en kauwbewegingen te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:23

Ik ga het ook gewoon proberen :j Ik hou de HH wel in de gaten en moest het ooit makkelijker te verkrijgen zijn geef ik het zeker een kans :j

Ik heb hem vandaag trouwens al wat gegeven om te kijken wat hij ermee deed, heb een voerschepje van 500 gram, dit was ergens tussen half & 3/4 vol en dat dan met die Pavo Vital. Toen hij het voor zich kreeg was het na 2 happen al bijna op (ik dacht nog: jeej, dat gaat goed :+ ) maar uiteindelijk is hij er toch nog lang mee bezig geweest, als je vergelijkt met hoe veel (hoe weinig) het was. En alles tot de laatste korrel oplikken, en dan nog op de grond gaan zoeken. Denk wel dat het goedgekeurd is :Y) :))

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:10

wat is HH?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:58

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:06

Zoals beloofd zal ik de fabrikant wijzen op de behoefte aan HH bij de Belgen onder ons!

lepetit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:59

Ruwe spelt is ideaal voor paarden die snel eten of al wat ouder zijn.
Ruwe spelt stimuleert het kauwen. Hierdoor komt er meer speeksel vrij wat ook weer goed is voor de darmwerking.
Tevens bevat ruwe spelt makkelijk opneembare voedingsstoffen ( vitamine E, B foliumzuur, mineralen met name ijzer magnesium en fosfor, koolhijdraten en dan metname die een belangrijke factor spelen bij de bloedstolling, onverzadigde vetzuren voor de bouw van celwanden en zenuwen, eiwitten die belangrijk zijn als bouwstoffen).

Spelt is een oergraan dus niet helemaal het zelfde als de gewone granen.

Spelt moet je ongeplet geven anders werkt het niet meer.

Spelt wordt gevoerd als bijvoeding naast de gewone voeding. Ongeveer 15 procent van het voer.

Wij verkopen zelf ruwe spelt ook aan grote stallen.