Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:43

@Ts weet niet in welke regio je woont, maar wij verkopen ook de producten van Agrobs alsook alle muesli's van EquiFyt (allen zonder toegevoegde suikers, melasse en andere niet nodige balaststoffen). Je kunt kijken op onze site voor meer info --> www.u-phorsebalance.nl

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:46

Pavo Natures best barst nog van de suiker. Subli zonder is dan beter.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 19:49

NesyD schreef:
@Ts weet niet in welke regio je woont, maar wij verkopen ook de producten van Agrobs alsook alle muesli's van EquiFyt (allen zonder toegevoegde suikers, melasse en andere niet nodige balaststoffen). Je kunt kijken op onze site voor meer info --> http://www.u-phorsebalance.nl

Lage Zwaluwe is niet echt mijn kant uit :+

ga zowiezo eens kijken welke dingen er hier in de regio te koop zijn. Moet zeggen dat ik tot nu toe die van voergezond erg goed uit de bus vind komen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:53

Zilfstar schreef:
NesyD schreef:
@Ts weet niet in welke regio je woont, maar wij verkopen ook de producten van Agrobs alsook alle muesli's van EquiFyt (allen zonder toegevoegde suikers, melasse en andere niet nodige balaststoffen). Je kunt kijken op onze site voor meer info --> http://www.u-phorsebalance.nl

Lage Zwaluwe is niet echt mijn kant uit :+

ga zowiezo eens kijken welke dingen er hier in de regio te koop zijn. Moet zeggen dat ik tot nu toe die van voergezond erg goed uit de bus vind komen.

equifyt zit door geheel nederland en is dan ook overal te verkrijgen en wij verkopen ook de agrobs produkten ;)
je kunt op www.equifyt.be kijken welke produkten er allemaal zijn en waar de verkooppunten zitten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:46

Nou ik heb eens wat cijfers bekeken (heb een DA opleiding gedaan en daarbinnen ene voedingscursus, dus ik weet er wel het nodige van)

Marstall en Equifit vermelden wel gehaltes aan vet, celstof (dus cellulose waar paarden vorlgens paardnatuurlijk nu juist hun energie uit dienen te halen), maar geen suikers en zetmeel verhoudingen. En het kan er bij mij niet in als je mais, gerst, lijnzaad gebruikt dat daar van nature geen suikers/ zetmeel in zit. Marstall komt wel met een energie hoeveelheid in MJ, maar dat is dus nergens om te rekenen naar hoeveel suikers/zetmeel dat dan is.

Eiwitten zijn natuurlijk plantaardige eiwitten wat dus volgens mij ook weer richting die cellulose gaat. Heb even alleen naar de ruweiwitten gekeken omdat niet alle fabrikanten ook gewoon eiwit erop zetten. En het ging met vooral om de suikers en zetmeel verhoudingen en de cellulose.

Marstall geeft voor zijn Naturall 9% celstof aan (dus 90 gram), 7,5% vet en 13 MJ energie (suikers en zetmeel) en verder geen eiwitgehalte
Equifit Muesli zonder haver: eiwit 11,1%, vet 4,2%, celstof 11,6% en verder geen woord over energiewaarde of zetmeel/suikers.

De Subli Zonder heeft per kilo:
celstof 124 gr
zetmeel 360 gr
eiwit 110 gr
vet 26 gr

Veel zetmeel dus en heel weinig celstof = cellulose

Pavo Muesli Natures Best per kilo:
Celstof 20% dus 200 gram
Suiker 2,5% dus 25 gram
Zetmeel 24% dus 240 gram
eiwit 11 % dus 110 gram
Vet 3,8% dus 38 gram

Dus ook veel suiker en zetmeel en maar weinig cellulose
En bevat RIETMELASSE! Dat is toch echt melasse hoor...

En dan Voergezond Basisbrok per kilo:
Celstof 29% dus 290 gram
Suiker+zetmeel 10% dus 100 gram (waarbij aangegeven dat dit uitsluitend van nature voorkomende suikers uit de grassen zijn)
eiwit 10,5% dus 105 gram
vet 2,8% dus 28 gram

En dan nog de Wiesencobs:

Celstof (vezels) 28,6% (dus 286 gr)
Eiwit 8,6% 86 gram
Vet 1,6%
Zetmeel 2,20% 16 gram dus 22 gram
Suikers 3,10% dus 31 gram (totaal dus 53 gram)

De Wiesencobs scoren dus duidelijk het beste en dan dat van Voergezond.

Ook een groot verschil is dat de Wiesencobs en de Voergezond producten uitsluitend gemaakt zijn van grassen en kruiden en GEEN granen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:46

Interessant stukje dit, TS. Bedankt dat je het geplaatst hebt.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:50

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:32

Zilfstar schreef:
ijsdame: Lucerne ken ik idd, zit ook in de kruidenmix die ik nu geef. Maar vind dat naast kuil wel wat eenzijdig eigenlijk. Maar zal eens kijken naar vit waardes e.d.

Cindybijl: Dankzij paardnatuurlijk.nl ben ik idd met dit onderwerp bezig gegaan.

Tara_13 en Mirim: waar halen jullie dan Marstall? Want ik ben nog niet op de site geweest, maar dacht dat ze moeilijk waren met verkooppunten?

MadamX: Ik heb idd bij Voergezond.nl info gevraagd en direct gekregen met uitgebreid advies! Klinkt erg goed.

Student: heel simpel: Subli Zonder... zo heet het :D

Ik heb nu potentieel op de lijst staan:

Pavo Muesli Natures Best
Weidebrok of Basisbrok van Voergezond (dus zonder melasse erin)
Evt marstall mits verkrijgbaar hier in de buurt...
Subli zonder

Ik ben een beetje verwend, want mijn dierenspeciaalzaak heeft dit merk speciaal voor mij in het assortiment genomen. Dit is in Zetten.
Ik weet wel dat je Marstall op internet kunt bestellen, maar weet verder niet welke kosten er aan verbonden zijn.
Ik vind Marstall voer echt super, merk dat mijn merrie beter in haar vel zit en dat haar gewicht wat meer op peil blijft (ze werd al snel te dik).
Het is zeker een aanrader!!
Ik ben dit op aanraden van de natuurgeneeskundige gaan voeren, want mijn paard is nogal raar en heeft snel last van alles en nog wat.....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:33

uh TS eiwitten zijn geen familie van cellulose, want dit laatste zijn structurele suikers die door bacteriën in de darmen worden omgezet tot hun enkelvoudige bouwstenen => trage suikers

Alles wat groeit/bloeit bevat suikers, eiwitten en vetten, dat is heel eenvoudig...

granen zijn vnl zetmeelbommen en levert dus vnl snelle suikers aan. Spelt heeft hier als voordeel dat het kaf er nog rond zit en je dus ook nog en deel ruwvoer (structuur, cellulose en lignine) geeft.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:20

petitparis schreef:
uh TS eiwitten zijn geen familie van cellulose, want dit laatste zijn structurele suikers die door bacteriën in de darmen worden omgezet tot hun enkelvoudige bouwstenen => trage suikers

Alles wat groeit/bloeit bevat suikers, eiwitten en vetten, dat is heel eenvoudig...

granen zijn vnl zetmeelbommen en levert dus vnl snelle suikers aan. Spelt heeft hier als voordeel dat het kaf er nog rond zit en je dus ook nog en deel ruwvoer (structuur, cellulose en lignine) geeft.

Weet dat het geen familie is, bedoelde meer dat het geen suiker of zetmeel is en het normaal is dat het in plantaardig materiaal voorkomt (sommige mensen denken dat eiwitten alleen in dierlijke producten zitten :+ )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:07

Ik heb inmiddels na ook per PB nog meer info gekregen te hebben, ervoor gekozen en proefverpakking bij Voergezond te bestellen van de Basisbrok.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:13

Toch moeten we niet al te penibel gaan doen over suiker/zetmeel/eiwit........het zijn tenlotte allemaal bouwstoffen die de paarden nodig hebben om te bestaan. Te veel is natuurlijk niet goed, het mag niet uit balans. Maar voor ieder paard is dat weer anders. Alles heeft ook te maken met de arbeid van het paard en het gestel van het paard.
TS ik las jouw vraag aan mij waar ik Marstall vandaan haal? Ik ben zelf Martall dealer in de regio Noord Holland- Noord.
Je kunt inderdaad op de site kijke naar de dichtsbijzijnde dealer of bestellen bij Marstall Nederland
Laatst bijgewerkt door mirim op 10-08-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:17

Ik voer ook suikervrij ivm jeuk/mok bij mijn paard...

Ik geef hem in de winter bietenpulp met lijnzaad bij! Hij vind het lekker (moest er in het begin wel even aan wennen hoor) en krijgt ook nog eens extra vocht binnen (Toch wel belangerijk in de winter).

Aan mijn graankeuzes zul je weinig hebben aangezien het in NL niet verkrijgbaar zal zijn, maar het is een soort muesli waarbij de molasses is vervangen door cocos olie, en de granen zoals haver en mais zijn vervangen door bietenpulp en alfalfa (luzerne) brokjes.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:18

ik voer bijna een jaar basisbrok van voergezond, paard doet het er meer dan prima op :j
Geen ribbels meer in de hoeven ( zat tegen HB aan door suikers/ zetmeel)
geen vetbulten meer
niet meer ADHD achtig, gewoon een fit fijn te rijden paard,

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:19

Met elk paard zou ik een voer willen wat zijn natuurlijke voedingspatroon het dichtst naderd. En een paard eet van nature: gras en kruiden (metd e daarin van nature voorkoemden suikers, eiwitten en zetmelen). En geen mais, granen, melasse etc. Het gestel van een paard zit heel anders in elkaar dan van een mens en verteerd suikers en zetmelen heel anders. Sinds mijn paard van veel brok bij vorige eigenaar naar bijna geen brok ging bij mij en vervolgens nu geheel biksloos door het leven gaat is ie een stuk fitter, meer uithoudingsvermogen in het werk, goede hoeven, gezonder (en niet snotterig als het eens wat kouder is). Ik heb geen last meer van natte mest bijv. Dus zocht ik iets wat ik in de winter naast kuil (nou ja, voordroog dan) kan voeren als aanvulling hierop (ivm minder vitaminen etc in het voordroog) en vooral op die momenten dat de rest wel biks krijgt.

Splinter: In de hoeven van Jippe zat ook een ribbel, precies van toen hij vorig jaar van gras weer de stal in ging. En dus weer voordroog en meer gewone biks kreeg.... Ben daar wel van geschrokken dat ik dus in zijn hoeven een veranderd voerpatroon kon terugvinden ;(

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:24

[Sinds mijn paard van veel brok bij vorige eigenaar naar bijna geen brok ging bij mij en vervolgens nu geheel biksloos door het leven gaat is ie een stuk fitter, meer uithoudingsvermogen in het werk, goede hoeven, gezonder (en niet snotterig als het eens wat kouder is]

Wat jij hier schrijft is denk ik precies het probleem........het paard kreeg VEEL brok. Als jouw paard veel energie kwijtraakt door het verwerken en uitscheiden van veel afvalstoffen heeft hij niet veel energie meer over om te werken. Ook gaat dan de weestand achteruit.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:27

Zilfstar schreef:
Dus zocht ik iets wat ik in de winter naast kuil (nou ja, voordroog dan) kan voeren als aanvulling hierop (ivm minder vitaminen etc in het voordroog)

Naar zoiets ben ik dus ook op zoek. Wel net even anders; ik zoek iets wat ik als aanvulling kan geven op het bestaande dieet van mijn Quarter (biks en kuil/voordroog). Hij functioneert prima op zijn bestaande dieet, maar hij is nog jong en volop in ontwikkeling. Dus ik heb het idee dat ik hem daar (op termijn) meer bij zou kunnen ondersteunen.
TS; je topic volgt ik met belangstelling!

loulou

mijten heeft een voer speciaal voor exceempaarden, waar geen melasse en gerst in zit.

suikers kan ik niet vinden op de site. maar ik weet van andere topics dat je altijd snel antwoord krijgt als je ze mailt. [VS] Mijten krachtvoer ( herba, gerstenmix etc )

mijten is tegenwoordig bij bijna elke boerenbond / welkoop verkrijgbaar.

marleen_usar

Wiesencobs ben ik lang naar op zoek, en als ik dan ergens kom waar van op internet staat dat ze het verkopen dan hebben ze het niet grrrr.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:29

marleen_usar schreef:
Wiesencobs ben ik lang naar op zoek, en als ik dan ergens kom waar van op internet staat dat ze het verkopen dan hebben ze het niet grrrr.

Dat was voor mij 1 van de redenen om niet voor Wiesencobs te gaan. het is bijna niet te krijgen! Ik wil wel zeker weten als ik op iets overga dat ik het ook kan kopen...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:31

mirim schreef:
[Sinds mijn paard van veel brok bij vorige eigenaar naar bijna geen brok ging bij mij en vervolgens nu geheel biksloos door het leven gaat is ie een stuk fitter, meer uithoudingsvermogen in het werk, goede hoeven, gezonder (en niet snotterig als het eens wat kouder is]

Wat jij hier schrijft is denk ik precies het probleem........het paard kreeg VEEL brok. Als jouw paard veel energie kwijtraakt door het verwerken en uitscheiden van veel afvalstoffen heeft hij niet veel energie meer over om te werken. Ook gaat dan de weestand achteruit.

mjin paard kreeg bv weinig brok, maar ik had soortgelijke problemen, slechte hoeven, vacht etc. Meerdere merken geprobeerd, later verschillende Amerikaanse onderzoeken gelezen over suikers/ zetmelen in paardenvoer en alle puzzelstukjes vielen op zn plaats :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:33

Mijten:

Citaat:
Herba Mix: suikers 50 gr/kg ( 5%) en zetmeel: 335 gr/kg (33,5%)
Quattro:Suikers 50 gr/kg (5%) en zetmeel: 280 gr/kg (28%)
In Quattro gebruiken we vrij veel Spelt. Spelt bevat nogal wat zetmeel
(400 gr/kg). Maar spelt heeft een zeer laag glutengehalte.
Gluten houden het zetmeel aan mekaar. Tarwe daarentegen heeft een vrij
hoog gluten gehalte. Daarom kunnen we van tarwebloem ook brood bakken.
Het deeg gaat rijzen onder invloed van gist en water terwijl het deeg
toch samen blijft. Met spelt zou dit onmogelijk zijn.
Die 280 gr in Quattro is hoofdzakelijk gluten arm zetmeel en dus
makkelijk verteerbaar.

Dus weer granensoorten en dus een hoog gehalte aan zetmeel en suiker. Totaal in de ene 385 gram en in de ander 330 gram.
Tegen 100 gram in de Voergezond Basisbrok.

Paardnatuurlijk over zetmeel (al zullen hier ook wel mensen tegen zijn, maar heb dit ook voorgelegd aan de DA waar ik gewekt heb:)

Citaat:
Zetmeel is een verzamelnaam voor de middelgrote koolhydraatketens waaruit graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, etc. zijn gemaakt. De mens is een typische zetmeel-eter: Ons hele spijsverteringssysteem is ingesteld op de vertering van zetmeel. Graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, vormen daarom in zowat iedere cultuur een belangrijk onderdeel van het dagelijkse menu.

Onze voorouders die het paard minstens 8 uur per dag wilden laten werken zaten met het probleem hoe ze voldoende voedsel konden krijgen in een dier dat eigenlijk minimaal 14 uur nodig heeft voor de opname van dat voedsel. Omdat zetmeelrijke producten voor de mens zo belangrijk en goed verteerbaar zijn bedachten onze voorouders, niet gehinderd door voldoende anatomische kennis, dat dit energierijke voedsel voor paarden ook vast wel goed zou zijn. Het "krachtvoer" was geboren. (De reden om aan krachtvoer te beginnen was dus niet dat er in krachtvoer dingen zitten waar het paard niet buiten kan, maar om in de kortere tijd toch voldoende voedsel in het paard te kunnen proppen. Krachtvoer is dus eigenlijk Fastfood...)

Het gebruik van graanproducten als voedsel voor paarden werkte tot op zekere hoogte, maar het kwam wel met een prijs...

De unieke aanpassing van het paard om cellulose te benutten werkte grandioos... tot het moment waarop de mens zich met het voeden van het paard begon te bemoeien.

De vertering van zetmeel en cellulose is maar tot op beperkte hoogte compatibel. Zetmeelomzetting vindt plaats in de dunne darm, maar het paard heeft een te beperkte hoeveelheid enzymen om veel zetmeel tegelijk aan te kunnen. Wat niet in de dunne darm is verteerd komt in de dikke darm terecht, en richt daar een slachting aan onder de micro-organismen die cellulose moeten verteren. Er komen andere organismen voor in de plaats, die wel raad weten met het zetmeel, maar niets kunnen aanvangen met cellulose. Behalve dat het paard nu niet meer in staat is om voldoende energie uit gras en hooi te halen ("zie je wel, zonder krachtvoer valt hij af") mist hij ook de vitaminen die anders door de micro-organismen zouden worden gemaakt. Die vitaminen moeten nu ineens in zijn voeding zitten, want anders krijgt hij tekorten. Het paard is nu, door het krachtvoer, afhankelijk geworden van het krachtvoer...

Je kunt meer lezen over o.a. vetten op: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:35

mirim schreef:

Ook toen hij nog maar een kwart schep in de ochtend en de avond kreeg bleven de gezondheidsklachten er. Niet dat ie ziek was, maar hij had niet dat fitte, sprankelende, energieke wat hij in de zomer heeft als hij 24/7 op gras staat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:52

Agrobs is dat al genoemd, en is dat wat?

ijsdame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:13

ok ik nog nooit maar vind het een interessante discussie over wat wel en niet en leerzaam!!
Dat voer wat jij adviseerde ga ik proberen, lijkt me wel wat :)
petitparis schreef:
ik heb anders al wel melasseklonten gevonden in de luzernemix van hartog... staat zo ook op de site hoor:
Citaat:
Samenstelling

De Hartog Lucerne-mix wordt gevormd door vers gehakselde luzerne, vermengd met groen geoogste snijhaver en alexandrijnse klaverbestanddelen. Deze melange is speciaal uitgedacht om een hoog energiegehalte te waarborgen en het eiwitgehalte te reduceren. De toevoeging van melasse met lijnzaadolie zorgt voor extra smakelijkheid en een glanzende vacht.

edit: ik geloof niet dat de luzerne voor melkvee geschikt is voor paarden...