Voeding, zoveel keuze ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:28

wel hooi geven natuurlijk,hij moet wel eten :j
maar in hooi zit over het algemeen toch net wat minder suikers enzo waar hij dik van word

Anoniem

Re: Voeding, zoveel keuze ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:29

Heb je het nu als compensatie voor dat minder gras? Of in plaats van de luzerne?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:31

als compensatie voor minder gras. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:33

Ok, ik ga het proberen. Of het gaat lukken weet ik niet, ivm het duurder worden van het hooi enzo ;) Maar ik ga het wel proberen :j

Die Pavo Vital zou je er ook bijgeven? Met dan toch nog de gerstenmengeling? (zonder Luzerne?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:36

nee,het is of,of.
dus of lucerne met wat gertsemengeling,of de pavo vital.
pavo vital is al een compleet brokje voor als je de rest dus niet voert.
maar je hebt de lucerne toch al?
kijk eerst een tijdje hoe dat gaat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:37

Ja, klopt. Maar ivm het mogelijks ontbreken van de vitaminen enzo ... Hij krijgt die gerst & luzerne echt niet in zo'n hoeveelheid dat hij het daar uithaalt denk ik ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:39

ja daarom zeg ik van probeer het een paar weekjes met het voer wat je nu hebt,als dat niet wil kun je altijd nog overstappen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:42

True :j
Maar ik ben al een tijdje aan het proberen natuurlijk, ik weet niks anders en ken 'm nu 5 jaar ;)
Zou het beetje minderen van gras (veel kan er niet geminderd worden want zo groot zijn die stripjes echt niet) zoveel invloed hebben? Als al de rest hetzelfde blijft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:20

niet elk dier is gelijk,maar bij mijn pony werkt het wel om hem op zo weinig mogelijk gras te zetten en het tekort in ruwvoer dan aan te vullen met hooi.
als hij de hele dag een beetje gras kan eten is hij veel dikker dan wanneer hij alleen wat sprietjes kan zoeken en hooi eet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:01

Kan eens vragen of het op die manier mag :j (ik vrees er een beetje voor .. alhoewel .. als je minder gras voert kunnen ze natuurlijk langer op het gras :Y) dus misschien maakt het niet zoveel uit :) ).

Maar ik ga denk ik toch ook die Pavo Vital halen, al is het maar dat ik dan dat gebruik als beloningen in plaats van wortels enzo .. Niet? :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:43

Ik raad je aan om het boekje van Nicolette Hebing te lezen "Zomereczeem op gelost met voeding" Daarin staat duidelijk welke vitaminen en mineralen paarden nodig hebben en waar je dit uit kunt halen. Brokjes zijn in mijn ogen nooit goed, of het nou biks is of vitaminekorrels.
Kijk even op deze site: http://nicolette.hebing.net voor meer info.
Wij voeren sinds december met veel succes het basisdieet dat zij adviseert, naast gras of goed hooi (zonder drijfmest).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:29

Ik voer nu ook zoals Nicollette Hebing het voorstelt, ik bestel de veendrenkstof in Nederland en betaal 9 euro verzending voor een emmer van 5 Liter (kom ik een goeie maand mee toe)
En de rest wat ze nodig heeft krijgt ze uit het zeewier, dat kan je makkelijk vinden hier in België.

Ze schuurt nog, maar veel minder dan de voorbije jaren en ze is ook gewicht kwijt.
Ze heeft een mooiere vacht, is rustiger om mee te rijden (vroeger bokte ze mij eraf)
Tot nu toe ben ik erg tevreden, ik ben ook maanden op zoek geweest in dit B-land en niks deftig gevonden, zo ben ik op het dieet uitgekomen.
Ik meng er een beetje kruidengras tussen om de massa te vergroten en in de winter krijgt ze de juiste verhouding pulp/zemelen erbij.

Veel succes nog met je paardje ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:24

moeten jullie echt continue zeewier geven?
wel vreemd want daarvan is bekend dat er een hoog gehalte jodium in zit wat invloed kan hebben(kan,dus het hoeft niet hoor) op de werking van de schildklier.
je zou dan alleen als kuur moeten geven, dus enkele weken wel en dan enkele weken niet.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:21

Ik dacht het zowel begrepen te hebben in het boek, dat je zeewier mag doorgeven.

Het is niet goed als je een snelwerkende schildklier hebt dacht ik.
Ik geef het met mate en zeker niet meer dan voorgeschreven is.
Het kan de schildklier schaden als je er dagelijks teveel van geeft. Het kan ook geen kwaad dat ze het even minder of niets krijgen, de symptomen van een tekort zijn pas zichtbaar na maanden tekort in het lichaam.
Anderzijds kan het vele kwaaltjes uit de weg ruimen, het wordt niet opgeslagen in het lichaam...zoals ijzer wel doet.

Met mate denk ik dat het meer goed doet dan slecht, ik geef het dus door.
Jana had echte brokkelhoeven, ze krijgt nu van de maand maart zeewier en ze staat nu zonder ijzers en haar hoeven zijn merkelijk steviger.
Ik heb haar destijds "moeten" laten beslaan omwille van het afbrokkelen. Nu ga ik weer zonder proberen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:21

Wij voeren 2 maatschepjes zeewier voor 5 paarden (1 maatschepje is denk ik 2 eetlepels).
En inderdaad het hele jaar. Verder is het belangrijk om gras en hooi te voeren van land zonder drijfmest en liefst ook geen kunstmest.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:18

Ik lees wel vaker over zeewier en dergelijke, maar er rijst bij mij dan aldoor weer de vraag ( ik heb het nog nooit uitgezocht of zo): Waarom zeewier aan een paard geven; in de natuur komen ze daar toch ook niet aan? Misschien is het een domme vraag hoor, maar ik kan er echt niet veel mee.
Paarden eten kruiden, bomen ( bast, takken en blad) natuurlijk allerlei soorten grassen, granen, eventueel fruit ( of ze dat van de bomen zouden plukken vraag ik me ook af)......en verder kom ik niet. :\ :?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:44

Zeewier is een multivitamine/mineralen-complex...als je sober (moet) voeren is dit ideaal en praktisch.
Zeewier is nu éénmaal zo rijk aan vitaminen en mineralen en gezond in normale hoeveelheden.

De weides die we hier hebben kunnen onze paarden niet meer geven wat ze nodig hebben zoals vroeger.
Je hebt vele hectaren nodig en een natuurlijke bemesting door het slik van de rivieren is allang verleden tijd.
We bemesten meestal verkeerd, vele kruiden gaan verdwiijnen door het bestrijden ervan.

Enja een paard eet geen zeewier in de natuur maar omdat onze leefwereld zo veranderd is gaan we naar oplossingen zoeken...ik ben er zelf ook nog niet zo lang mee bezig maar na het lezen van een boek, ben ik me gaan interesseren en probeer ik het uit. Ik weet in elk geval dat voeding erg belangrijk is en dat verkeerde voeding symptomen naar buiten brengt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:43

Ja, in dat laatste kan ik me helemaal vinden. En ik begrijp ook dat je gaat zoeken naar middelen omdat ons gras niet voldoende is voor paarden.

Maar nu nog wat...ik heb een vriendin die zelf tabletten met zeewier en kelp is gaan slikken voor haar gezondheid. Blijkt ze vreselijk allergisch te zijn voor zeewier. Ze was gelukkig niet alleen thuis toen ze de reactie kreeg en kon meteen naar de eerste hulp gebracht worden. Als ze alleen thuis was geweest of niet op tijd bij de eerste hulp had ze het volgens de artsen niet overleefd! Ik ben er dus erg huiverig voor, maar weet niet of paarden eventueel ook zo'n reactie zouden kunnen krijgen. Je kunt voor alles en nog wat allergisch zijn of gewoon niet tegen kunnen, maar nu ga je het paard iets geven wat hij in de natuur nooit krijgt. Zal de kans op een reactie dan niet groter zijn?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:26

In het boekje van Nicolette staat heel duidelijk beschreven waarom ze voor zeewier heeft gekozen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:46

Zeewier is geen paardenvoer.
Zeewier zijn de filters van de zeeën, nemen van alles op; ook zware metalen (jammer dat men dat niet op het etiket vermeld, hoeveel cadmium, lood e.d. er in zit...)
Allergische reactie voor zeewier komt vaker voor.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:10

madamX schreef:
Zeewier is geen paardenvoer.
Zeewier zijn de filters van de zeeën, nemen van alles op; ook zware metalen (jammer dat men dat niet op het etiket vermeld, hoeveel cadmium, lood e.d. er in zit...)
Allergische reactie voor zeewier komt vaker voor.

:)* dit klinkt logisch

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:31

Staat niks over op Wikipedia:

Citaat:
Zeewier als voedselZeewier wordt ook gebruikt als voedsel, al is het in Europa veel minder bekend dan in landen als Japan en Korea. Het kan als groente worden gegeten, maar ook worden gebruikt als decoratie. In Sushi en Nori worden strookjes zeewier gebruikt om de verschillende rijst- en visingrediënten bij elkaar te houden door een smalle strook om het hapje te wikkelen. Japanse zoutjes, een soort rijstcrackers of rijstzoutjes, worden vaak ook met wat zeewier bedekt om ze een pittige smaak te geven. In Indonesië wordt zeewier verwerkt tot agar agar, een soort geleermiddel, dit voedingsmiddel staat bekend om de hoge concentraties calcium, kalium en ijzer.

Zeewier is rijk aan mineralen zoals jodium en calcium en spore-elementen. Afhankelijk van de soort bevat het tevens vitaminen als vitamine C en E. Bruin zeewier bevat ongeveer 5-10%, rood en groen zeewier ongeveer 10-30% eiwit. Een deel van zeewier wordt niet door het lichaam afgebroken en kan als voedingsvezel worden gezien.

In sommige algen en wieren komt een vitamine B12-gelijkende stof voor, maar die is inactief als vitamine. Als voedingsstof voor veganisten, werkt dit dus niet (zoals vroeger gedacht werd). De nep-B12 uit wieren en algen kunnen zelfs een negatieve werking hebben doordat ze de opname van echte B12 kunnen blokkeren.

Hier staat ook nog iets over zeewier:
http://www.zeevissport.com/35zeevistips ... eewier.htm