Energie boost: ervaring met red cell of iets anders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Energie boost: ervaring met red cell of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:21

Haha ;)

Eplus heeft hij al op gestaan. Dit maakte weinig verschil.
Soms weer je het niet meer hè :P

Ik probeer nu eerst de Equifyt sport+ , hoor daar hele goede verhalen over.
Dus zeker het proberen waard.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:34

Ok ben heel benieuwt naar het resultaat bij jou paard ik hoop dat het heel goed werkt dan gaan wij het ook proberen :P . Echt wat jij beschrijft wat er gebeurd als je op CC gaat is Alcazar op het lijf geschreven. Iris is tijdens de training heel veel bezig met klein en snel maar zodra hij wat spanning krijg gaat hij op groooot en traag. Heel fijn als je paard mooie ruime gangen heeft maar het kan dus ook verekte lastig zijn......

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:42

Ja haha precies.

Die van mij is klein (1.60) maar loopt heel groot. Ruime mooie gangen en heel breed gebouwd.
Zodra hij spanning heeft duikt hij op de kop, wordt stug en gaat sukkelen.
Wordt heel traag en bij elke tempo wisseling duwt hij z'n speknek eruit.
(dit is ook rijtechnisch. Maar zonder energie is er niet aan hem te rijden)

Vang hem liever op dan dat ik hem constant naar voren moet duwen.

Ik hou iedereen met het zelfde probleem op de hoogte.
Ga van de week 5 kg bij iemand ophalen om te proberen voor zondag :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:13

Fijn ik blijf het volgen hier, zal Iris ook even wijzen op dit topic voor haar ook wel fijn te lezen dat ze niet de enige is. Het klinkt wel enigzins negatief zo, maar we zijn ontzettend blij met Alczar en geloven er ook zeker in dat het goed komt?nog beter word. Ik ben het ook best eens met de opmerking hier dat het vooral rijtechnisch gezien opgelost moet worden. Maar wat jij ook zegt, dat zou makkelijker gaan als ze iets heter zouden zijn
Heb jij deze mss al eens geprobeert ? Pavo MultiVit 15. Ik heb zag het toen ik de Eplus ging halen dr staat op Extra Temperament................

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:43

je kunt het beste even contact opnemen met gonnie van www.magics-spirit.nl
ze weet vast hoe het voer bij jou te krijgen. (ze weet precies wie wanneer welke ronde doet om bestellingen weg te brengen)

het voer is inderdaad niet bij elke fourage handel te verkrijgen, maar we doen altijd ons best
om iedereen te voorzien. zo rijd ik bijvoorbeeld 1 keer in de zoveel tijd ri amsterdam amstelveen diemen
om daar iedereen weer te bevoorraden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:56

Zeven jaar, M1, dan vind ik persoonlijk 3x 3/4 kg sportbrok per dag aan de magere kant.
Ipv iets anders te zoeken zou ik eerst wat harder voeren.
Zo'n 3 tot 3 1/2 kg per dag lijkt me redelijk.
Even afwachten hoe hij dan reageert.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:11

Niet meer voeren maar wel anders voeren.
Equifyt Sport+ geeft net als jipperdepip zegt net dat beetje extra wat jouw paard dus nodig heeft.
Supplementen is geen optie voor dit paard maar voeding waar hij meer uit kan halen zonder de ballaststoffen. Het voer heeft een hoog aandeel spelt en extra zoals o.a. olie/vit enz.
Wil je meer info mail mij even.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 12:22

BigBen schreef:
Zeven jaar, M1, dan vind ik persoonlijk 3x 3/4 kg sportbrok per dag aan de magere kant.
Ipv iets anders te zoeken zou ik eerst wat harder voeren.
Zo'n 3 tot 3 1/2 kg per dag lijkt me redelijk.
Even afwachten hoe hij dan reageert.

Als ik hem 3,5 kg per dag ga geven kan ik hem omrollen denk ik.
Hij wordt heel makkelijk dik.

Dus als er een voer is waar meer energie in zit en dat ik er daarom minder van kan geven is dat voor hem ideaal. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:28

Don_Zhivago schreef:
UltimOo schreef:
EnerG van Naf schijnt ook goed te werken! :)
Verkrijgbaar bij http://www.paardendrogist.nl

Bedankt. Hier zit indd nog meer in. En goedkoper.
Denk dat ik die ga bestellen en kijken wat het doet.

Meer tips zijn welkom hoor ;)

En de waardes zijn ook hoger als RedCell :j

Ik gebruik ook NAF EnerG, mijn paard kakt ook af en toe in door spanning of door warmte (thuis ook gewoon actief en goed aan het been)
Ik ben er wel positief over, hij blijft er net wat beter aan trekken.
Ik geen het samen met Omega 3 mix van Horsefood, dit is voor langdurige conditie/energie (dus geen snelle energie)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:34

hoe is je paard op transport?

een paard dat enorm stresst tijdens transport verbrandt enorm veel energie en komt verzuurd aan. hierdoor zijn ze vaak mat en geirriteerd tijdens het rijden. Dus hen laten wennen aan transport en kalmeren werkt beter dan meer krachtvoer, want dit zorgt alleen maar voor meer verzuring en nog minder "activiteit".

Ikzelf heb een merrie die altijd looplustig is en eerder te mager dan te dik. zij was vorig jaar echter ondanks kilo's krachtvoer niet te rijden op wedstrijd. Ze was eenmaal ter plaatse de rust zelve, braaf, maar enorm mat, slecht voor het been en enorm gepikeerd als ik de zweep erbij nam of iets te sterk inkwam met m'n spoor.
Een magnesiumsupplement (1dag voor en dag van de wedstrijd), ander vervoer en minder krachtvoer zijn tot hiertoe de oplossing. Ik ben nog aan het fijntunen, maar tot hiertoe kan ik niet klagen...
Ze krijgt nu een minimum rantsoen van 1 schep sportmuesli (750g) en 1 schep spelt (600g) verdeeld in 2 voerbeurten met een vitaminekorreltje erdoor en extra luzerne (extra buikvulling om op gewicht te blijven en als trage/langdurige energiebron). Bij arbeid stijgt de hoeveelheid muesli met een 1/4 tot 1/2 per dag en tot 1/4 zwarte haver extra in de aanloop naar een wedstrijd... ik heb nu een paard waar ik fijn kan mee rijden...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:48

de mijne is iig een dooi l*l op de trailer, dus stress heeft hij niet....
eerder afgeleid door heel het wedstrijdgebeuren, vreemd terrein, veel andere (vreemde) paarden, open veld en andere ondergrond....dat vreet ook energie :)

magnesium supplementen heb ik ook gebrobeerd, ik vond ze niet werken....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:54

nee tegen minder stress ik ook niet echt, maar wel dat ze minder stijf worden door de spierverzuring. Ken er eentje die compleet flipte op een 3daagse wedstrijd, ruiter heeft elke dag meer dan 3-4 uur getraind (rijden en longeren) waarbij het paard amper wilde stappen. Wel paard was bij thuiskomst allesbehalve stijf en dat had te maken met het magnesiumsupplement. Dat hij volledig over de rooie ging qua energiepeil lag aan de suikers erin, maar normaal had hij stijf moeten zijn na zijn escapades op wedstrijd en dat was hij niet...
een paard dat begint te verzuren (door stress, transport, afleiding,...) is ook niet meer "fris"

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:57

Ik voer echt 0,0.. Mocht er nou iets zijn waar ze écht heter van worden wil ik dat wel proberen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:59

petitparis schreef:
nee tegen minder stress ik ook niet echt, maar wel dat ze minder stijf worden door de spierverzuring. Ken er eentje die compleet flipte op een 3daagse wedstrijd, ruiter heeft elke dag meer dan 3-4 uur getraind (rijden en longeren) waarbij het paard amper wilde stappen. Wel paard was bij thuiskomst allesbehalve stijf en dat had te maken met het magnesiumsupplement. Dat hij volledig over de rooie ging qua energiepeil lag aan de suikers erin, maar normaal had hij stijf moeten zijn na zijn escapades op wedstrijd en dat was hij niet...
een paard dat begint te verzuren (door stress, transport, afleiding,...) is ook niet meer "fris"

Tegen verzuring, snel herstel van de spieren en souplesse voer ik standaard EQ-XP gistbrok van horsefood, heel erg tevreden over :j

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:09

even een stipje. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 18:01

@ petitparis: hij is alles behalve gestressed op de trailer. Het is de rust zelfde.
Hij loopt er rustig en zonder twijfel in en staat altijd erg braaf/rustig.

Het is indd denk ik de vreemde omgeving.

Ik wil qua biks niet al teveel omhoog omdat hij dan dik wordt.
Daarom klinkt het voer van Equifyt zo fijn in m'n oren omdat ik daar minder van hoef te voeren om dezelfde energie te krijgen.
Ga waarschijnlijk naar iemand die Equifyt verkoopt. Dan krijg ik gelijk wat meer info.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 19:09

Ik ga ook volgen :D Je openingspost zou door mij geschreven kunnen zijn, mijn 7jarige in de M1 mist ook net die energie om een vlotte proef neer te zetten. In training is het wel oplosbaar door hem wakker te houden, maar op wedstrijd in de stress mis ik wat hevigheid van haar kant :) Het heeft absoluut zo zijn voordelen een mak paardje en ik weet dat er maar al te graag mensen zijn die zo'n karakter willen, maar ik vind het voor de dressuur niet zo wenselijk :D

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 19:20

Ben wel blij om te lezen dat meer mensen dit probleem hebben met hun koele kikker :D

Het is vooral frustrerend. Ik weet dat we het kunnen!! Maar op wedstrijd lukt het niet zo als thuis.
Het gaat wel al beter dan een jaar geleden maar net dat laaste beetje mis ik.
Hoop dat goed voer hem kan helpen. (en mij ook)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 21:47

Voor de geïnteresseerd.

Heb het voer net opgehaald. Het ruikt super lekker! Zou er zo zelf een hap van nemen!!
Advies was om hem tot zondag (wedstrijd) 1/2 sport+ te geven en 1/4 sportbrok.

Even kijken of hij wat het wordt.
Zondag weet ik misschien meer, ben benieuwd!! :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 22:26

Ik ben ook heel benieuwt. Haha ik zit me hier gewoon af te vragen of mijn dochter mss een schaduw account heeft aangemaakt. Zei zegt gewoon exact hetzelfde al jij.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 22:31

pizza64 schreef:
Ik ben ook heel benieuwt. Haha ik zit me hier gewoon af te vragen of mijn dochter mss een schaduw account heeft aangemaakt. Zei zegt gewoon exact hetzelfde al jij.

Haha :+

Ik hou jullie op de hoogte ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 05:58

hoi, ik lees even mee.
Die van mij is te lui om zijn benen van de vloer te tillen.
Thuis en op buitenrit ;(
Hij krijgt hier kapotte hoefjes van, medisch is alles al uitgesloten dus zoek ik het nu ook in het voer.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:48

Ik wil even iets aanstippen over de Red Cell; het is natuurlijk een ijzersupplement. Net als bij sommige zwangere vrouwen die dit krijgen, kan het bij regelmatig en langdurig gebruik constipatie veroorzaken.
Ik heb er ervaring mee dat je oude of zieke dieren er enorm mee op de been kan helpen, bv in de winter periode is het super om een klein beetje over het voer van een oudje te doen. Vorig jaar hebben we er een jaarling mee opgelapt die in een nasleep zat van een wormeninfectie toen hij binnen kwam.

Voor wat meer 'bite' zou ik zelf kijken naar een handje granenmix of rice bran (natural glo of de olie variant van de ah). Veel paarden reageren hierop binnen een aantal dagen met een flinke toename in energie.

Maar alles valt of staat idd met goede voeding en training, dus ik ben benieuwd wat je keuze gaat worden en hoe je paard erbij vaart.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:16

ik duim mee dat dit de oplossing is.
zowieso is het voer een beetje opbouwen richting wedstrijd (alleen 2-3 dagen) toe nooit slecht omdat zelfs de koele kikkers door de vreemde omgeving meer verbranden gewoon thuis... Je hoeft het er zelfs niet aan te zien.
Alleen zenuwpezen die over de rooie gaan kan je beter wat minder geven ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:58

de engerg van naf is wel degelijk duurder dan de red cell. het lijkt goedkoper maar er zit puur minder in een fles. omgerekend was de red cell goedkoper. bovendien is de ijzerconcentratie in engerg in mijn ogen te hoog. ijzeroverschot is ook niet goed. ik herken mijn paard helemaal in jou verhaal. ze voeren ook een deeltje hetzelfde bloed. ik heb hem ook aan de redcell en hij doet het er goed op. hij had alleen een ijzertekort. het slome is er bij hem al een tijdje vanaf sinds ik anders ben gaan voeren en trainen. veranderd van een 'flegmatiek' paard in een heethoofd waar ik af en toe niet eens mee kan sturen.

oja mijn paard at de redcell wel heel erg goed. ruikt ook een beetje zoetig. al mijn paarden vonden het overigens lekker.