help! Ik voel mijn shetjes ruggengraat!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:29

heeft ie geen vitamine of mineralentekort?
ik vraag dit omdat er in het gras nu heel weinig voedingsstoffen zitten en in hooi vaak ook niet voldoende...je zou dan kunnen kiezen voor een vitaminespuit (soort wormenspuit alleen dan met vitamines) en evt. hesta-brok kunnen bijvoeren (merk: st. hippolyte), dit is een brok met weinig suikers en eiwitten, maar boordevol vitamines en mineralen en zeer geschikt voor sobere rassen...

WenMLove

Re: help! Ik voel mijn shetjes ruggengraat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:32

ik heb eerlijk gezegd geen idee of ie vitamine gebrek heeft!
Er zijn ook van die zoutblokken, Hawai heet ie geloof ik, ik geloof dat daar ook heel veel mineralen inzitten, we gaan waarschijnlijk woensdag naar de paardenwinkel bij ons in de buurt en nemen er dan ook weer 1 mee!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:39

Niet in iedere liksteen zitten ook vitamines, mineralen en sporenelementen. Sommige van die blokken zijn alleen zout. Kies een goeie, zoals een VSM-steen. Die kun je in een speciale, wat taps toelopende houder in de stal ophangen. Zo'n blok ziet eruit als een roodbruin baksteentje. Ook kan de veearts door middel van bloedonderzoek controleren of je pony wat mist.

Verder, wat betreft het hooi: heb je van die kleine baaltjes of een grote? Hoeveel plakken voer je daarvan per etmaal? En wat is zo de kwaliteit van je hooi? Twee appels en twee wortels per dag vind ik ook wel veel voor een shet, daat zit best veel suiker in!

Oh enne... mijn eigen paard (IJslander) die door een blessure al een paar maanden stil staat is momenteel moddervet... en ook daar kan ik de ruggengraat van voelen. Hij steekt niet uit maar ik kan wel duidelijk de wervels voelen wanneer ik op de rug duw. Dat is heel normaal :j
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-02-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 13:50

okee! bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:54

Ja hoeveel plakken voer je nou dan?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:29

we hebben maar kleine baaltjes maar daar neem ik dan ong. 2 (dikke) plakken per x!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:45

Dus 3 keer per dag 2 dikke plakken van een baaltje?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 18:49

2x per dag 2 dikke plakken, 1x ong. 1 plakje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:14

Dat is 5 plakken per etmaal. Ter vergelijking: wij voeren 10 a 11 dikke plakken per etmaal... AAN DRIE PAARDEN (tinker x fries, arabier x paint en een IJslander) In de periode dat ze overdag op het gras staan krijgen ze uiteraard veel minder hooi.

Dus om te beginnen zou ik je shetlander maar eens minder hooi gaan voeren. Als je het in een net met fijne mazen doet ipv los op de grond doet hij er langer over en hoef je je geen zorgen te maken dat hij zich verveelt.