Welk krachtvoer voor Lusitano?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flappie2

Re: Welk krachtvoer voor Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:15

Ik zou inderdaad eens helemaal stoppen met het geven van krachtvoer. Ik ken een paard KWPN`er die altijd te dik was en soms behoorlijk sloom kon zijn, dat paard kreeg 2kg muslie en 2kg haver op een dag. Na dat het voer terug gebracht werd naar 0,5kg muslie per dag en helmaal geen haver meer, bleek het paard veel meer energie te hebben, zat beter is z`n vacht en was minder dik. Ook ken ik een paard dat niet tegen kuilgras kan, als hij dit eet dan zwelt hij helemaal op en slaat zijn lichaam het vocht op.

Ik heb zelf een PRE met luchtweg problemen, en heb van alles geprobeerd om het hoesten minder te laten worden. Nu staat hij op hartog compactgras en hoest nog maar een enkele keer, hij doet 2 dagen met 1 baal (onbeperkt). Daarnaast krijgt hij 1/4 muslie van hartog balance per dag, meer heeft hij niet nodig. Zoals eerder gezecht zijn PRE`s en lusitano`s sobere rassen, en die moet je ook als zo danig voeren. Als je meer gaat voeren dan een paard nodig heeft dan moet het lichaam ergens heen met al die overbodige voedingsstoffen. De een wordt te dik, de ander krijgt dikke benen en weer een ander raakt hoefbevangen. Bij jouw paard lijkt het erop dat hij dus het te veel aan suikers energie en zetmeel opslaat in zijn lichaam dat zich dus uit in dikke benen enz. Het paard zit hier door niet lekker in z`n vel en het lichaam moet veel te hard werken om het te veel aan voedingsstoffen weg te werken en daar kunnen ze behoorlijk sloom van worden.

Mijn advies:
Haal je paard volledig van het krachtvoer af, en als je toch iets wilt geven geef dan niet meer dan 1/4kg van een suiker, eiwit, en zetmeel arm voer, of iets van een fitamine korrel (geen pavo koeken, zit veel suiker en eiwit in). Voor de luchtwegen kan ik je zeker hartog compactgras aanbevelen. Kuilgras zou ik niet doen i.v.m veel eiwitten, wat dan weer dikke benen enz. veroorzaakt. Hooi is een stuk armer maar wel stoffig, maar dat zou je dan goed moeten weken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 22:32

Hey iedereen, heb ondertussen een voedingsdeskundige laten komen, die samen met de DA heeft overlegd voor het gepaste dieet te vinden voor mijn paardje. Hij staat nu op Pavo nature's best, met iets meer hooi dan voordien, maar geen voordroog meer. Ondertussen heeft hij pakken meer energie, en gaat het stilletjes aan weer aan de beterhand met hem! Bedankt iedereen voor de goede raad! :)

Jessybelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 22:33

Oja, en met zijn luchtwegen zou het binnekort ook eindelijk beter moeten gaan. Ben de resultaten van de longendoscopie en longspoeling aan het afwachten, zal hem waarschijnlijk een hele tijd moeten gaan aërosollen :)