hoe word mijn paard weer dikker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Re: hoe word mijn paard weer dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:26

Let wel op dat je vet langzaam aan opvoert met hoeveelheid. Anders kan hij er behoorlijk diarree van krijgen. De mijne krijgt OMEGA 3,6,9 van Naf. Vloeibaar. Heel fijn spul. Daarnaast krijgt hij Marstall cornmuesli en onbeperkt hooi en is hij voor het eerst wat dikkig geworden sinds ik hem heb. Zie fotos in mijn topic in mijn onderschrift. Hij was altijd zooo schraal, maar nu, SUPER :D

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:30

Vraagje...

Waarom lees ik hier dat een heleboel hun paarden hooi geven ipv kuil?
Is daar een reden voor?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:19

Kuil is koeienvoer. Te nat, te veel voedingswaarde, gewoon ongeschikt als gezond paarsenvoer. Paarden zijn er wel gek op, maar het is slecht voor ze. Ik geef nu wel een of twee maanden voordroog, het is zo droog dat het bijna hooi is. Maar echt kuil is voor koeien,....

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:20

Ik heb varkens eten gegeven aan mijn pony en daar wordt die behoorlijk dikker van. Het is ook helemaal niet schadelijk ofzo omdat het normaal voor varkens is.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:25

De verhoudingen zijn niet geachikt voor een paard. Ik heb vroeger een paard gehad die kalverpylp kreeg. Hij bleef super op gewicht, maar is mij letterlijk ingestort. Zijn bloedwaarden waren helemaal fout. Nadat hij op paardenbrok met hooi werd gezet heeft het 2 maand geduurd voordat hij weer beter werd. Dus vertel mij niet dat varkensvoer goed is voor een paard. Ze gaan er vast niet dood aan, maar goed :n

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:31

Ik moet zeggen hier in omgeving Utrecht wordt er niet anders gevoerd dan Kuil.
Het kuil is niet super nat, redelijk droog, en alle paarden doen het er goed op!

Ik heb eigenlijk nog nooit een stal gezien waar alleen hooi wordt gegeven omdat kuil slecht is voor paarden. Sorry misschien mis ik iets in die 10 tot 12 jaar dat ik al in de paarden zit...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:56

Zoals al gezegt er zin verschil in voordroog en kuil. Voordroog is droog hooi in plastic balen. Voeren wij ook. Kuil is nat in plastic balen. Dat is koeienvoer. Voordroog is prima voor paarden, zit wat.meer voedingswaarde in dan hooi en sommige paarden doen het er niet goed op, maar dat geld ook voor brok muesli ed.

Chico_2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:14

Suzan_bobar schreef:
Zoals al gezegt er zin verschil in voordroog en kuil. Voordroog is droog hooi in plastic balen. Voeren wij ook. Kuil is nat in plastic balen. Dat is koeienvoer. Voordroog is prima voor paarden, zit wat.meer voedingswaarde in dan hooi en sommige paarden doen het er niet goed op, maar dat geld ook voor brok muesli ed.

oke, dan denk ik dat we het over hetzelfde hebben.
Alleen noemen het nog gewoon kuil :o

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:45

de mijne is er ook al 20 maar staat er nog steeds gezond bij :-)
voeding, voldoende wortelen, beetje lijnzaad poeder, af en toe een beetje brood of een stuk fruit en een goede liksteen. Loopt perfect :-) en zit vol energie

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:36

Chico_2004 schreef:
Suzan_bobar schreef:

oke, dan denk ik dat we het over hetzelfde hebben.
Alleen noemen het nog gewoon kuil :o

Klopt, maar er zit wel degelijk verschil in kuil en voordroog ;) Ach, het maakt ook niet zoveel uit qua naam als je maar weet wat men bedoelt ;)

Floortje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:03

Marloes, ik raad je Seniores Priores van Subli aan.
Alle voedingstoffen zitten er in, het is tevens ook een goede brok en hooi vervanger voor paarden met een slecht gebit.
Je paard komt er goed van aan!!!

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:15

Ik ben pas ook op zoek geweest naar goed voer voor mijn oude shet. Die is ook niet meer dik te krijgen met het voer dat hij tot nu toe at. Heb veel goede dingen gelezen en gehoord over Seniores Priores van Subli. Dat heb ik vorige week dus gehaald. Nog te kort om mijn eigen ervaringen te vertellen. Maar ik heb er in ieder geval veel goede ervaringen over gehoord.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:39

maismeel :D

laten wellen, musli of brok erdoor en dan heeft ie een heerlijk feest maal :D

marcha40

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:28

Probeer kuilmais, daarvan komen ze snel op gewicht. Ze vinden het ook erg lekker. Wel ook gewoon zijn brokken erbij geven. En niet teveel ineens geven.

Voor Marloes, kuilmais gaat erg goed bij haflingers! Die van mij kwam snel aan, wel goed in de gaten houden anders wordt ie te vet!