Dieet voor mijn shetje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:37

Is wel jammer, je vraagt advies en dan krijg je dit...
Terwijl ze best goede dingen zegt, maar wel erg hard!!!
Laat je shet niet te hard afvallen, ik ken het geval dat een shet te snel gewicht moest
verliezen en dit resulteerde in leververvetting.
Vraag me niet hoe het werkt, maar dat gebeurt als ze te snel moeten afvallen en dan eenzijdig voer krijgen, dan vergifigen ze hun eigen lever.
Je kunt het beste je da om advies vragen, dat kost vaak niks!
En weet je misschien weten hun dan ook wel een oplossing voor het probleem van eenzaamheid!
Zij kennen vaak zoveel mensen in jouw buurt, waar misschien joiw shetje voor nood een paar keer zou kunnen komen....

concetto

Re: Dieet voor mijn shetje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:38

Probeer niemand op te jutten, meer sussen...

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:40

Ja, ik heb hem ook wel eens op het land , maar dan heeft hij de dag erna gelijk hele erge diaree, omdat hij al het sneeuw en ijs aan de kant doet en dan probeert een beetje gras te eten, dus dat is niet echt een optie,
ik zij ook al tegen mijn moeder dat hij misschien bij mijn grote paard op stal kon logeren maar dat wou ze niet.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:40

JoyCiej007 schreef:
meid, wat doe jij in godsnaam met een pony? Beestje krijgt totaal geen beweging, staat in zijn eentje en wordt nog op een verschrikkelijk klein stukje land gehouden ook nog?!
Waar ben je mee bezig? Heb je niet van te voren bedacht wat er wel niet allemaal komt kijken bij de verzorging en het onderhoud van een pony? Dat het toevallig een shetje is wil niet zeggen dat die minder verzorging en onderhoud nodig heeft dan een groot paard?

'verkopen doen we écht niet'. Lekker egoistisch..... dus jij vind het belangrijker dat je 'voor de leuk' ergens op een klein rotstukkie een shetje hebt om naar te kijken, dan dat die pony een gelukkig en goed leven heeft?
Als hij het ergens anders nou eens veel beter getroffen heeft? Betere voorzieningen, meer aandacht? Dat zal in dit geval overigens niet zo moeilijk zijn.

Je hebt de zorg over een dier, daar ben jíj als baasje verantwoordelijk voor. Als je hem niet kan bieden wat hij tenminste minimaal nodig heeft, doe hem dan alsjeblieft weg.

Typisch weer zo'n gevalletje van: 'leuk zo'n shetje, vast lekker goedkoop, we hebben er de ballen verstand van, maar dat maakt niet uit: we zetten hem gewoon in de achtertuin en dan zien we wel'. Maar aan het belang van het beestje wordt weer eens niet gedacht. Wie is daar van de dupe?! Juist, de pony. Terwijl dat beestje er allemaal niets aan kan doen.

Dat maakt het hele onderscheid tussen paardenmensen of mensen met paarden.

Hoewel ik het inhoudelijk met je eens ben vind ik niet dat je TS hierop moet aanvallen. Ze is (volgens profiel) 12 jaar oud, dit is niet haar verantwoordelijkheid maar die van haar ouders. Dat ze hulpt durft te vragen vind ik al heel wat :)

@TS: Ik denk in dit geval dat verkopen niet zo slecht is. Je ouders hebben er geen verstand van of geen tijd voor, en in de winter komt hij helemaal niet buiten en krijgt ook geen beweging. Dan kan jij nog zo je best doen, maar dat is niet goed genoeg. Paarden hebben elke dag ruimte nodig, ook in de winter, en zo helemaal alleen zonder beweging zal hij niet gelukkig worden.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:41

Ze wil graag leren, hoe kan ze ervan leren als ze het beestje weg doet???????
Ze vraagt om tips...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:42

rooslove schreef:
Ja, ik heb hem ook wel eens op het land , maar dan heeft hij de dag erna gelijk hele erge diaree, omdat hij al het sneeuw en ijs aan de kant doet en dan probeert een beetje gras te eten, dus dat is niet echt een optie,
ik zij ook al tegen mijn moeder dat hij misschien bij mijn grote paard op stal kon logeren maar dat wou ze niet.....

Waarom wil ze dat niet? Dan is toch het hele probleem opgelost?
Voor wat betreft die diarree; kan zijn dat hij niet meer zo gewend is aan gras; van een paar dagen diarree gaan ze echt niet dood. Ik ben nu overgestapt op ander hooi, omdat de balen van mijn eigen land op zijn. Voer het nu 2 dagen, en mijn welsh merrie is nu wat aan de diarree, omdat ze moet wennen aan het nieuwe hooi. Dat is na een tijdje gewoon over, maar je moet ze wel de kans geven om er aan te wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:43

kyraliam schreef:
Ze vraagt om tips...

Natuurlijk kan ze leren :) Leren is prima, maar het moet niet in de weg gaan staan van het welzijn van de shetlander. Als zij er thuis geen tijd voor hebben en hij alleen op een erg klein stukje grond staat, lijkt me dat niet goed. Dus ik geef een tip, de tip om te verkopen, als ergens anders heengaan niet kan.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:45

ja, ik snap het, maar zoals ik al eerder zij heb ik nu met mijn moeder de afspraak dat als alles over een half jaar goed gaat met haar dat we er dan een shetje bij kopen, en om hem nou te verkopen voor een half jaar......

Ik weet niet..:( krijg niet een duidelijk antwoord! ;(

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:45

kyraliam schreef:
Ze vraagt om tips...

Klopt........ 'al doende leert men' wordt wel gezegd.
Maar ergens is een grens....... moet het beestje dan de dupe worden van deze situatie, en van het 'willen leren' van TS?
Als je je pony niet kan geven wat hij toch op zijn minst nodig heeft, dan vraag ik mij serieus af hoe eerlijk en diervriendelijk het is om zo'n dier aan te houden voor je eigen plezier; het dier doe je er in elk geval geen plezier mee. Als hij nou ergens anders een veel beter tehuisje kan krijgen?

Dan kunnen TS en haar ouders eerst eens goed orde op zaken stellen, even tot rust komen, en daarna, na goede afweging weer overwegen om een pony aan te schaffen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:46

rooslove schreef:

vervelend dat hij er van aan de race gaat. in de wei is op het moment een mooie bezigheidstherapie. ze moeten echt werken voor hun eten. dus ze krijgen minder binnen en het kost meer energie.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:47

JoyCiej007 schreef:
kyraliam schreef:
Ze vraagt om tips...

Klopt........ 'al doende leert men' wordt wel gezegd.
Maar ergens is een grens....... moet het beestje dan de dupe worden van deze situatie, en van het 'willen leren' van TS?
Als je je pony niet kan geven wat hij toch op zijn minst nodig heeft, dan vraag ik mij serieus af hoe eerlijk en diervriendelijk het is om zo'n dier aan te houden voor je eigen plezier; het dier doe je er in elk geval geen plezier mee. Als hij nou ergens anders een veel beter tehuisje kan krijgen?

Dan kunnen TS en haar ouders eerst eens goed orde op zaken stellen, even tot rust komen, en daarna, na goede afweging weer overwegen om een pony aan te schaffen.

Ik snap je wel, maar ik heb ook een ander paard dus weet wel waar ik over praat

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:49

Nou waarom houdt je hem dan niet samen met je andere paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:49

rooslove schreef:
ja, ik snap het, maar zoals ik al eerder zij heb ik nu met mijn moeder de afspraak dat als alles over een half jaar goed gaat met haar dat we er dan een shetje bij kopen, en om hem nou te verkopen voor een half jaar......

Je zegt zelf, ALS alles over een half jaar beter gaat. Dat weet je nu dus nog niet.... Moeilijk dus...
Is er geen mogelijkheid om hem tijdelijk te verleasen? Misschien iemand anders met een weiland waar hij in elk geval het komende half jaar kan staan. Of anders in elk geval een verzorger zoeken dan is het alleen staan nog niet opgelost maat krijgt hij in elk geval aandacht en beweging.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:50

rooslove schreef:

Ja, maar wij proberen verder te kijken dan enkel je vraag dat je hem wil laten afvallen. Kort antwoord op die vraag; hij krijgt dus haast geen gras binnen, het beetje hooi wat je voert is minimaal. Hij krijgt geen beweging, loopt nu niet op het land.

Conclusie; afvallen in deze situatie zal niet gaan lukken, of er moet wat veranderen.

Ik begrijp dat je niet in de toekomst kan kijken, maar juist daarom is de optie tot verkopen óf het drastisch veranderen van dingen (denk aan; ander plekje voor hem zoeken, maatje er bij zoeken, verzorgster voor hem vinden) dus belangrijk.
Een half jaar is erg lang, té lang imo als het om het welzijn van een dier gaat. Je 'bezuinigd' als het ware op het welzijn van je pony, maar omdat je hem zo graag wil houden moet dat dan maar?

Je reageert verder niet op oplossingen als het zoeken naar een maatje voor hem.
Je zal vast weten waar je over praat, maar op het moment is het dus wel zo dat de shet eerste levensbehoeften en welzijn moet inleveren voor jullie situatie, iets wat heel verdrietig is maar waar híj in elk geval niets aan kan doen. En dat is gewoon niet eerlijk.
En stel nou, even heel cru gesteld, dat je moeder met een half jaar nog niet aan de beterende hand is? Wordt het half jaar dan verlengd met nog een maanden, nog eens een half jaar?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:52

nee, dan word hij waarschijnlijk toch wel verkocht....... daar hebben we het al wel over gehad

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:54

rooslove schreef:
nee, dan word hij waarschijnlijk toch wel verkocht....... daar hebben we het al wel over gehad

Oké, maar nu wil je dus (nog) niet verkopen.

Er worden hier diverse opties aangedragen, maar op geen er van reageer je echt. Ik zie dan niet in hoe mensen je dan kunnen helpen, als je nergens op reageert?
- bij je eigen paard neer zetten: waarom kan/mag dat dan niet? is toch het meest makkelijke/praktische?
- verzorgster zoeken
- rondkijken/vragen in de buurt, advertentie op MP/Bokt zetten of iemand zijn pony bij de jouwe wil neer zetten

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 20:57

- bij mijn eigen paard wil mijn moeder niet , ik vind het ook het meest praktische maar ze wil het echt niet! weet ook niet waarom , maar ze weigert!
- hetzelfde geval als hierboven als voor een verzorgertje, weet ook niet waarom!
- dat is inderdaad een goed idee en ga ook even met m'n moeder in overleg, er staan hier in de buurt 5 shetjes dus wie weet!

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 20:59

Laat je moeder dit topic gewoon eens lezen, misschien verandert ze dan een beetje....

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:00

ja, maar dan heb ik het weer gedaan....

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:04

hoho je bent toch gewoon op zoek naar een goede diervriendelijke oplossing....
Je zegt zelf dat zij alles tegen houdt wat beter voor het dier is dus moet ze misschien eens de mening zien van een heleboel mensen die het goed menen met jullie shet...
Wees niet bang om op te komen voor je dier, dat kan hij nk zelf niet

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 21:05

ik snap je wel, maar dan vind ze dat ik weer een te grote mond heb tegen Joyce ofzzoo

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:08

rooslove schreef:
ik snap je wel, maar dan vind ze dat ik weer een te grote mond heb tegen Joyce ofzzoo

nou dat valt wel mee hoor :Y)

zo te horen houd je moeder eigenlijk vrijwel alles tegen wat het beestje nodig heeft....
Als ze dat nou eens zou in zien.

uiteindelijk gaat het hier wel om de belangen van een dier, wat dus niet voor zichzelf kan opkomen.
Dan moet iemand dat toch doen?

Ik bedoel; een dier onnodig laten lijden, of de benodigde zorg ontnemen, puur omdat men zelf in een onprettige situatie zit, dat moet toch niet kunnen? Hoeveel dieren zouden er in NL dan wel niet rondlopen die dan compleet verwaarloosd zouden zijn? Want die heeft even een moeilijke tijd op het werk, die heeft met een sterfgeval te maken, een ander persoon is ineens zijn baan kwijt en weer een ander heeft een nieuwe liefde gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:25

Ik vind dat jij het goed doet,luistert naar alle adviezen en probeert ze op te lossen.
Alleen je moeder wil niet.
Kun je je vader dit topic niet laten lezen,als hij het met jou eens is kan hij misschien met je moeder gaan praten en een oplossing zoeken?
een half jaar is nl. echt te lang om alleen te staan.
Mijn shet (Lien) heeft bij haar vorige eigenaar heel lang alleen gestaan,dat heeft haar heel erg veel kwaad gedaan,ze is nu erg onderdanig,ze laat bijv. haar eten op eten door andere paarden en is bang voor ze (rent weg als ze er aan komen)
Mijn andere "kneusje"(Arie) is ook erg onderdanig,Lien en Arie kunnen goed met elkaar opschieten,omdat ze beide slecht met soortgenoten op kunnen schieten. Mijn rijpaard (vodje) is echter de baas van de "kudde" en die krijgt dus 3x zoveel eten en de paarden rennen beide voor haar weg. Ik vertel dit niet als een verhaaltje waarmee ik graag aandacht wil,maar ik wil je juist graag behoeden voor dit,als dit gebeurt krijg je erg veel problemen met je pony (kan niet omgaan met soortgenoten e.d.) en dat is een enorm gedoe,geloof me,dat wil je echt niet,ik zie ook graag dat ze alle 3 tevreden uit hun eigen bak eten en samen vriendjes zijn (zijn ze ook wel een beetje hoor ;) )
Dus probeer je moeder over te halen dat samenzetten en een verzorg(st)er zoeken de beste oplossing is.
Voor de onkosten die je moet maken (zadel,hoofdstel,dekje,bitje,beenbescherming) zodat er iemand op kan rijden,kun je aan je verzorg(st) er evt. een kleine bijdrage vragen. Je haalt er geen winst uit,het kost je altijd geld,maar het is op sommige momenten fijn als ze bijdraagt in de kosten ;) Manegeles kost nl. ook geld,anders krijg je heel vaak van die meiden die alleen maar willen rijden en verder niet naar de pony omkijken (zelf meegemaakt :) )

Er is dus niet echt een dieet,gewoon lekker op de weide,als die mogelijkheid er is.
Verder veel sterkte met je moeder :(:)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:26

Helemaal mee eens Joysie( niet gedacht he?)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:27

Dom naam verkeerd gespelt, sorry :o