Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Caballos schreef:Omdat ingepakt hooi een fermentatie proces heeft doorstaan. En ook dat het te zuur is voor paarden!
Ken een hoop paarden die niet tegen voordroog kunnen, ken niet 1 paard die niet tegen hooi kan.
Ze krijgen buikpijn, andere ontlastig en ga zo maar door.
Hooi is perfect geschikt voor paarden, voordroog/kuil/in plastic gezeten hooi niet. Bovendien zit er vaak genoeg schimmel in ook die je niet ziet.
anuschkaatje schreef:Ik heb ook een paard met stofallergie, maar ik loop veeeeel liever met water te klooien als dat ik mijn paard voordroog/kuil zou gaan voeren!! Precies om de redenen die caballos zegt. Kuil is veel te zuur voor de paardenmaag, paardenmaag is simpelweg niet geschikt om kuil goed te kunnen verteren. Kuil is van oorsprong koeienvoer en koe heeft een heel ander spijsverteringskanaal dan een paard. Hoeveel paarden er last hebben van maagzweren, koliek, diarree, etc... en een heel groot deel van deze paarden krijgen kuil gevoerd.
Nee hoor, ik klooi wel met water... Maar dat is mijn mening...
AlexandraM schreef:ik ga het even volgenmede omdat eerste uitleg super is
wat ik wel gehoord heb is dat paarden die hoefbevangen zijn of zijn geweest beter geen voordroog kunnen krijgen ivm meer voedingsstoffen dan hooi
Caballos schreef:Als je "goed" voordroog wil maken moet je het hooi eigenlijk ook langer laten drogen dan 2 dagen. Maar ja de boeren vinden het wel lekker makkelijk, te nat of niet te nat we pakken het in.............
Elpharo schreef:Echter, ik denk dat je altijd iets kuilerigs ruikt (fermentatie dus?) en dat het altijd een bepaalde mate van kuil is....klotp dat dan dus? (nog even laten herhalen door jullie)
Citaat:Maar ik blijf erbij, hooi is beter. Voordroog/kuil is te zuur voor paarden
Maris schreef:Paul11, hoe noem jij dan gras wat circa 3 dagen heeft liggen drogen en daarna gewikkeld is ? Het is namelijk mooi droog ( ziet er hetzelfde uit als hooi ). MAAR je ruikt wel dat het zuurder ruikt. dat komt toch door het fermenteren /omzettingsproces met zuren/suikers ? Dit noemt men toch voordroog ?
in ieder geval kan mijn paard het absoluut niet verdragen. Terwijl van diezelfde partij ook hooi is gemaakt ( langere droogtijd + niet gewikkeld ) en dat kan hij wel verdragen.
Ik neem aan dat als beide producten tegelijk gemaakt worden ze evenveel voedingsstoffen bevatten ? Of bevat voordroog meer suikers door het omzettingsproces ?