voordroof of hooi ?à

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voordroof of hooi ?à

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:00

Er zit ook een heel groot verschil tussen kuil dat de koeien eten en voordroog voor de paarden he...
Als ik voordroog in de stal heb liggen dan ruikt het absoluut niet zuur hoor.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:04

Caballos schreef:
Omdat ingepakt hooi een fermentatie proces heeft doorstaan. En ook dat het te zuur is voor paarden!
Ken een hoop paarden die niet tegen voordroog kunnen, ken niet 1 paard die niet tegen hooi kan.
Ze krijgen buikpijn, andere ontlastig en ga zo maar door.
Hooi is perfect geschikt voor paarden, voordroog/kuil/in plastic gezeten hooi niet. Bovendien zit er vaak genoeg schimmel in ook die je niet ziet.

Ingepakt hooi wat een fermentatie ondergaat, bestaat niet.
Het is of hooi ( gedroogd gras ) of kuilgras ( al of niet voorgedroogd )
Alleen kuilgras ondergaat een conserveringsproces ( fermentatie )

Hooi wat fermenteert, is hooi wat broeit en dat is ook niet goed.

Of het zuur is of niet en in welke mate hangt helemaal van het uitgangsprodukt af.

Het nadeel van hooi is de onzekerheid bij de winning, je hebt meestal toch een heel aantal dagen mooi weer nodig om een voldoende droog materiaal te verkrijgen, wat regen erin en de kwaliteit loopt heel snel terug.
Gras voor voordroogkuil kan veelal eerder worden gewonnen en in plastic worden verpakt, vaak binnen 1 a 2 dagen na het maaien.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 12:15

anuschkaatje schreef:
Ik heb ook een paard met stofallergie, maar ik loop veeeeel liever met water te klooien als dat ik mijn paard voordroog/kuil zou gaan voeren!! Precies om de redenen die caballos zegt. Kuil is veel te zuur voor de paardenmaag, paardenmaag is simpelweg niet geschikt om kuil goed te kunnen verteren. Kuil is van oorsprong koeienvoer en koe heeft een heel ander spijsverteringskanaal dan een paard. Hoeveel paarden er last hebben van maagzweren, koliek, diarree, etc... en een heel groot deel van deze paarden krijgen kuil gevoerd.

Nee hoor, ik klooi wel met water... Maar dat is mijn mening...

Dat hangt helemaal van de kwaliteit af van de voordroogkuil.

Bij drogestof gehalten van 25 tot 45 % heb je wel gelijk, deze kuilen zijn vaak zuur ( is ook logisch omdat er meer zuur gevormd wordt om het conserveringsprocess te laten slagen)

Voordroogkuilen met een drogestof percentage van 55 tot 75 % is prima geschikt als ruwvoer voor paarden.
Dit soort graskuil ruikt ook niet zuur o.i.d.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:09

Als je "goed" voordroog wil maken moet je het hooi eigenlijk ook langer laten drogen dan 2 dagen. Maar ja de boeren vinden het wel lekker makkelijk, te nat of niet te nat we pakken het in.............

Ook voordroog heeft last van stof. Dat het stofvrij zou zijn is niet waar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:12

Klopt, stofvrij is het nooit, maar wel aanzienlijk stofarmer dan hooi.

Zo makkelijk denken de boeren er hier trouwens niet over hoor want als we een baal openmaken en die is te nat dan gaat 'ie stomweg terug. Dat wordt niet gevoerd.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:12

ik ga het even volgen :) mede omdat eerste uitleg super is :D

wat ik wel gehoord heb is dat paarden die hoefbevangen zijn of zijn geweest beter geen voordroog kunnen krijgen ivm meer voedingsstoffen dan hooi

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:35

AlexandraM schreef:
ik ga het even volgen :) mede omdat eerste uitleg super is :D

wat ik wel gehoord heb is dat paarden die hoefbevangen zijn of zijn geweest beter geen voordroog kunnen krijgen ivm meer voedingsstoffen dan hooi

In zijn algemeenheid klopt dat wel, zoals eerder aangegeven bevat voordroogkuil meer voedingsstoffen en zijn deze beter/gemakkelijker verteerbaar.
Een tweede punt is, dat paarden voordroogkuil vaak lekkerder vinden als hooi en er daardoor meer en sneller van opnemen.

Overigens is dat eventueel wel te corrigeren, door de hoeveelheid kuilgras te beperken en daarnaast een ander grof ruwvoeder ter beschikking te stellen ( stro, graszaadstro of grof hooi o.i.d. )

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:40

Caballos schreef:
Als je "goed" voordroog wil maken moet je het hooi eigenlijk ook langer laten drogen dan 2 dagen. Maar ja de boeren vinden het wel lekker makkelijk, te nat of niet te nat we pakken het in.............

Dat is onzin, dat hangt helemaal af van de weersomstandigheden, ik heb graskuilen gezien, die +/- 60-70 % drogestof hadden binnen 1.5 dag.Ook helpt frequent schudden om het gras sneller te laten drogen.

@Sonja, precies gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 13:55

Inderdaad bijzonder goede uitleg, bedankt Paul11 (en de rest die regaeert natuurlijk ook). Ik denk dat veel paarden het niet veel slechter doen op voordroog dan op hooi. Ik deed dat ook altijd. Ik sta nu sinds een klein jaar op een stal waar alleen hooi gevoerd wordt. En wat schetst mijn verbazing, mijn paard (die heel vaag gevoelig is voor insuline) is veel beter in proportie gekomen (geen vet mee rop die rare plaatsen) en mijn hoefbevang-gevoelige pony (nog net niet geweest) is nog nooit zo slank geweest. Op de vorige stal kregen ze ook een mix van hooi en kuil, maar dat was blijkbaar niet voldoende...

Nu laat ik mijn voer soms doormeten, welke het beste is voor mijn paard en het is dus niet zo dat de voordroog er slecht uit komt, dus het is hier gewoon een geval van beter -> best....zolang het maar goede voordroogkuil is, van dat spul waar je je neus in moet stoppen om het verschil te ruiken met hooi.

Als ik jullie verhalen hoor- heb ik het dan goed dat ingepakt "gras" altijd kuil is, met dan alleen het drogestofgehalte als verschil? Ik dacht dat altijd wel namelijk, maar ging de laatste tijd twijfelen omdat je zo vaak hoort dat het wel kan, het inpakken van hooi. Echter, ik denk dat je altijd iets kuilerigs ruikt (fermentatie dus?) en dat het altijd een bepaalde mate van kuil is....klotp dat dan dus? (nog even laten herhalen door jullie ;))

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:28

In principe hebt je gelijk

Maar voor alle duidelijkheid zou ik het willen omdraaien

Kuilgras is altijd ingepakt in plastic ( of in een silo afgedekt met plastic), maar hooi meestal niet, omdat daar geen noodzaak voor is.
Bij kuilgras is die noodzaak er wel, omdat er een zuurstofarm klimaat aanwezig moet zijn.

Als ik in de dieren winkel hooi voor ons konjin koop zit er wel een plastic zak om heen. :D
Het verpakken van "hooi" in plastic is dus meer een "kosmetisch c.q. emballage" verschijnsel, maar niet noodzakelijk om het produkt goed te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 18:25

Elpharo schreef:
Echter, ik denk dat je altijd iets kuilerigs ruikt (fermentatie dus?) en dat het altijd een bepaalde mate van kuil is....klotp dat dan dus? (nog even laten herhalen door jullie ;))

In principe wel, maar de mate waarin jij dat 'kuilerige' ruikt hangt dus af van het percentage droge stof zeg maar. Hoe langer het gras droogt voor het ingepakt wordt, des te meer droge stof (want het vocht is eruit gedroogd) en des te minder het fermentatieproces plaatsvindt.
Het voordroog dat ik voer ruikt niet zuur en voelt niet vochtig aan. Het is net iets minder droog/knapperig zeg maar dan hooi, en iets zachter.

Even voor jouw beeld; vroegah ;) bij Anneke hadden we ook kuilgras, weet je dat nog? Dat was véél natter dan wat ik nu voer als voordroog.
Milena kreeg bij Anneke ook altijd bultjes van het kuilgras. Nu kan ik gerust alleen maar voordroog en geen hooi voeren, heeft ze niets van. Veel droger, veel minder 'zuur' en dus ook een totaal ander produkt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:45

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een paar off topic berichten verwijderd. Graag alleen reageren als je serieus wilt reageren. Bedankt alvast.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:04

Mijn veulen krijgt sinds 2wk voordroog ineens word ze mooi voller en groeit als kool,voorheen kreeg ze hooi.

Zou dat komen door meer voedingsstoffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:11

Voer je niet ineens veel meer? Voordroog is anders geperst, zit minder lucht in. Maakt het afwegen (als je dat doet) lastiger.
Of misschien vindt ze het lekkerder en eet ze het beter?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 01:15

Nee ze krijgt juist minder..ik dacht zeld dat het eiwit gehalte misschien groter was maar ik weet niet of dat alleen met vers gras effect heeft?

Ze vind het wel lekkerder ze krijgt als ruwvoer ook nog kuilmais en dat blijft vaak staan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:01

Bij ons op stal krijgen de paarden nu voordroog. De meeste paarden hebben er geen problemen mee, mijn paard krijgt er dus wel diarree van. Hij is gevoelig op de darmen, dat wist ik al, het ging de laatste jaren best goed, maar nu dus even niet. Hoop dat ze snel weer overstappen op hooi voeren, gelukkig lijkt het al aardig op te schieten met de voordroogbalen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:39

Paul het zal ook wel aan de boer liggen, maar hier in de omgeving is het van "we kuilen in" en die paarden mensen moeten niet zo zeuren............

Je zal best aardig voordroog hebben voor paarden.

Maar ik blijf erbij, hooi is beter. Voordroog/kuil is te zuur voor paarden. Mijn eigen paard is er op vast gedraaid. En dat paarden het lekkerder vinden wil niet zeggen dat het perse beter is voor 't paard.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 14:58

Wij voeren al jaren voordroog, vroeger altijd hooi. Voordroog geeft in ieder geval minder reactie op stof, geen hoestende paarden meer. Ook staan de paarden er mooi op, erg weinig koliek(met 40 paarden!). Uiteraard is de kwaliteit en de hoeveelheid die je voert wel erg belangrijk, te zuur voordroog is gewoon niet geschikt voor paarden. Als je teveel voordroog voert krijg je wel sneller diarree, maar dat heb je zelf in de hand. Onderschat de voedingswaarde niet, want het weegt zwaarder en je hebt er dus minder van nodig.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:17

Toch als je meer hooi geeft gaan ze niet aan de diarree, voor mij zegt dat toch echt genoeg.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:47

Citaat:
Maar ik blijf erbij, hooi is beter. Voordroog/kuil is te zuur voor paarden

Nogmaals, dit is veel te algemeen, je hebt ook slecht hooi.
En in een mooie droge voordroogkuil, zoals ik al eerder hebt aangegeven, bemerk je van het zuur nagenoeg niets, ook het paard niet.
De pH ( zuurgraad ) in een dergelijke kuil ligt zo'n beetje in de buurt van 4.5 tot 5.5, als je dan realiseert dat de pH in een paardenmaag daalt naar een niveau van rond de 2.5 ( en dat is echt pas zuur), dan is die verzuring vanuit het kuilvoer zeer betrekkelijk.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 15:52

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen tegenstander of voorstander van hooi of kuilgras.
Het gaat mij erom dat men weet, wat nu hooi of kuilgras precies inhoud.
Verder er is zowel slecht hooi als slechte graskuil, zoals er ook prima hooi en prima graskuil.
Ze hebben allebij hun nutritionele en functionele eigenschappen en als je daar mee rekening houdt, kunnen het alle twee uitstekende ruwvoerders zijn voor paarden

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:43

Paul11, hoe noem jij dan gras wat circa 3 dagen heeft liggen drogen en daarna gewikkeld is ? Het is namelijk mooi droog ( ziet er hetzelfde uit als hooi ). MAAR je ruikt wel dat het zuurder ruikt. dat komt toch door het fermenteren /omzettingsproces met zuren/suikers ? Dit noemt men toch voordroog ?

in ieder geval kan mijn paard het absoluut niet verdragen. Terwijl van diezelfde partij ook hooi is gemaakt ( langere droogtijd + niet gewikkeld ) en dat kan hij wel verdragen.
Ik neem aan dat als beide producten tegelijk gemaakt worden ze evenveel voedingsstoffen bevatten ? Of bevat voordroog meer suikers door het omzettingsproces ?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:21

Daarom ga ik ook voor gewoon goed hooi!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:31

Maris schreef:
Paul11, hoe noem jij dan gras wat circa 3 dagen heeft liggen drogen en daarna gewikkeld is ? Het is namelijk mooi droog ( ziet er hetzelfde uit als hooi ). MAAR je ruikt wel dat het zuurder ruikt. dat komt toch door het fermenteren /omzettingsproces met zuren/suikers ? Dit noemt men toch voordroog ?

in ieder geval kan mijn paard het absoluut niet verdragen. Terwijl van diezelfde partij ook hooi is gemaakt ( langere droogtijd + niet gewikkeld ) en dat kan hij wel verdragen.
Ik neem aan dat als beide producten tegelijk gemaakt worden ze evenveel voedingsstoffen bevatten ? Of bevat voordroog meer suikers door het omzettingsproces ?

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al, drie dagen drogen + wikkelen, kan voordroogkuil worden, afhankelijk van het drogestof gehalte van het gras, er zal fermentatie plaats vinden onder vorming van zuren en zoals je aangeeft "langere droogtijd " + niet gewikkeld is hooi.
Het gaat niet om de lengte van de droogtijd, maar om de hoeveelheid restvocht ( of de hoeveelheid drogestof ) in het produkt, dat bepaald uiteindelijk of er gewikkeld moet worden en of er fermentatie plaats vindt of niet en of het dan voordroog kuilgras is of hooi.

Op het oog kun je echt niet bepalen of er 65-75 % drogestof aanwezig is of 80-85% en dat is nu juist het cruciale verschil, boven de 82-83 % drogestof kunnen de bacterien zich niet meer ontwikkelen en zal er geen fermentatie plaats vinden.
Beneden dat niveau, zal als je dergelijk hooi niet in plastic verpakt hooibroei gaan plaatsvinden, wat ook een vorm van fermentatie is, alleen dan anders zonder zuurvorming, maar wel met een behoorlijke warmte ontwikkeling, wat zelfs uiteindelijk brand kan doen ontstaan.
Door het in plastic te verpakken, waarbij het produkt dan luchtdicht wordt en zuurstof arm, vindt een ander proces plaats, ook fermentatie maar dan worden er zoals gezegd zuren gevormd,die zorgen voor de conservering, hier worden voornamelijk suikers voor gebruikt, dus bij gelijk tijdige oogst van hetzelfde gewas, zal voordroogkuil armer zijn aan suikers dan hooi van het zelfde gewas.
Daarnaast zal er in voordroogkuil ook wat afbraak van eiwitten plaats vinden tot amiden en ammoniak.
Er zitten dus toch behoorlijke verschillen in nutrienten en voedingsstoffen tussen voorsdroogkuil en hooi.
Hoe groot die verschillen zijn hangt af van hoeveel fermentatie heeft plaats gevonden en dat is weer afhankelijk van het vochtgehalte c.q. drogestof gehalte van het gras

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:40

Ik heb nog nooit iets anders gegeven als een mooie kwaliteit kuilgras.
Dit heeft bij ons bij geen enkel paard of pony ooit problemen gegeven.
Is t niet eigenlijk zo dat er iets mis is met het dier als het hier niet tegen kan???
Er zijn perslot van rekening ook mensen die bv niet tegen melk of gluten kunnen,maar dit is ook geen reden om je kinderen geen boterham met kaas te geven.