mijn opa zegt geef je paard toch schillen !!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:38

Ik kan me een meisje van school herinneren, die was een dag helemaal in tranen.Haar pony was dood gegaan na het eten van aardappel schillen.Ik ben dat nooit vergeten en geef ze dus ook nooit.

aerdenhout1

Re: mijn opa zegt geef je paard toch schillen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:41

Ze gaan er niet dood van hoor!
Dan zal deze pony wel iets anders onder de leden hebben gehad.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:48

De aardappel valt binnen de nachtschade-familie en die is giftig voor paarden. De schillen zullen wel niet 123 slecht zijn, maar de uitlopers wel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:17

Ik weet ook iemand die zijn beesten gewoon overgebleven schillen geeft, nu weet ik niet of daar ook aardappelschillen tussen zitten, maar op zich is er niets mis mee om de groenteafval aan je paard te voeren, mits je goed oplet wat je wel en niet kunt geven als je het standaard doet. Maar zoiets is ook alleen maar haalbaar als je ze aan huis hebt staan lijkt me, anders moet je alles steeds meeslepen.

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:47

Aardappelen die je in de winkel koopt en meestal in plastic zakjes zijn verpakt van een paar kilo zijn meestal gewassen en ik denk niet dat het kwaad kan om een paard deze schillen met mate zo nu en dan te voeren .Anders is het met aardappelen uit de "wintervoorraad" die vaak behandeld zijn met een poeder om het kiemen tegen te gaan .De schillen van deze aardappelen zou ik beslist niet aan m'n paarden voeren .Voer ook geen aardappelen aan je paard , deze gaan namelijk in de maag gisten.Ik heb peroonlijk meegemaakt dat een paard hieraan is doodgegaan , letterlijk gewoon gebarsten .Paarden zijn geen koeien met meerdere magen , wees dus voorzichtig met voeren .

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:50

de aardappel is familie van de nachtschade... ik ken mensen die het doen, toevallig is daar 1 merrie maar 14 geworden (maar dat kan net zo goed wat anders zijn). Ik zelf doe het niet. Paardenvoer is paardenvoer.. Huis tuin en keukenafval in de container, tenzij het appelklokhuizen en wat witlofblaadjes of restjes roggebrood is.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:12

Mag een paard dan ook rauwe andijvie?

wij halen voor de koeien altijd oud brood, groente en fruit op bij de plaatselijke supermarkt.
Nu droog ik het brood en gebruik de appels/wortelen voor de paarden.
Maar vaak zijn er ook zakken vol gesneden andijvie die dag overdag overgebleven zijn...

mag\kan ik die geven?