Glucosamine

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:06

Ik gebruik de glucosamine van Soulmate nutritions,en dat bevalt goed.
Voor goed advies kun je daar ook terecht!

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:07

vejovitaal schreef:
.

Je hebt helemaal gelijk, alleen kennen nog niet al te veel mensen mijn product ;(
zit net een vraag van iemand te lezen over mensen met ervaring met horseflex, niemand reageert...
komt waarschijnlijk omdat het nog maar twee jaar bestaat, maar de resultaten zijn echt goed!
Ik heb ook al horseflex verkocht aan bokkers, maar die kijken niet zo heel vaak op het forum denk ik...
anyway je had het over korting, misschien een idee om iedereen die hierop reageert nog extra 5 euro korting te geven op de eerste pot? dan heb je al een pot voor 23.50 euro aan de deur,
daarnaast staat uiteraard de 4 halen, 3 betalen aanbieding, dat is omgerekend 17.60 euro per maand.
Je krijgt dan de beste hoogste kwaliteit glucosamine, wat ook gebruikt wordt voor menselijke producten en natuurlijk de MSM!

Jammer dat het nog niet een heel bekend product is.. het ziet er allemaal wel goed uit. En je hebt nu ook een mooie aanbieding.. ik zal er nog eens goed naar gaan kijken ook voor mezelf.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:13

vejovitaal schreef:
Cerize schreef:
Ik ken het inderdaad ook niet, maar ben wel geinteresseerd.
Als ik jouw product naast dat van NAF 5 star zet, wat zijn dan vooral de verschillen? Of verschilt het niet zoveel.
Ik ben heel tevreden of NAF en durf daarom niet zo snel te veranderen.

er zit onder andere de "verkeerde" glucosamine in namelijk: Glucosamine HCL.
Studies van de laatste tijd geven aan dat Glucosamine HCL moeilijker en onvollediger wordt opgenomen en dat het daarom minder goed werkt om gewrichten te "smeren" en soepel te houden.
als ik verder kijk naar de ingredienten:

Glucosamine HCL, MSM, Bijproducten van knollen en wortels, l-Glutamine, Chondroïtine Sulfaat, Hyaluronzuur
valt mij op dat alleen de glucosamine zou moeten werken in combinatie met de MSM.

De dosering glucosamine die wordt gehanteerd (5 gram per dag voor een volgroeid paard) ligt op de helft van wat het geval is bij horseflex, daarbij is het 10 gram! ook zit er per dagdosering minder MSM in dan bij horseflex.
conclusie: als NAF 5 star werkt bij je paard, werkt horseflex minstens zo goed, waarschijnlijk beter...

Ik denk dat ik het maar eens ga proberen, scheelt aanzienlijk in prijs...
Geldt je kortingsactie ook voor mij :D

vejovitaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:24

vejovitaal schreef:
Cerize schreef:
Ik ken het inderdaad ook niet, maar ben wel geinteresseerd.
Als ik jouw product naast dat van NAF 5 star zet, wat zijn dan vooral de verschillen? Of verschilt het niet zoveel.
Ik ben heel tevreden of NAF en durf daarom niet zo snel te veranderen.

er zit onder andere de "verkeerde" glucosamine in namelijk: Glucosamine HCL.
Studies van de laatste tijd geven aan dat Glucosamine HCL moeilijker en onvollediger wordt opgenomen en dat het daarom minder goed werkt om gewrichten te "smeren" en soepel te houden.
als ik verder kijk naar de ingredienten:

Glucosamine HCL, MSM, Bijproducten van knollen en wortels, l-Glutamine, Chondroïtine Sulfaat, Hyaluronzuur
valt mij op dat alleen de glucosamine zou moeten werken in combinatie met de MSM.

De dosering glucosamine die wordt gehanteerd (5 gram per dag voor een volgroeid paard) ligt op de helft van wat het geval is bij horseflex, daarbij is het 10 gram! ook zit er per dagdosering minder MSM in dan bij horseflex.
conclusie: als NAF 5 star werkt bij je paard, werkt horseflex minstens zo goed, waarschijnlijk beter...

Ik denk dat ik het maar eens ga proberen, scheelt aanzienlijk in prijs...
Geldt je kortingsactie ook voor mij :D[/quote]

ja hoor, na bestelling maak ik 5 euro terug over, zet dan aub wel even: ik ben een bokker! bij opmerkingen bij je bestelling dan ben je zo te herkennen,
dit geldt trouwens voor alle bokkers hoor
succes!

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 17:45

Ik heb een paardje met spat, het middelste schijfje van het spat gewricht was aan de boven (ergst) en onderkant (iets minder) aangetast. Voor dit paard heb ik een combinatie van Glucosamine van Glucohorse en Chondoitrine van Vitella gebruikt. Conform een onderzoek van een amerikaanse universiteit heb ik de menselijke hoeveelheden omgerekend naar het gewicht van mijn paard (450 KG), is een Quarter.
Van de Clucosamine krijgt zij 6000mg per dag in een keer en van de chondoitrine krijgt zij 9000mg per dag verdeelt over 2 maaltijden.
Na 3 weken liep zij niet meer kreupel.
Na een 6 maanden wezen de foto's uit dat de spat stil stond en de ontsteking rustig was. Na een jaar is de onderste helft spat vrij en de bovenste helft rustig en maar een heel klein stukje vergroeit. Kortom de foto's wezen uit dat het was verbetert.

Ik blijf dit nu doorvoeren (zij is nu 4) tot alle groeischijven gesloten zijn (8 jaar). Ze loopt nu onder het zadel en we trainen haar nu 4 maal per week (niet te zwaar), en het blijft stabiel.

Dit resultaat is conform wat ik in het onderzoek heb gelezen. Grootste oorzaak wanneer het niet helpt is te lage dosering.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes en veel succes :)

PBA_

Re: Glucosamine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:03

Vejovitaal, ik geef mijn paard nu naar alle tevredenheid gelatinaat van primeval (hond trouwens ook) is erg prijzig maar heb ik er voor over. Zit er verder nog verschil in jou product verdus de gelatinaat in mijn geval? Ik durf eigenlijk niet over te stappen omdat het zo goed gaat maar als je me kan overtuigen dan zou ik het wel aandurfen. De prijs staat mij meer aan maar het moet wel werken natuurlijk.

vejovitaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:34

PBA_ schreef:
Vejovitaal, ik geef mijn paard nu naar alle tevredenheid gelatinaat van primeval (hond trouwens ook) is erg prijzig maar heb ik er voor over. Zit er verder nog verschil in jou product verdus de gelatinaat in mijn geval? Ik durf eigenlijk niet over te stappen omdat het zo goed gaat maar als je me kan overtuigen dan zou ik het wel aandurfen. De prijs staat mij meer aan maar het moet wel werken natuurlijk.

Om eerlijk te zijn zijn de meningen hierover verdeeld, de een zweert bij glucosamine, de ander bij gelatinaat.
Ik heb klanten die zijn overgestapt van primeval naar horseflex (ook vanwege de prijs) en deze bestellen nu nog steeds. Verstandig is bij overstappen om het niet in een dag te doen maar over een periode van ong. een maand. Laat je paard rustig wennen aan het nieuwe supplement en tegen die tijd zou het product optimaal moeten werken.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:42

Ik ben overgestapt van Primeval gelatinaat naar Glucohorse omdat ze steeds korter en slechter ging lopen.
Nu ik Glucohorse geef, loopt ze weer normaal.

Mijn inzien is dat Primeval het best goed kan doen voor preventie, maar niet als het paard al artrose heeft of zware artrose heeft zoals mijn merrie, dan schiet primeval toch tekort.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:41

vejovitaal schreef:
PBA_ schreef:

Om eerlijk te zijn zijn de meningen hierover verdeeld, de een zweert bij glucosamine, de ander bij gelatinaat.
Ik heb klanten die zijn overgestapt van primeval naar horseflex (ook vanwege de prijs) en deze bestellen nu nog steeds. Verstandig is bij overstappen om het niet in een dag te doen maar over een periode van ong. een maand. Laat je paard rustig wennen aan het nieuwe supplement en tegen die tijd zou het product optimaal moeten werken.

Ik heb dit product omdat mijn DA dit adviseerde en tot dusver werkt het prima. Denk dat de overstap dan ook het beste in warmere periodes gedaan kan worden dan hebben de meeste ook al minder last en kunnen het lichaam goed wennen aan het product.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:50

Jinks schreef:
Ik heb een paardje met spat, het middelste schijfje van het spat gewricht was aan de boven (ergst) en onderkant (iets minder) aangetast. Voor dit paard heb ik een combinatie van Glucosamine van Glucohorse en Chondoitrine van Vitella gebruikt. Conform een onderzoek van een amerikaanse universiteit heb ik de menselijke hoeveelheden omgerekend naar het gewicht van mijn paard (450 KG), is een Quarter.
Van de Clucosamine krijgt zij 6000mg per dag in een keer en van de chondoitrine krijgt zij 9000mg per dag verdeelt over 2 maaltijden.
Na 3 weken liep zij niet meer kreupel.
Na een 6 maanden wezen de foto's uit dat de spat stil stond en de ontsteking rustig was. Na een jaar is de onderste helft spat vrij en de bovenste helft rustig en maar een heel klein stukje vergroeit. Kortom de foto's wezen uit dat het was verbetert.

Ik blijf dit nu doorvoeren (zij is nu 4) tot alle groeischijven gesloten zijn (8 jaar). Ze loopt nu onder het zadel en we trainen haar nu 4 maal per week (niet te zwaar), en het blijft stabiel.

Dit resultaat is conform wat ik in het onderzoek heb gelezen. Grootste oorzaak wanneer het niet helpt is te lage dosering.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes en veel succes :)

Dat is interessant! Hoeveelheden mg per dag geeft al wat meer duidelijkheid bij eventuele keuze's voor producten.
Voer je nog steeds deze hoeveelheden?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:37

vejovitaal schreef:
Bij artrose is het verstandig een product te geven wat naast glucosamine (de juiste glucosamine nl. 2kcl) ook MSM bevat, dit remt de artrose omdat dit van nature uit ontstekingsremmend werkt. Ook zorgt MSM ervoor dat glucosamine makkelijker, sneller en vollediger wordt opgenomen.
kijk maar eens op http://www.glucosaminecentrum.nl daar heb je het goedkoopste kwaliteitsproduct 'horseflex'
dit bevat naast de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid glucosamine-sulfaat 2kcl ook MSM.

Hoeveel geef je van dit per dag en hoeveel glucosamine zit er dan in?
Ik geef nu Phytonics Joint Comp, maar misschien is Horseflex wel wat goedkoper.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:48

Ik zet even een stipje, moet echt mijn ogen dicht doen en wil morgen op het gemak lezen! Erg interessant voor mij 20 jarige atrose patient...

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 22:50

Zou dit ook preventief of als ondersteuning te voeren zijn? Heb hier een 2.5 jarige pony en wil zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:03

Er zijn verschillende vormen Glucosamine. Hieronder even een vergelijking.
1000 mg Glucosamine HCL (puur) = 1286 mg Glucosamine Sulfaat = 1686 mg Glucosamine Sulfaat KCL

Voorbeeld 8.800 mg Glucosamine Sulfaat is dus net zo veel als 6.843 Glucosamine HCL

Glucosamine HCL is de meest pure vorm en in combinatie met een sulfaatverbinding (Methionine of MSM) zeer goed opneembaar.

Daarnaast zijn Co-Factoren van groot belang, zoals Vitamine C, Vitamine B3 (Niacine), Mangaan, Zink , Koper, Bioflavonoids, Lysine, Proline
Deze versterken de werking van Glucosamine.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:17

Interessant Flames:
maar nu zeg jij dat Glucosamine HCL zeer goed opneembaar is met MSM verbinding.
Betekent dat dat je bij de Glucosamine Sulfaat en Glucosamine Sulfaat KCL geen MSN verbinding meer nodig hebt?
En zijn deze twee vormen net zo goed opneembaar dan?

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:08

Cerize schreef:
Interessant Flames:
maar nu zeg jij dat Glucosamine HCL zeer goed opneembaar is met MSM verbinding.
Betekent dat dat je bij de Glucosamine Sulfaat en Glucosamine Sulfaat KCL geen MSN verbinding meer nodig hebt?
En zijn deze twee vormen net zo goed opneembaar dan?

Glucosamine Sulfaat en Glucosamine Sulfaat KCL hebben een Sulfaat gekoppeld aan de Glucsamine en zijn dus hierdoor opneembaar. Hebben dus voor de opneembaarheid geen MSM nodig. Wellicht dat extra MSM de opneembaarheid nog meer verbetert.

Maar MSM heeft ook nog wat meer eigenschappen :

Organisch zwavel (ook wel MSM zwavel)
is een vorm van zwavel die goed door het lichaam opgenomen en gebruikt kan worden.
Zwavel is een belangrijke verbindingsstof in kraakbeen en bindweefsel. Bindweefsel is het 'cement' van het lichaam
en komt onder andere voor in de longen, de huid, de haren, de hoeven, de gewrichtsbanden en de pezen.
Samen met vitaminen, mineralen en aminozuren vormt MSM zwavel de grondstof voor de aanmaak van nieuwe cellen.
De sterkte en soepelheid van zowel bindweefsel als kraakbeen hangt nauw samen met de kwaliteit van de "zwavelbruggen".
Als er niet voldoende zwavel aanwezig is, is het lichaam niet goed in staat om beschadigde cellen te herstellen
of te vervangen.Slechte of beschadigde cellen kunnen leiden tot pijn, ziekte en/of allergische reacties.
De hoeveelheid organisch zwavel in het dagelijkse voer van paarden is gering, aanvulling kan dan ook zeer goede
resultaten geven. Organisch zwavel wordt ook uitwendig gebruikt voor de bescherming en het herstel van
beschadigd huidweefsel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:42

@ Flames: welk merk voer jij en in welke hoeveelheden?

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:50

scoxxx schreef:
@ Flames: welk merk voer jij en in welke hoeveelheden?

Wij geven onze paarden preventief een 1/2 dosering = 14 gram Mega Grand Flex van Grand Meadows.
5 dagen voor een zware wedstrijd gaan we over op een hele dosering = 28 gram Mega Grand Flex en dit bevat:
Glucosamine HCL 12.500 mg
MSM 10.000 mg
Vitaminen C 1.000 mg
dl-Methionine 1.000 mg
Mangaan Gluconaat 250 mg
l-Lysine 200 mg
Zink Gluconaat 200 mg
Vitaminen B3, Niacinamide 150 mg
Citrus Bioflavonoids 100 mg
Yucca 100 mg
l-Proline 80 mg
Koper Gluconaat 50 mg

haffiefan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 15:33

Hallo allemaal,

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reactie. Ik ga nu pure chlucosamine proberen via Body Foot. Ik staat iemand bij ons op de manege die dat ook geeft aan haar paard. En zij heeft het laten testen via de veearts en goede resultaten. Zodra ik resultaten zie bij Coriena laat ik het wel weten. Misschien weer een tip voor jullie.

Yvonne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 19:27

Ik kan je inderdaad alleen de Arti Gold of Arti Sport van Global Medics aanbevelen.
Het lijkt duur. Maar in verhouding met het aantal gram werkzame stof dat erin zit, is het juist goedkoper!!
En het werkt echt!

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 22:55

unamie schreef:
Marstall heeft pure glucosemine (100% gelatine)
(Collageenhydrolysaat +Aminozuren)
1½ Kilo kost 44,50
Ik verkoop het ook regelmatig voor honden
Die reageren er ook heel goed op

Een da heeft ooit tegen mij gezegd dat dat idd net zo goed werkt.
Verder is eea discutabel: de een zegt dat, de ander dit.

Msm werkt wel, anderen zeggen weer van niet, althans dat het niet wetenschappelijk bewezen is.
Arti Gold schijnt goed werkt te doen, met zo een prijs mag je ook wel wat verwachten. Meneer Tom Mariën verdient er goed geld mee.
Nav de suc6en met het produkt voor paarden is er nu ook een voor mensen.
Feit is, dat de paarden die op AG opknappen wellicht ook opgeknapt waren op bijv het veel goedkopere Glucohorse?
Dat is nooit dat ik weet naast mekaar gelegd.

We worden al te vaak een oor aangenaaid in de wereld der supplementen.

Verder kun je ook nog gaan discussieren of je in een planteneter een produkt van dierlijke oorsprong moet gaan stoppen.
Ik weet dat de samenstellers van Equilin daar heel bewust niet voor hebben gekozen. Als ik me niet vergis, menen zij ook dat de plantaardige variant ook beter zou werken. Glucohorse sprak dat tegen in een emailwisseling die ik met hun had.
De keuze voor de plantaardige variant maakt het Equilin produkt ook meteen een stuk duurder.

Enfin, voor de geïnteresseerden hier een toelichting van Glucohorse.
Ik vond hun uitleg erg plausibel, open en eerlijk.
Ik hoop dat ook jullie er weer wat wijzer van worden.

Suc6. A

De glucosamine die in GlucoHorse wordt gebruikt is afkomstig van schaaldieren (mossels).
Het gaat meer bepaald om de harde schaal, waaruit glucosamine via een aantal technieken wordt
geisoleerd.
Het eindproduct is zeer zuiver.
Het bevat wel een aminozuur (glutamine -zonder glutamine zou het ook geen glucosamine kunnen zijn), maar geen echte dierlijke eiwitten meer.

Er bestaat inderdaad glucosamine die vegetarisch geproduceerd wordt.
De productie gebeurt dan doorgaans op basis van gefermenteerd maiszetmeel.
Nadelen zijn dat vegetarische glucosamine meestal in de HCl-vorm wordt aangeboden,
en daarnaast ook veel duurder is dan standaard glucosamine.

Ik begrijp best dat je je paard liever geen producten van dierlijke oorsprong wil voeren.
Alleen, je moet het misschien ook eens op een andere manier bekijken.
Of je nu glucosamine van schaaldieren, dan wel van gefermenteerde mais voert,
chemisch gaat het om exact dezelfde stof, met exact dezelfde structuur.
Het lichaam "weet" helemaal niet waar de glucosamine oorspronkelijk vandaan komt.
Dat lichaam heeft glucosamine nodig, en zal de aangeboden glucosamine ook meteen gebruiken,
om het even wat de bron is.
Je kunt het niet vergelijken met pakweg een appel en een vitamine C-pilletje.
Dat maakt natuurlijk wel een groot verschil.

Werkt glucosamine beter in combinatie met een olie rijk aan omega vetzuren ?
Nee, naar alle waarschijnlijkheid niet.
Die claim wordt wel meer gemaakt, maar er bestaat geen enkel onderzoek dat in die richting wijst,
en er is geen enkele logische reden waarom het een het ander zou versterken.

Het is trouwens twijfelachtig of omega vetzuren bij paarden een positief effect hebben.
Het verhaal van omega vetzuren begint eigenlijk bij de menselijke voedingsleer.
Omega 3 en 6 zijn beiden essentiele vetzuren, dwz vetzuren die het lichaam niet kan aanmaken,
maar die uit de voeding moeten gehaald worden.
Het lichaam heeft zowel de 3 als de 6 nodig om gezond te blijven, maar dan wel in de juiste verhouding.
Over de laatste 50 jaar is echter het aandeel van omega 6 in de menselijke voeding explosief toegenomen.
Het gemiddeld westers dieet bevat tegenwoordig omega 3 en 6 in een verhouding van 1 op 14 tot 25.
Daarmee is de balans volledig scheef getrokken.
Ideaal zou de menselijke voeding omega 3 en 6 moeten bevatten in een verhouding van 1 op 1 tot 4.

Door extra omega 3 te gebruiken kan de onderlinge verhouding verbeterd worden.
Die extra omega 3 wordt geleverd door bv. lijnzaad-olie, hennep-olie, vette vis, enz.
Onderzoek heeft aangetoond dat extra omega 3 bij mensen inderdaad positieve gezondheidseffecten heeft.
Eerst en vooral cardio-vasculair, maar misschien is er ook een positief effect op artritis en andere ontstekingsziektes, al is het bewijs hier veel minder duidelijk.

Het punt van dit hele verhaal is natuurlijk dat we het hier over de menselijke voeding hebben,
en met name over scheef getrokken verhoudingen binnen de menselijke voeding.
Extra omega 3 innemen heeft bij mensen een positief effect,
omdat de moderne menselijke voeding te weinig omega 3 bevat.
Het gaat dus om het aanvullen van een tekort.

Bij paarden is daar geen sprake van.
Paarden, als ze tenminste voldoende ruwvoer krijgen,
eten nagenoeg hetzelfde dieet als 10.000 of 100.000 jaar geleden.
Paarden halen hun essentiele vetzuren uit ruwe celstof,
en de verhouding tussen omega 3 en 6 is daarbij niet of nauwelijks veranderd.
De kans dat extra omega 3 bij paarden een positief effect heeft,
en is dan ook zo goed als onbestaand.
(Altijd in de veronderstelling dat een paard voldoende ruwvoer krijgt -bij een dieet dat in hoofdzaak uit granen bestaat ligt de situatie anders).

Tenslotte nog iets over het vaststellen van artrose.
Op rx-foto's kan de diagnose gemakkelijk worden gemaakt,
maar dan alleen als de artrose zich al in een wat verder stadium bevindt.
Op dat moment raakt namelijk het been zelf aangetast, en krijg je botwoekering (soms ook afbraak),
wat op de rx-en duidelijk te zien valt.
In een vroeger stadium, als alleen het kraakbeen bij het proces betrokken is,
wordt het ook met rx erg moeilijk om artrose vast te stellen.
Zoals je weet is kraakbeen niet zichtbaar op rontgenfoto's,
en alleen een vernauwing van de gewrichtsspleet kan dan aan artrose doen denken.

In de praktijk, en vooral bij iets oudere paarden,
heeft stijfheid (eventueel onregelmatig tot kreupel gaan),
die verdwijnt of verbetert na 20 minuten tot een uur beweging,
maar na verloop van tijd terugkeert,
bijna altijd met artrose te maken.

En inderdaad, als een paard verbetert met GlucoHorse,
dat gaat het naar alle waarschijnlijkheid om artrose.

Dit is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
In ieder geval nog veel succes gewenst,

GH Team

Vervolg:
Wat glucosamine HCl en glucosamine sulfaat betreft,
de zaak zit dubbel in elkaar.

Kijk, glucosamine (elementaire glucosamine) bestaat niet in zuivere, vrije vorm.
Alle glucosamines worden aangeboden met een zout als stabilisator.
Mogelijkheden zijn glucosaminesulfaat.2NaCL, glucosaminesulfaat.2KCL,
glucosamine hydrochloride, en N-acetyl-glucosamine.

Van deze vier vormen heb je minst hydrochloride nodig, om het hele zaakje te stabiliseren.
Op het eerste zicht lijkt glucosamine hydrochloride dan ook de beste keuze.

Toch klopt dat niet.

In de praktijk was al langer bekend dat N-acetyl-glucosamine niet werkt,
glucosamine hydrochloride iets beter,
terwijl glucosaminesulfaat.2KCL verreweg het meest effect heeft.
Canadese wetenschappers hebben uitgezocht waarom dat het geval is.

Conclusie, de biobeschikbaarheid van glucosamine HCl is veel kleiner dan die van glucosaminesulfaat.
Met andere woorden, glucosamine HCl wordt door het lichaam veel minder goed opgenomen.

In een onderzoek aan de universiteit van Montreal kregen acht merries ofwel glucosaminesulfaat,
ofwel glucosamine Hcl toegediend. Vervolgens werd op vaste tijdstippen de concentratie glucosamine
in het bloed en in de gewrichtsvloeistof gemeten.
De onderzoekers stelden vast dat glucosaminesulfaat (9.4%) meer dan anderhalve keer beter
wordt opgenomen dan glucosamine HCl (6.1%). Daarenboven bleef met glucosaminesulfaat
de glucosamine ook veel langer in het bloed en de gewrichtsvloeistof aanwezig.

Kortom, zelfs al krijgt een paard met hydrochloride in eerste instantie
meer zuivere glucosamine binnen, toch heeft sulfaat.2KCl een sterker effect,
omdat het beter door het lichaam wordt opgenomen.

En dan Equilin Motion.
Sorry hoor, met alle respect, maar da's typisch het werk van een
fabrikant die eerst en vooral het etiket versiert.
Equilin Motion bevat een aantal bestanddelen die hetzij niet werken (msm, silicium),
hetzij geen effect hebben bij artrose (magnesium).

Het enige bestanddeel dat bij artrose wel een bewezen werking heeft,
nl. glucosamine, dat is dan weer te laag gedoseerd.
En trouwens veel te laag, als we over de onderhoudsdosering spreken.

Slot:
Wat het verhaal van de mossels betreft, dat is natuurlijk onzin,
of beter gezegd, het doet niet ter zake. En waarom ?

Glucosamine wordt als volgt geproduceerd :
eerst worden de schalen van mossels vermalen tot een poeder.
Vervolgens komt men via allerhande zuiveringsprocessen (verwijderen van proteines, mineralen, en organische stof) tot ruwe chitine.
Chitine wordt (eventueel) ontdaan van de acetylgroepen,
en levert uiteindelijk via hydrolysis glucosamine.
(Dit is een kort overzicht, het hele proces zit wel iets ingewikkelder in elkaar.)

Terug naar het mosselextract.
Mosselextract is niets anders dan het eerste stadium van het productieproces,
oftewel vermalen mossels.
Vermalen mossels leveren tussen 10 en 20 procent chitine,
en chitine levert op zijn beurt tussen 35 en 45 procent glucosamine.
Die mossels bevatten dus hooguit 10 procent glucosamine...
Meer hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen.

Mosselextract is een vorm van volksbedrog.
Het klinkt goed,
maar in werkelijkheid krijgt je paard maar een fractie glucosamine binnen.
En voor alle duidelijkheid, mosselextract is niet of nauwelijks gezuiverd,
en bevat dus wel organisch materiaal en dierlijke eiwitten.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:22

Goed en duidelijk verhaal. Dank je voor het plaatsen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:58

Kortom glucosamine-sulfaat is aan te raden.
Welke merken hanteren 100%? sulfaat?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:32

Ik heb de Horseflex glucosamine net besteld, ik ben erg benieuwd.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:01

Ga ik waarschijnlijk ook doen. Alleen gebruik ik nu voor het eerst Naf 5 star in vloeibare vorm (had eerst altijd de poeder) en ik moet zeggen, mijn paard loopt als een zonnetje op het moment. Echt geen enkele last van stijfheid. Of dat nou aan het suplement ligt of dat het toeval is????
Maar de prijs van horseflex spreekt me wel aan en daarom het proberen waard.