overgebleven fruit en groenten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 08:51

MarcoBorsato schreef:
Tomaat is een nachtschadeplant, dat is volgens mij hartstikke giftig....

Tomaat is inderdaad giftig voor paarden, heb ik vorig jaar gelezen in de Cap (geloof ik). Was een erg interessant artikel, jammer dat ik het niet heb bijgehouden 8)7 Kolen waren, als ik het me goed herinner, ook niet al te best en aardappelen ook niet. Steenvruchten konden ook wel, maar dan zonder de pit natuurlijk en nooit teveel. Misschien is dat artikel nog wel terug te vinden op de één of andere manier .. ?

Edit: het verbaasde mij eigenlijk ook dat tomaten giftig zijn voor paarden; het zit namelijk WEL in o.a. de D-Tox van NAF en ook in de Cavalor Strucomix >;)

timokyana

Re: overgebleven fruit en groenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:01

overigens kan een teveel aan appels en peen wel kwaad.
Peen krijgen ze bij mij in elk geval niet meer.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:06

Je kan ze best wel veel soorten groenten of fruit geven, alleen is te veel nooit goed. Dus, idd, ook appels of wortelen kan je teveel voederen (net als je krachtvoer, brood, ...) Hadden ooit een ruin die verzot was op braambessen. Er stonden een paar struiken in z'n weide en hij trotseerde zelfs de doorntjes om ze te veroveren. 's Avonds moesten we die dan uit zijn lippen e.d. prutsen. :D Hoe zit dat eigenlijk met noten? Wat mag daar wel en wat niet? Hoeveelheden? In die richting moeten we op onze weide in het najaar altijd een groot deel afsluiten omdat er een grote oude zomereik staat: m'n merrie staat dan de eikels te 'stofzuigen' en die zijn uiterst giftig! Eenmaal ze bruin ipv groen zijn zou het geen kwaad meer kunnen? Ik riskeer het gewoon niet.

Als het over vreemde dingen gaat: vroeger hadden we een ruin die op z'n tijd voor de gekheid wel eens wat roomijs durfde proeven. M'n merrie nu eet alleen het koekje op het einde. De ruin had trouwens ook een zwak voor Ice Tea. Uiteraard doe je zoiets gewoon voor de fun: hij kreeg hooguit 5cl uit m'n hand te slobberen: te veel suiker! (voor ons ook eigenlijk - ze moesten het verbannen. Hihi)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:11

tamme kastanjes (ook wel paardenkastanje genoemd) gaat er hier eigenlijk ook wel goed in (gepeld dan wel).
Helaas zijn ze hier ook verzot op eikels. 't is idd vnl riskant als deze nog groen zijn, omwille van de hoeveelheid tannine dacht ik. eenmaal ze rijp (bruin) zijn is dit gevaar minder. je hoort er wisselende verhalen over, bij ons in de buurt nog nooit een paard met problemen gehad, op het moddervet worden na dan. In Engeland is er een streek waar de varkens vrij in een eikendreef lopen en in het najaar dus vnl eikels eten. hier groeien ze de laatste maanden voor de slacht enorm van maar het zou het vlees ook een typische smaak geven. Dus ja, de paarden krijgen er ook een speknek van...

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 02:19

Dat van die varkens is gekend idd! Ze noemen het Pata Negra. Is trouwens de tip die ze geven voor eigenaars die van de eikels af willen om de weide weer voor de paarden te kunnen gebruiken: gewoon even varkens laten passeren. :D

Moet zeggen dat m'n DA elk jaar wel minstens één paard heeft als patiënt dat het niet haalt na het eten van te veel eikels. Dacht dat ze er wel een paar kilo's of zo moeten voor eten, hoor, voor ze echt ziek worden.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:47

mijn paard krijgt 1x in de week een rauwe rode biet.
deze bevat onder andere ijzer.,

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:51

Wamhorse schreef:
In groentesoep lijkt me ook weinig schadelijks zitten hooguit teveel zouten.

Pokemon flashback :')

Die van mij is vooral gek op mandarijntjes & heel af en toe een volkoren biscuitje <3

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:33

Mijn paard wil alleen mandarijnen MET schil.. als je ze pelt, dan laat hij ze liggen. Op mijn vorige stal stond iemand die voerde echt alles.. paprika's etc. Vrouwtje deelde graag en mijn paard stond dan echt te kijken van "gatverdamme, dat gooi je toch niet bij mij naar binnen viespeuk!"

Maar da's dan ook een van de 3 dingen die hij lust... appels ( die gaan echt hapje voor hapje, en dan ook eerst mond leeg eten voor het volgende hapje word genomen), mandarijnen met schil, en wortels. Verdr maak je hem nergens blij mee qua toetjes.

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:37

De mijne is dol op bananen en mandarijnen
Pitjes haalt hij er zelf uit :))

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 09:59

Ceriadwen schreef:
Vrouwtje deelde graag en mijn paard stond dan echt te kijken van "gatverdamme, dat gooi je toch niet bij mij naar binnen viespeuk!"
.

Haha ja dat ken ik, ik had ook een buuv die haar merrie vaak een beetje sla gaf maar aangezien ze een zwak voor mijn paard had kreeg de mijne ook altijd een handje sla. Helemaal leuk natuurlijk en de merries vonden het wel lekker dus stonden ze gezamelijk een krop sla te verorberen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 10:15

Bij ons kunnen de paarden bij de pruimenboom komen. De pruimen vinden ze heerlijk! Ze eten ze heeeeel voorzichtig, want de pitten zijn hard, en die spugen ze uit. :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:01

bij ons eigenlijk vooral appel en wortel,
maar ook af en toe eens appelsien of banaan,
andere fruit/groenten hebben we nog niet geprobeerd.

het seizoen van de maïs en suikerbiet komt eraan, geven jullie dit aan je paarden?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:38

Suikerbiet heb ik ooit geprobeerd. Mevrouw lustte het niet. Uiteindelijk echt helemaal gewassen tot het laatste beetje stof eraf was, in blokjes van 1cm op 1cm gesneden (m'n mes was versleten van 1 biet. Lol) en een beetje gemengd onder haar eten. Na drie dagen at ze de blokjes ook zonder graan eronder, maar grotere stukken liet ze gewoon liggen. Heb het bietenverhaal toen maar opgegeven.

Op m'n vorige werk gaven we ze wel in de winter, samen met een beetje brokken 's morgens, en 's avonds kregen ze alleen de bieten en veel hooi (sobere rassen: haflinger, tinkers, trekpaardje, shetland) Die beten ze gewoon zelf aan stukken en ze deden het er heel goed op.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:50

Hier zijn ze gek op vijgen! Ook sla, banaan, watermeloen, gewone meloen, maïs en johannesbrood gaat er prima in :Y) (al is johannesbrood geen groente natuurlijk :') )

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:16

Ik heb de mandarijn en de peer geprobeerd.
Mijn ruin eet dit niet meteen helemaal op haha. Mandarijn leek ie niet echt gecharmeerd van mijn.
Mijn merrie liet de mandarijn ook eerst liggen maar was later wel op. En de peer ging er zo in :)

Wortelen en appels doen het altijd goed bij ze..

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:44

Komkommer mag blijkbaar nog bij op het lijstje. Las het net in een ander topic waar de bokker het gebruikte om medicijnen in te verbergen.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:58

mag kiwi eigenlijk?

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:07

Roselique schreef:
Ik geef altijd van alles, tomaten, druiven, kiwi's, mango, perzik sinasappel, witlof, aardappel, banaan, mandarijn..
Heb met dierendag ook slobber gegeven aangemaakt met sinasappelsap! Hij vond het heeeerlijk :D

Je moet het natuurlijk niet in grote hoeveelheden geven. Maar als mijn moeder iets van groente schil heeft vvan het avond eten dan doet ze dat in een zakje voor paardlief. Het enige wat ik niet geen is ui, ik weet niet waarom maar dat vind ik gewoon niks.

Kan dus blijkbaar. M'n chirurg zei dat eigenlijkt bijna alles kan (na m'n vraag ivm koliekoperatie en snoep, fruit, e.d. nadien), alleen natuurlijk met mate. Van één kiwi gaat een paard niet ziek worden, zelfs al zouden ze er niet goed tegen kunnen.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:07

Kiwi mag wel volgens mij :j
Die van mij moest geen suikerbieten als je het in stukjes sneed.
Een hele begon ze zo aan, maar zodra hij in stukjes was :n

Mijn paard houd van waterijsjes, en dan vooral de stokjes :')
Dat was dus eenmalig, haha.

Verder lust ze alle fruit wel, op sinasappel na, manderijnen dan weer wel.
En pepermunt, pepernoten ed lust ze ook.
Ik geef het ook niet veel, af en toe een of een klein stukje.
Ze hebben ook wel eens een stukje pizza gehad van mn zusje maar dat lustte ze niet...

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:42

Hier eet Nona appel, wortel, banaan, mandarijn, komkommer, sla, brocolli, biet,... en ik vergeet nog wel een heleboel dingen...

Wat er echt niet ingaat, is een kiwi...

Ijsjes en dergeljke heb ik nog niet geprobeerd...
Maar volgens mij lust ze het ook wel... als het maar zoet is...

Deze zomer snuffelde ze steeds verlangend aan mijn flesje fanta...
Niet geprobeerd of ze het lust, maar aan de begerige oogjes te zien vermoed ik van wel.