Weerstand en huidproblemen jaarling, voeding supplement?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Weerstand en huidproblemen jaarling, voeding supplement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:29

Lieve PB is dat he. Er zijn echt hele erge lieve bokkers hier! Wil ook nog zeggen dat je echt een leuk paardje hebt. Apart kleurtje!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 00:34

Er zijn zeker leuke en lieve bokkers (en soms kom je ze ook nog wel eens tegen ;) )
En dank je :D. Ik ben ook heel blij en heel trots op mijn ventje! :D
Hij is nu wat miserabel en wat hangerig maar als hij tip top is is hij ook zo relaxed en meegaand :). Heerlijk dier :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:38

Ik lees even mee, mijn rosje zit ook totaal niet lekker in z'n vel, hij is lusteloos, steeds koliekerig, zweeft op het randje van hoefbevangen en heeft een hele fijne :( bacteriële infectie. Vanavond is de VA geweest (ivm koliek) en heeft meteen antibiotica achtergelaten.

Dus.... ik kan ook wel wat tips gebruiken. Ondanks dat ik ook wel snap dat in de herfst paarden wat minder fut hebben. Vind 't niks voor mijn vreetzakje om geen trek te hebben in zijn hooi :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:46

hestejente: Als ik jouw postst zo lees denk ik eigenlijk direct aan een maagzweer.

* geen hooi eten
* koliekerig
* niet lekker
* minder fut

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 00:47

Wow! Dat is niet leuk hestejente! Arme Vos (en jij) :(:).
Heel veel sterkte alvast!

Edit: Krijgt Vos de balen die van onze stal afkomen? (dat kuil/hooi achtige spul). Marny word daar namelijk ook futloos en hoefbevangen achtig van.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:52

hestejente schreef:
Ik lees even mee, mijn rosje zit ook totaal niet lekker in z'n vel, hij is lusteloos, steeds koliekerig, zweeft op het randje van hoefbevangen en heeft een hele fijne :( bacteriële infectie. Vanavond is de VA geweest (ivm koliek) en heeft meteen antibiotica achtergelaten.

Dus.... ik kan ook wel wat tips gebruiken. Ondanks dat ik ook wel snap dat in de herfst paarden wat minder fut hebben. Vind 't niks voor mijn vreetzakje om geen trek te hebben in zijn hooi :\

Misschien is je paard gebaat bij een pro-vitamine?

als voorbeeld: http://vitella-webshop.com/catalog/prod ... 5e0f10c57c

En uiteraard goed ontworden ze raden Equest Pramox aan ivm met bloedworm!
Dan kunnen ze ook zulke symptomen hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:58

Ja, ik zit ook inmiddels aan een maagzweer te denken. Toen vanavond de VA weg was stond hij wel weer hooi te eten hoor, ik zou ook niet weten hoe hij aan een maagzweer zou moeten komen, we doen er alles aan om de paarden zo lang mogelijk bezig te houden (hooi in bakken met raster erop, en hooinetten ipv gewoon los neerleggen) Hooi is overigens niet het kuil dat Marny krijgt, wij hebben hooi uit de polder, van een koeienboer. Redelijk goed hooi zelfs, maar wel met kunstmest helaas. Die provitamine ziet er goed uit, kan alleen de verpakking niet goed zien :+

Ontwormen moet deze maand idd, bij de laatste telling kwam er wat meer bloedworm uit. En sowieso doen we in het najaar ontwormen :j
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-10-10 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:59

Hebben ze koorts?

TS, de rondjes lijken veel op ringworm (bij verzwakt immunsysteem heel goed mogelijk) en die reageren meestal niet alleen op Imaverol. Dus zijn weerstand opkrikken en afwisselend wassen met Imaverol en Halamid (voorzichtig met de dosering ervan, te hoge dosering is echt gevaarlijk).

En bloedworm houdt ook van verzwakte paarden (elke worm trouwens).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 01:02

Nee, hier geen koorts. Hartslag is ook in orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 01:03

hestejente schreef:
Nee, hier geen koorts. Hartslag is ook in orde.

heb je een PB gestuurd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 01:09

Dank je wel voor je berichtje :) Toen vanavond de VA weg was lustte paard wel weer hooi, en gras is sowieso geen probleem. Hij wilde vanavond steeds gaan liggen (niet rollen) en gras eten. Liggend. Heb 'm maar gelaten :(:)

TS, ik hoop dat je eruit komt met Gráni, nu is er ieg een topic waar hopelijk DE oplossing komt. Kun je je herinneren of hij vorig jaar rond deze tijd fitter was?
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-10-10 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 01:10

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:11

Ik geef mijn paarden de combinatie van de paardendrogist de froeneknofzeewier. Is niet duur en werkt erg goed.

Beschrijving:

FoeneKnof Zeewier is een mengsel van foenegriekzaad, knoflookgranulaat en puur IJslands zeewier en geeft u ter ondersteuning van de algemene weerstand, de spijsvertering en mooie glanzende vacht. FoeneKnof Zeewier biedt het goede van knoflook, foenegriek en zeewier in één product.

Rijk aan mineralen door de toevoeging van zeewier, vol met vitaminen door knoflook en rijk aan vetzuren door de foenegriek.

De kruiden verhogen de natuurlijke weerstand tegen virussen en huidaandoeningen zoals schimmel of mok.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 16:58

Nou, ik kom net terug van het dierenarts bezoek :).
Dit keer had ik een andere da (een echte rot in het vak :D )

Plan van aanpak:
- Zijn basis anti-schimmel enting heeft hij gehad tegen de schimmel.
- De korsten zijn van de streptokokken bacterie en daar krijgt hij nu die anti-biotica voor.
- Om de anti-biotica van buiten te helpen moet ik hem wassen met betadine shampoo en als hij droog is nat maken met neocidol en dat eventueel na een week nog een keer herhalen.
- En om zijn darmen en vacht wat te ondersteunen krijgt hij elke dag een prakje van gekookte lijnzaad met zemelen.

Hij verwacht dat hij binnen 3 weken weer een hele andere pony zou zijn met deze aanpak, zo niet komt hij weer langs.

Ik heb iig alle tips en trucs opgeslagen! Mocht dit niet lukken of ik heb zoiets als hij weer ouder is (of met mijn andere pony) dan heb ik hier ontzettend veel aan!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:21

fijn dat er nu een plan van aanpak is en een diagonose, zo kun je weer verder.
Ik hoop dat het snel is opgelost!
succes :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:49

Dat is mooi, dan kun je het die 3 weken mooi aanzien.
Klinkt als een goed plan van aanpak ;-)

Sterkte met je jaarling, het is overigens een prachtig dier!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 00:13

@joyfordogs: Laten we het hopen! :D

@Pentium: Dank je, ik ben ook onwijs blij met hem :D.

Daarnet zijn lijnzaad en zemelen gegeven... Zijn weidemaatjes hadden er in eerste instantie meer interesse in :').
Met wat muesli van zijn moeder erdoorheen en het allerbelangrijkste: Gevoerd worden uit de hand :roll: ging het er zonder moeite en met veel plezier in :D.

Ik geregeld dat we hem morgen met warm water uitgebreid kunnen wassen en hem droog kunnen lopen op, over en om het erf (meteen goed voor zijn opvoeding := ).
En dan insmeren met dat middel...

Ik vind het absoluut niet leuk dat hij zo ziekjes is maar ik moet wel zeggen dat ik het erg leuk vind om zo met hem bezig te zijn.
En merk aan hem dat hij het stiekem ook wel bere gezellig vind :D. Hij komt nog steeds naar het hek draven en zwaait mij nog steeds elke keer aan het hek uit <3

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 00:26

Succes Succubi, fijn dat er een diagnose is gesteld en een plan van behandeling :D .
(Wij schrijven ook maar wat op basis van tekst en een foto ;) )

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 00:18

setteke schreef:
(Wij schrijven ook maar wat op basis van tekst en een foto ;) )

Daar hou ik ook zeker rekening mee. Een diagnose is niet te stellen over internet.
Maar ik heb nu zeker wel een paar hele fijne tips waar ik zeker wat mee kan! :D

Hij is vandaag gewassen met het goedje.
Ik heb enorm van hem genoten en we hebben er een zo leuk mogelijke dag van gemaakt. We zijn als beloning voor zijn geduld een stukje gaan wandelen waar hij altijd enorm van geniet.
Nu maar duimen dat het werkt! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:49

Wat fijn om te lezen dat er een diagnose is, en dat je met hem bezig bent. Is voor Gráni ook gezellig :) Moet je nou die drie weken iedere dag naar hem toe?

Hier heeft de va een afschraapsel gemaakt van vos z'n bulten, AB gegeven dat we iedere dag moeten prikken en verder een opkikker gegeven maandag. Wacht nu nog op uitslag van bloedonderzoek := En verder rest me niks anders dan per dag kijken hoe het gaat, hij is wel weer levendiger maar kijkt nog niet normaal uit zijn ogen. Meer zoals hij in het begin was (vorig jaar) dus er is duidelijk iets niet goed. Wel is hij mentaal weer wat opgeknapt, en draafde gister zelfs in het rond. Maar ben er niks gerust op... VA wilde ook kreupelheidsonderzoek laten doen, want er is iets met zijn voeten. Kan van alles zijn, van artrose tot HB. Al denkt de VA niet dat hij bevangen kan zijn :roll: Het is een IJSLANDER, die met grote paarden op de wei staat. Maar goed...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 12:34

De antibiotica duurt nog tot vrijdag maar ik blijf hem nog wel een tijdje zijn lijnzaad en zemelen voeren.
Dus ik denk dat ik nog ongeveer een week elke avond erheen ga,

Balen van Vos zeg! Ik pb je even :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:04

PB ontvangen :D

Waarom voer je lijnzaad met zemelen, voor zijn vacht? Is het met zemelen niet zo dat je er ook bietenpulp bij moet voeren omdat je anders iets in je paard uit balans haalt?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:59

Je zou ook nog eens kunnen zoeken op groene leem, super spul.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:03

Voor inwendig gebruik hoop ik dan dat je bedoelt lailapri?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:04

ja idd, er staat genoeg over geschreven op internet en heb zelf wel goede resultaten behaald en gezien.