Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lauralco schreef:Seniores Priores van Subli (slobber). Werkt echt super voor magere paarden!
Mindim schreef:Vacht van oudjes werkt en isoleert niet meer altijd even goed. Vandaar dat oudjes vaak in de winter nog magerder worden en je er soms niet tegen aan kan voeren.
Ze eten om hun kachel warm te houden, als ze voeding niet meer goed opnemen, dan gaan ze op hun vetreserves teren, met het gevolg dat ze nog magerder worden. Een deken kan een gedeelte van deze energie om warm te blijven weg nemen, zodat ze haar energie kan steken in het dikker worden.
Cushing ponies kan je ook gaan scheren en onder een goede warme deken zetten. Dan voorkom je ook dat zeer slechte verharen in de lente en ook hebben ze minder last van nat zweet.
Vitamineshots helpen niets, die vult alleen de vitaminebehoefte van die dag. De rest wordt bijna allemaal weer uitgeplast. Je kunt dan beter marstall force geven, dat is een mineralen/ vitaminen supplement die je dagelijks geeft. Maar vooral goed hooi maakt dikker.
Zolang een paard goed kan kauwen, moet je hem geen pap voorzetten. Kauwen zolang ze het kunnen, is juist goed, juist voor het afslijten van de tanden. Priores is voor paarden die eigenlijk hun hooi en krachtvoer niet meer kunnen kauwen.
Mindim schreef:Ik ga met my-precious mee, wat het hooi betreft..
Mijn paard van 25 is in de zomer magerder dan in de winter en dat terwijl ze volop gras ter beschikking heeft.
Hooi voeren, een goede kwaliteit hooi onbeperkt. Daar komen sommige oudjes een stuk beter van aan dan van gras. Verder voerde ik veulenkorrel.
Veulenbrok zit heel veel in, volgens mij nog meer dan in seniorenbrok. Mijn merrie deed het daar super op en heeft voor het eerst weer zonder deken gestaan deze winter. Aangekomen een goede 80 kilo ongeveer op hooi en veulenkorrel.
ellepel schreef:veulenbrok is raar,er zit vaak melk in en dat kunnen volwassen paarden niet verteren.
merriebrok bevat meer eiwit,iets wat een ouder paard juist gebruiken kan
Citaat:Wanneer het om een paard gaat dat flink vermagerd is of om een mager paard met een leeftijd boven de 16, dan is het verstandig om Pavo Podo Lac of Pavo Podo Grow te voeren. Deze brokken bevatten niet alleen een hoog energie- maar ook een hoog eiwitgehalte. Wanneer een paard te mager is, duidt dat niet altijd op een gebrek aan energie, maar kan ook een gebrek aan eiwit zijn. Een oud paard met een minder efficiënt verteringsstelsel kan eiwitten minder goed verteren dan een jonger paard. Het oude paard heeft daardoor meer eiwitten nodig in het rantsoen.