23 jarige merrie vel over been - Update p.6: overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:22

ik zou je paard in de winter half scheren(1 baan over het hele lichaam is genoeg), zodat ze d'r warmte kwijt kan.
als ik het zelf heel warm heb, eet ik ook minder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:23

probeer ook je vraag eens te stellen op het cushing topic?
Daar weten ze er veel van!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:23

Van het brood zal ik dan afstappen en ik zal in de week op zoek gaan naar een vervanger.

Ik heb wel foto's maar die staan nog op de camera.

Ik moet nu van de computer, heb een examen morgen.

Alvast iedereen bedankt!!

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:24

en een vitamineshot afentoe, want als haar darmen weinig opnemen, kan zo'n shot(waar ook weinig van opgenomen word) toch net effe wat extra's geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:24

Succes met je examen!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:25

Lauralco schreef:
Seniores Priores van Subli (slobber). Werkt echt super voor magere paarden!

Hier heb ik ook hele goede verhalen over gehoord, zelf geen ervaring mee maar paard die ik ken knapte er ziender ogen van op (zelfde verhaal als jou paardje)

wij geven magere paarden ook wel brood op aanraden van de dierenarts dus ik zou toch eerder even contact opnemen met de dierenarts dan dat je op aanraden van bokt ermee stopt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:27

Vacht van oudjes werkt en isoleert niet meer altijd even goed. Vandaar dat oudjes vaak in de winter nog magerder worden en je er soms niet tegen aan kan voeren.

Ze eten om hun kachel warm te houden, als ze voeding niet meer goed opnemen, dan gaan ze op hun vetreserves teren, met het gevolg dat ze nog magerder worden. Een deken kan een gedeelte van deze energie om warm te blijven weg nemen, zodat ze haar energie kan steken in het dikker worden.

Cushing ponies kan je ook gaan scheren en onder een goede warme deken zetten. Dan voorkom je ook dat zeer slechte verharen in de lente en ook hebben ze minder last van nat zweet.

Vitamineshots helpen niets, die vult alleen de vitaminebehoefte van die dag. De rest wordt bijna allemaal weer uitgeplast. Je kunt dan beter marstall force geven, dat is een mineralen/ vitaminen supplement die je dagelijks geeft. Maar vooral goed hooi maakt dikker.

Zolang een paard goed kan kauwen, moet je hem geen pap voorzetten. Kauwen zolang ze het kunnen, is juist goed, juist voor het afslijten van de tanden. Priores is voor paarden die eigenlijk hun hooi en krachtvoer niet meer kunnen kauwen.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:29

Kijk eens hier op de zoek functie ( als je dat nog niet gedaan hebt ) er loopt een heel topic over , met veel tips.
Krijgt je pony ook medicijnen hier voor ?

Zelf voerden ik save en sound en de revital cubes aan mijn paard,
Hij had ook cushing en was IR en ook erg slecht van binnen.
Ben zelf geen voorstander van brood, ik weet dat het moeilijk is , want je wilt hem/haar graag dikker zien.
Bij ons was het juist omgekeerd.
suc 6 en ik zou daar toch even gaan neuzen

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:29

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:39

Bij de paardendrogist hebben ze producten voor senioren. Ook een suplement voor paarden met Cushing
http://www.paardendrogist.nl/productgroep/105/110/gezondheid/senioren/

Mijn oudere merrie (van 17) trekt het ook niet in de winter (ze heeft geen cushing) afgelopen winter toch maar weer onder een dikke deken gezet en ze bleef nu wel goed in conditie.

Ik zou stoppen met veel brood geven. Zit veel suiker en zout in. Een paar oude boterhammen kunnen geen kwaad.

Niet alle slobber mag je dagelijks geven. De gewone slobber van pavo wel.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 15-06-10 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:43

Je hebt ook seniorenslobber.
Wij hebben ook een oud paardje op stal, die maakt rolletjes van zn hooi etc.
maar is verder nog helemaal fit.
Die krijgt Seniorenslobber, als je daar een aantal scheppen van per dag geeft, kan dat gewoon hooi vervangen eventueel.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:45

Mindim schreef:
Vacht van oudjes werkt en isoleert niet meer altijd even goed. Vandaar dat oudjes vaak in de winter nog magerder worden en je er soms niet tegen aan kan voeren.

Ze eten om hun kachel warm te houden, als ze voeding niet meer goed opnemen, dan gaan ze op hun vetreserves teren, met het gevolg dat ze nog magerder worden. Een deken kan een gedeelte van deze energie om warm te blijven weg nemen, zodat ze haar energie kan steken in het dikker worden.

Cushing ponies kan je ook gaan scheren en onder een goede warme deken zetten. Dan voorkom je ook dat zeer slechte verharen in de lente en ook hebben ze minder last van nat zweet.

Vitamineshots helpen niets, die vult alleen de vitaminebehoefte van die dag. De rest wordt bijna allemaal weer uitgeplast. Je kunt dan beter marstall force geven, dat is een mineralen/ vitaminen supplement die je dagelijks geeft. Maar vooral goed hooi maakt dikker.

Zolang een paard goed kan kauwen, moet je hem geen pap voorzetten. Kauwen zolang ze het kunnen, is juist goed, juist voor het afslijten van de tanden. Priores is voor paarden die eigenlijk hun hooi en krachtvoer niet meer kunnen kauwen.

zoiiets bedoelde ik, ben niet meer helemaal wakker...

xxliannexx: het beestje is 23, kan me voorstellen dat kauwen minder makkelijk gaat, en dat ze dan juist daardoor weer vitamines/mineralen mist.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:58

Mindim schreef:
Ik ga met my-precious mee, wat het hooi betreft..

Mijn paard van 25 is in de zomer magerder dan in de winter en dat terwijl ze volop gras ter beschikking heeft.
Hooi voeren, een goede kwaliteit hooi onbeperkt. Daar komen sommige oudjes een stuk beter van aan dan van gras. Verder voerde ik veulenkorrel.

Veulenbrok zit heel veel in, volgens mij nog meer dan in seniorenbrok. Mijn merrie deed het daar super op en heeft voor het eerst weer zonder deken gestaan deze winter. Aangekomen een goede 80 kilo ongeveer op hooi en veulenkorrel.

ja wij geven een hooi van super goede kwaliteit voordrooghooi met genoeg eiwitten en gras wil niet altijd zeggen dat er genoeg in zit, daar heb je ook heel veel verschil in.. onze oudjes doen het er super op en brood krijgen ze eigenlijk nooit soms een sneetje als tussendoortje..
wat betreft de slobber zit juist heel veel in je hebt daarin ook verschillende soorten namelijk.
luzerne zeggen ze altijd dat paarden er dikker van worden, maar luzerne gebruik je eigenlijk door het biks heen (goed veel) voor paarden die het eten naar binnen schrokken als je dan luzerne erdoor doet moeten ze flink wat kauwen en doen ze dus langer over hun brok..
wat je ook zou kunnen doen is evt kontakt opnemen met pavo die kunnen je een super goed advies geven en op hun site staat ook genoeg info.
als je een paard SUPER goed HOOI voert van super kwalitiet hebben ze eigenlijk niets meer nodig want ik goed hooi zit alles in wat paarden nodig hebben.
ik wil niet zeggen dat ik gelijk heb hoor kan het ook mis hebben maar ik denk wel degelijk dat je hiermee veel kan bereiken.
dat brood gedoe worden ze echt niet dikker van of je moet echt heeeeeeeeeel veel brood per dag gaan geven maar dan raken de darmen ook verstopt. dus dat lijkt me zeker geen goed idee..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 01:05

ik snap de veulenbrok ook niet senioren zitten juist stoffen in die ze moet hebben lijkt me dat er te veel energie uit veulenbrok komt. en te veel energie als ze niks doet is ook niet goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 06:06

merriebrok geven met een supplement. en wel deze:
http://www.paardendrogist.nl/product/ve ... 610/25286/

en haal dan meteen omega olie en doe daar een scheutje van door het voer.
het supplement is hetzelfde als krachtvoer,maar je voert geen extra ballaststoffen ..

als de veearts al gezien heeft dat de darmen niet goed meer werken is een supplement toch het beste om extra vitamines aan te vullen.

veulenbrok is raar,er zit vaak melk in en dat kunnen volwassen paarden niet verteren.
merriebrok bevat meer eiwit,iets wat een ouder paard juist gebruiken kan

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:56

niet vergeten dat dit paard cushing heeft...ik weet niet of je z'on paard wel vol kun stoppen met zetmeel.

een cushing paard heeft ook glucose intolerantie(en zetmeel word omgezet in suikers)
Misschien is ze juist door deze manier van voeren mager?
Ik zal eens even zoeke of ik daar iets over kan vinden...

Anoniem

Re: 23 jarige merrie vel over been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:03

Als ze zulke slechte darmen heeft zou saniqui colon een optie kunnen zijn. Is alleen verkrijgbaar via de dierenarts maar levert veel energie uit vet (en minder zetmeel zoals geerke al aanhaalt)
Bovendien is het speciaal voor paarden die moeilijke darmen hebben.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:05

Senioren slobber van subli....is juist gemaakt voor paarden die geen hooi/kuil meer kunnen eten.Alles zit er in!
Mijn merrie heeft het ook gehad toen ze drachtig was en te schraal.Nu is ze te dik,hahahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:06

ellepel schreef:
veulenbrok is raar,er zit vaak melk in en dat kunnen volwassen paarden niet verteren.
merriebrok bevat meer eiwit,iets wat een ouder paard juist gebruiken kan

Ik gaf altijd pavo podo 3 de laatste stap in de 'breeder' lijn. Het is voor veulens van 8 tot 30 maanden. Daar zit geen melk in en het ruw eiwit percentage is hoger dan die van de merriebrok. Het ruw eiwit gehalte in de veulenbrok is 16% en verteerbaar 13% en in de merriebrok ruw eiwit 15% en verteerbaar eiwit 12%.

Je kunt beide soorten geven, pavo adviseert het zelf ook en mijn merrie is het levende resultaat er van.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:15

Senioren slobber van Masters geven.Als ze erg mager is 6 x per dag 1kilo.Goed verdeeld over de hele dag en avond.Het voeradvies staat ook op de zak voer zelf.Je zal na ongeveer 2 weken zien dat ze dikker aan het worden is.Ik had ook zo'n pony en mensen geloofden niet dat het dezelfde pony was die ze eerst zo mager zagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:26

6 kg slobber per dag? Zo, das veel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 10:32

Ik zou zelf echt absoluut WEL seniores priores van subli gaan geven.
Is ruwvoer, dus echt goed voor je oudje. Dus geen suikerbom, en heel veel vezels.
Mag ze ook iets van 6 kg per dag hebben. Moet wel 6 uur weken, dus je kunt het beste alles de dag ervoor klaarmaken (mag max 24 uur geweekt zijn)

Merriebrok, olie enz.

Brood zou ik echt weglaten.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 13:19

Ik zou stoppen met brood en in plaats van brood maispoeder vermengt met water geven. Daar worden ze lekker vet van en is makkelijk op te eten. En ik zou ook geen veulenbrok geven maar seniorenvoer, eventueel vermengen met de maispap. Daar kun je eventueel dan ook de luzerne en olie doorheen gooien en verdelen over dag in kleine beetjes tot aan de aantal kilo's die je nu voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:49

Veulenvoer van PAVO Podo 3 is goed voer om je paard wat zwaarder te krijgen.
Seniorenvoer is voor gezonde oude paarden (die van subli niet mee gerekend) met een wat minder gebit. Alles is gepoft of geplet, zodat voedingsstoffen makkelijker worden opgenomen. Maar het is niet altijd even ideaal om een oud paard gewicht te laten toenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:52

Van de Pavo site
Citaat:
Wanneer het om een paard gaat dat flink vermagerd is of om een mager paard met een leeftijd boven de 16, dan is het verstandig om Pavo Podo Lac of Pavo Podo Grow te voeren. Deze brokken bevatten niet alleen een hoog energie- maar ook een hoog eiwitgehalte. Wanneer een paard te mager is, duidt dat niet altijd op een gebrek aan energie, maar kan ook een gebrek aan eiwit zijn. Een oud paard met een minder efficiënt verteringsstelsel kan eiwitten minder goed verteren dan een jonger paard. Het oude paard heeft daardoor meer eiwitten nodig in het rantsoen.

Pavo podo grow is pavo podo 3 waar ik het eerder over had.