Ervaringen met Summerfit XL (Pavo koeken)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:50

Grobegni

Re: Ervaringen met Summerfit XL (Pavo koeken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:59

En misschien kan je haar als je er zelf bent, wat extra hooi geven? Ruwvoer is toch de belangrijkste dikmaker.
De quarter van een stalgenoot van mij is vorige winter weer op gewicht gekomen door heel veel bietenpulp. Hij kreeg gerust 2 kilo per dag!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:15

De koeken zijn heel fijn om te geven voor de vitamientjes e.d. , maar zijn geen dikmaker :)

Meer hooi zou het beste zijn , maar dat gaat hem dus niet worden. Krachtvoer is wellicht niet nodig qua energie , als het beestje wel gewoon "fit" is ? :)

Slobber is weer zo'n gedoe.

Ik zou gewoon eerst eens lekker met Lucerne gaan werken. Afhankelijk van hoe erg het beestje ingevallen is , 1 of 2 x per dag een emmer Lucerne.

Dikke kans dat dat al en prima resultaat geeft als het beestje nèt een beetje tekort komt :)

En het is ruwvoer dus dat is altijd wel goed voor de darmen e.d. , beter dan krachtvoer als ze dat qua energie niet nodig hebben :)

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:42

Ik ga met Sjuimpje mee.
De dierenarts had ons deze koeken aangeraden voor onze pony omdat hij dan wel de goede vitamientjes binnen zou krijgen maar er niet dik van zou worden. Ze helpen niet om schaalheid tegen te gaan en er zit ook geen energie in. (Bandiet vond ze trouwens ook supervies, maar dat verschilt per paard natuurlijk).
Je kunt beter beetje goede bix geven, als je goede bix voert is een handje vaak al genoeg om ze dikker te krijgen. Mijn paard kreeg vroeger 4kilo slechte bix, hij bleef schaal. Nu 1,5 kilo goede bix en hij ziet er super gezond uit. Hoef je dus ook niet met veel bix te zeulen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 18:44

Wat is goede bix, welk merk zou ik naar moeten kijken? Wij hadden eerder altijd Subli basisbrok :)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:36

je kan slobber proberen.
sommige muslies
maismeel.
mais
bietenpulp.

en je kan beter kuil geven i.p.v hooi alleen dan mag niet onbeperkt gegeven worden!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:47

VSW-->VS

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:42

Geef je paard dagelijks een emmer lucerne bij.
Daar worden ze mooi rond van en zt ook nog vol met pitamientjes

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:43

Echt een hele emmer vol? Is dat niet ontzettend veel? :')
(Heb nog niet zo heel veel verstand van verschillende soorten voer ed.) ;)

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:42

Hoi,

ik heb een draver/trekpaad en voer het hele jaar door summerfit.
Met een heel klein beetje krachtvoer is ze totaal niet te houden, komt ze in de winter nog net niet over de box deur heen maar het scheeld niet veel!
Ze heeft veel energie en krijgt heel soms een klein handje muslie maar heel vaak een wortel appel of iets in die richting...
Ben de summerfit gaan voeren vanwege de vitamine, ze staat in de zomer en als het weer goed lekker in de wei. Een hele nacht door dat het regend gaan ze naar binnen in de winter maar is eigenlijk gewoon luxe!

Groetjes Sietara

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:50

Marloes schreef:
Echt een hele emmer vol? Is dat niet ontzettend veel? :')
(Heb nog niet zo heel veel verstand van verschillende soorten voer ed.) ;)

Zie mijn reactie een stukje terug : 1 emmer is sowieso geen enkel probleem , desnoods 2 emmers als het diertje echt voeding mist.
Natuurlijk wel gewoon een formaatje bouwmarkt-emmer hè :P

Rena hier krijgt elke avond een emmer Lucerne. Elke ochtend een schep muesli en een Aura-koek. En eet daarnaast een halve baal hooi per dag. Hier doet ze het goed op. Zonder de Lucerne valt ze wel wat in.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 09:53

Oke, ik heb gisteren even voorzichtig het onderwerp aangekaart, ze willen mijn pony 's ochtends wel extra voeren, gelukkig :)
Ik denk dat we maar gewoon aan de gang gaan met lucerne en bix na het werken, totdat ze weer een beetje op gewicht is. Dan zal het ook wel weer april zijn. Tegen die tijd wordt het gras ook voedzamer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:54

Hier zeer ontevreden over de koeken. Ze zitten bomvol suiker en de mijne krijgt er giga jeuk van.

Krachtvoer alleen krijgt je paard niet dik, dat moet toch echt van ruwvoer komen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 09:55

Daar ligt dus het probleem, ruwvoer. De twee plakken per dag die ze krijgt is al heel wat vergeleken met wat de eigenaar van de andere twee wil.
En dan kan ik haar natuurlijk wel op de paddock/apart stukje weiland zetten met onbeperkt ruwvoer, maar dan staat ze dus de hele dag alleen en flipt ze..

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:09

Mindim schreef:
Hier zeer ontevreden over de koeken. Ze zitten bomvol suiker en de mijne krijgt er giga jeuk van.

Dan heb je waarschijnlijk niet naar de verhoudingen gekeken, daar verkijken veel mensen zich op. In summerfit zit niet veel meer suiker dan in bijvoorbeeld onderhoudsbrok.
Daarnaast kan die van mij héél erg slecht tegen suiker, op Summerfit reageert hij helemaal niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:54

Mijn paard krijgt heel veel ruwvoer en weinig krachtvoer, om toch genoeg vitamines binnen te krijgen geef ik elke dag een halve koek erbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:05

Marloes : daarom is die Lucerne ook zo fijn , zo'n emmertje hebben ze vrij snel leeg en zet goed aan , dat werkt allemaal veel makkelijker in jullie situatie dan extra hooi geven waarvoor ze weer de hele dag apart moeten :)

Het is ruwvoer , maar dan de snelle versie zeg maar :P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:14

Ik voer ook lucerne, daardoor is mijn merrie een stuk voller geworden, en kan ik minder krachtvoer geven...

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 22:16

Dat is wel een hele goede! Vandaag is mn moeder langs de veevoerder geweest waar we altijd hooi enz. halen. Heeft die man d'r helemaal omgepraat om een zak slobber mee te nemen ipv lucerne. Terwijl ik haar nog zo had gezegd om zich niet om te laten praten, dat doet dat mannetje altijd := We hebben nog 3 zakken slobber staan.
Nu blijkt dus dat hij geen lucerne verkoopt.. Dus ik moet even op zoek naar iemand die dat wel verkoopt.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:35

waar ben je geweest dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:40

corinne1981 schreef:
Mindim schreef:

Dan heb je waarschijnlijk niet naar de verhoudingen gekeken, daar verkijken veel mensen zich op. In summerfit zit niet veel meer suiker dan in bijvoorbeeld onderhoudsbrok.
Daarnaast kan die van mij héél erg slecht tegen suiker, op Summerfit reageert hij helemaal niet.

Alleen worden summerfit koeken aangeraden voor de sobere rassen. Mensen die vaak al geen onderhoudsbrok voeren, omdat daar al te veel energie in zit. Mensen die wel iets willen geven om de nodige vitaminen en mineralen aan te vullen. Dat was namelijk de bedoeling van de koek.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:46

Ik geef nooit geen summerfitkoeken meer. Mijn paard gaat er heel erg van schuren. Mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:47

xxelviraxx schreef:
Ik geef nooit geen summerfitkoeken meer. Mijn paard gaat er heel erg van schuren. Mijn ervaring.

Die van mij ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:19

hier ook slechte ervaringe met summerfit.
wij gaven de shetten om de dag een kwart stuk.
ze vielen af, en kregen luis.
we zijn gestopt met de summerfit en geven ze nu gewoon wat basisbrok en nu gaat het goed.

kennis van me heeft een stel jaarling shetlanders en geeft ze ook pavo koek.
pas de veearts erbij gehad omdat eentje dus luis had, en niet fit was.
veearts gaf advies om gewoon brokjes te voeren en een vitamine stoot.
geen pavokoeken meer dus.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:46

Ik voer mijn pony vrijwel iedere dag een halve koek! hij vind het heerlijk, lekker even wat extra's.
Het is eigenlijk wat ik er van weet vooral voor koudbloeden, maar ook mijn KWPN heeft er wel baat bij.

Enne, in slobber zit vrijwel niks kwa voedingstoffen die aanzetten. Dus daar kun je zoveel van voeren als je wilt ;)