Geen krachtvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:54

Waar de mijne op stal staat kan je kiezen tussen sportmengeling en onderhoudskorrel. Dit laatste krijgt hij, maar heel erg weinig. Hij staat op stro en krijgt vrij onbeperkt hooi. Zit er aan te denken om een liksteen erbij te hangen.

Juangi

Re: Geen krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:24

Liksteen is aan te raden,maar dan 1 zonder smaak!
www.paardnatuurlijk.nl

Een paard heeft absoluut geen krachtvoer nodig als ze ook onbeperkt hooi krijgen!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:08

Als ik mijn pony onbeperkt hooi voer, heeft hij op korte termijn inderdaad niets meer nodig, dan is ie nl. dood.

Weet niet waar die populaire kreet van "onbeperkt hooi voeren" vandaan komt, maar de meeste paarden doe je er meer slecht dan goed mee, dat is gewoon veel te veel.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 10:54

Ligt er maar net aan wat voor hooi je je paard voert en hoe. Google maar eens op slow feeders bijv.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:15

mijn paardje doet het er ook prima mee onbeperkt kuil/hooi ze krijgt anderhalf kruiwagen en als ik de volgende dag kom heeft ze nog liggen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:20

Nou mijn paardjes krijgen goed weidehooi dat is alles. En zeker niet onbeperkt maar een plak of 6.
2x per dag en daar doen ze het super op. Laatst een rit van 5 uur op gemaakt, paardje was echt nog niet moe daarna. ;)

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:26

Ik heb het een tijd geprobeerd. Ik gaf toen wel een vitamine- en mineralensupplement. Paard werd zo sloom dat er niet meer mee te rijden was. Nu krijgt ze 1 schep krachtvoer per dag (een muesli: de Quattro van Mijten) (naast een liksteen en ruwvoer in de vorm van veel hooi en naast Zupa van Equifyt). Het gaat nu veel beter. Maarja, er zit melasse in, dus toch weer gezocht naar iets anders. Equifyt heeft granenmuesli's zonder melasse, maar daar geraak ik moeilijk aan. Ik heb nu de Horse Alpin krachtvoerkorrels gekocht van Agrobs (melassevrij en op basis van grassen en kruiden). Bedoeling is ze tijdelijk 50 % Quattro te geven en 50% Horse Alpin, en dan daarna 100% Horse Alpin. Moest ik vaststellen dat mijn paard dan weer zo sloom word ben ik denk ik definitief genezen van het idee dat een paard geen granen mag eten :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 11:40

Sosha schreef:
Als ik mijn pony onbeperkt hooi voer, heeft hij op korte termijn inderdaad niets meer nodig, dan is ie nl. dood.

Weet niet waar die populaire kreet van "onbeperkt hooi voeren" vandaan komt, maar de meeste paarden doe je er meer slecht dan goed mee, dat is gewoon veel te veel.

Zooo wát een kromme redenatie! Verdiep je eens wat meer in paardenvoeding voor je van deze uitspraken doet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:36

ik schop dit topic toch even omhoog....

Kan je een jong dier ook van het krachtvoer afhouden?(dan heb ik het over 2 of 3 jarigen).
Mits ze natuurlijk de hele dag in de weide staan en ruwvoer krijgen(ook in de winter).
Of is het bijvoeren van een vitaminekorrel dan wel wenselijk?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:04

Ja, dat kan. Ik heb dat destijds ook helemaal uitgezocht (voor mijn nú 2,5 jarige). Die info heb ik nog wel op mijn PC staan ergens, dus PB maar mocht je het uit willen pluizen ;).

Mijn veulen groeit in ieder geval nog steeds en is altijd kerngezond geweest ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:54

pb is welkom....het is hier nog niet aan de orde nu maar ben bezig me voor te bereiden..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:50

zomers voer ik alleen na werk (pony's een pavo koek, paarden een halfje biks).
nu voer ik wel dagelijks krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:15

en doe je dat dan omdat je van mening bent dat het gras nu niet genoeg bevat?
(gewoon nieuwsgierigheid)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:30

nee gras staat er nu bijna niet dus krijgen ze hooi, pavo koeken en brood

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:33

Kijk hier eens:

[VS] Natuurlijk voeren

Het is een actief topic waar je al je vragen kunt stellen.

Ik ben gestopt met krachtvoer en mijn paardje heeft nog nooit zo goed gelopen. Ik geef wel extra mineralen/vitamines bij en een liksteen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:05

De stal waar ik kom is in zoverre gestopt met krachtvoer, dat de paarden nu veel hooi/kuil krijgen op de wei/stal. En bij binnenkomst op stal krijgen ze een mengsel van onderhoudsmuesli en spelt (voor de vitaminen en mineralen).
Alleen een paar die dit niet lekker vinden krijgen weer een beetje krachtvoer.

Maar alle paarden zijn er op vooruit gegaan sinds dit mengsel wordt gevoerd en het krachtvoer eruit is gegooid. Het is gewoon opvallend hoe alle paarden beter in hun vel zitten nu.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:48

Onderhoudsmuësli is nog steeds krachtvoer hoor. Kan heel goed dat de paarden op dit krachtvoer beter reageren dan op wat ze eerst kregen, maar krachtvoer blijft het.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:58

Hallo mensen,

Ik train intensief renpaarden die zomers 24 uur per dag op de wei staan, op mijn zomerexceem hengst na :( Die staat in een paddock...

Ik voer 1x per dag bietpulp met halve schep aveve slobber (zemelen eten ze niet graag, en heb toevoeging nodig voor juiste calcium/fosfor verhouding) en supplementen, de paarden die dan beetje extra nodig hebben krijgen haver of gerst bijgevoert. Paarden die te 'dik' worden gaan overdag naar een paddock en snachts de weide op.

In de winter staan mijn paarden 24 uur per dag buiten in paddocken en krijgen ze onbeperkt hooi en 2x per dag bietenpulp met aveve slobber...

Suikergehalte, zeker voor renpaarden, moet zo minimaal mogelijk zijn.
Een paard loopt op vetten en niet op suiker :)
1 keer per jaar ontgift ik al mijn paarden zodat alle toxines uit het lichaam zijn en ze hun voedingsstoffen weer goed kunnen opnemen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:50

Sosha schreef:

Het is voor mijn paarden veel te veel ja.
Ze staan nu net op een stukkie nieuw gras en hebben genoeg te vreten, vul het soms wat aan met wat hooi/kuil en een vit.koek.
Mijn paarden doen dan ook niks en heb 2 sobere rassen. Als ik ze nu onbeperkt ga voeren dan gaat het niet goed.
Ik heb ze redelijk schraal gehouden deze winter en ben er blij om, ze zijn lekker afgevallen en eindeijk eens mooi op gewicht en dat zie ik terug in hun activiteiten, ze zijn goed actief en niet zo sloom als voorheen. Plus dat de haflinger nu eindelijk weer eens goed loopt die had gewoon last van zijn vetrollen.
Verder hangt het natuurlijk ook erg af van de voedingswaarde van je ruwvoer ik heb een aantal weken echt top kwaliteit hooi gehad en ik durfde daar gewoon niet veel van te geven ivm de vele voeding die erin zat.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:02

Ik had deze winter echt perfect hooi voor die van mij. Super grof stengelig hooi, de schapen eten sommige balen niet eens, zo grof is het.
Maar toch waren ze met die kou weer aardig aangekomen, tsja dan voer ik toch al gauw weer te veel, je wil ook niet dat ze kou staan te lijden hè, en veel rijden was er niet bij deze winter.

Ik geef ze nu nog maar heel kleine porties hooi en voor de nacht bijna alleen stro, omdat ze nu weer dagelijks een paar uurtjes de wei op gaan. Altijd link dat voorjaarsgras hier op de klei.

HazyDawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:11

Mijn pony staat de hele dag op de wei en s'nachts krijgt ze voldoende kuil ( mooi droog paardenkuil 2. sneede). s'morgens krijgt ze een goed vitaminsupplement ( Equilife formula four feet 180 gramm ) samen met een handje Pre Alpin Aspero (gehakseld alpenhooi met kruiden) Op haar vorige stal kreeg ze ook 2 x dag's 500 gramm brokjes, maar daar werd ze een beetje te dik van. Ze ziet er nu gezond uit en is ook al wat afgevallen, terwijl ze op deze stal zelfs meer kuil krijgt.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:18

in de natuur kunnen ze ook onbeperkt eten :) Dus dan klopt er iets niet in het metabolisme van een paard of hij krijgt niet genoeg beweging.. Inderdaad gaat dit voor de meeste paarden dus niet, voer dan meerdere keren per dag plukjes hooi of hang hooinetten of iets dergelijks op dat het moeite kost om te eten... In de weide hooi altijd over de hele wei verspreiden zodat ze moeten 'zoeken' helpt ook nogeens tegen verspilling omdat ze er niet in gaan staan..
Krachtvoer eraf doen helpt vaak ook al veel :)

Uitzondering hierop zijn de ponyrassen die uit de bergen komen, die moeten hard zoeken voor hun eten dus die hebben veel minder eten nodig :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:19

24/7 kunnen eten betekent niet dat ze zich 24/7 moeten kunnen volstoppen dan worden ze véél te dik

Als ze na een lading hooi even niets meer hebben en ze gaan nog een keer het korte gras afknagen en takjes likken is het ook goed.

In de natuur moeten ze 's winters ook heel erg hun best doen voor een beetje eten. Dus het is belangrijk om de opname in te perken en te verdelen over het etmaal. Kleine beetjes in veel tijd.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:34

Mijn pony's Tinker en shetlanders, staan in de winter 24/7 vol op het gras. (Ze hebben ruim 2ha. voor 1 tinker en 2 shetlanders) Nu de voedingswaarde laag is gaat dit goed, ik zie ze ook vaak met "onkruid" lopen terwijl er ook nog voldoende gras is, maar ze zullen het wel lekker vinden of nodig hebben.

Straks als het gras gaat groeien is dit helaas voor de dames geen optie meer want dan eten ze zich letterlijk dood aan ons hollandse rijke gras. Ik heb de pony's aan huis dus ik kan het gelukkig goed regelen en dan gaan ze 2 keer 4 uur of 3 keer 3 uur per 24 uur. het land op, en verder op schraal land of ruime paddock.

FigoPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:36

Ik voer ook geen Krachtvoer. :Y)