Amerikaanse manier voor het voeren van show minipaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:01

In overjarig hooi zit nog steeds evenveel energie als in ''gewoon'' hooi dus in het kader van energie heeft dat geen zin. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:02

Dat is niet waar ;) Het energiegehalte neemt langzaam af, idd niet veel maar scheelt toch weer wat, bovendien zit er ook behoorlijk verschil tussen kuil/voordroog/hooi en kwaliteit van die kuil/voordroog/hooi.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 03-02-10 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:03

Kaisa schreef:
Naar aanleiding van dit topic: [SMP] Is mijn shet te dik? start ik hier een topic over de Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden.

De Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden houd het volgende in:
Weinig tot geen hooi, maar daarvoor in de plaats bietenpulp (eventueel aangevuld met wat zemelen), laten weken in water uiteraard. Handje muesli erdoor en 2 handen compact gras. Deze maaltijd wordt 2 á 3 keer per dag gegeven.
(er vanuit gaande dat elk (volwassen) showpaard dat op deze manier gevoerd wordt, minimaal 30 min. getraind wordt)

Waarom wordt er op deze manier gevoerd? Door hooi te blijven voeren aan een showpaard, creert deze een hooibuik waardoor het paard niet goed tot zijn recht komt in de showring. Uiteraard moeten de darmen in werking blijven, en daarvoor wordt dat dus grotendeels tot helemaal vervangen door de maaltijden zoals hierboven beschreven. Dit omdat je met pulp dezelfde hoeveelheid maalbewegingen creeert als bij een plak hooi.

In het bovengenoemde topic werd al aangekaart dat dit slecht zou zijn omdat dit koliek of bevangenheid zou oproepen. Dat de hierboven beschreven manier van voeren niet natuulijk zou zijn, en dus nergens op zou slaan. En uiteraard wordt er geregeld geroepen dat het zielig zou zijn.
Deze manier van voeren is dus níet zielig, maar is speciaal ontwikkeld voor showpaarden. Het is dus logisch dat deze manier van voeren geen toegevoegde waarde heeft voor paardjes die enkel voor de recreatie of als grasmaaier gehouden worden!

Ik wil er nog even aan toevoegen dat er ook vaak meer compactgras wordt gevoerd ong. halve emmer per maaltijd en een paar handjes luzerne erbij.

Dit lijkt ook nog weinig maar je moet ook niet vergeten dat wij het over heel kleine paardjes hebben. Als ik mijn paardjes onbeperkt hooi geef eten ze ongeveer 1 plakje per dag op.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 12:06

Interessant om jullie reacties te lezen. :j
Voordat ik er verder op in ga, wil ik wel eventjes benadrukken dat dit vooral de manier van voeren is voor minipaarden! Dus voor aantallen die later vermeld worden, zijn niet te vergelijken met het voer wat bij de meeste mensen gevoerd wordt bij grotere rijpaarden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:10

Ik ben weleens op een "gewone" stal geweest waar paarden (merries en hengsten) keuringsklaar worden gemaakt.... daar wordt je ook niet al te vrolijk van.

Weinig hooi, beperkt water.... enz.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:11

Hier een heel artikel.
Citaat:
Bietenpulp als paardenvoeder: (on)gewenste effecten ?

Door: Annemarie F.S. Olsman

Bietenpulp is een voedermiddel met een omstreden reputatie; “het is rijk aan koolhydraten en dat is slecht voor een paard…”, “eenmaal opgenomen gaat het zwellen en dat veroorzaakt een maagruptuur…”, “het heeft geen voedingswaarde…”, “paarden vinden het niet smakelijk…”. Dit zijn allemaal uitspraken welke vaak het gevolg zijn van onwetendheid en wantrouwen jegens het product en zijn te scharen in de categorie ‘empirisch geneuzel’ omdat de effecten van bietenpulp als voedermiddel voor paarden nauwelijks zijn onderzocht. Toch zijn er de laatste jaren verschillende wetenschappelijke artikelen gepubliceerd en worden er regelmatig discussies op internet gevoerd zoals in het onderstaande is samengevat. Hieruit blijkt dat ook bij de vaak genoemde relatie tussen bietenpulp en een slokdarmverstopping de vraag kan worden gesteld: feit of fabel?

Samenstelling en eigenschappen
Bietenpulp is het restproduct van de suikerproductie. Suiker (sucrose) wordt geëxtraheerd uit suikerbieten en wordt vervolgens gebruikt voor humane consumptie. De hoeveelheid sucrose in de resterende pulp is derhalve zeer laag. Alhoewel sommige voederproducenten melasse toevoegen aan pulp om de smakelijkheid van pulp te verhogen (gemelasseerde bietenpulp), is de hoeveelheid goed verteerbare, snel fermenteerbare koolhydraten in bietenpulp laag en dus is het risico op verzuring in de dikke darm, met alle gevolgen van dien, laag. Om een idee te krijgen: de hoeveelheid suiker in 5 kg bietenpulp is ongeveer gelijk aan de hoeveelheid suiker in een paar appels.
Daarentegen is bietenpulp rijk aan slecht verteerbare, matig snel fermenteerbare koolhydraten, zoals bijvoorbeeld pectine. Middels microbiële fermentatie in de dikke darm worden deze koolhydraten omgezet in vluchtige vetzuren en dragen in deze vorm bij aan de energievoorziening van het paard.
Tot slot is pulp ten opzichte van de energie inhoud (ca 900 VEP per kg droge stof) relatief eiwitarm (ca 8 tot 10% in de droge stof), rijk aan calcium en bevat nauwelijks tot geen fosfor, vitamine B, caroteen en vitamine D. Bietenpulp is dus rijk aan energie, rijk aan matig snel fermenteerbare koolhydraten en bevat weinig eiwit. Door deze eigenschappen is bietenpulp een geschikt product om in het dagelijkse rantsoen zowel een deel van het ruwvoer als van het krachtvoer te vervangen. Hierbij dient men wel rekening te houden met de lage gehaltes aan vitaminen en mineralen in bietenpulp; middels een rantsoenberekening is eenvoudig te bepalen of het supplementeren van mineralen- en/of vitaminen nodig is.

Toepassing in de praktijk
Er zijn verschillende redenen, al dan niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, om bietenpulp op te nemen in het dagelijkse rantsoen.
Ten eerste zouden schrale paarden baat hebben bij pulp doordat ze sneller op gewicht komen en beter op gewicht blijven. Ook paarden die veel energie nodig hebben, maar niet onbeperkt krachtvoer kunnen opnemen (verzuring in de dikke darm), zouden welvaren bij bietenpulp. Pulp wordt om deze reden veel gevoerd aan renpaarden in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zou het een betere ruwvoerbron zijn dan hooi voor paarden met luchtwegproblemen: bietenpulp bevat veel vezels (lees: matig snel fermenteerbare koolhydraten), geen stof en geen schimmelsporen of allergenen die hooi juist wel bevat. Ook zouden paarden met gebitsproblemen makkelijker pulp op kunnen nemen dan hooi en zou het vanwege de goede verteerbaarheid een goed voeder zijn voor paarden die herstellende zijn van ziekte.
Naast bovengenoemde “praktijkervaringen” zijn er een aantal wetenschappelijk onderbouwde argumenten aan te dragen. Ten eerste zou bietenpulp het eiwitmetabolisme kunnen beïnvloeden, met name op het niveau van de absorptie van ammoniak. Door diverse auteurs wordt geadviseerd om paarden met leveraandoeningen bietenpulp te voeren. Dit advies is gebaseerd op het volgende: in de dikke darm zou bietenpulp enerzijds een pH daling induceren en anderzijds de microbiële groei stimuleren. Daardoor wordt er meer ammoniak met de mest uitgescheiden en dus minder ammoniak geabsorbeerd. Ammoniak wordt nog steeds gezien als een van de belangrijkste neurotoxische stoffen in de pathogenese van hepato-encefalopathie (HE). Een vermindering in de absorptie van ammoniak in de dikke darm zou het risico op HE verminderen en de lever ontlasten. De lever is immers het enige orgaan waar het neurotoxische ammoniak omgezet wordt in ureum, dat vervolgens door de nieren wordt uitgescheiden. Uit recent onderzoek blijkt dat het voeren van bietenpulp inderdaad leidt tot een daling in de veneuze ammoniakconcentratie.
Daarnaast is er beschreven dat het voeren van bietenpulp een daling in de veneuze creatinineconcentratie veroorzaakt. Mogelijk hangt dit effect samen met waarnemingen dat het voeren van bietenpulp leidt tot een verandering in het metabolisme van triacylglycerolen. Deze waarnemingen tezamen zouden kunnen duiden op een verandering in het energieverbruik van spieren. Echter, het mechanisme wat aan beide bovengenoemde waarnemingen ten grondslag ligt is niet geheel duidelijk en vraagt om nader onderzoek.
Tot slot zijn er vooralsnog geen duidelijke aanwijzingen om aan te nemen dat bietenpulp de absorptie van mineralen zou beinvloeden.

Voorweken en smakelijkheid: gevaar …?
In tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt is voorweken (“natte pulp”) niet altijd nodig. In de literatuur is beschreven dat paarden 5 kg gedroogde bietenpulp (als brok) per dag opnamen zonder dat daarbij problemen werden gezien zoals een slokdarmverstopping. Problemen zijn echter niet ondenkbaar bij paarden die onvoldoende kauwen en/of wanneer water onvoldoende (niet ad lib) beschikbaar is. Ook blijkt het ene paard gevoeliger voor verstopping te zijn dan de ander. Daarom wordt door de meeste auteurs toch aangeraden om bietenpulp voor te weken in koud water (minstens 2 tot 3 uur) of in heet water (> 50 ºC, < 100 ºC en af laten koelen tot handwarme temperatuur). Voor de verhouding wordt geadviseerd: 3 L water op 1 kg pulpbrok. Alhoewel het zwelvermogen van pulp aanzienlijk is, zijn verhalen over maag- of darmrupturen niet gegrond bij gezonde paarden met een normale maaglediging en darmfunctie. Echter, bij paarden met ernstige motiliteitsstoornissen van het maagdarmkanaal (bijvoorbeeld een maagimpaction) is de kans op problemen zeker niet ondenkbaar.
Een bijkomend voordeel van voorweken is dat het voeren van poeders of oliën, zoals supplementen of geneesmiddelen, eenvoudiger wordt: door een supplement te mengen met de natte pulp is men er zeker van dat het supplement daadwerkelijk in het paard terecht komt en dat niet de helft aan de voerbak blijft kleven. Nadelen van voorweken zijn er echter ook. Ten eerste moet voorweken in koud water niet te lang duren (max 12 uur). De houdbaarheid van natte pulp is niet oneindig; schimmels afkomstig uit de omgeving gedijen prima op dit product. Ook treedt fermentatie op bij warme omgevingstemperatuur. Het mag duidelijk zijn dat dit de smakelijkheid niet bevordert. Dit probleem doet zich met name voor in de zomer. In de winter zou voorgeweekte pulp kunnen bevriezen; ook dit is niet bevordelijk voor de opname.
Over smaak valt niet te twisten, zelfs niet bij paarden. Voorgeweekte bietenpulp zou smakelijker zijn dan droge brok. Echter, paarden die niet gewend zijn om nat voer te eten kunnen in eerste instantie weigeren de geweekte pulp op te nemen. Een oplossing kan zijn om het krachtvoer (haver, biks, muesli) te mengen met de bietenpulp. En houdt immer rekening met het algemene principe van elke rantsoenwijziging: laat veranderingen geleidelijk plaatsvinden! Vaak wordt hiervoor een periode van 5 dagen aangehouden. Daarnaast is het van belang dat een paard ab lid beschikt over schoon fris water.

Verkrijgbaarheid en prijs
Bietenpulp is zowel nat (vers of ingekuild) als droog (gepelleteerd als brok) te verkrijgen.
Bij de fouragehandel is de brok verkrijgbaar in zakken van 20 of 25 kg. De prijs varieert tussen de E 5,- en 10,- per 25 kg. Voor zover bekend wordt bietenpulp niet verwerkt in Nederlandse commerciële krachtvoeders.
Hoeveel bietenpulp er dagelijks aan een paard gevoerd kan of zou moeten worden, hangt af van de reden waarom het opgenomen wordt in het totale rantsoen; is het de bedoeling om een deel van het ruwvoer (gras, kuil of hooi) òf juist een deel van het krachtvoer te vervangen? Wordt pulp gevoerd als extra energiebron naast het bestaande rantsoen? Of wil men een rantsoen samenstellen voor een paard met leverproblemen? Een rantsoenberekening biedt op dit soort vragen een eenvoudig antwoord.

Conclusie
Bietenpulp, al dan niet voorgeweekt, is een voedermiddel dat de energiedichtheid van het rantsoen aanzienlijk kan verhogen zonder dat daarbij het risico op verzuring in de dikke darm toeneemt. Daarnaast is bietenpulp een smakelijk, relatief eiwitarm product. De noodzaak of wens om bietenpulp voor te weken hangt samen met de eetgewoontes en eventuele ziekteproblemen van een paard en de praktische haalbaarheid. Alhoewel er sterke aanwijzingen zijn voor verschillende positieve effecten van bietenpulp op het metabolisme van het paard, dienen deze nader onderzocht te worden om de toepassing van bietenpulp in de (dieet)voeding en therapie van lever- en maagdarmaandoeningen beter te kunnen onderbouwen. De hoeveelheid bietenpulp welke gevoerd kan worden, evenals de noodzaak tot het supplementeren van mineralen en/of vitaminen, kan eenvoudig beoordeeld worden aan de hand van een rantsoenberekening.

Referenties

Literatuur:
Hallebeek J.M., Beynen A.C., 2002. Influence of dietary beetpulp on the plasma level of triacylglyerols in horses. J.A.P.A.N., in press.
Olsman A.F.S., Jansen W.L., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan M.M., Beynen A.C., 2002. Assessment of the minimum protein requirement of adult ponies. J.A.P.A.N., in press.
Olsman A.F.S., Huurdeman C.M., Jansen W.L., Haaksma J., Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan M.M., Beynen A.C., 2002. Macronutrient digestibility, nitrogen balance, plasma indicators of protein metabolism and mineral absorption in horses fed a ration rich in sugar beet pulp. Submitted for publication.

Een uitgebreide literatuurlijst is op aanvraag bij de auteur te verkrijgen.

Websites:
http://staplhorse.tripod.com/beetpulp.html
http://www.paper-horse.com/askthevet/beetpulp.htm
http://www.shady-acres.com/susan/beetpulp.shtml
http://www.xcodesign.com/aaep/displayAr ... cfm?ID=111
http://www.equinerescue.info/weightgain.txt

Over de auteur: Annemarie Olsman, oud-bestuurslid van VHiVer, heeft na het behalen van haar doctoraal Diergeneeskunde een excellent tracé programma doorlopen bij de HGP, Afdeling Voeding en Discipline Inwendige Ziekten. Dit excellent tracé programma, getiteld “Equine nutrition and hepatic function; a perfect match?” heeft zij in april 2002 afgerond. Op dit moment doet zij promotieonderzoek naar voeding en de ammoniakstofwisseling bij paarden en volgt de differentiatie coschappen.

Citaat:
Bietenpulp: Bevat veel gemakkelijk te verteren vezels, levert veel energie. Ideaal voor endurancepaarden of paarden die dikker moeten worden.
Bietenpulp bevat veel calcium en weinig fosfor. Dit kun je weer compenseren door granen of zemelen bij te geven.

In Amerika doen ze dat dus met zemelen.

Anneliesdj, ik zeg nergens dat t minder bevat als hooi. Ik zeg alleen dat het iets is om rekening mee te houden. En buiten calcium, koper en ijzer zitten er in hooi idd meer mineralen iig. Vitamines zijn ook afhankelijk van hoe lang het ligt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:14

Eponastable schreef:
Dit is de manier voederen in Amerika, Ikzelf heb nog paardjes die slank blijven zonder apart te moeten voederen.
Hooi minderd iedereen wel, bietenpulp heb ik nog niet zo zwaar geprobeerd door te voederen.
Maar dit is de voeding voor de showpaarden.

wij voerden de showpaarden in amerika anders hooi en alfalfa... ;)
De drachtige merries kregen er bietenpulp bij om mooi op gewicht te blijven (lees: dik worden)
Je kunt dus niet zeggen dat dit de amerikaanse manier is, er zijn ook in amerika vele manieren om een (show) paard te voeren, waarvan de uiterste (die ik heb meegemaakt) alleen alfalfabrokken voerden, omdat hooi zo'n bende gaf :(
Ook ik vind dus dat een paard echt ruwvoer, in de vorm van bv. hooi of (paarden)kuil moet hebben. Ik heb een tijdje koolzaadhooi (ofzo, weet niet meer precies wat ik toen voerde) gevoerd om een paard te laten afvallen. Dan heb je wel de vezels, maar niet de voedingswaarden (heb t dus wel aangevuld met veel krachtvoer)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:14

Brainless schreef:
Ik ben weleens op een "gewone" stal geweest waar paarden (merries en hengsten) keuringsklaar worden gemaakt.... daar wordt je ook niet al te vrolijk van.

Weinig hooi, beperkt water.... enz.

In sommige gevallen is het inderdaad drastisch zo! zo wil ik het absoluut niet!
Ik heb showpaarden maar ze moeten paarden blijven en geen beesten.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:15

kaatjemuts schreef:
Eponastable schreef:
Dit is de manier voederen in Amerika, Ikzelf heb nog paardjes die slank blijven zonder apart te moeten voederen.
Hooi minderd iedereen wel, bietenpulp heb ik nog niet zo zwaar geprobeerd door te voederen.
Maar dit is de voeding voor de showpaarden.

wij voerden de showpaarden in amerika anders hooi en alfalfa... ;)
De drachtige merries kregen er bietenpulp bij om mooi op gewicht te blijven (lees: dik worden)
Je kunt dus niet zeggen dat dit de amerikaanse manier is, er zijn ook in amerika vele manieren om een (show) paard te voeren, waarvan de uiterste (die ik heb meegemaakt) alleen alfalfabrokken voerden, omdat hooi zo'n bende gaf :(
Ook ik vind dus dat een paard echt ruwvoer, in de vorm van bv. hooi of (paarden)kuil moet hebben. Ik heb een tijdje koolzaadhooi (ofzo, weet niet meer precies wat ik toen voerde) gevoerd om een paard te laten afvallen. Dan heb je wel de vezels, maar niet de voedingswaarden (heb t dus wel aangevuld met veel krachtvoer)

Ik benadruk wel dat Kaisa deze ervaring vanuit Amerika heeft opgedaan, Ik ken TS goed en daarom dat ik dat meedeel.
Heb jij ook miniatuurpaarden?

knooopje

Re: Amerikaanse manier voor het voeren van showpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:25

wij voeren ook bietenpulp,maar wel aangevult met brokken en hooi.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:50

Wat eet een atleet?
Wat een boxer?
Een ballerina?
Een hazewind?

Elke sport zijn dieet.
Een springpaard is slanker als een dressuurpaard.
Een renpaard heeft geen grammetje vet.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:57

Johanna59: precies, zo is het ook :j .

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:59

Net of wij onze showpaarden zonder water zouden laten staan en enkel bietenpulp geven om te eten...

Te gek voor woorden... maar Johanna haar reactie is ook helemaal juist!

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:53

[quote="Johanna59"]
Wat eet een atleet?
Wat een boxer?
Een ballerina?
Een hazewind?

Maar die kiezen daar zelf voor dus dat vind ik geen vergelijk..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:09

Bij showpaardjes is er ook veel verschil in eigenaar.
De mijne kwamen gewoon op wei (wel met mate) en hooi wordt idd verminderd. Maar je voert anders. ;)
Helaas zijn er ook die ze uithongeren / uitdrogen...maar dan scoor je ook echt niet.
Want te weinig water, zijn ze ingevallen bij de flanken en te weinig voer, krijg je ruggegraat.
Een showpaardje dient mooi gevuld te zijn, maar wel een strakke buik.
Dus bewust voeren en beperken in wei / hooi is daarbij noodzakelijk.
Het is net wat je wilt.....ik zie liever showpaardjes dan shetten voor een keuring, die moet je tegen hoefbevangenheid aan hebben om goed te scoren! :+

* showpaardje is meestal voor een seizoen....dus niet een fulltime jaar :Y)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:20

anneliesdj schreef:
Dat is niet waar ;) Het energiegehalte neemt langzaam af, idd niet veel maar scheelt toch weer wat, bovendien zit er ook behoorlijk verschil tussen kuil/voordroog/hooi en kwaliteit van die kuil/voordroog/hooi.

Kun je dat onderbouwen met bijvoorbeeld onderzoeksresultaten? :) Bij mijn weten kan dat namelijk niet maar ik leer graag bij. :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:35

Anke, maar vaak wel net het seizoen waar andere paarden lekker op het land kunnen lopen. :D

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:44

Ja ben het ook niet zo eens met deze manier van voeren, maar ik heb dan ook geen ervaring met showpaarden.
Wat ik wel apart vind, ik weet niet meer wie dat hier zei, was de opmerking 'hoeveel pulp moet je voeren om een paard de hele dag te laten eten'.

Met hooi eet een paard ook niet de dag door, dus dat vind ik nou niet echt een reden om pulp slecht te vinden.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:15

mijn paarden krijgen in de winter, als ze op stal staan ook bietenpulp bijgevoerd..
Ik ben student biologisch dynamische landbouw.. wij moeten de voederwaardes per kg droge stog berekenen voor allerhande dieren.. daaraan kan je zien dat bietenpulp absoluut niet ongezond is voor paarden (mensen zouden het ook beter eten).. het is rijk aan vezels, vitaminen en mineralen maar niet aan eiwitten! maar een paard heeft inderdaad ook ruwvoer (zoals hooi of gras) nodig voor de spijsvertering om gang te houden en inderdaad om verzuring tegen te gaan en de bacterien in het darmstelsel actief te houden..
bietenpulp is een hartstikke goede aanvulling op gewoon ruwvoer indien de paarden niet op het land kunnen en werk moeten verrichten, al helemaal goed is het als je de bietenpulp mengt met tarwezemelen, gerst, haver (indien werk) en eventueel nog muesli of dergelijke..
uit hooi alleen haalt het paard niet genoeg voedingsstoffen, tenzij ze ook natuurlijk kunnen grazen (gras en kruiden van het land en bv boomschors en takken)

hoe harder het paard werkt, hoe meer gerst en haver en zemelen je toevoegd in verhouding tot de pulp..
wel altijd kijken dat je paard voldoende water tot beschikking heeft tijdens het voeren, en pulp goed laten weken zodat het niet gaat zwellen in de maag!

ter attentie! goede kwaliteit pulp is vrij grof van structuur en bruin! dunne zwarte pulp brokjes zijn meestal niet zo goed!
pulp maken: 's avonds maak je de pulp klaar, 1 bakje pulp (wij gebruiken een 1 liter doosje voor 1 fjord en 1 westfaalse, in de zomer word het gehalveerd) -> 3 bakjes water, deze laat je een nacht weken, in de ochtend kieper je de helft ervan in een andere emmer (eerst nog eens goed losmaken en mengen) daarna voeg je ten opzichte van de pulp moest die 100% zijn, 30% gerst, 30% zemelen, 20% haver en 5% lijnzaad, de rest van de pulp voer je 's avonds, eventueel ook gemengd met granen maar dan zonder haver en lijnzaad.
deze mix is geschikt voor de meeste paarden (groot, klein, dik, dun, koudbloed of warmbloed, drachtig, .. ) alleen dat 'het bakje' wel kan verschillen afhankelijk hoeveel paarden en hoeveel werk, je moet kijken wat goed is voor jou paard..
Laatst bijgewerkt door adoratie op 03-02-10 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 15:26

Okey, heb zo'n beetje alles doorgelezen. Er zijn een groot aantal antwoorden die ik niet serieus neem, geen onderbouwing van hun antwoor of lezen niet goed.

Als ik het hier over een showpaard heb, bedoel ik een mini. (Even ter verduidelijking, aangezien iemand anders al riep dat hij/zij anders voerde.) Uiteraard heeft iedere trainer/paardeneigenaar zijn eigen manier van voeren. (Ik heb dat misschien niet helemaal correct in de begin post geplaatst)

Een showpaard staat in Amerika van ong. februari/maart t/m begin oktober in showtraining, met de grootste show begin oktober. Het ene showpaard staat misschien 3 jaar in de showring, een ander paard weer 1 jaar. Ik heb nog geen enkel paard gezien dat door deze manier van voeren een slecht gebit, maagzweren, koliekaanvallen e.d. heeft gehad. Dit is een voer techniek die al jaren gebruikt wordt, en als dit de hierboven genoemde symptomen zou geven was er al lang vanaf gestapt.
IMO is een show absoluut niet te vergelijken met een keuring wat de meeste mensen hier in Nederland kennen. En op een show gaat het dus wél om uiterlijk, en niet om het fokken. (waar het fokken nu in ene vandaan gehaald wordt :? )

Eerder werd er door de Europese mensen bedacht dat de showpaarden ook geen water kregen, en dat is uiteraard klink-klare-onzin. Dat is ooit in de wereld geholpen, en zwerft er nog steeds rond.

Graag ben ik benieuwd naar de reden waarom ruwvoer (hooi), volgens een aantal van jullie, niet vervangen kan worden. En kom dan niet met een lap tekst van een ander, maar vertel eens in je eigen woorden! ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:29

Kaisa schreef:
Naar aanleiding van dit topic: [SMP] Is mijn shet te dik? start ik hier een topic over de Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden.

De Amerikaanse manier van voeren voor onze showpaarden houd het volgende in:
Weinig tot geen hooi, maar daarvoor in de plaats bietenpulp (eventueel aangevuld met wat zemelen), laten weken in water uiteraard. Handje muesli erdoor en 2 handen compact gras. Deze maaltijd wordt 2 á 3 keer per dag gegeven.
(er vanuit gaande dat elk (volwassen) showpaard dat op deze manier gevoerd wordt, minimaal 30 min. getraind wordt)

Waarom wordt er op deze manier gevoerd? Door hooi te blijven voeren aan een showpaard, creert deze een hooibuik waardoor het paard niet goed tot zijn recht komt in de showring. Uiteraard moeten de darmen in werking blijven, en daarvoor wordt dat dus grotendeels tot helemaal vervangen door de maaltijden zoals hierboven beschreven. Dit omdat je met pulp dezelfde hoeveelheid maalbewegingen creeert als bij een plak hooi.

In het bovengenoemde topic werd al aangekaart dat dit slecht zou zijn omdat dit koliek of bevangenheid zou oproepen. Dat de hierboven beschreven manier van voeren niet natuulijk zou zijn, en dus nergens op zou slaan. En uiteraard wordt er geregeld geroepen dat het zielig zou zijn.
Deze manier van voeren is dus níet zielig, maar is speciaal ontwikkeld voor showpaarden. Het is dus logisch dat deze manier van voeren geen toegevoegde waarde heeft voor paardjes die enkel voor de recreatie of als grasmaaier gehouden worden!

Het kan aan mij liggen maar het creeëren van een hooibuik heb je zelf als trainer/ruiter in de hand. Mijn paard krijgt onbeperkt hooi en heeft geen hooibuik. Ik heb op renstal gewerkt waar de paarden onbeperkt hooi kregen en beperkt kuilgras, geen een van 17 paarden had een hooibuik. Een hooibuik is het zelfde als een bierbuik bij mensen, namelijk: een gebrek aan buikspieren dit heeft dus helemaal niks met het hooi te maken.

Ik zelf vindt dit net zo'n grote fout als mensen die hun paarden voor een show ineens op 4-6 kilo haver op een dag zetten zodat ie even kan "knallen". Er wordt een dieet opgesteld zonder verder na te denken over de werking van bepaalde voedingsstoffen. Als een paard weinig tot geen hooi krijgt zal de spijsvertering zo slecht op gang gebracht worden dat een paard minder tot bijna niks aan voedingstoffen uit het krachtvoer kan halen doordat de speeksel aanmaak geremd wordt door het tekort bewegen van de kaken. Waarschijnlijk dat daarom dus ook de bietenpulp gegeven wordt, want dat wordt nat gevoerd dus worden voedingsstoffen sneller opgenomen.

Maar hoezo is een showpaard anders als een rijpaard? Beiden hebben dezelfde maag, darmen en sprijsverteringsysteem! Ik zelf ben het dan dus ook echt niet eens met dit soort voer praktijken en snap ook niet helemaal het nut van dit topic?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:31

@ Kaisa : Amen _/-\o_

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:32

Kaisa schreef:
Ik heb nog geen enkel paard gezien dat door deze manier van voeren een slecht gebit, maagzweren, koliekaanvallen e.d. heeft gehad. Dit is een voer techniek die al jaren gebruikt wordt, en als dit de hierboven genoemde symptomen zou geven was er al lang vanaf gestapt.

Graag ben ik benieuwd naar de reden waarom ruwvoer (hooi), volgens een aantal van jullie, niet vervangen kan worden. En kom dan niet met een lap tekst van een ander, maar vertel eens in je eigen woorden! ;)

Een of meerde maagzweren hoeven helemaal geen symptomen te geven, je kunt er alleen achter komen door middel van endoscopie. Een slecht gebit en koliekaanvallen kunnen zeer zeker door een dergelijk voedingspatroon komen, de vraag is alleen of de link wordt gelegd door het voederpatroon en deze ongemakken.

Op het tweede stukje heb ik al uitleg gegeven in mijn eerdere posts in dit topic. :)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:37

Citaat:
Maar hoezo is een showpaard anders als een rijpaard? Beiden hebben dezelfde maag, darmen en sprijsverteringsysteem! Ik zelf ben het dan dus ook echt niet eens met dit soort voer praktijken en snap ook niet helemaal het nut van dit topic?

Een showpaard wordt toch echt anders aangepakt dan een gewoon rijpaard volgens mij hoor :?
Ja het is dezelfde maag, maar wat een springpaard verbruikt tijdens het springen en een mini op de weide door wat heen en weer te lopen is toch een verschil volgens mij hoor.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:42

Eponastable schreef:
Citaat:

Een showpaard wordt toch echt anders aangepakt dan een gewoon rijpaard volgens mij hoor :?
Ja het is dezelfde maag, maar wat een springpaard verbruikt tijdens het springen en een mini op de weide door wat heen en weer te lopen is toch een verschil volgens mij hoor.

Het gaat mij idd om het verschil qua spijsvertering en hoe het paard zijn lijf gebruikt, natuurlijk heeft een mini minder nodig als een rijpaard(ik heb helemaal niks gezegd over een springpaard) dat begrijp ik echt wel. Maar ik blijf erbij dat die hooibuik een kwestie is van training.