Paard raakt afvalstoffen moeilijk kwijt. Tips gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Re: Paard raakt afvalstoffen moeilijk kwijt. Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:45

Ik geef de Drain mix van Healthy Herbs. Die is speciaal voor de afvoer van afvalstoffen en bestaat uit brokken ipv poeder dus wordt makkelijk en geheel gegeten.

Overigens denk ik ook dat de overstap naar hooi misschien al kan schelen.

dijhsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 21:45

Bleekselderij!! , peterselie , azijn bandages, drainage compositum, geen produkten met veel melasse/suiker
..dat zijn de dingen die ik gebruik bij dit probleem, naast beweging, water/koelen natuurlijk.. :o

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 01:19

dat heb ik ook ooit gehad. en toen heb ik emi-bio in geschakelt.
die trekken bloed van jou paard en dan kijken ze na van hand de bloedwaardes wat ze voor jou paard kunnen doen.
www.emibio.be

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 01:30

Ja ik geloof ook zeker dat aanschaf van hooi kan schelen. Stalgenote haalt van de week even een baaltje voor me op (heb zelf nog geen auto) zodat ik wat kan testen. En ook even om te zien hoe de kwaliteit van het hooi is.
Maar zal ook aan de gang gaan met de D-tox voorlopig om gewoon even te zien wat dat uithaalt.
Maar moet zeggen dat ik de afgelopen week vrijwel geen dikke benen meer bij haar heb geconstateerd. Wel hier en daar nog ietsie vocht, maar dat is echt heel weinig.
Ik blijf het goed in de gaten houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:23

de mijne doen het goed op het ruwvoer van equifyt/agrobs en krijgen regelmatig leem bij (bijv groene leem super fijn van vertagil) Maar je zou ook een passend advies bij bijvoorbeeld een natuurgeneeskundige kunnen inwinnen, zou wel iemand nemen die komt en niet vanachter de pc wat aanraadt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:34

overjarig hooi en appelazijn. Liefst grof natuurhooi dus niet van een graszaadland.
groetjes Brigitte

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 11:37

calypsoo schreef:
ik heb het niet zo op kuilvoer, er zitten heel veel eiwitten in en mijn oude pony kreeg dat ook maar raakte het ook niet kwijt. ij kreeg er ook diarreeee van:(
je kan een biertje gebruiken ja, dat wil wel helpen
ik zou oppassen met hoeveel voer hij staat en hoeveel beweging hij/zij krijgt
mischieen heeft ie wel stalbenen

idem hier. Mijn haflinger zwol helemaal op van dat voer en werd er echt ziek en hoefbevangen van.
Ik heb het gevoel dat dit paardje dezelfde reacties geeft. Ik zou zeggen, kuil er direct uit en hooi voeren.
Ik denk ook niet dat het aan de biks ligt en die supplementen geven maar een tijdelijke oplossing weet ik uit ervaring maar als de klachten dan terug komen zijn ze 2x zo erg.

Ik heb deze winter hooi en paard heeft nergens last meer van en de hoefbevangenheid is ook helemaal genezen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 11:45

Hoezo denk je dat t niet aan t brok lag als ze constant 'perongeluk' een halve kilo per keer kreeg + daarbij ze nauwelijks iets doet de afgelopen maand vanwege de vorst?
Ik denk dat t er wel degelijk mee te maken heeft.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:36

LiVetime schreef:
Hoezo denk je dat t niet aan t brok lag als ze constant 'perongeluk' een halve kilo per keer kreeg + daarbij ze nauwelijks iets doet de afgelopen maand vanwege de vorst?

Ik denk dat het vooral aan het kuil ligt wat ze krijgt, een halve schep brok is niet dramatisch veel.
Wel de suikers in het kuil, paarden zijn niet gemaakt om kuil te eten, hooi is stukken beter, dat kunnen paarden ook veel beter verteren.
Kuil is uitgevonden voor koeien, koeien hebben een hele andere spijsvertering dan paarden. Paarden moeten het liefst de hele dag door ruwvoer kunnen eten = hooi en stro en dan het liefst nog van een grasland waar ook allerlei kruiden groeien en niet van een koeienwei met alleen maar vet gras.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 14:58

Een kilo brok per dag voor een 1.54 Appaloosa die al aan de dikke kant is en weinig doet op t moment is absoluut wél heel veel hoor. Daar verkijk je je toch wel even op.

Van half april t/m eind oktober staat ze op land wat nooit bemest wordt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 15:34

LiVetime schreef:

Als het steeds 'per ongeluk' gegeven wordt vraag ik me toch echt af wat er mis is kwa communicatie op die stal. Stagieres die domweg hun eigen gang gaan door jou paard te voeren is gewoon onacceptabel.
Grote brief aan de deur dat hij absoluut geen biks mag ivm ziekte zou ik toch echt wel ophangen.

Waarom ik DENK dat het niet aan de brok lag is omdat ik steeds meer en meer paarden zie die zo hevig reageren op de kuil(ingepakte balen) en daarbij zeer veel moeite hebben met hun afvalstoffen/vochthuishouding en de biks in berhouding erg weinig is tegenover het kuil wat gegeven wordt.
wat ik wel vaker hoor is dat paarden nogal hevig kunnen reageren op het voer van Pavo.

Kuil eruit-hooi erin
Biks eruit- vit brokje erin
+ dikke brief op de deur en als dat niet werkt eens uit je slof springen of andere stal zoeken met een beter voer beleid en waar ze meer kunnen bewegen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 16:56

Pavo heb ik alleen maar slechte verhalen over gehoord en zelf dus ook nog nooit gevoerd.
De staleigenaren letten er nu extra goed op hoor dat ze helemaal geen brok meer krijgt. Tja, je gaat er toch vanuit dat je voeren wel aan stagiaires kunt overlaten als er duidelijk op t bordje staat hoeveel ze moeten hebben. Ze ging eerder altijd wel gewoon met de voerronde mee, maar nu dus al 2 maand niet meer.
Maar blijkbaar is lezen erg moeilijk voor stagiaires :roll: Ben ontzettend blij met de staleigenaren en mijn beide paarden hebben het er verder heel erg goed.
Stagiaires horen nu ook van te horen dat die van mij absoluut geen brok mag + weinig kuil mag krijgen. Daar wordt nu echt goed op gelet.

Maar waar haal jij uit dat mijn paard te weinig beweegd? Dat heb ik namelijk nergens gezegd.
Ik blijf steeds maar herhalen dat ze iedere dag naar buiten gaat.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:38

Mijn grote verzorg Tinkerruin (een Vanner) heeft erg last van mok.
Dit is misschien niet hetzelfde,maar heeft waarschijnlijk ook met de voeding te maken.
Ik geef 'm altijd hooi,de eigenaresse en andere verzorgster geven altijd kuil.
Hij krijgt 's ochtend een kilo biks en kratje kuil(van mij dus hooi)
's middags vroeg 1/4 haver,en 3/4 biks en 's middags kilo biks en kuil(of hooi bij mij)
en 's avonds weer kuil(of hooi als ik ben geweest)
Ik ben er ook over uit dat kuil niet goed voor 'm is.
Teveel suiker idd etc. allemaal afvalstoffen die zo'n paard niet makkelijk kwijtraakt.
Wat is jullie mening over dit eetpatroon?
Verder mag hij overdag regelmatig los,en wordt er dagelijks een uur op gereden.
Er werdt laatst op stal gezegd dat kuil juist goed is,ik vindt hooi veel beter
en dat mag ie ook onbeperkt.
Een Tinker is toch wel aardig sober dacht ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 02:03

Tinker is inderdaad sober, 3 kg krachtvoer is 3kg teveel voor een sober paard.
Zou ik trouwens mijn Criollo (ook heel sober) op 3kg krachtvoer zetten dan verongeluk ik ermee.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 02:06

D tox wil wel eens helpen!
ik heb het bij 1 van mijn paarden gebruikt en had na een week al resultaat.
ik zou ook het kuil vervangen voor hooi.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 02:08

Ik vindt ook dat ie teveel krijgt hoor,
maar ja,wie ben ik.Ik heb het er al es met de eigenaresse over gehad.
Misschien es aan de dierenarts vragen?
Paard is niet te dik ofzo,maar die mok heeft ie al jaren,
en erg last ervan.Hij staat vaak te stampen en z'n benen te schuren.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:12

Ik zou inderdaad zoals ik eerder zei overstappen op hooi en eens goed kijken naar het krachtvoer, gewoon weer terug naar de basis.............

off-topic tamary, leuk dat je ook een criollo hebt!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 17:23

Sinds vandaag zijn we begonnen met D-tox. Mevrouw heeft t allemaal prima opgegeten. Nu afwachten :)

Mok e.d. is oa ook een uiting van teveel afvalstoffen in het lichaam. Ik heb mijn paarden, voordat de winter begon, een reinigingskuurtje gegeven. Ze zijn beiden nog geheel schurftmijt-
en mok vrij. Schurftmijt is nlk ook iets wat al jaren heerst op onze stal.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:25