Kuil Of Hooi ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:56

kuil, soms ook hooi maar daar moeten ze meer van hebben dan kuil.
omdat het een boerderij is krijgen ze dus kuil.
vind het veel fijner dan hooi.
als de paarden hier net komen moeten ze er wel eerst aan wennen, dus rustig bijvoeren en dan later opbouwen

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:14

sibbe schreef:
ilse86 schreef:
Bij ons staan twee paarden naast elkaar. De ene heeft dus die luchtwegoperatie gehad. De ander kweekt al vrij snel een gezellig buikje. Ze moeten wel uit één bak eten door gebrek aan ruimte. Als je t in de stal mikt, lopen ze alle hooi/kuil door de stal.
Toch voeren we kuilgras (voorgedroogd idd en van eigen land ;)) Heb liever een iets dikker paard samen met een paard dat prima functioneert en weinig last van de luchtpijp/longen heeft, dan een paard dat gestroomlijnd is samen met een paard die z'n longen eruit hoest.

Ja dat vind ik ook maar hoe doe je dat dan in de zomer ik maak mijn hooi dan nat maar ze staat dan echt met lange tanden alles te eten

hoe bedoel je?

xannemijn

Re: Kuil Of Hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:40

Ze kregen eerst kuil maar we zijn over gestapt op hooi.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:26

in kuil zitten erg veel eiwitten hetgeen de kans op hoefbangenheid doet toenemen. Hooi is beter

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:59

Ik lees hier echt met veel verbazing! Iemand ooit van bijvoorbeeld 1e snee, 2e snee of bemesten gehoord?

Het hoeft echt niet zo te zijn dat kuil/voordroog meer eiwitten en voedingswaarden bevat dan hooi. Dit ligt puur aan het soort gras, soort grond, bemesten en moment van maaien. Tevens speelt ook mee hoe lang het geleden is dat het grasland is ingezaaid.

Koeienkuil is inderdaad nattig en zurig. Dit komt omdat het vrij snel, bijvoorbeeld na een dag na het maaien al binnen wordt gehaald en in folie gewikkeld. Dit is niet geschikt voor paarden.

Voordroog zit in folie en kan iets nattig zijn maar blijft langer drogen na het maaien dan koeienkuil. Dit wordt naderhand in pakken gedaan en wordt veel aan paarden gevoerd. Het kan 1e snee, 2e snee of latere snee zijn. Het is dus afhankelijk van de snee en de bovengenoemde punten hoeveel voedingswaarde het bevat.

Dan hebben we nog hooi. Dit moet langer drogen omdat het pas helemaal droog mag worden binnengehaald ivm broei. Door het langer drogen dan voordroog gaat er wel iets van de voedingswaarde verloren maar dit valt nog erg mee. Als we van een bepaald grasland de helft in folie wikkelen (voordroog) en de helft als hooi met een stro touwtje eromheen dan zul je zien dat ze beide ongeveer dezelfde voedingswaarde hebben. De reden dat het gras in pakken wordt gewikkeld is omdat dat makkelijk is. Het kan dan namelijk ook buiten staan. Hebben we 1e snee hooi van een rijk bemeste grond dan zitten hier dus veel eiwitten en voedingsstoffen in.

Wil je er zeker van zijn dat je hooi hebt waar je paard niet dik van wordt dan neem je graszaadhooi. Dit is pure buikvulling en is van gras nadat de zaadjes eruit zijn geschud (je snapt dat hiervoor het gras heel lang heeft moeten groeien en laat gemaaid is). Veel ruwe celstof en weinig voedingswaarde. Hierdoor moet je nog wel iets ernaast voeren omdat het paard anders tekorten krijgt. Dit kun je bijvoeren als je onbeperkt wil voeren maar je paardje snel te dik wordt.

Er is zoveel verschil in ruwvoer dat je eigenlijk alleen zeker kan zijn van wat je voert als je het zelf hebt geoogst. Anders zul je goed op bovengenoemde punten moeten letten.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:05

In de winter hebben we hooi, en in de zomer kuil.
Kuil gooit mijn pony door de hele stal en heeft regelmatig bulten van eiwit te veel :(
Ik koop dit niet zelf, omdat ik op een pension sta.
iedereen klaagt al er al over dat er ook in de zomer gewoon hooi moet zijn.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:09

Ik ga mee met Touchofpink :)
Mijn paarden krijgen paardenkuil (net als de rest van de 30 paarden). Dat is de ene keer harstikke mooi droog, maar kan ook zo maar s een wat nattere baal tussen zitten.
Mijn Appaloosa heeft de laatste weken vocht in dr benen. Heb overwogen om over te stappen op hooi bij haar, maar nu proberen we eerst maar s wat er gebeurd als we de hoeveelheid halveren + ze dagelijks een scheutje azijn krijgt. Azijn voert vocht af. Mocht dit niet helpen, dan zal ik toch echt over moeten gaan op hooi, maar hoop dat dat goed resultaat heeft.

bungie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:00

Touchofpink je hebt het al heel goed uit gelegd.
Dit is allemaal wetenschappelijk bewezen en getest!!!!!!!!!!!!!
In hooi zitten altijd meer schimmels (niet met het blote oog te zien),dit komt door de manier van conserveren.
Als je goede kuil voert in plaats van hooi heb je o.a. veel minder kans op luchtweg problemen.
Wij laten ieder jaar een annalyse van de kuil balen maken ,dan komt er iemand van zo'n bureau en die prikt in willekeurige balen met een monsterboor dit wordt dan onderzocht op de %Drogestof en de hoeveelheid,VEP,VREP,suikers ,verteerbaarheid,zand,boterzuur bacterien etc en mineralen.
Daarna vragen we de brok leverancier om samen te kijken welke paarden wat en wel of niet bij gevoerd moeten worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 22:13

De kneep zit in het conserveringsproces. Boterzuur geeft bij paarden problemen bij de vertering, en dus allerlei (vage) klachten. Ook veranderd er iets in de eiwitsamenstelling, waardoor er sneller spierproblemen en dikke benen ontstaan.
Kwam hier ook al laatst een topic tegen waarin de oorzaak van de koliek bij het kuil werd gelegd door de behandelende DA.
Mijn pony heeft paar jaar terug ook koliek gehad, oorzaak vraagteken, maar ook toen kreeg hij kuil/voordroog. Na dat topic vraag ik mij af of ook in dit geval het kuil de boosdoener is geweest, andere veranderingen qua voer, werk, routine, kudde waren er toen nl niet.

Daarnaast heeft een paard minimaal 1% droge stof ruwvoer nodig per etmaal om de spijsvertering op gang te houden. Als je kuil hebt waar je paard niet tegen kan, kan je niet zonder risico gaan minderen. Je zit vast aan een minimale hoeveelheid of je loopt weer tegen andere gezondheidsrisico's aan.

Of en hoeveel schimmels er in je gras (en dus je hooi/kuil) zitten hangt ook af van de grassoort, de bemesting, mineralenbalans en tijd van maaien.

Grootste voordelen van kuil/voordroog zijn inderdaad het gemak van opslag en kortere droogtijd ivm het nederlandse weer, maar dat maakt het nog geen goed (paarden)voer.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:25

hooi, een tijdje geleden hadden we kuil maar bleek dat een van de twee pony's allergisch was: jeuk, schuren, bultjes tussen de vacht. dus toen zijn we maar weer hooi gaan voeren en dat gaat super goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:11

karuna schreef:
Geen idee waar het aan ligt maar naast diarree wordt hij er in 2 dagen flink bevangen van. Zelfs als het van hetzelfde land komt op dezelfde tijd. En hij vindt het zo lekker want tot 5 jaar geleden kon hij het onbeperkt eten.

Hey nog iemand die hetzelfde heeft.

Daarom gewoon hooi, ik vind die ingepakte balen maar rotzooi. Deze winter gaat het sinds 4 jaar eindelijk een ECHT goed!

ILOVEVIVIAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:28

mijn pony heeft eigenlijk altijd gewoon goed kuilvoer gekregen, (heel anders dan koeienkuil!) maar ze was de laatste tijd aan de diarree, dus nu krijgt ze voorlopig even hooi. dit gaat nu super.
is wel raar, ze heeft altijd kuil gehad, en nu ineens dit jaar aan de diarree..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:37

Voordroog :j
Mijn paard krijgt echter hooi, die mag geen voordroog/kuil hebben.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:07

Met volle overtuiging hooi! Nooit meer die vieze kuil........
Of het nu "goede" voordroog is of niet, het heeft allemaal ingepakt gezeten, fermentatie proces doorstaan en als je pech hebt botulisme........ Daarbij inderdaad vage gezondheidsklachten.
En dat het stofvrij is ben ik het absoluut niet mee eens..... Heb wel van zo'n ronde baal een stuk uitgeschud, er kwam een hoop stof uit!
Naar mijn idee is kuil veel te zuur voor paarden... En ja koeienkuil, bij ons op (mijn oude) stal kregen ze een handje "ze vinden het zo lekker" tja een rat vindt rattengif ook lekker........

Vroeger kregen de paarden gewoon hooi......... En tegenwoordig wordt steeds meer alles lekker makkelijk ingepakt en buiten neer gezet, jammer.........

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:08

Wij voeren hooi en voordroog (die kantje boord tegen hooi aanzit) . Geen kuil (dat is meer voor koeien).

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:12

Kuil. krijgen ze hier altijd en doen het er prima op hoor :).

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:12

Je hebt kuil en kuil. Die is er ook voor paarden en mijn paard is er verzot op! Hij haalt er ook meer energie uit. Wij voeren momenteel pakken met een tussenvorm. Gewoon hooi kan heel stoffig zijn en is ook geen aanrader. Maar het blijst maak ik mijn paard met kuilgras. :+ Hij is helaas voor hem, hier niet de enige die te eten krijgt en hooi komt van eigen land.

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:13

mijne krijgen gewoon hooi.
kuil zit vaak teveel eiwitten in

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:14

ILOVEVIVIAN schreef:
mijn pony heeft eigenlijk altijd gewoon goed kuilvoer gekregen, (heel anders dan koeienkuil!) maar ze was de laatste tijd aan de diarree, dus nu krijgt ze voorlopig even hooi. dit gaat nu super.
is wel raar, ze heeft altijd kuil gehad, en nu ineens dit jaar aan de diarree..

Kan met de kwaliteit van het gras te maken hebben hoor! Hier reageren de paarden ook soms anders op een pak voer. Dat is echt wisselend per pak hier. En ook aangekocht spul kan nog wel eens tegenvallen.

Obelix_Luna

snuffel1 schreef:

ja precies dat vind ik dus ook ;)

Sea_horse

die van ons krijgen altijd hooi, kuil lusten ze niet :P

snuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:20

Obelix_Luna schreef:
snuffel1 schreef:

ja precies dat vind ik dus ook ;)

ha,... net pas op bokt en nu al iemand die het met me eens is haha :+

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:24

Hooi.

Kuil is geen paardenvoer. Simple as that.

Kuil is te zuur, slecht voor de maag en kan daardoor inderdaad koliek veroorzaken. Zit te veel eiwit in, krijgen ze dikke benen van en inderdaad iedere DA raad hooi aan, i.p.v. kuil (ooit op een kliniek geweest waar ze kuil voerden? Ik niet).

touchofpink heeft het al goed uitgelegd.

@LiveTime: azijn is ook niet goed voor de maag. Ik vind azijn voeren om vocht af te drijven symptoombestrijding. Stap dan over op hooi.

Het spijsverteringsgestel van een paard is gebouwd op 23 uur per dag verteren, alleen hooi heeft een dusdanig lage voedingswaarde dat je daar zo veel van kunt voeren.
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 31-01-10 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:25

Ik kies voor hooi.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 00:58

Ik geef altijd hooi aan m'n verzorgTinkie.
Hij heeft erg last van mok,en met kuil wordt dat niet minder lijkt mij.
Helaas ben ik de enige die hooi voert,en kom 3 dagen in de week.
Sommige mensen vinden het onzin om geen kuil te voeren,
maar een Tinker is toch wel een sober ras.