Hoeveel wortels mag een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Hoeveel wortels mag een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:23

@petitparis, dank je, daar heb je een heel sterk punt, dat had ik even niet zo bekeken.
Mijn paarden krijgen ook een flinke hap wortels per dag en ook nog een flinke hap krachtvoer. (1 dikke emmer vol per dag en tuiger krijgt dan nog 4kg schep krachtvoer en tinkerveulens 2kg krachtvoer en onbeperkt hooi). Ik geef ze in de ochtend wortel (nadat ze krachtvoer in schuilstal hebben gegeten) omdat ze dan lekker door de weide heen scharrelen (verstop overal 4 wortels en dan zijn ze ene hele dag bezig met zoeken) en in de avond krijgen ze dan een flinke halve emmer bij hun brokken zodat ze lekker wat te knabbelen hebben voordat ze lui gaan staan snurken.

Maar uiteraard is dat niet te vergelijken met 20 kilo.
Maar ze heeft het over kratten wortels. Mijn zakken zijn ongeveer 25 kilo en daar doe ik met 1 volwassen en twee veulens 1 dag mee. Dus dat is bijna 8 kilo per paard per dag. En ik denk dat dat best wel meevalt.
Maar mijn DA vond dat redelijk veel. Maar die vond mijn 4kg krachtvoer scheppen ook ergveel en toch heeft mijn tuiger dat nodig om mooi in het vlees te staan.
Ik zou de veulens wat minder mogen voeren, maar ik ben van mening dat in de winter ze het wel nodig hebben ivm koud weer en geen gras. Hooi knabbelen ze wel, maar niet met volle overgave (ik weet dat dat door de wortels komt)... uhhh, maar dus, wat ik wou zeggen was... Misschien denkt de boer van de TS dat het 30 kilo is, maar dat het best meevalt. En buiten dat, zijn het schone wortels of met zand eraan? Grote wortels of kleine?
Want zit zo een krat vol met grote wortels dan gaat er al snel wat af van het gewicht...

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:32

jeetje wat veel!

ik voer twee of drie wortels per dag. maar puur voor de lekker.
en omdat ze geen brokken krijgen, maar wel heel zielig kijken.:P
die van mij krijgen zoon poeder waar alles in zit.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:32

Zoveel wortels kan zeker wel kwaad; veel te veel suiker. Wie heeft uberhaupt bedacht dat wortels paardenvoer zijn.. Net zoals krachtvoer, muesli's enzovoorts overigens.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:43

Dit vond ik op Wikipedia : Wortels :

Inhoudstoffen
De voedingswaarde van 100 gram verse peen is:

Energetische waarde 125 kJ (30 kcal)
Koolhydraten 6 gram
Eiwit 1 gram
Vet 0,2 gram
Vitamine C 5 mg
Caroteen 6 mg
Vitamine B1 0,07 mg
Vitamine B2 0,03 mg
Calcium 40 mg
IJzer 0,5 mg

Nog een stukje van de website van Pavo :

Winterwortel
Winterwortelen vormen een ware lekkernij en traktatie voor je paard. Ze bevatten vooral veel water. Je paard wordt dus niet dik van een paar wortelen per dag. Naast veel water en een beetje suiker bevatten wortelen natuurlijke pro-vitamine A (bètacaroteen).

Website Hartog :

Wortelen
Als tussendoortje voor paarden en een lekkere aanvulling passen wortels in elk rantsoen. Bij het voeren van wortelen aan paarden moet er wel op het volgende gelet worden:

Er mag op de wortels voor paarden geen zand op zitten. Elke keer een beetje zand geeft een ophoping in de darmen wat kan leiden tot zandkoliek;
Voer geen rotte wortelen aan paarden. In rotte wortelen is het kalium gehalte erg hoog, dit kan zorgen voor dunne mest bij de paarden;
Wortels bevatten 90% water, voer je 1kg wortels aan paarden dan is dat pas 15% van een kilo brok. Voer wortelen dus als lekkernij aan paarden en niet als een vervanging voor krachtvoer;
Geef aan paarden hele wortels om te voorkomen dat de paarden een stuk in een keer op eten. Als je het toch wil snijden, snijdt de wortel dan in de lengte en niet in de breedte om slokdarmverstopping te voorkomen

Dus volgens mij valt de hoeveelheid suikers in wortelen best wel mee :-)
Lekkere en gezonde aanvullen van het rantsoen volgens mij...maar ieder zijn gedacht erover hé! :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:48

Die van mij doet een week met 20 kilo, vind dat in 1 keer wel een beetje te veel van het goeie en ook niet nodig, hij krijgt genoeg te eten.

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:14

Ik haal elke week een zak van 25 kg voor 3 paarden. Ze krijgen 's morgens en 's avond bij de brokken een paar wortels, puur als lekkernij.

Ik denk dat wortels ook alleen als lekkernij moeten worden gegeven.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:32

Wat betalen jullie eigenlijk voor de wortels?

Even een foto van gisteren in de sneeuw met een laagje wortels :D
Afbeelding

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:59

Bij ons kost een zak 25 kg gewassen wortels van goede kwaliteit 3 euro. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:05

ik denk dat dit enorm kan verschillen, bij de boerenbond en onze voerleverancier betalen wij 3.50 per zak van 20kg, waarbij die van de voerboer veel langer goed blijven. maar op via via kunnen we aan dezelfde zakken geraken voor slechts 2.60

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:19

Volgens mij kan die eigenaar voor hetzelfde geld ook 2-3 pak hooi kopen. Daar hebben de paarden veel meer aan v.w.b. de voedingswaarde, zeker nu het gras minder bevat en moeilijk bereikbaar is voor de paarden vanwege de sneeuw. Dan loopt die ook nog minder kans op atypische myopathie.

Mijn paarden krijgen af en toe wat lekkers als een appeltje of wortel. Meer als een beloning, dan als voeding.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:33

ik haal ze bij de groentenhandel en betaal voor een 25 kilo menselijke consumptie zak 1.90 euro.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:16

Dan ben ik wel heel erg goedkoop uit, als ik dat zo lees. :D
Maar ik heb dan afval winterpeen wat gewassen is en verder goed is.
Vanuit een fabriek, die ze inpakt.
Ik betaal schrik niet voor ong een volle aanhanger van 500 kilo maar 1 tientje.
En dank zij onze fijne schuur doe ik daar heel de winter mee.

Haffiesannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 20:30

Ik vind het zelf ook veel te veel. Aangezien de voedingswaarde.
Het hooi is daar oud en stoffig, maar de boer doet er niets meer aan.
Ik vind dat de eigennaren eigenlijk beter hun geld kunnen besteden aan goed voedzaam hooi.
De wortels krijgen ze voor 3.50 per krat, en de grootte van de wortels verschilt. De ene keer zijn het hele grote penen de andere keer weer wat kleiner van voormaat.
In het begin van het najaar en begin van de blub gooide de eigennaren ook de wortels in de blubber. Waardoor de paarden ze echt uit de blub moesten graven en dat ook opaten. Natuurlijk heel slecht.
Verder is er 1 merrie die aan hele erge zomerexceem lijd, wat tot november duurde. Ik weet niet of dat perse de oorzaak van de wotelen was. De eigennaren wouden daar niets aandoen.
Natuurlijk is wat wortelen niet erg, alleen ik vind dit gewoon erg veel.
Ze eten ook aardig veel hout van de stal op, gebrek aan dus.
Ik probeer er alles aan te doen, heb ook zoutblok gekocht.
Maarja ben eenmaal verzorgster, dus moet me mond verder houden.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:35

Ik geef per paard een halve 20 liter emmer wortels per dag( jaarling en 23 jarige)

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:55

bij ons kost een grote netzak winterpenen 2 euro gewassen enwel.. Ik voer deze zak meestal binnen een week op aan mij haflinger. Vaak hou ik wel een beetje over maar dat gooi ik dan weg.. iedere week komen er verse wortelen en vind belangrijk dat ze geen rotte wortelen eet.

Maar paardje krijgt ochtend 1/4 brok en een berg hooi daarna gaan ze het land op tot ong 4 uur dan komen ze binnen krijg ze weer 1/4 brok en een berg hooi. Dan kom in de avond en krijgt ze tussen 9 a 10 uur avond wotels door haar stal verspreid zodat ze ze lekker tussen het hooi en stro uit kan plukken. Verder krijgt ze meestal om de dag een kwart schep muslie met weinig eiwitten en suikers in haar voerbal met wat knoflook snippers er doorheen. deze bal krijgt ze ook in de avond tussen 9 a 10 uur.

dit om de verveling op stal tegen te gaan.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:43

Wij voeren een zak per week op 6 paarden.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:27

Een knz liksteen biedt wat meer mineralen dan een zoutblok.

Als de paarden zelfs hout eten, dan hebben ze echt een tekort! Als ze de wortelen uit de blub moeten halen, dan zullen ze ook wel wat teveel zand in de darmen hebben...

Ik zou mijn paarden nooit zo willen verzorgen, maar jij als verzorgster kan er niet veel aan doen. Succes ermee.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:26

Wil even wat zeggen over dat hout eten.
Mijn tuiger krijgt 1 emmer (heb het gemeten) wortelen, 2 kiloschep recreatie mengeling, 2 kiloschep dieet mengeling, aanvullende poeder voor paarden, ijslandse zeewier snippers (allemaal over 2 maaltijden verdeeld) en onbeperkt hooi. Mijn veulens krijgen drie kwart emmer wortels 1 kiloschep dieet mengeling, 1 kiloschep veulenmengeling, ijslands zeewier snippers, 1 schepje fenegriek (over 2 maaltijden verdeeld, en onbeperkt hooi. Hebben een zoutblok tot hun beschikking en krijgen regelmatig een vitamine en mineralen poedertje over hun eten.
En ze eten TOCH aan het onbewerkte hout in de stal. Dus kan jij mij vertellen wat ze zo verschrikkelijk te kort komen dan?
Dus naar mijn mening is hout eten geen teken van tekort hebben.
Sommige paarden knabbelen nou gewoon eenmaal graag en sommige hout smaakt gewoon goed.
Ik heb bij mij dat onbewerkte hout uit de stal gehaald want het werd echt te bont en nu doen ze het niet meer.

En hoewel de TS uiteraard de beste bedoelingen heeft denk ik dat de situatie misschien wel eens heel erg mee zou kunnen vallen bij de desbetreffende boer.
Het is nou eenmaal zo dat niet elk paard als luwe paardje op een stal staat en elke dag glanzend door het leven gaat.
Sommige paarden leven nou eenmaal buiten en met dit weer is het logisch dat er een "blub" ontstaat.
Mijn vraag is dan ook... Zijn de paarden al eens ziek geweest?
Komen ze ondervoed over? Als je het zo verschrikkelijk vind, waarom zoek je dan geen ander verzorg paard?

Ik heb dit topic echt met een open mind gevolgt, maar af en toe word ik wel een beetje moe van al dat kritiek leveren op de styl van andere hoe ze hun paarden houden.
Hoeveel ervaring heeft de TS met het houden van paarden?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:47

Naar wat ik heb gehoord mag je max 1kg wortels voeren per dag. Mijn paard krijgt er jammer genoeg niet veel, we zijn nog opzoek naar iemand die grote zakken verkoopt, want in die kleine plastiekzakjes vind ik het maar niet.
@LecyTinker: ze eten ook hout omdat ze het lekker vinden hoor en omdat dat natuurlijk is voor paarden, het is hun drang om hout te eten, of ze nu iets te kort komen of niet. Het kan aangeven dat er iets mist, maar zoals jezelf aangeeft kan het daar niet aan liggen, dus voor de lekker dan dat ze het eten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 08:59

Aria_zz schreef:
Naar wat ik heb gehoord mag je max 1kg wortels voeren per dag. Mijn paard krijgt er jammer genoeg niet veel, we zijn nog opzoek naar iemand die grote zakken verkoopt, want in die kleine plastiekzakjes vind ik het maar niet.
@LecyTinker: ze eten ook hout omdat ze het lekker vinden hoor en omdat dat natuurlijk is voor paarden, het is hun drang om hout te eten, of ze nu iets te kort komen of niet. Het kan aangeven dat er iets mist, maar zoals jezelf aangeeft kan het daar niet aan liggen, dus voor de lekker dan dat ze het eten.

Ik ben echt heel erg pietluttig met mijn dieren. Ze mogen niets te kort komen als het op voeding, aandacht, beweging, verzorging etc aankomt. Mijn dieren staan op nummer 1.
Maar af en toe dan kan ik me wel kwaad maken over dat sommige bokkers verwachten dat iedereen dat doet.
We zijn zo snel bereid om deze boer af te gaan zitten kraken, maar we weten niet eens wat voor type paarden het zijn. Wat deze paarden als arbeid doen. Hoe oud deze paarden zijn etc.
En stoffig hooi, wat versta je onder stoffig hooi? Het wordt opgeschreven als een horror verhaal, maar naar alle waarschijnlijkheid is dat het helemaal niet. Omdat ik mijn paard als een prinses op de erwt behandel wil dat niet zeggen dat iedereen dat doet.
Snapt iemand wat ik bedoel of reageer ik overdreven?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:56

Ik geloof je best en wil je ook niet beledegen, gelukkig geef je zoveel om je dieren. Ik wil maar zeggen, soms moet je het niet te ver zoeken.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:14

Je hebt gelijk, aan hout knabbelen hoeft niet te betekenen dat ze tekort 'aan voedingsstoffen' hebben. Ik had eerst twee andere zinnen, die ik later snel nog even samenvoegde waardoor het niet meer klopt. Mijn paardjes krijgen gewoon berkenstronken waaraan ze lekker kunnen knabbelen, ook al doen ze dat vrij weinig (op de jaarling na).

Wat ik uit het verhaal begreep is dat de paarden op de wei staan en alleen maar wortels erbij krijgen (in enorme hoeveelheden). Dit is volgens mij niet goed voor de paarden en kunnen ze beter goed hooi krijgen in de plaats van de wortels. In hoeverre het verhaal klopt weet je natuurlijk nooit. Maar ik vind wel dat je als eigenaar de verplichting hebt je dieren goed te verzorgen, ze zijn van jou afhankelijk.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:22

Geef gewoon veel, ruwvoer, eventueel krachtvoer en als traktatie een wortel.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:38

Ik geef mijn ponies (een "shet" en een a welshje) samen zo`n 3,5 kg winterpeen op een dag.
Ik verspreid ze over het hele landje zodat ze er naar moeten zoeken en het niet achterelkaar uit hun emmer opeten.
Verder hebben ze altijd hooi tot hun beschikking en daar doen ze het heel goed op.
Het welshje had ook de neiging om aan het houten hek te gaan knabbelen (van de hele bovenste plank was bijna niets meer over) ik heb dat hekje vervangen voor een niet eetbaar hek ;) en nou ze zo haar best moet doen aan de winterwortelen lijkt de neiging om hout te eten ook wel verdwenen te zijn. (er zitten dan ook echt giga dikke winterwortelen bij)

Haffiesannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 12:02

Ik ga hier echt niet zitten liegen hoor, ik vertel precies het verhaal zoals het gaat!
Ik heb er helemaal geen problemen mee dat ze buiten staan, beter dan op stal!
En dat ze vies zijn, maakt dat wat uit? Daar had ik het toch niet over?
En de blubber, maakt me ook niet veel uit want er zijn ook veel droge stukken, alleen dat die wortels in de blubber werden gegooid.
Ik wil verder wel omschrijven hoe dat hooi eruit ziet hoor?
Desnoods maak ik een foto en zet ik het neer.
Ik heb het trouwens de ene keer over de eigennaar van de paarden en de andere keer over een boer.
Er is laatst niet voor niets de dierenbescherming komen kijken bij de BOER , die heeft namelijk ook een paardje, en hij moest gelijk de dierenarts bellen.
En over de eigennaren van die paarden die ik verzorg, die gaan opzich wel goed met hun paarden om. Ik heb alleen bij bepaalde zaken een andere mening, mag ik dat dan niet hebben?
Ik kom misschien als een bemoeial over, maar vroeg het me gewoon af hoeveel wortels paarden mogen?
Had bij bepaalde dingen me twijfels, en vroeg me af hoe andere er over denken.