Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:08

het zelfde spul is ook als haksel te krijgen maar daar is lastig aan te komen. Dat heet Pre Alpin Aspero van Agrobs, Rene Wielens importeert dat : http://www.rwdh.nl/index.php?page=shop. ... &Itemid=26
De wiesencobs zijn er ook van St. Hippolyt trouwens, mocht je niet aan Marstall kunnen komen, da's ook het zelfde.
Maar echt weken hoeft dus niet, ik geef het als ik haast heb ook gewoon direct met een beetje water er op en dat is al voldoende. Hij krijgt het nu al bijna een jaar en nog nooit problemen met verstopping gehad, hij kauwt het ook echt goed. Ook de logeershet die ik op de wei heb krijgt het en vind het heerlijk, ook hij kauwt ze goed. Moet ook wel want het zijn heel grote brokken, veel groter dan normale brokken, ze kunnen ze dus echt niet zo doorschrokken.

Korrels leken mij ook handiger dan poeder maar Ben vond ze dus minder. NAF is overigens niet echt poeder poeder maar kleverig dus stuift niet en blijft mooi aan de cobs 'plakken', da's niet zozeer vanwege de melasse, zoveel zit er niet in, maar de NAF die ik heb is die 'extra' en daar zit ook wat omega olie in. Ook goed voor ze ;)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:10

Francis schreef:
Want hooi en gras bevat in Nederland onvoldoende vit. en mineralen om 100% volledig te zijn.

Lijkt me handig om weer 100% volledig te willen gaan voeren, als het paard in eerste instantie van haar overgewicht af is.
Ze heeft daardoor nu meer dan reserves genoeg. Pas als ze het juiste gewicht weer heeft zou ik eens uitzoeken om die 100% te willen halen. Bovendien bekijken wij het rantsoen van paarden, alsof wij met ze aan de tafel zitten en voor ze moeten 'koken' het zijn paarden, die komen zelf een heel eind als ze hun basis kostje bij elkaar kunnen sprokkelen, lekker buiten in de groep met voldoende (normaal en niet te vet) gras (of door beschikbaar hebben van goed stengelig paardenhooi) en je zult verbaasd staan van het basic voeren, hoe ver ze het daarmee redden. Hoe snel ze zich zelfs beter voelen zonder die extra kilo's, zonder mok, jeuk en andere narigheid :+ .

Ik heb hier 5 tinkers prachtig op gewicht, mooi niet te dik, niet te dun. En ik voer heel basic, geen toevoegingen, een heel sobere brok als ik ze flink in het werk heb staan, anders niet eens. En dat 2x per dag naast weidegang (ik doe aan strip begrazing). Geen stalgedrag, geen voernijd, geen overgewicht, geen mok, geen 'suikerpatienten' enzovoort. En ook dat voerbeleid uitstippelen was een hele zoektocht. Er is maar 1 motto wat zo waar bleek als een koe: bereik meer met minder!

Succes!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:08

Nee Tinkerlady, zo werkt dat niet. Die vetreserves zijn puur 'brandstof' en als je die verbrandt komen daar echt geen vitamines en mineralen bij vrij. Zou het zelfde zijn als iemand die op dieet moet alleen maar rijst gaat eten. In Afrika zijn ze er toch echt wel achter dat dat niet zo gezond is. (Snap je misschien gelijk waar al die bolle hooibuiken vandaan komen, juist bij paarden die alleen op hooi staan en geen vitamines bijgevoerd krijgen. Mijn shetten kregen altijd vitamines bij en hadden dus nooit bolle buiken maar een mooi modelletje, ondanks dat ze onbeperkt hooi konden eten).
Ookal moet je dus op dieet, dan NOG heb je gewoon je dagelijkse dosis vitaminen en mineralen nodig. Niet voor niets moeten mensen die om een of andere rede moeten crashdieten vit. bij slikken en niet voor niets bevat astronautenrandsoen ook in die kleine hoeveelheden etenswaar wel 100% van alle vitamines.

Basiskostje bij elkaar sprokkelen is hier in Nederland gewoon niet mogelijk, tenzij je paard in een groot natuurgebied met zeer gevarieerde beplanting loopt. Aangezien een paard helemaal geen 100% gras eter is maar ook veel (on)kruiden, twijgjes, blad enz. eet en in't wild zeker niet de soorten gras eet die wij hier op de weides hebben maar juist de harde langzaam groeiende soorten (de soorten met het groeipunt onderin het blad, daarom hebben ze in't wild ook geen last van te veel fructaan), is 'natuurlijk' houden van paarden in Nederland een utopie. Leuk verzonnen maar niet mogelijk. Ik prefereer daarom ook de term 'paardvriendelijk' boven 'natuurlijk'.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:44

Francis schreef:
het zelfde spul is ook als haksel te krijgen maar daar is lastig aan te komen. Dat heet Pre Alpin Aspero van Agrobs, Rene Wielens importeert dat : http://www.rwdh.nl/index.php?page=shop. ... &Itemid=26
De wiesencobs zijn er ook van St. Hippolyt trouwens, mocht je niet aan Marstall kunnen komen, da's ook het zelfde.
Maar echt weken hoeft dus niet, ik geef het als ik haast heb ook gewoon direct met een beetje water er op en dat is al voldoende. Hij krijgt het nu al bijna een jaar en nog nooit problemen met verstopping gehad, hij kauwt het ook echt goed. Ook de logeershet die ik op de wei heb krijgt het en vind het heerlijk, ook hij kauwt ze goed. Moet ook wel want het zijn heel grote brokken, veel groter dan normale brokken, ze kunnen ze dus echt niet zo doorschrokken.

Korrels leken mij ook handiger dan poeder maar Ben vond ze dus minder. NAF is overigens niet echt poeder poeder maar kleverig dus stuift niet en blijft mooi aan de cobs 'plakken', da's niet zozeer vanwege de melasse, zoveel zit er niet in, maar de NAF die ik heb is die 'extra' en daar zit ook wat omega olie in. Ook goed voor ze ;)

Ik lees ook op de site van Agrobs dat ze pre alpin light hebben. Zou daar niet nog minder in zitten?

En verschilt NAF en Force nog van samenstelling?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:51

De Light is eiwitarm.

NAF en Force verschillen wel van samenstelling, ik heb daar nu nog niet echt heel erg op gelet omdat ik gewoon snel wat anders wilde en NAF in principe een goed product is ookal wist ik al dat er heel iets melasse in zit. Daar ben ik dus nog een beetje op aan't puzzelen. Waar je naar kunt kijken is wat jij bijv. belangrijk vindt voor jouw paard. Sommige paarden hebben extra vit. E behoefte, of extra Biotine behoefte, daar kun je dan naar kijken. Maar als ze 'compleet' heten, dan bevatten ze minimaal de dagelijkse noodzakelijke hoeveelheden dus echt fout kun je daar niet mee gaan. Mits je dus niet ook nog andere supplementen gaat voeren hé (en dan is bijv. 'zeewier' weer geen supplement, ik heb het dan over losse vitaminen zoals Vit.E/selenium of biotine)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:57

ik lees even mee aangezien dit straks ook voor mij van toepassing is :)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:03

Francis raad jij voor mij die light aan ivm mijn overgewicht (van het paard dan) of kan ik de gewone nemen?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:55

ALGEMEEN
Pre Alpin® Aspero is het uniek ruwvoeder met een grote verscheidenheid aan (meer dan 60) grassen en kruiden uit het Alpenvoorland. Deze kruiden en grassen werden grof gehakt en verrijkt met 2% koudgeperste lijnzaadolie. Er werd bewust afgezien van de toevoeging van melasse of andere additieven. PRE ALPIN® Aspero kan als volledige hooivervanger of als kwalitatieve en kwantitatieve aanvulling op het basisrantsoen gegeven worden.
Bij snel etende paarden kan Pre Alpin® Aspero onder het krachtvoeder gemengd worden om de voedselopname te vertragen. Door de grote structuur wordt het paard gedwongen om meer te kauwen, het voeder wordt daardoor beter vermengd met speeksel waardoor de verteerbaarheid verhoogt.
Bij paarden, die slechts een kleine hoeveelheid krachtvoeder ontvangen, kan het rantsoen, door het vermengen met Pre Alpin® Aspero uitgebreid worden. Zo is het paard langer voorzien van voedsel en wordt onrustigheid vermeden.

Voedingswaarde
INFORMATIE PER KG Ruw Eiwit: 8%
Verteerbare ruwe eiwitten 7,3%
Ruw Vet 2,2%
Ruwe As 5,8%
Ruwe Celstof 28,3%
Verteerbare energie 10MJ
Fructaan 2,6%

Ingrediënten
VOEDERMIDDELEN
Kropaar (Dactylis glomerata) - Grote vossenstaart (Alopecurus pratensis) - Beemdlangbloem (Festuca pratensis) - Italiaans raaigras (Lolium multiflorum) - Glanshaver (Arrhenatherum elatius) - Rode klaver (Trifolium pratense) - Gestreepte witbol (Holcus lanatus) - Vrouwenmantel (Alchemilla vulgaris) - Smalle weegbree (Plantago lanceolata) - Berenklauw - Heggenwikke (Viccia sepium) - Timoteegras (Phleum pratense) - Kamgras (Cynosurus cristatus) - Deutsches Weidelgras - Veldbeemdgras (Poa pratensis) - Basterdklaver (Trifolium hybridum) - Duizendblad (Achillea millefolium) - Karwij (Carum carvi) - Fluitekruid (Anthriscus sylvestris) - Geel walstro (Galium verum) - Rietzwenkgras (Festuca arundinacea) - …
+ koudgeperste lijnzaadolie

Equifyt Natural Base
MET EXTRA:

KRUIDEN

SPELT

LIJNZAAD

OMEGA 3-6-9

PREBIOTICUM

MELASSE ARM

ZOMER/WINTER AANGEPAST

ALGEMEEN
Elke seizoenssamenstelling bevat een andere, zorgvuldig uitgeselecteerde kruidenmengeling die de algemene gezondheid en het prestatievermogen van het paard ten goede komt. Deze uitgekiende mix van zorgvuldig uitgeselecteerde granen, grassen en kruiden zorgt voor een natuurlijke balans.
Voeding kan hierdoor een sterk herstellende functie hebben, zodat na ziekte of zware inspanning het herstel versneld wordt. Equi Natural base is ook een ideaal voeder voor paarden die moeilijk in conditie kunnen komen.
De kruidenmuesli bevat NU OOK TOEGEVOEGDE VITAMINEN, MINERALEN en kan derhalve als volwaardig krachtvoer gegeven worden.De samenstelling is 100% natuurlijk en stofvrij. Net als alle andere EquiFyt samenstellingen bevat deze mengeling geen ballaststoffen voor het lichaam als vlaskaf, strokapsel, … of melasse (om de mengeling stofvrij te krijgen?)! Een gezonde voeding vormt de basis van een optimale gezondheid!
AANBEVELINGEN:

Equi Natural Base kan met succes ingezet worden:

- Als basis kruidenmuesli voor allepaardenrassen zomer en winter,

- Ter aanvulling van krachtvoer,

- Bij paarden met gezondheidsproblemen,

- Bij Pony's en robuustere paardenrassen.

Geef gedurende het gehele jaar (ook in de zomer) een kleine hoeveelheid (0,5kg) Natural base, om de algemene gezondheid van uw paard te optimaliseren. Zelfs indien uw paard(en) met overgewicht kampt, geef dan toch de minimum hoeveelheid Natural base, maar beperk de weidegang! Zo zal uw paard zijn gezondheid behouden en in het najaar en winter ook langer van de weidegang kunnen genieten!
Met 500 gram Natural base per dag krijgt uw paard alle vit-min binnen die hij nodog heeft!

Meer info ook wat betref alle andere ruwvoeders van Agrobs.op website zie onderschrift.

Misschien heb je wat aan deze info?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:29

volgens mij is tekst copyen van een website niet echt een toevoeging aan't topic, TS had de pre aspin zelf al gevonden. Daarnaast noem je ook Equifit en da's een muesli en dus suikers/zetmeel en volgens mij was TS er al over uit dat ze daar juist van af wilde. Zit trouwens zelfs melasse in.

Touchofpink, Eiwitten staan los van overgewicht. Eiwitten zijn bouwstoffen voor spieren, het lichaam verwerkt eiwitten niet tot vetopslag. Als je je paard wilt laten afvallen zul je d'r op randsoen moeten zetten. Wat ik persoonlijk zou doen (ik zeg niet dat jij dat moet doen, dat is iets wat je zelf moet beslissen/uitzoeken) is met krachtvoer stoppen en dus idd alleen die vitaminen te geven op een klein beetje cobs en verder meerdere kleine porties ruwvoer per dag geven. Het is dan beter om bijv. 4 tot 6 keer per dag een klein beetje te voeren, dan 2 keer per dag veel. Grote hoeveelheid vreten ze snel weg waarna ze weer lange tijd niks te eten hebben. Vaak geef je daardoor te veel omdat je wilt dat ze langer met hun hooi doen. Door vaker te voeren kun je makkelijker minderen zonder dat ze lange tijd 'leeg' staan. 'Onbeperkt' ruwvoer is nou eenmaal niet voor elk paard gezond dus zul je moeten doceren.
Lukt vaak kleine beetjes voeren niet (heb ik ook de tijd niet voor hoor, ik doe alles zelf en moet overdag ook gewoon werken dus da's niks om je schuldig over te voelen, je moet alleen even inventief worden) koop dan een fijnmazig hooinet (mazen van 5 cm), zodat je paard langer doet met d'r hooi, dat maakt het dan ook mogelijk om een kleinere hoeveelheid te voeren terwijl ze toch lang met d'r hooi kan doen.
Voer stengelig hooi in plaats van hooi met veel 'blad', daar zit minder in en zijn ze langer mee bezig om te eten en te verteren.
Kuil is een big no-no, ook voordroog eigenlijk. Droog hooi en liefst niet van overbemeste wei.
En ja.. net als bij mensen helpt extra beweging natuurlijk ook... ;)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:35

HoiHoi,

je miss je brok kunnen gaan vervangen voor een heerlijke en gezonde fruithap.

bijv:stukjes wortel en appel met schijfjes manderijn en banaan.
dit lekker door mekaar husselen en smullen maar voor je paard.

een heerlijk gezond en natuurlijke hap ter vervanging van de brok.

sucses met de juiste voedingsshema te vinden

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:39

Ja, héél gezond... NOT! Weet je hoeveel suiker wortel en appel bevat! Om van banaan (koolhydraten!) nog maar niet te spreken. Fruit is niet geschikt als paardenvoer. Al die wortels die iedereen altijd voert.. puur suiker. Kennis pas nog d'r pony doodziek gehad omdat die per ongeluk bij de valappels in de boomgaard terecht was gekomen... Geen goed plan.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:56

Tinkerlady schreef:
Ik heb hier 5 tinkers prachtig op gewicht, mooi niet te dik, niet te dun. En ik voer heel basic, geen toevoegingen, een heel sobere brok als ik ze flink in het werk heb staan, anders niet eens. En dat 2x per dag naast weidegang (ik doe aan strip begrazing). Geen stalgedrag, geen voernijd, geen overgewicht, geen mok, geen 'suikerpatienten' enzovoort. En ook dat voerbeleid uitstippelen was een hele zoektocht. Er is maar 1 motto wat zo waar bleek als een koe: bereik meer met minder!
Succes!

Ik ben het hier toch wel heel erg mee eens. Er is namelijk - behalve allerlei ingewikkelde theorieën - ook nog zoiets als 'het oog'. Wij voeren ook simpele basisbrok (niet veel) met af en toe wat wortels. Paarden staan de hele dag in de wei (stripgrazen) en krijgen 's avonds een flinke arm 'paardenkuil'. Ze staan op stro, dat geeft ook de nodige afleiding. 's Zomers geef ik ze af en toe een Summerfit koek.
Ook wij hebben geen problemen, paarden zien er goed uit en kunnen het werk goed aan. Af en toe laat ik bloed onderzoeken en het is nog nooit voorgekomen dat een paard afwijkende waarden had die veroorzaakt zouden kunnen worden door teveel of te weinig voer. Daarmee wil ik absoluut de problemen niet bagataliseren, maar simpel voeren vind ik nog steeds de basis. Als er een paard ziek wordt waarbij de oorzaak mogelijk een voedingsfout kan zijn, zal ik de eerste zijn die aan het experimenteren slaat...maar wat goed is moet je goed laten.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:12

Maar TS gaf dus al aan dat het bij haar niet goed gaat, dat d'r paard te dik is. Helemaal eens, do'nt fix what isn't broke, als je paard het goed doet op het voerregime wat je hebt, fijn zo laten.
Maar vaak doet het paard het niet goed en vergeten mensen naar het voer te kijken. Want ook veel gezondheidsproblemen als jeuk, spierproblemen, spijsverteringsproblemen en noem nog maar wat, hebben hun basis in - voor dát paard - niet goed voeren.
Want waar jouw paard het super goed op doet, kan voor mijn paard wel helemaal fout zijn. Je kunt dus nooit zeggen 'ik voer zo, mijn paard doet het goed, dús is dat goed'.

Voorbeeldje waarom ik ben gaan voeren zoals ik voer: Toen ik mijn Merens kreeg voerde ik nog wel muesli ,te weten Subli zonder , da's een muesli zonder melasse. Maar muesli = graan = dus suiker (graan = koolhydraten, net als suiker). Ik kreeg hem in september vorig jaar en in de winter begon hij, ondanks temperaturen VER onder 0 te schuren op manen en billen (niet staartaanzet maar echt z'n billen). Omdat ik een vriendin heb die toen een glucose intolerant paard had wist ik wat suikers kunnen veroorzaken en dus ben ik accuut gestopt met de muesli en heb hem op de cobs met vitaminen gezet. Binnen een week stopte het schuren en hij heeft nooit meer 1 dag geschuurd, ook afgelopen zomer niet. Toen ik pas op mijn huidige wei stond kreeg hij elke keer als de eigenaar van de wei z'n hond uit liet, een wortel van deze eigenaar. Totdat het me op viel dat hij weer af en toe stond te schuren. Ik vroeg de eigenaar geen wortel meer te voeren en het schuren is weer over.
Deze intolerantie kan een paard (elk dier trouwens) ook in de loop van de tijd opbouwen. Jeuk wordt bij paarden heel vaak veroorzaakt door te veel koolhydraten, iets wat veel mensen met een ZE paard inmiddels ook weten. Daarom krijgen paarden vaak pas op latere leeftijd ZE en hebben ze dat zelden tot nooit al als veulentje. Ze hebben nog niet zoveel gifstoffen opgebouwd, dat gebeurt pas na een paar jaar voeren van verkeerde voedingsstoffen. En dat het ene paard dat wel krijgt en de ander niet, heeft meer met weerstand, individuele tolerantie en individueel vermogen tot afbreken van deze gifstoffen te maken dan met het voer zelf.

Dus idd. don't fix what isn't broke, maar houdt wel in je achterhoofd dat als er toch iets is, het voer, ookal deden ze het er jaren goed op, de oorzaak kán zijn.
En als er wel iets mis is, of dat nu jeuk is of overgewicht, dan zul je dus wel maatregelen moeten nemen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:24

touchofpink schreef:
Wafel schreef:
50 kg te zwaar en je wil brok weg.

Dat lijkt mij heel makkelijk !

En ik persoonlijk vind dit:
09.00 uur: 0,5 kg Victoral Balance brok, lijnzaadolie en een supplement: op dit moment 15 gr Natuurmix van de paardendrogist.

Niet bij natuurlijk voeren passen..

Je voerd vaak dat is heel goed. Veel ruwvoer dat is ook goed.

En wat je er savonds nog door heen gooit is mischien voor het paard wel leuk dat ie nog wat wortel en zo kan gaan zoeken tussen het hooi.

Zeg je dus eigenlijk dat ik de brok gewoon weg moet laten? Moet hier niet iets voor in de plaats ivm vitamines/mineralen die ze zo mist?

En je hebt gelijk dat de voeding van 9.00 uur en 17.00 uur niet bij natuurlijk voeren past dat is ook precies hetgeen ik aan wil passen :)

Een liksteen erbij zou voldoende moeten zijn.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:33

Francis schreef:
Nee Tinkerlady, zo werkt dat niet. Die vetreserves zijn puur 'brandstof' en als je die verbrandt komen daar echt geen vitamines en mineralen bij vrij. Zou het zelfde zijn als iemand die op dieet moet alleen maar rijst gaat eten.

Ik geloof niet dat wij elkaar begrijpen. En nee een paard is geen mens en kan daar dus ook niet mee vergeleken worden en paarden natuurlijk houden in Nederland is dan niet haalbaar. Maar denken dat je paarden natuurlijk houdt, met vervolgens een kast vol potten en verpakkingen (supplementen, melasse, speciale brok, summerfit, vitaminenpoeders en mineralenpotten) is dan helemaal uit de richting lijkt me. De producenten varen er wel bij....onze paarden vaak helaas niet.

Ik voer niks aparts bij, heb er meer ellende van gezien dan dat het goed deed bij paarden. De bloedwaarden van mijn paarden zijn prima in orde, ze zien er goed uit, hebben geen kwalen...geen overgewicht dus ik blijf een pleidooi houden voor een basic manier van voeren. Hoe iemand dat dan zelf invult, moet ie zelf weten, honderdduizend meningen hierover in paardenland en evenzo veel experts. De TS moet er zelf maar uithalen wat haar en haar paard het beste past.

Ieder zijn ding, ieder zijn oplossing. Succes allemaal.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:35

Francis schreef:
volgens mij is tekst copyen van een website niet echt een toevoeging aan't topic, TS had de pre aspin zelf al gevonden. Daarnaast noem je ook Equifit en da's een muesli en dus suikers/zetmeel en volgens mij was TS er al over uit dat ze daar juist van af wilde. Zit trouwens zelfs melasse in.

Wel toevoeging aan het topic om te laten zien dat er ook de eiwitten e.d inzitten en de vraag was ivm te dik dus?
Vandaar Agrobs Pre Alpin wat op vele plaatsen inmiddels wel verkrijgbaar is.
En EQUIFYT is een muesli waar zetmeel(wordt in de dunne darm afgebroken tot glucose) inzit zoals alle granen wat OMGEZET wordt in NATUURLIJKE suikers(Glucose) en deze natuurlijke suikers (Glucose)heeft het lichaam wel nodig! B.v zorgen voor de energievoorziening en er zit GEEN MELASSE IN (nergens in Equifyt voeder)melasse is een restproduct uit de suikerindustie, dus eerst even goed lezen graag *D
Deze muesli is speciaal voor paarden die WEL de nodige vit-min moeten hebben maar nijgen tot dik worden.

Trouwens de tekst is van mijn website gekopièerd had het ook over kunnen tikken.

Misschien niet wat jij wil maar daar ging het in dit topic niet over toch?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:42

Volgens mij staat er in je post bij de Equifit 'melasse ARM' Dat wil dus zeggen dat het niet 'zonder' is. En het is idd afval van de suiker indurstie maar wel puur suiker.

En nee, 't ging hier om wat TS wilde inderdaad.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:45

Er zit absoluut geen melasse in! Want er zitten geen toevoegingen in alleen natuurlijke producten. Ik zal eens vragen of in Belgie (waar het voer vandaan komt ) zij melasse arm als geen melasse zien. Maar geloof me er zit echt geen melasse in.0,0%

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:06

Suiker is ook een natuurlijk product maar dat wil niet zeggen dat het goed is. Wortel is ook natuurlijk maar bevalt ook veel suiker. 'Natuurlijk' wil niet zeggen dat het goed is voor je paard.
Graan is ook natuurlijk.
En dan nog kun je fabrikanten niet op hun woord geloven. Havens heeft op de zak 100% natuurlijk staan maar daar zit toch echt BHT in, een chemische (en vrij giftige en ongezonde) antioxidant. Dat staat niet op de zak, daar staat 'EU goedgekeurde antioxidanten' op.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:20

Nee dat is niet wat ik bedoel misschien schrijf ik het onduidelijk.
Natuurlijke granen is zonder toevoegingen van wat dan ook, suikers zijn natuurlijk maar deze zitten er ook niet in omdat dit niet goed is voor het paard als je dit toevoegd, de natuurlijke suikers die in de granen zitten worden pas omgezet in suikers in het lichaam en deze suikers kan het paard verteren, als je van een bepaald voer b.v. 5 kilo moet voeren om de benodigde vit/min binnen te krijgen dan krijg je een teveel aan glucose wat dus wel weer slecht is voor je paard. Bij normale hoeveelheid geeft dit de nodige energie behoefte.
Natuurlijk is goed mits je niet teveel geeft.Alles wat je teveel geeft is niet goed omdat dit anders in het lichaam wordt omgezet.
In dit geval van Equifyt is het natuulijke, zuiver zonder toevoegingen en dat wordt ermee bedoeld.
Bij winterwortels zit suiker maar ook Vit A (caroteen)wat een beschermende werking heeft voor de cellagen van de huid en slijmvliezen heeft.In de darmwand wordt deze vit A omgezet in caroteen. Een enkele wortel zal niet zo´n probleem geven je krijgt een natuurlijke vit binnen alleen bij teveel krijg je niet alleen de vit a maar ook de grote hoeveelheid suikers en dat is NATUURLIJK weer niet de bedoeling.

Ik geloof de voederfabriekanten ook niet op hun woord, wil de analyses van het voer zien en ben daarom overtuigd van het Equifyt en dat uit ervaring niet vanuit het label lezen.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 09:23

Francis kun je me nog even helpen met de volgende vragen? (heb vannacht nog heerlijk na liggen denken)

- kan ik ineens overstappen van de brok naar de cobs+vit of moet dat geleidelijk?
- moet ik stoppen met lijnzaadolie? (van olie worden ze toch ook dik en ik heb ook lijnzaadbrok van de paardendrogist, zit daar trouwens verder niks in?)
- ik dacht altijd dat melasse ook nodig was om de brok te persen hoe zit dat dan bij de grasbrok?
- geef je de vit elke dag? kan ze dan geen overdosering krijgen als in het overige voer (gras, voordroog) al veel zit bijv?
- zit er een verschil in zomer en winter?
- kan ik met periodes zeewier en knoflook bij blijven geven?

Dan nog even over je voorgestelde voerschema:

7.00 uur en 16.00 uur voordroog uit deze hooiruif:

http://www.agradi.nl/product?sssc=Hooir ... c=Hooiruif

Ze doet dus al langer met haar eten maar toch gaat het nog verbazend snel.

10.00 tot 16.00 uur weidegang nu bijgevoerd ivm kalig wordende weide

Na het rijden ergens tussen 20.00 en 21.00 uur grote berg graszaadhooi voor de nacht. Dit krijgt ze op de grond omdat dit heel stengelig is en ze dit toch niet graag eet. Ze staat sinds kort op rubber stalmatten (die doorlatende) zonder bodembedekker erover dus dan heb ik het idee dat er toch nog wat op de grond ligt want het hooi vliegt de hele stal door. s Ochtends is het hooi wel allemaal op.

De voordroog die wij voeren is van goede kwaliteit en 2e snede. Het is absoluut droge kuil en niet van die natte zure koeienkuil. Ik kan proberen om dit te mengen met het graszaadhooi maar weet eigenlijk al dat het dan weer hommelus is. Ze eet dit dan niet en wordt erg chagerijnig.

Verder heb ik hier paar km vandaan winkel gevonden die Marstall verkoopt dus zal vanmiddag eens kijken wat ze allemaal hebben. Wil toch nog eventjes wachten met het te gaan voeren want mn paardje heeft op dit moment Prednisolon kuur voor de longetjes en ik wil nu dus niet ineens te veel gaan veranderen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:05

Ah.. dan zal ze na de prednison ook wel gaan afvallen, da's zooi en door prednison houden ze vocht vast.

Even voor de goede orde, ik zeg niet dat zoals ik voer het beste is of dat iemand dat zo móet doen. Dit is waar ik na jaren van uitpluizen en uitzoeken en ervaring met alleen mijn éigen paarden op uit ben gekomen. Wat een ander voert moet'ie helemaal zelf weten en ik zou zeker niet zomaar iets klakkeloos aanmenen maar adviseer iedereen om zich eens in voedingsleer en spijsvertering in z'n algemeenheid te verdiepen en dan liefst die van paarden in't bijzonder.

Nog even reageren op Tinkerlady die het over kasten vol supplementen, vitaminenpoeders en mineralenpotten heeft. Daar heb ik het dus ook helemaal niet over.
Jij voert 'niks aparts' zeg je, maar je voert wel krachtvoer.
Ik voer ook niks aparts... ik voer niet eens krachtvoer. Mijn paard krijgt alleen maar gras, in de vorm van hooi en grasbrok zonder toevoegingen. Het énige wat ik toevoeg is een compleet (met de nadruk op compleet dus!) vitaminen/mineralen supplement. Dat voer jij ook... via je krachtvoer. In dat krachtvoer zitten die zelfde vitaminen en mineralen. Alleen zit er in dat krachtvoer nog wat meer. Dingen die een paard helemaal niet nodig heeft, zoals suikers, zetmelen, ballaststoffen enz. Die voer ik niet, ik voer álléén de vitaminen en mineralen (en da's maar 1 preparaat waar dus alles in zit, geen kast vol potten zoals jij zegt) en dan ook nog eens in de ideale hoeveelheid voor mijn paard. Iets wat jij niet doet als je niet volgens de geadviseerde hoeveelheid van de fabrikant voert. Dus wie voert er nu dichter bij de basis dan?

Maar goed, ik wil hier helemaal geen discussie houden, het enige wat ik doe is uitleggen wat ik voer en waarom ik dat voer en welke gedachtegang - ontwikkeld na heel wat ervaring opdoen - daar aan vooraf is gegaan.
Doe daar mee wat je wilt, steek er iets van op of leg het naast je neer. Ik leg uit hoe het kán, niet hoe het móet.

Nu de vragen van TS.
- Ik ben accuut gestopt met het krachtvoer, heb niet geleidelijk gewend. Te meer omdat hij dus jeuk kreeg van de suikers/zetmelen maar ook omdat ik er van overuigd ben dat die cobs zo zuiver en puur en dicht bij zijn natuurlijke voeding (hij komt uit de pyreneeën) liggen dat ik niet bang was dat hij daar aan moest wennen. Kijk naar je eigen paard. Denk je dat ineens stoppen met krachtvoer een probleem gaat opleveren (denk ik niet maar ik ken jouw paard niet) dan doe je dat gewoon stap voor stap.
-Olie zou ik mee stoppen, dat is sowieso een dikmaker (ideaal juist voor schrale paarden, mijn Paintmerrie kreeg 1 kopje olie per dag om op gewicht te blijven). Je voert ook al lijnzaadbrok, de olie heeft dan geen toegevoegde waarde, werkt alleen maar voor de vacht en niet - zoals veel mensen denken - voor de darmen. Dat doet de brok wel, die zorgt voor dat slijmerige spul in de darmen wat het zand mee neemt. Toen ik in pensionstal stond voerde ik ook dagelijks een schepje lijnzaadbrok bij tegen het zand, omdat ik niet zo makkelijk met m'n pannetje daar naar de wei kon. Ik moet zeggen dat ik overweeg weer lijnzaadbrok te halen, het koken van lijnzaad schiet er te vaak bij in nu ik ze niet meer bij huis heb staan en ik vind het wel belangrijk. Ik heb 1 keer een shet 3 dagen in Utrecht gehad omdat die vol zat met zand, ondanks de maandelijkse SandClear Kuur! en sinsdien voer ik met regelmaat gekookte lijnzaad of dus die brok.
Daar zit overigens verder niks aan toegevoegd en je kunt dus veilig 1 of 2 schepjes aan het voer toevoegen. De brok werkt ook positief op de vacht, dus de olie is dan overbodig.
-Klopt, melasse wordt vooral als kleefstof voor de brok gebruikt. Die grasbrokken - en dat zie je zelf ook gelijk als je't haalt - is onder hoge druk en stoom in elkaar geperst maar heeft nog steeds een vrij losse structuur. Je breekt grote brokken makkelijk door midden en als je er water op gooit vallen ze ook uit elkaar. Door stoom en druk wordt het een brok, maar het zit niet 'geplakt'. Er zit dus niks anders in dan die 50 tot 60 soorten grassen en kruiden (de ene fabrikant heeft het over 'meer dan 50', de ander over 'bijna 60'. 't Is een beetje zoals Ricolahsnoepjes... "Méééstal... soorten" :D).
-ik geef die vit/min. inderdaad gewoon elke dag. Bekijk de hoeveelheid die voor jouw paard geadviseerd wordt en pas dat eventueel iets aan als je rijk gras of hooi hebt. Maar als je je aan de geadviseerde hoeveelheid houdt, zul je niet over doseren, omdat de fabrikant al rekening houdt met het feit dat een paard ruwvoer krijgt. Het zijn dus altijd veilige marges. Voordeel van zo'n compleet supplement is dat de samenstelling altijd constant is en je dus schommelingen in je ruwvoer wat egaliseert.
-volgens de fabrikant is de samenstelling het hele jaar door vrij constant. Er zijn in ieder geval geen 'zomer' en 'winter' cobs.
-Als jij het nodig vindt zeewier of knoflook bij te geven dan kun je dat gewoon doen. DA's in wezen gewoon een extra kruid wat je toevoegt, ik vind dat geen 'supplementen' in de ware zin van het woord (hoewel je ook niet zomaar kruiden moet voeren, baat het niet dan schaad het niet gaat daar echt niet altijd bij op!) Ik neem aan dat je weet wat en waarom je het voert dus dan kan dat gewoon ja.
Bij mijn huidige paard is gebleken dat hij zwarte aarde gaat likken als ik geen zeewier bij voer, ondanks dat ik een rode liksteen en een himalaya steen heb hangen. Blijkbaar zit daar een mineraal in waar hij extra behoefte aan heeft, dus ik voer dagelijks 1 schepje zeewier bij. Simpel.

Wat voerschema betreft is het gewoon zoeken wat werkt. Ik prefereer droog hooi altijd boven voordroog, hoe droog die ook is, maar als je in pension staat heb je niet altijd wat te willen.
Kijk dan of je in plaats van de ruif een fijnmazig hooinet kunt/mag ophangen, zodat ze er nog net wat langer over doet. Bedenk hoe weinig per hap een paard binnen krijgt als het graast en onthoud dan ook dat een paard van nature dus korte harde grassen eet, geen koeiengras van een halve meter hoog. Grazend krijgen ze dus echt soms maar enkele sprietjes per keer binnen. Vergelijk dat met de happen die ze nog door de mazen van een ruif kunnen trekken en je snapt dat ze per hap al veel meer naar binnen stauwen dan 'natuurlijk' is. Een beetje moeite moeten doen voor het hooi kan geen kwaad en die maag is juist gemaakt voor heel kleine hoeveelheden per keer. En misschien wat experimenteren met het stengelige hooi gemengd door de voordroog en dan in het hooinet. Dan kan ze minder kieskeurig doen met eten omdat ze maa net moet afwachten welk sprietje ze uit dat net kan peuteren.
Oh, ik ben persoonlijk weer geen fan van los hangende hooinetten, eentje tegen de wand van de stal of de staldeur is dan handiger, kunnen ze niet in vast komen te zitten, ze eten toch 'laag' (heeft ook mij voorkeur, voerbak staat bij mij ook op de grond) en het is nog makkelijker vullen ook.

Nou, volgens mij ben ik zo wel vrij volledig geweest. ;)

En nogmaals: Dit is hoe IK het doe... doe er mee wat je wilt...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:25

Ze krijgt de Prednison nu 3 weken en moet nog 1 week. Heb niet het idee dat ze dikker is geworden de afgelopen paar weken maar ik weet wel dat ze heel veel drinkt en dat ze ook heel veel plast. Zelfs elke keer onder het rijden en dat heeft ze nog nooit gedaan.

Ik zal even overleggen met stal hoe ze willen overgaan op de grasbrok meestal zijn ze wel van het geleidelijk overgaan dus ik kijk wel wat ze willen. Denk ook dat het niet zo veel uitmaakt zelf.

Grappig van de olie! Ik wist niet dat de brok ook tegen zand in de darmen was. Meestal lees ik dat de brok nou juist afvalproduct is en de olie beter is. Maar goed olie is dikmaker dus die gaan we uit het rantsoen halen. De brokken zijn trouwens wel errug groot. Krijg ze niet in een schepje. Lijken een beetje op paardensnoepjes alleen dan 2 x zo lang. Breek ze meestal een paar keer door en verstop ze dan tussen het hooi s avonds.

Het zeewier voer ik inderdaad bij tegen het zand eten. Mijn paard heeft ook een himalaya steen en een rode KNZ steen maar doet hier weinig mee alleen af en toe met zn kont tegen aan schuren (gezien de rode vegen op de deken). Nu voer ik even geen zeewier omdat ik altijd denk dat een pauze wel goed is en nu heb ik dus de natuurmix van de paardendrogist. Zie dus meteen weer dat ze zand eet dus zal binnenkort weer met zeewier beginnen. Misschien trouwens eerst eens afwachten hoe ze het doet met de cobs en de vit.

Knoflook krijgt ze in de zomer tegen de vliegen en tevens om het bloed te zuiveren. Ook ivm het hoesten scheen het te kunnen werken dus vandaar. Weet nog niet wat ik deze zomer ga doen met de knoflook want kan niet echt zeggen dat ik verschil merkte en we hebben ook voortaan 2 dazenvangers in de wei.

Ik ben inderdaad ook niet heel erg blij met de hooiruif ook niet ivm de hoogte waarvan ze eet en aangezien ze het eten echt met geweld uit de ruif trekt. Lijkt me niet echt goed voor haar spieren enz. Ben nog steeds op zoek naar iets waar ze inderdaad uit moet peuteren en waar ze lekker lang mee bezig is. Heb je misschien een plaatje van wat je bedoelt met het hooinet?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:00

http://www.heunetz.de/index.php?cPath=4 ... c7083f2f13
of http://www.heunetzshop.de/
De eerste is't goedkoopst, deze netten hebben een flap over de opening zodat ze niet vanuit de vulopening kunnen eten en alsnog de boel naar buiten trekken.
6cm maas is geadviseerd als 'ideale' maat. Ik heb 5cm voor een vrijhangend hooinet (ik heb de Maxi5 van Löwe, kan met gemak een halve baal per keer in, 10kg.) en da's wel heel fijn, zeker als je grof hooi hebt. Voor pony's en schapen wel weer ideaal. Voor m'n Merens is't net aan de fijne kant en stond hij best te trekken, wat me voor z'n nek weer niet bevorderlijk leek.
Ik heb nu een groot net van 2 meter breed bestelt, komt op de padock tussen twee bomen die zo'n 2 meter uit elkaar staan en die heeft 6cm. mazen. Ik moet em nog ophangen dus ik weet nog niet welke beter bevalt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:36

Hey, ik heb nog even opgezocht welk vitaminepreparaat ik altijd geef en dat is Vital B-Max, een vitaminebooster. Deze werkt bij die van mij dus heel erg goed om de mok te voorkomen. Het is niet echt heel goedkoop (ook niet superduur hoor), maar het werkt heel goed.

Afbeelding

Ik heb 'm hier gevonden, ik haal 'm zelf altijd bij mijn DA, maar ik zie dat ie hier een stuk goedkoper is :j:
http://www.dochorse.be/Apotheek/VITALB-MAX/product/detail(897).aspx