Mijn fjord heeft pit nodig, geen vet !

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:36

Ga eens met de baas van de stal waar je pony praten of hij nog een dagje vrij (nou ja.. vrij :+ ) kan krijgen. Hij moet veel meer hooi krijgen, en misschien nog wat meer brok...haver helpt ook, maar dan is (bij onze paarden) 1/8 schep per dag al meer als zat!!! Op die dag dat hij dan vrij krijgt (als dat kan) een uurtje zelf rijden, en ik zou dan gaan springen als ik jou was. Dat kun je rustig opbouwen als je pony niet zo'n goede conditie heeft of nog (bijna) nooit heeft gesprongen (als je een eerste-week rooster wil moet je maar ff een privébericht schrijven, want ik heb geen zin om dat nu helemaal te gaan typenXD)

Succes. XxX lolaa

fienaaa

Re: Mijn fjord heeft pit nodig, geen vet !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 21:04

Een dagje vrij voor hem is geen optie, hij heeft zoveel plezier in het rijden, als ik een dag minder rijd merk ik dat direct de volgende keer dat ik aan het rijden ben...
De pony's gaan de wei niet meer op, en hebben overdag onbeperkt hooi en 's nachts 1 groote kruiwagen bomvol... Dit is echt voldoende !

@ Loolotte; Emir en ik hebben 1x per week springles... (al 2.5 jaar) Wat bedoel je precies?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:37

Srry, ik zal wel weer niet goed hebben gelezen :+ Met springen is je pony natuurlijk ook intensief bezig en kan hij een beetje afvallen... Daarom :P

XxX

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:17

als ik het zo zie, dan denk ik niet dat alleen voer de oorzaak is van het gebrek aan pit. actief, het paard echt ríjden, lekker voorwaarts en licht, alert op de hulpen, daar wordt ie vanzelf 'pittiger' van. wel is het uiteraard zaak dat hij de benodigde energie binnenkrijgt. een fjord is een zeer economisch werkend ras, heeft maar weinig nodig om zichzelf fit te houden qua voer.
hoe is zijn conditie, is hij te mager of te vet, of precies goed, en hoe lang is dat al stabiel? een vet paard is maar zelden vlot en actief in het werk, simpelweg omdat harder werken hem meer moeite kost (al dan niet onevenredig veel, een paard weegt al gauw een 100 kilo teveel, tel de ruiter (zeg 50 kilo) hierbij op en het paard loopt al met een ballast van 150 kilo!). een te mager paard zal wellicht te weinig energie voor het werk beschikbaar hebben.

BodyF

Re: Mijn fjord heeft pit nodig, geen vet !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:58

Hij mag best wel meer gevoerd worden.

Mocht je een beetje pit er in willen hebben granenmixs geven of Haver

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:28

merrieveulen schreef:
als ik het zo zie, dan denk ik niet dat alleen voer de oorzaak is van het gebrek aan pit. actief, het paard echt ríjden, lekker voorwaarts en licht, alert op de hulpen, daar wordt ie vanzelf 'pittiger' van. wel is het uiteraard zaak dat hij de benodigde energie binnenkrijgt. een fjord is een zeer economisch werkend ras, heeft maar weinig nodig om zichzelf fit te houden qua voer.
hoe is zijn conditie, is hij te mager of te vet, of precies goed, en hoe lang is dat al stabiel? een vet paard is maar zelden vlot en actief in het werk, simpelweg omdat harder werken hem meer moeite kost (al dan niet onevenredig veel, een paard weegt al gauw een 100 kilo teveel, tel de ruiter (zeg 50 kilo) hierbij op en het paard loopt al met een ballast van 150 kilo!). een te mager paard zal wellicht te weinig energie voor het werk beschikbaar hebben.

Actief paardrijden... Dat is nou net waar ik zo hard mee aan het oefenen ben... En dat is moeilijk, maar het gaat steeds beter... Elke keer herhalen, overgangen.. Mijn pony houd wat meer van sukkelen... uiteindelijk merkt hij dat het veel makkelijker gaat als hij doorloopt en begint hij te briesen, maar voordat hij daar is... Trainen, trainen, trainen...

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 23:29

Loolotte schreef:
Srry, ik zal wel weer niet goed hebben gelezen :+ Met springen is je pony natuurlijk ook intensief bezig en kan hij een beetje afvallen... Daarom :P

XxX

O, prima hoor...