vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:26

ik had voor het andere topic een heel verhaal getypt dat nu weg is :(
maar ik ga het nu hier verder volgen ;)

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:27

mirgino schreef:
ik had voor het andere topic een heel verhaal getypt dat nu weg is :(
maar ik ga het nu hier verder volgen ;)

staat jou paard nu ook op het zand?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:30

hij staat een paar uurtjes op de kale wei en een paar uurtjes in de zandpaddock, en ze krijgen hun hooi in een speciebak
daar valt vaak wat van in het zand,ze krijgen dus allemaal zand binnen
1 paard wat pas bij ons staat ,staat haar hele leven al in een zandpaddock en heeft altijd het hooi op het zand gehad.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:31

mirgino schreef:
hij staat een paar uurtjes op de kale wei en een paar uurtjes in de zandpaddock, en ze krijgen hun hooi in een speciebak
daar valt vaak wat van in het zand,ze krijgen dus allemaal zand binnen
1 paard wat pas bij ons staat ,staat haar hele leven al in een zandpaddock en heeft altijd het hooi op het zand gehad.

en zeker nog nooit ergens last van gehad? en die eigenaar geeft vast geen kuurtjes :+ ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:32

Mijn paarden staan sowieso niet meer in de bak, maar helaas kan ik 's winters de weides niet helemaal zandvrij houden.
Helemaal omdat ze dus beiden gemakkelijk dik worden (Haf en Gelderse) kan ik ze niet hele dagen op de volle weides laten staan.
Ze staan dus nog steeds gedeeltelijk op zand (geen witzand meer dus), maar dus met nog meer hooi dan voorheen en nooit meer zonder liksteen en dus die extra brokjes. In de waterbak vind ik eigenlijk nooit meer zand terug en ook hun bekkies zitten nooit meer onder, dus weet ik dat ze een stuk minder binnen krijgen. Ik heb ze nu 24/7 buiten staan en de staldeuren altijd open.
Daarnaast inderdaad regelmatig de mest-check met water (waar ik ook nog maar weinig zand in tegen kom) en dus regelmatig SandClear.
Als de weilanden te zanderig zijn heb ik ze een paar uur per dag op de wei staan en de rest van de tijd het hek naar de wei dicht en dan hebben ze beide stallen en een bestraat stuk ervoor waar ze dus ook altijd samen staan.
Laatst bijgewerkt door Judje op 23-10-09 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny4life

Re: vraagje m.b.t te veel zand binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:34

jij hebt dan echt geluk dat ze het sandclear eten ik krijg het er absoluut niet in!
en ik vind ook zand in de waterbak e.d...
de mest check ga ik nu mee beginnen. en tja het is echt een dik half jaar op het zand bij mij, de wei laat het absoluut niet toe, op straat durf ik niet daar is die van mij te gek op..wat moet je dan?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:36

even op een rijtje:

je kan voeren:
lijnzaad ervaring mee, wil niet meer eten op den duur
linosan ervaring mee, voer ik dagelijks nu
sandclear ervaring mee, wil ze absoluut niet eten op geen 1 manier
sandgard
psyllium husk
diamond omege
colosan
lijnzaaddoppen
lijnzaadbrokjes
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 23-10-09 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:43

Tja dan wordt het lastig ja.

SandClear willen die van mij ook niet eten, dus meng ik het tegenwoordig met een slobber van zemelen.
's Morgens 1 schep zemelen in een hoop water, dan 's middags kijken of het niet helemaal ingedroogd is. Als dat niet zo is een muesli met fijne stukjes erdoor (kunnen ze moeilijker gaan 'vissen') en anders nogmaals water erbij en dan de muesli. Dan nogmaals roeren en echt last minute de SandClear erdoor (moet je eigenlijk droog voeren, dus z.s.m. na het nat maken voeren).
Sindsdien gaat het goed. :D

Zemelen zelf kan je ook als schoonmaker gebruiken en is de goedkoopste optie (niet dat het dan minder goed is, maar een bijkomend voordeel ;)). Dit moet je alleen dan wel 1 week 2 x per dag voeren.

Daarnaast heb je SandClear ook in andere versies. Ik heb kleine brokjes, maar andere merken hebben bijv. ook een poeder. Omdat ik het dus wel nat voer, voer ik gebruik ik geen poeder, omdat een brokje alleen aan de buitenkant nat wordt en poeder doorweekt.
Ook (gekoookte) lijnzaad - 100 gram per dag is genoeg voor een paard - werk goed in kuurtjes van een week. Als je kookt krijg je een heerlijke smurrie. Als je ervoor kiest om het niet te koken is het belangrijk dat je direct na het voeren de voerbak goed schoonmaakt. (Ik weet dat je ook vaak hoort dat je het niet ongekookt mag voeren, maar de DA in Lienden heeft mij dit verteld en ook dat zij het zelf ook zo doen daar.)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:45

Voordeel van colosan is dat je 3 dagen op n rij 20 cc in de mond moet ingeven. Netzoals een wormenkuur dus. Snel en effectief

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:49

ik ben wel geinteresseerd in de andere varianten van sandclear....
daar ga ik me in verdiepen..

weet iemand waar je die kan vinden?
ik las ook nog iets over lijnzaad doppen?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:54

Ik lees ff mee..
Ik heb er ook problemen mee..
Twee jonge paarden die hele kuilen graven in de paddock en dan happen zand nemen..
Ik heb ze graasmaskers om en dan nog presteren ze om zand te likken (met je neus over de grond heen en weer , dan komt er ook zand door dat kleine gaatje)grrrrr.. :(
Sandclear,sandguard, zeewier geprobeerd.
Ze lusten het niet,behalve de zeewier..
Heb nog geen problemen gehad door de hoeveelheid zand die ze binnen hebben gekregen maar wil er niet op wachten!!
Zit nu te kijken of ik ze op een rubberen paddock kan gaan zetten(zal wel prijzig worden..maar een operatie is nog duurder! ;) )

Moeilijk hoor allemaal!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:55

Colosan kun je kopen bij dochorse, paardendrogist Epplejeck

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:56

Je kunt dus altijd controleren of een paard veel zand binnen heeft of niet
Vang wat ontlasting op
doe dat in een panty, leg dit in een bak water Ik weet het het is een vies praatje je kunt dan later altijd op de grond zien of er veel zand ligt of niet.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:59

rbakker schreef:
Ik lees ff mee..
Twee jonge paarden die hele kuilen graven in de paddock en dan happen zand nemen..
Ik heb ze graasmaskers om en dan nog presteren ze om zand te likken (met je neus over de grond heen en weer , dan komt er ook zand door dat kleine gaatje)grrrrr.. :(
Heb nog geen problemen gehad door de hoeveelheid zand die ze binnen hebben gekregen maar wil er niet op wachten!!
Zit nu te kijken of ik ze op een rubberen paddock kan gaan zetten(zal wel prijzig worden..maar een operatie is nog duurder! ;) )

Moeilijk hoor allemaal!

moeilijk idd..
en dat word vooral met regen ed denk ik ook weer heel glad..

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:32

Bonny4life schreef:
rbakker schreef:
Ik lees ff mee..

Moeilijk hoor allemaal!

moeilijk idd..
en dat word vooral met regen ed denk ik ook weer heel glad..

Ik heb gekeken naar rubber wat eventueel geschikt kan zijn zonder dat t glad wordt( er ligt ook vaak rubber buiten in de stapmolen)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:57

@Bonny4life

de eigenaresse heeft nog nooit iets aan haar paard gegeven
die heeft trouwens geen idee dat een paard zand in zijn darmen kan hebben
waarschijnlijk heeft ze vast zand in de darm maar nog geen last, paard is 7 jr

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:32

die van mij staat s'nachts in de zomer en in de winter de gehele dag op zand. Kuil wordt in een bak gevoerd met een net eroverheen zodat ze het langzamer op kunnen eten en niet alles op de grond waait. Ik heb haar vroeger wel eens zand zien eten en toen bleek ze een maagzweer te hebben. Dus weet dat als ze dat weer doet er ergens in haar lichaam een probleem aanwezig is. Grasjes met zand bijt en schud ze vakkundig af want dat vind ze niet lekker. In de winter krijgen ze met regelmaat een kuur gekookt lijnzaad. Lekker en gezond

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:08

Breghje, weet jij of Sand-gard (van NAF, o.a. te koop bij de Paardendrogist) dan wel een goed product is? Je zegt dat jouw dierenarts zegt dat hele zaadjes niet goed zijn, maar deze zitten dus wel in Sand-gard...

Rbakker, heb je ook al geprobeerd Sandclear of Sandgard door slobber te mengen en het zo te voeren? Of anders gekookt lijnzaad? Dat werkt ook erg goed en kan je regelmatig geven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:29

amber18 schreef:
Breghje, weet jij of Sand-gard (van NAF, o.a. te koop bij de Paardendrogist) dan wel een goed product is? Je zegt dat jouw dierenarts zegt dat hele zaadjes niet goed zijn, maar deze zitten dus wel in Sand-gard...

Rbakker, heb je ook al geprobeerd Sandclear of Sandgard door slobber te mengen en het zo te voeren? Of anders gekookt lijnzaad? Dat werkt ook erg goed en kan je regelmatig geven.

Sand Gard ken ik niet, je mag er gerust mijn da voor bellen (kliniek Visdonk in Roosendaal vragen naar de paardenartsen) misschien dat zij het kennen. Ik kreeg als advies mee na de koliekoperatie 2 ons lijnzaad per dag gekookt, en dat heb ik heeeeel lang volgehouden. Sandclear lust ze ook, ik doe het door haar slobber heen, dan vreet ze alles behalve lijnzaad :D (in de zomer want veel minder krachtvoer dan dus binnenkort krijgt ze weer eens wat voor de lekker en voor de rui). Waar je op moet letten bij de zandweg produkten, is dat er psyllium husk in zit en hoeveel procent. In SC zit 99% claimen ze, en in de husk die ik nu heb is het 100% claim want geen enkele toevoegingen.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:45

Mmm, wel ingewikkeld hoor. Volgens de website van de Paardendrogist bevatten zowel Sandclear als Sandgard psyllium zaadjes, en alleen de Psyllium husk van De Groene Os dus de vezels/husk...
En was volgens jouw dierenarts gekookt lijnzaad net zo goed als Sandclear?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:21

amber18 schreef:

Samen met de slobber heb ik geprobeerd en dat eten ze matig... Lijnzaad nog niet..!
Ik las net dat er ook in brokjes vorm sandclear zijn??
Heeft iemand daar ervaning mee?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:24

ik heb de brokjes gehad ,maar zo opeten doen ze niet :n

ik maakte slobber en als dat bijna koud was roerde ik de sandclear er doorheen en dan at ze het wel

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 21:35

ik heb de test gedaan en vond toch wel iets zand, niet heel erg veel maar wel een beetje...dus wil wel iets extra gaan voere behalve de linosan, maar ik hoorde dat ze van lijnzaad ook weer dik worde?? dat mag ze dus echt niet, moet eigelijk nog wat dunner...

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:59

dat is dus de reden waarom Zirano standaard eens per 3 maanden 2 tot 3 dagen colosan krijgt. Is nl een vettighe oplossing met anijsgeur. En het scheelt echt giga de test voor en na de colosandagen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:09

Zirano schreef:
dat is dus de reden waarom Zirano standaard eens per 3 maanden 2 tot 3 dagen colosan krijgt. Is nl een vettighe oplossing met anijsgeur. En het scheelt echt giga de test voor en na de colosandagen

ik heb het even op google nagelezen ,maar kan nergens vinden dat het zand uit de darmen haalt
wel dat het een nabehandeling voor koliek is.

maar volgens jou werkt het ook tegen zand?

ga nog verder lezen.