Olie voor opbouw langdurige energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Madeliefjes

Re: Olie voor opbouw langdurige energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 20:14

Ik zou geen zonnebloemolie door het voer geven. Dan ga je verkeerd met de verhoudingen omega 3 en 6. Beter is om een compleet product te kopen voor je paard.

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:59

Ik ben gisteren ook bij de Welkoop geweest voor de energiekernmix en mij is verteld dat het vernieuwd wordt, over 2 weken is de nieuwe energiekernmix te koop met nog meer oliën er in.
Eerst waren het zakken van 7,5 kilo, dit worden nu zakken van 15 kilo.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 22:04

skippy94 schreef:
Ik ben gisteren ook bij de Welkoop geweest voor de energiekernmix en mij is verteld dat het vernieuwd wordt, over 2 weken is de nieuwe energiekernmix te koop met nog meer oliën er in.

Dat zou dan mooi zijn.
Hebben ze mij mooi verkeerd ingelicht.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:05

skippy94 schreef:

Deze hebben ze voor mij ook besteld, al noemde ze het een omega? mix. Ben erg beniewd.

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:08

Is die energiemix een soort brok of iets anders?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:28

De energiekernmix is een soort vettig poeder. Ik voer het ook, maar niet heel veel, vooral om wedstrijden heen aangezien ze dan wat invalt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:58

skippy94 schreef:

gelukkig

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:22

wat de energiekernmix betreft, even een vraagje aan degenen die het geven...

Ik geef nu Equilin als supplement (vit E en magnesium hoofdzakelijk) en daar zit ook olie in.
Maar nu valt mijn merrie altijd in de winterperiode iets terug op de bovenlijn, zou ik daarnaast dan ook nog wat van de energiekernmix kunnen geven, om te kijken of ze dan wat ronder blijft?
of zou ze dan teveel olieën binnen krijgen?

(ik zou bijv wat na het rijden door de slobber kunnen geven)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:53

ik geef ook equilin maar er zit niet voldoende olie in om de EM (energiekern mix) weg te laten. Tijdens een uitleg van hun werd dat duidelijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:52

je kunt het dus tegelijk geven zonder problemen?

hoeveel geef jij dan van de energiekernmix?

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:59

geven jullie de paarden na het sgw seizoen ook nog energie mix of alleen tijdens het seizoen?
Het seizoen is immers zo goed als afgelopen en ben dus benieuwd hoe en wat jullie nu dan voeren?

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:46

Simmie schreef:
Ik ben gaan kijken wat die energiekernmix van Subli nu eigenlijk precies is. Conclusie is dat ik de mix wel een hele goede optie vind om te gaan voeren ipv gewone zonnebloemolie.
Maar, kom ik vandaag bij de Welkoop, is het schap leeg. Navraag leerde mij dat de Welkoop de energiemix uit het assortiment gaat halen. Niet alleen het filiaal waar ik was, maar alle filialen.
Waar is de mix nog meer te koop? De veevoederhandel waar ik mijn andere voer koop, verkoopt het in ieder geval niet.

Klopt :j De EM mix gaat uit het assortiment, en daar komt inderdaad een 15kg verpakking voor in de plaats, genaamd 'Omega 3 9 6 mix'. Het precieze product ken ik ook niet, wel dat het een soort van vervanging is van de EM mix. Ik werk bij de Welkoop, maar dit is alles dat ik weet.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:49

Ik ben vandaag bij de welkoop geweest en heb het laatste zakje opgekocht voor Simmie. Ze konden mij ook vertellen dat dit veranderd werd, maar dat de samenstelling bijna niet zou veranderen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:02

Nouvel schreef:
je kunt het dus tegelijk geven zonder problemen?

hoeveel geef jij dan van de energiekernmix?

pfoee, ik geef er een half koffiebekertje per dag van als onderhoud en bij training en wedstrijden bouw ik dit op naarmate mijn oog dat aanziet

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:58

Nouvel schreef:
wat de energiekernmix betreft, even een vraagje aan degenen die het geven...

Ik geef nu Equilin als supplement (vit E en magnesium hoofdzakelijk) en daar zit ook olie in.
Maar nu valt mijn merrie altijd in de winterperiode iets terug op de bovenlijn, zou ik daarnaast dan ook nog wat van de energiekernmix kunnen geven, om te kijken of ze dan wat ronder blijft?
of zou ze dan teveel olieën binnen krijgen?

(ik zou bijv wat na het rijden door de slobber kunnen geven)

Nee hoor, ze zal niet zo snel te veel olie binnenkrijgen. Na een gewenningsperiode kunnen paardne tot wel 500 ml olie per dag krijgen. Die hoeveelheid zit er nooit in de hoeveelheid Equilin en Subli EM die je per dag zal geven.
Olie is een goede energiebron voor paarden. Paarden kunnen olie (na een gewenningsperiode) makkelijk omzetten in energie, zonder dat ze er direct heet van worden. De EM kernmix is daarom niet een soort vervanger van slobber. Hou daar wel rekening mee in je voerschema. Het kan zijn dat je misschien in je andere krachtvoer wat moet minderen als je dat in combinatie met EM of een ander soort voer met een hoog oliepercentage gaat voeren.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:59

Nouvel, je kunt zonder problemen de EKM geven naast Equilin hoor! Equilin bevat geen hoog vetpercentage, het vetgehalte is vergelijkbaar met een gewone brok en dan geef je er ook nog maar een paar honderd gram van. Wat bijzonder is aan Equilin is dat deze vetten voor een groot deel uit omega 3-vetzuren in actieve vorm bestaat (EPA en DHA), wat een paard veelal tekort komt in de rest van zijn rantsoen.
Ik zou overigens aan een paard wat alleen wat dikker moet blijven/worden maximaal zo´n 50-100 ml olie geven (verdeeld over meerdere voerbeurten). Alleen bij paarden die zware arbeid verrichten of endurancepaarden is geven van nóg meer olie m.i. een optie.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:38

Ik heb gisteren van een vriendin een zak Struktur-Energetikum van St. Hippolyt meegekregen om bij te voeren aan mijn wedstrijdpaard (loopt M eventing dus wordt best stevig aan het werk gezet). Zie ook http://www.st-hippolyt.de Ik geloof dat in dit bijvoer alle kruiden zitten die je normaal zou kunnen bijvoeren. Het ruikt echt naar kruiden, heel fris, en de paarden vinden het (natuurlijk :+ ) heel lekker ;) Wel €23,- per 20 kg, je voert het 1-1,5 kg per dag voor n paard.

Deze vriendin is homeopatisch paardenarts en zweert bij dit voer voor algehele fitheid vd paarden. Dus ook extra energie. Zij is niet zo op Subli omdat zij vaak soja gebruiken wat weer niet zo optimaal schijnt te zijn voor de nieren.... Ben benieuwd hoe Ungaro erop reageert ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:05

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Ik ga het even in mijn achterhoofd houden om extra te geven tijdens de winterperiode.
Ik wilde het niet ipv slobber geven hoor, maar ik dacht wat door de slobber heen die ik na het rijden geven...
Dan zou ik inderdaad ook geen hele grote hoeveelheid geven, maar net wat extra's zodat ze minder terugvalt in de winterperiode...
Ze werkt trouwens wel met regelmaat hoor, in ieder geval 5 dagen in de week en aangespannen vaak best pittig...

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:37

Ik ben de energie kernmix gaan gebruiken omdat een kennis dit voor haar paard geadviseerd kreeg van Erik Laarakkers, ook niet de minste in het alternatieve circuit. Die was hier juist erg over te spreken, prijs technisch gezien ook.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:59

Nouvel :) heb eventueel nog wel een zak subli EM staan voor je. Ik voer het niet meer aan mijn twee vetkleppen. Zak zit nog dicht en is van het voorjaar gekocht.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:07

Evelli schreef:
Nouvel :) heb eventueel nog wel een zak subli EM staan voor je. Ik voer het niet meer aan mijn twee vetkleppen. Zak zit nog dicht en is van het voorjaar gekocht.

he dat zou mooi zijn om eens te proberen! *D