Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

amber18 schreef:Ja dat is eventueel wel een nadeel van Lijnzaad natuurlijk als je het elke dag moet voeren, dat er zoveel olie en dus energie in zit. En misschien is het ook wel niet zo goed omdat je eventueel de omega-vetzuur verhoudingen in het voer ermee uit balans haalt? (lijnzaad bevat alleen maar heel veel omega 3, geen omega 6 ) Zelf voer ik de lijnzaad hooguit 2 dagen per week, dan kan het nog wel denk ik, en het bevalt tot nu toe goed. Mooi dat de dagelijkse Sandclear bij jou zo goed bevalt!
. Of lijnzaad een balans verstoort, geen idee heb ik niet bij stilgestaan. Mijn paard op de been houden en het zand in beweging vind ik nog steeds prio numero uno.

Taniya schreef:Je moet ze eerst weken dus je geeft de geweekte zaden niet de droge. Je geeft maar 30-50 gram per dag en het heeft een hoog slijmgehalte waardoor het zand e.d. meeneemt. Dus weinig geven veel opname en daardoor grote afvoer van het aanwezige zand.
. 
amber18 schreef:O ja inderdaad, ik zie nu ook dat er een verschil is tussen de zaden en de vezels! Bij de Paardendrogist verkopen ze bijvoorbeeld Zand weg en Sandclear (wat uit hele zaden bestaat en waar je 150-200 gram per dag van moet geven, en je mag ze gewoon droog voeren), en de Psyllium husk van de Groene Os (wat de vezels zijn en waar je maar 45 gram per dag van hoeft te voeren, maar dit moet dan wel met 2 liter water!). Dus de vezels werken veel sterker dan de hele zaden.
, je hoeft dus niet een groentensoep te maken van 2 liter water met 45 gram husk erbij want dat gaat het paard echt niet eten, doe je ook niet met SC namelijk, die moet er ook op het laatste moment pas bij. Plus blijft SC een klont in de darm die op die manier het zand afvoert, en worden de vezels een gelei.
) en laat dat een kwartiertje staan. De husk is een stevige gelei, de SC is een klont. Het passeert allebei snel genoeg de maag, dus ruptuur kans is er niet of nauwelijks meer tov SC. 
), ze krijgt het nu een anderhalve maand, heeft normale mest, hoeft geen extra moeite te doen om te mesten én ze mest meer. Een paard drinkt gemiddeld 30 tot 40 liter per dag minimaal, dus die 2 liter krijgt ze echt wel binnen.