Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amber18

Re: Psylliumzaad: wie, wat, waar en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:24

Ja dat is eventueel wel een nadeel van Lijnzaad natuurlijk als je het elke dag moet voeren, dat er zoveel olie en dus energie in zit. En misschien is het ook wel niet zo goed omdat je eventueel de omega-vetzuur verhoudingen in het voer ermee uit balans haalt? (lijnzaad bevat alleen maar heel veel omega 3, geen omega 6 ) Zelf voer ik de lijnzaad hooguit 2 dagen per week, dan kan het nog wel denk ik, en het bevalt tot nu toe goed. Mooi dat de dagelijkse Sandclear bij jou zo goed bevalt!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:45

amber18 schreef:
Ja dat is eventueel wel een nadeel van Lijnzaad natuurlijk als je het elke dag moet voeren, dat er zoveel olie en dus energie in zit. En misschien is het ook wel niet zo goed omdat je eventueel de omega-vetzuur verhoudingen in het voer ermee uit balans haalt? (lijnzaad bevat alleen maar heel veel omega 3, geen omega 6 ) Zelf voer ik de lijnzaad hooguit 2 dagen per week, dan kan het nog wel denk ik, en het bevalt tot nu toe goed. Mooi dat de dagelijkse Sandclear bij jou zo goed bevalt!

Psyliium husk voer ik elke dag :D . Of lijnzaad een balans verstoort, geen idee heb ik niet bij stilgestaan. Mijn paard op de been houden en het zand in beweging vind ik nog steeds prio numero uno. ;)

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:34

Yep, dat is zeker belangrijk! Zo´n zandkoliek is geen pretje..

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:12

Als je kijkt bij Vlozaad op de website van Magic´s Spirit vind je de Psylliumzaden

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:03

Dat zijn de hele zaden, daarvan moet je meer geven én dat wordt minder goed opgenomen. De vezels (husk) zijn beter, die zetten meer uit en nemen dus meer meer.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:29

Je moet ze eerst weken dus je geeft de geweekte zaden niet de droge. Je geeft maar 30-50 gram per dag en het heeft een hoog slijmgehalte waardoor het zand e.d. meeneemt. Dus weinig geven veel opname en daardoor grote afvoer van het aanwezige zand.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:30

O ja inderdaad, ik zie nu ook dat er een verschil is tussen de zaden en de vezels! Bij de Paardendrogist verkopen ze bijvoorbeeld Zand weg en Sandclear (wat uit hele zaden bestaat en waar je 150-200 gram per dag van moet geven, en je mag ze gewoon droog voeren), en de Psyllium husk van de Groene Os (wat de vezels zijn en waar je maar 45 gram per dag van hoeft te voeren, maar dit moet dan wel met 2 liter water!). Dus de vezels werken veel sterker dan de hele zaden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:22

Taniya schreef:
Je moet ze eerst weken dus je geeft de geweekte zaden niet de droge. Je geeft maar 30-50 gram per dag en het heeft een hoog slijmgehalte waardoor het zand e.d. meeneemt. Dus weinig geven veel opname en daardoor grote afvoer van het aanwezige zand.

Als je het niet heel erg vind, houd ik me hierbij liever aan wat de da heeft aanbevolen en die gaf aan dat je geen hele zaden neemt maar de vezels. Als het om slijm gaat kan je dan beter lijnzaad nemen, dat is nog eens een heel erg stuk goedkoper ook ;) .

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:26

Geen probleem hoor.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:27

amber18 schreef:
O ja inderdaad, ik zie nu ook dat er een verschil is tussen de zaden en de vezels! Bij de Paardendrogist verkopen ze bijvoorbeeld Zand weg en Sandclear (wat uit hele zaden bestaat en waar je 150-200 gram per dag van moet geven, en je mag ze gewoon droog voeren), en de Psyllium husk van de Groene Os (wat de vezels zijn en waar je maar 45 gram per dag van hoeft te voeren, maar dit moet dan wel met 2 liter water!). Dus de vezels werken veel sterker dan de hele zaden.

Die 2 liter drinkt het paard zelf bij ;) , je hoeft dus niet een groentensoep te maken van 2 liter water met 45 gram husk erbij want dat gaat het paard echt niet eten, doe je ook niet met SC namelijk, die moet er ook op het laatste moment pas bij. Plus blijft SC een klont in de darm die op die manier het zand afvoert, en worden de vezels een gelei.

De vezels werken idd veel sterker dan de zaden daarom ook maar 45 gram. Doe voor de lol (heb ik ook gedaan namelijk) maar eens 10 gram husk en 10 gram SC in een schaaltje, lauw water erop (bij gebrek aan maagsappen :D ) en laat dat een kwartiertje staan. De husk is een stevige gelei, de SC is een klont. Het passeert allebei snel genoeg de maag, dus ruptuur kans is er niet of nauwelijks meer tov SC.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:58

Toch staat bij de gebruiksaanwijzing (op de website van de Paardendrogist) dat je bij de Psyllium husk 2 liter water toe moet voegen voor je het voert. Er staat dat als je het droog voert deze hoeveelheid vocht wordt onttrokken aan de ontlasting, ik weet niet of dat kwaad kan...
Wel interessant zeg, dat de zaden en de vezels dus iets heel anders zijn; dat staat niet echt duidelijk aangegeven op de verpakkingen vind ik, terwijl het toch wel handig is om te weten! Ik dacht altijd dat dat spul van de Groene Os afzetterij was omdat het dus per kilo veel duurder is dan Sandclear en Zand weg, en dat ze om dat te compenseren dan maar een lagere hoeveelheid aanraadden om te geven... Maar dat is dus niet zo, het is echt een sterker product waarvan je minder hoeft te geven; ik denk dat het netto per dag op hetzelfde uitkomt ongeveer als de Zand weg en Sandclear.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:17

Ik heb pas een berekening gemaakt, daarin kwam de SC goedkoper uit, maar die had ik toen in voordeelverpakking gekocht van 9000 gram bij de PD, en de husk kocht ik toen nog voor ruim 8 euro per 300 gram.

Maar omdat mijn paard haar lijnzaad niet meer wilde eten én dik werdt achteraf gezien van de lijnzaad, ben ik toch overgegaan op de husk.

Ik geef de husk door de natter dan normaal slobber (noem het stevige groentensoep :D ), ze krijgt het nu een anderhalve maand, heeft normale mest, hoeft geen extra moeite te doen om te mesten én ze mest meer. Een paard drinkt gemiddeld 30 tot 40 liter per dag minimaal, dus die 2 liter krijgt ze echt wel binnen.

Mijn paard mag onder geen beding een verstopping krijgen, ze krijgt dus ook een klein scheutje (zonnebloem) olie door haar voer, maar dat deed ik ook bij de SC. Ik zie zelf geen verschil in mest eerlijk gezegd, als hij harder zou zijn of ik merk dat ze echt moeite met mesten heeft, zou ik er meteen mee stoppen!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:00

Ik geef de psyllium husk ook droog over het voer, 1x per dag 2 flinke eetlepels per paard. De mest ziet er super uit, de paarden drinken zelf inderdaad het water bij. Dit geef ik dan ongeveer een week per maand.
Hoeveel is 45 gram ongeveer, is dat ongeveer gelijk aan wat ik geef?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:12

:o Ik weeg het af en stop het in kleine bakjes, ben nogal een neuroot wat dat betreft :o :D .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:34

In Duitsland is het te koop onder de term "flohsamen".
Zelf heb ik een tijd van Makana gevoerd, de psylliumhusk zaadhuidjes zeg maar (dus niet de zaadjes zelf).
Niet duur en werkt goed.
Ik geef eens per maand een kuur van een dag of 10 en geef het door de geweekte grasbrokken (dus niet extra nat maken).

http://www.makana-shop.de/shop2/index.p ... 9&skat=195

Maar nu zit ik er toch over te denken om de hele zaadjes te nemen.
Iemand ervaring met het verschil in werking (dus tussen hele zaadjes of alleen de schilletjes?).

Edit: zag dat Breghje er al antwoord op heeft gegeven bovenaan deze pagina

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:36

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:50

Jeetje wat een prijsverschil: 1 kilo psyllium husk bij de paardendrogist 45,95
Bij drogisterijnet 1 kilo psyllium husk 15,95.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:18

En via makana.de 1,5 kg voor 15,95 voor psyllium husk (flohsamen) (excl. 6,90 verzendkosten).

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:42

Isapaardje, hierboven staan al veel berichten over het verschil tussen het zaad en de vezel (husk). Juist de husk (die jij dus al gaf) werkt krachtiger en je hoeft er minder van te voeren.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:48

Goede internetadresjes voor de husk trouwens! Dat scheelt idd gigantisch met de Paardendrogist. Dankjulliewel, ga binnenkort zeker eens bestellen!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:04

romeorowan schreef:
Jeetje wat een prijsverschil: 1 kilo psyllium husk bij de paardendrogist 45,95
Bij drogisterijnet 1 kilo psyllium husk 15,95.

Op drogisterijnet vindt ik alleen 170 gram Vitals Psyllium Vezels voor 14,95. Ik vind daar geen psylium husk in het assortiment?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:40

Ik kook op aanraden van de DA ook 1x per maand een week lang lijnzaad voor mijn paard, hij at zand tot dat ik hem zeewier ging bijvoeren sinds hij dat krijgt is het zand eten drastisch verminderd.
Hij krijgt het lijnzaad nu echt alleen als onderhoud voor het evt beetje zand wat die nu nog binnen krijgt als die op de wei gras eet of bladjes uit die in de paddock liggen

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:39

Het prijsverschil in de psylliumsoorten zit hem meestal in de de hoeveelheid die je moet voeren. Zaadjes zijn goedkoper moet je meer van geven en werken minder goed dan de vezeltjes. Je kan het droog of met water geven (en dat hoeft geen 2 liter te zijn hoor).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:57

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:47

Dit vond ik voor 'psyllium husk' (de niet hele zaden):

Verwendung:
5 Gramm pro 100 kg Pferd und Tag. Pro 5 Gramm in 0,2 Liter Wasser 30 Minuten lang quellen lassen und dann unter das Futter mischen. Flohsamen nicht länger als vier Wochen am Stück mitfüttern. Danach eine mindestens ebenso lange Pause

Vertaling:
5 gram per 100 kg paard per dag. Per 5 gram in 0,2 liter water 30 minuten laten wellen en dan door het voer mixen.
Vlozaad niet langer dan 4 aaneengesloten weken voeren. Daarna een minstens even zo lange pauze.

Zelf week ik het niet in zoveel water. Mij valt wel op dat Isa meer drinkt op het moment dat ik met een kuurtje (meestal 14 dagen) bezig ben.