Zeer informatief artikel over: Bieten pulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:11

ik ehb perongeluk een pony een klein handje gegeven wat nu? |( |( |( |( |( |(

Arzil

Re: Zeer informatief artikel over: Bieten pulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:20

Ik voer het mijn 32 jarige sinds 2 maandjes bij op advies van de tandarts. Ik doe 3 handjes in een emmer en vul ik tot een kwart vol met water. En dat zet dan nog iets uit. En het is inderdaad bij mijn oudje puur voor de vulling, omdat hij erg mager wordt de laatste tijd en overdag de hele dag op de wei staat, maar niks hiervan binnen krijgt (hij heeft geen kiezen meer).
Ik vind het dus een ideale vuller voor mijn paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:30

daphne_12 schreef:
ik ehb perongeluk een pony een klein handje gegeven wat nu? |( |( |( |( |( |(

Pony heeft er neem ik aan niet gelijk een slokdarmverstopping aan over gehouden. Dat is het grootste gevaar van ongeweekte pulp. Ik denk dat het verder nu wel goed gaat hoor.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 10:54

Ik voer het mijn hete stuiterbal ook sinds een aantal maanden. Ik geef 1/2 schepje pulp met 1,5 schep zemelen. Geweekt is het zo'n hangvoerbak vol. Ik geef het hem om voller/ronder te blijven en hij is rustiger nu hij voldoende kan eten en ook een voller gevoel heeft. Toen ik het een poosje wegliet om te proberen, werd ie veel drukker en weer magerder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:47

Ymke, dus dan geef je wel 1/2 kg ongeweekte pulp in 1 keer ( en dan weken natuurlijk ) ? Ik vroeg me namelijk af hoeveel je in 1 keer kan geven van pulp. Normaal voor krachtvoer zeggen ze maximaal 2 kg.
1/2 kg pulp zal geweekt zo wel 3 -4 kg zijn. Kan dat wel in 1 keer ?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:56

Ik geef het idd in 1 keer omdat ik niet de mogelijkheid heb om het te splitsen. Hij schrokt het niet in 1 keer op dus ik ga er vanuit dat ie lekker lang staat te knabbelen.
Volgens mij moet je dit niet zien als krachtvoer, maar meer als ruwvoer. Ruwvoer geef je ook meerdere kg per keer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:59

Ik geef nu 2 kg geweekte pulp met grasbrok per dag , maar dat zit er binnen 10 minuten in hoor ;)
Misschien dat ze die 2 kg krachtvoer meer aangeven ivm koolhydraten/zetmeel etc en niet zozeer voor de maaginhoud ?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:23

Volgens mij heeft de hoeveelheid wel te maken met de verwerking ervan. Mar krachtvoer is moeilijker te verteren dan ruwvoer, daarom mag je niet zoveel krachtvoer tegelijk geven.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:26

Weet iemand hoe het zit met de calcium/magnesiumverhouding in pulp ? Dat calcium/fosfor scheef is weet ik en ook dat je dat op kan lossen met zemelen. Calcium/magnesium moet echter 2-3 op 1 zijn en ik kan mij niet voorstellen dat dit in pulp zit maar misschien weet iemand dit ? Vooral voor een insulineresistent paard zoals van geerke heeft voldoende magnesium nodig. Wat is de energiewaarde van een kilo pulp ?
Ik voer op dit moment lijnzaaddoppen bij als maagvulling en extra vezels , maar een van mijn paarden lust dit niet dus als de energiewaarde van pulp niet zo hoog is is dat misschien een oplossing

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:41

in pulp zit voornamelijk calcium....en veel vezels
in zemelen zit veel magnesium....zemelen moet je niet in grote hoeveelheden voeren vanwege de scheve kalk/phosfor verhouding.
Maar een drie kwart liter bakje

2x daags kan makkelijk...dat is bij elkaar een pond(ongeveer)

De scheve kalk/phosfor verhouding gaat pas gelden als je twee emmers per dag voert.

De energie waarde weet ik niet,de een zegt dat zijn paard er feller van word,de ander zegt van niet.....misschien per paard verschillend?

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:47

Ik voer ook al een aantal jaar bietenpulp en daarbij krijgt ze ook nog zwarte havermix en gewone haver. (Ik voer helemaal geen brok omdat ik dat troep vind) De combinatie pulp/haver doet het mij zeer goed, aangevuld met een goede vitamine/mineralen supplement van Mira.
Heb tot nu nog altijd complimenten gekregen over hoe mijn pony eruit ziet en ik heb ook nog nooit problemen gehad met de gezondheid van mijn pony met de combi pulp/haver. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:29

haflinger4me schreef:
Wat is de energiewaarde van een kilo pulp ?
Ik voer op dit moment lijnzaaddoppen bij als maagvulling en extra vezels , maar een van mijn paarden lust dit niet dus als de energiewaarde van pulp niet zo hoog is is dat misschien een oplossing

Lijnzaaddoppen (bolkaf ) zitten hoog in eiwit en melasse.
Ongeweekte pulp bevat evenveel energie als haver.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 12:26

Melasse in lijnzaaddoppen wist ik maar veel eiwit ? Ik voer het op advies van m'n veearts als zandverwijderaar en maagvulling. Volgens hem zit er niet veel energie in en ik merk ook niet dat hij er feller of dikker van wordt. Als je googled op bolkaf zie je ook dat het gebruikt wordt paarden als buikvulling als ze verder niet zoveel gevoerd kunnen/mogen worden.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:43

hallo

Heb dit topic even overlezen en misschien kan iemand me hier helpen met hetvolgende.
Ik heb een arabiertje van nu 1 jaar en 6 maanden en die is in augustus zwaar beginnen schuren, manen, staart, hals en hoofd.
Er is bloed geprikt en ja zomerexeem zegt men maar er wordt wel verder getest op wat ze allergisch is ( vreemd ? )
Nu zou ik toch van het krachtvoeder afwillen of minderen, en zou dus bietenpulp willen geven maar hoeveel voor die leeftijd ? wat er nog bij ? vit min ? want ze mag ook geen tekorten krijgen.
Vind het ni simpel dus hoop dat hier mensen zijn die me op de juiste weg kunnen zetten :)
groeties en bedankt
patricia

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:32

het is ook niet simpel ! Pulp bevat weinig vit en min, dus je zal dan waarschijnlijk idd een supplement moeten bijvoeren. Als je hooi niet genoeg vit en min bevat in ieder geval ( maar dat weet je alleen bij een hooianalyse ).