Ervaringen Equilin Basic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:50

Mag ik vragen om welke reden jullie vit E en magnesium bijvoeren ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:30

magnesium omdat mijn paard snel gespannen is (werd me door meerdere mensen aangeraden), en vit E voor de spieren (werd me aangeraden door de veearts van de stal waar ze vorig jaar in training stond), ze is (mede doordat ze snel veel spanning heeft) heel snel strak in haar spieren...

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:11

Equilin is door twee dierenartsen ontwikkeld omdat uit wetenschappelijke onderzoeken bleek dat veel paarden tegenwoordig een tekort hebben aan magnesium en vitamine e. Ook bevat het dieet in veel gevallen onvoldoende msm/zwavel (zit van nature in verse grassen en kruiden, niet in hooi) en omega 3 (dat zit dus ook beide in Equilin). De probiotica is tot slot toegevoegd om de spijsvertering van het paard te ondersteunen die vaak niet optimaal is door stress, krachtvoer, mindere kwaliteit ruwvoer e.d.

WolinLotte

Re: Ervaringen Equilin Basic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:16

En daarom helpt Equilin zo goed :D en nog een voordeel; het is van allemaal natuurlijke producten, dus vrij van rotzooi ;) .

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:58

Ja dat vind ik ook heel goed, en ze gebruiken ook nog eens zoveel mogelijk biologische grondstoffen. Zelfs de verpakking kan je bij het gft-afval doen!
Waarschijnlijk wil ik Equilin ook eens gaan proberen voor onze paarden. Even een paar vraagjes voor de mensen die het al gebruiken:
Hebben jullie gemerkt of jullie paarden er ook diarree/slappere mest door krijgen? Ik hoop dat dat niet zo is bij Equilin, want ik heb nu een ander magnesiumsupplement geprobeerd (Biomag van de paardendrogist) en daar kregen onze paarden verschrikkelijke dunne mest van (dus ben daar inmiddels weer mee gestopt; het is een bekende bijwerking van kwalitatief minder goede magnesiumpreparaten).
En moet je de dagelijkse hoeveelheid Equilin over twee porties verdelen, of mag het ook in één keer door het voer gemengd worden. Ik ben namelijk gewend om onze paarden maar één keer per dag wat lucerne en granen te geven (naast hooi/stro).

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:33

Ik voer de Equilin gewoon éénmaal daags, dat mag ook gewoon.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:28

Nee, ik heb helemaal geen veranderingen gemerkt bij mijn paard, ja alleen dat ze meer ging glimmen, veel losser werd in haar lijf en dat ze relaxter werd ;) . De mest wordt er juist beter van omdat er probiotica in zit :) . Ik voer het twee maal daags i.v.m. de hoeveelheid, maar in principe mag het ook éénmaal :j .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:41

Mijn paard heeft van zichzelf al geen superharde mest, dit is ook wel eens iets wisselend bij haar, en ik merk met de equilin daar niet veel verschil in, het wordt eerder iets beter dan nog dunner volgens mij...

Verder geef ik het nu inmiddels weer een maand of 2 na het in 'r voorjaar ook een paar maanden gegeven te hebben, en ze ziet er nu weer super uit!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:45

De mijne is alweer een week op, dus ik moet weer nieuwe bestellen, zeker nu ze in de rui is heeft ze het nodig. Ik merk na ongeveer 3 weken terugval als ze van de Equilin is, ik voer het gewoon continue door als aanvulling op het voer, ten tijde van meer inspanning voer ik wat meer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:48

Ik heb de zomer over vit E en magenesium poeder gegeven, omdat ik dat nog had staan.
Toen ze eind van de zomer na een weekje trainingsvakantie ergens weer ging hoesten heb ik gauw weer besteld, eerst de imunno gegeven en nu weer op de basic.
In no time is ze dan weer van de verkoudheid af en weer fit!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:52

Super zeg!! Echt wonderbaarlijk dat paarden er zo goed van opknappen! Ik voerde voorheen de Basic en ik voer nu de Motion. Maandag worden ze geënt, dus dan wil ik wel echt de Equilin weer in huis hebben. Krijgt ze gelijk weer even een boost van het opbouwen ;) .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:10

Ik heb ook getwijfeld over de motion, maar mijn paard krijgt al elk half jaar een injectie met o.a. glucosamine bij de veearts, dus dat zou dan een beetje dubbelop worden...
En dan geef ik liever af en toe de imunno vanwege haar weerstand...

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:34

Nou dat klinkt allemaal heel goed! Leuk dat jullie er zo enthousiast over zijn. Ben benieuwd hoe onze paarden erop zullen reageren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 10:12

WolinLotte schreef:
De mijne is alweer een week op, dus ik moet weer nieuwe bestellen, zeker nu ze in de rui is heeft ze het nodig. Ik merk na ongeveer 3 weken terugval als ze van de Equilin is, ik voer het gewoon continue door als aanvulling op het voer, ten tijde van meer inspanning voer ik wat meer.

Wat bedoel je dan met een terugval ?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:30

Nou, dat ze dus minder los in haar lijf wordt, wat hectischer in haar koppie.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:34

Ik ben ook even gestopt met equilin omdat ik me afvroeg of het wel enig effect had. Ik had het paard nog niet zo lang en was al vrij snel gestart met equilin. Ik merkt er toen eigenlijk weinig van, daarvoor kende ik het paard niet goed genoeg. Na enkele weken stoppen merkte ik ook dat ze wat stijver werd en ik ben nu sinds een week weer begonnen. Overigens valt het me op dat mijn merrie ook wat meer is gaan plassen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:58

Maar de meesten van jullie gaan dus gewoon magnesium geven zonder dat je weet of er idd te korten zijn en of de nieren goed werken ?

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:21

Mijn paarden zijn gewoon gezond, geen enkele aanwijzing dat de nieren niet goed zouden werken. Ik wil bewust magnesium bijgeven omdat ze een erg sober rantsoen krijgen (minimaal hooi en stro van arme grond, en amper krachtvoer; dit omdat ze anders te dik worden) en bovendien zijn ze gevoelig voor hoefbevangenheid. Daarnaast is dus gebleken dat veel paarden een tekort hebben aan magnesium, en het schijnt geen enkel kwaad te kunnen gezonde paarden dit een tijdje te voeren om te kijken of ze er baat bij hebben. Wanneer onze paarden er niet van zouden opknappen (waardoor blijkt dat ze blijkbaar behoefte hadden aan magnesium), zou ik ook niet doorgaan met het te voeren. Ik heb veel informatie gelezen over waaruit een tekort aan magnesium blijkt, en herken hier zeker voor een deel mijn eigen paarden in (zeer gevoelig voor suikers/fructaan in gras, vetopslag op vreemde plaatsen/veel moeite om af te slanken, regelmatig moeilijk hanteerbaar/snel gestresst). Tot nu toe hoor ik veel positieve ervaringen met Equilin; ook al deze paarden hebben zo te zien veel profijt van o.a. de extra magnesium die erin zit. Bovendien lijkt het me een betrouwbaar, goed onderzocht en kwalitatief hoogstaand product. Reden genoeg voor mij om het een serieuze kans te geven :) !

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:34

Helaas nog steeds geen mail terug ontvangen op mijn vragen..........

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:56

Dat vele plassen en dunne mest zie ik niet als een voordeel van zo'n supplement....

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:10

Dunne mest kan komen doordat er andere darmbacterieën binnen komen, de darm kan 'geschoond' worden (pro-biotica).. Dit moet na verloop van tijd wel beter worden ja :j ...
Overigens heb ik dat nooit gehad bij mijn paard :n .

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:32

Maris schreef:
Maar de meesten van jullie gaan dus gewoon magnesium geven zonder dat je weet of er idd te korten zijn en of de nieren goed werken ?

ik denk het niet ik heb wel een bloed test gedaan

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:03

Mijn merrie gister weer voor het eerst gedressuurd, maar sinds ze Equilin krijgt is ze zo heerlijk los in haar lijf, ik ben echt helemaal verbaasd en erg blij! Ga mijn andere merrie er ook opzetten, kijken wat het met haar doet. Ze is 18, blessuregevoelig en behoorlijk stijf altijd. Ik ga nu dus eerst aan de Equilin Motion, maar kan niet echt wat vinden of je dat ook continu kunt geven of dat het een 'kuurtje' is en dat je paard 'normaal' op Basic staat. Iemand?

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:16

Volgens mij kun je de Motion gewoon blijven voeren.
Het is de Basic in combinatie met een glucosamine supplement.
Ik zelf geef gewoon de Basic (nu even Immuno) en een apart glucosamine complex van De Groene Os. Glucosamine kun je gewoon haar hele leven blijven voeren.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:46

Ik heb bij mijn merrie een bloedtest laten doen en de veearts raadt ook aan om Equilin Basic te gaan voeren. Waar is het te koop in de omgeving van Ede/Lunteren? Ik krijg de site van hun niet geladen.