Hoe obesitas verhelpen bij paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Hoe obesitas verhelpen bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:55

je kunt ook zeewier proberen,dat versnelt de werking van de schildklier,dus verbranding...
maar eigenlijk is het net als met mensen...sommige mensen eten niet veel en zijn vet(ik dus...)en andere kunnen zich de rambam eten zonder aan te komen.....
Jou pony moet echt heel weinig hebben ben ik bang,dat zal de enige oplossing zijn...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 10:59

Ze kreeg uberhaubt nooit veel.

Het is echt van nadat ze die rugblesuure had dat het er aan is gevlogen!

Een soort paddock maken moet ik dan maar eens overleggen met de boer van wie het stukje land is. Want die zit er eigenlijk niet op te wachten dat zijn land vertrapt word, Wat ik me erg goed kan voorstellen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:00

Pavo Summerfit koeken kun je voeren voor de benodigde vitaminen en mineralen. Er zit verder nauwelijks energie in, dus dik worden ze er niet van. Van onbeperkt hooi of kuil wordt een paard die er aanleg voor heeft, helaas wel dik.

Ik snap dat je nu even weinig kunt omdat je veulen er nog bij loopt, maar misschien is het mogelijk om het weiland met prikpaaltjes wat kleiner te maken zodat ze minder gras tot haar beschikking heeft?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:18

Ik moet ook rekening houden met het paardje van mijn ouders, een agaloarabiertje van een jaar. Hij heeft juist moeite met op gewicht blijven en ik wil ze niet scheiden van elkaar omdat mara niet te veel mag eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:19

dat word dan moeilijk...dat gaat niet samen,of je moet de anglo appart voeren...

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:26

Of toch de een een graaskorf om... ze kunnen er ook prima hooi mee eten als ze er eenmaal mee om hebben leren gaan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 11:30

Ik ga er nu iig voor zorgen dat mara niet meer zo veel gras binnen krijgt en ik ga kilometers met haar maken, want een uurtje met met haar moet gewoon kunnen over een paar weken :)

Tjah ik heb een graaskorf liggen, maar die bijt ze gewoon doorheen om meer te kunnen eten. En ze krijgt er echt viese korsten van op haar kin. het gaatje wat er zat is nu al veel groter dan het was. en ze blijft het doen...

Vorig jaar heeft ze met een korf om gestaan en dat werkt gewoon niet zo goed...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 13:31

Ok Ik ben nu begonnen met fietsen samen met Mara.

Ik ben gistere voor het eerst met haar gaan fietsen, wat echt super goed ging. En de dag daarvoor zijn we een stukje met het mentuig gaan oefenen. Is te vergelijken met longeren. Was zonder band oid.

Met de fiets was een half uurtje ongeveer en het longeren 20 minuten.

Het fietsen was in een flot draf tempo. het longeren beetje stap en draf.

Nu wil ik haat niet overwerken oid dat ze spierbevangen word. Hoevaak per weer zou ik wat met haar kunnen doen zonder dat ze spierbevangen raakt?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:10

ontstaat spierbevangenheid ook niet door teveel suikerrijk voer, zodat de spieren te snel verzuren?
Want dan zal het in jouw geval niet zo snel voorkomen. EN als je iets "pittiger" gewerkt hebt, wat langer laten stappen. Ik denk wel dat je met gemak 3-4x/week een half uur met haar kan werken en wandelen zelf een uur tot 2 uur afhankelijk hoeveel stap je inlast. En over een week of 2 al eens 2 dagen na elkaar of een keertje wat langer.
Bij ons heeft er nog nooit eentje spierbevangen gestaan en paarden worden van alleen 30 minuten stapmolen/dag en geen weidegang naar direct elke dag aan het werk gezet voor minstens 45 minuten stapmolen en 30 minuten draf en galop werk (het betreft wel volbloedjes)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:42

Hier een stukje over rantsoenberekening, etc. Is voor IJslanders geschreven, maar dit gaat ook voor andere (sobere) rassen op.
http://www.nsijp.nl/index.php?catid=4&s ... sscatid=29

Spierbevangen is eerder het gevolg van teveel eiwit. Teveel suikers geven eerder hoefbevangenheid.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 13:23

ok, dus waar moet ik me op dit momewnt dan zsoreg over maken? de suikers of de eiwitten?

gister weer een stukje met Mara gefietst. 20 minuten gedraaft en 10 minuten uitgestapt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 21:45

Beide, de overschotten worden (gedeeltelijk) omgezet in vetreserves en die heeft je pony al genoeg. Ook kan flink overschot aan suikers oorzaak zijn van IR/EMS. Te dik is daarvoor een risicofactor, maar ook een symptoom. In beide gevallen is afvallen door dieet + regelmatig beweging de therapie die het meeste en blijvend resultaat geeft. Meer/ander voer of supplementen zonder forse grasvermindering heeft meer invloed op je portomonee dan gezondheid (en gewicht) van je pony.

Hoe moeilijk het ook is probeer inderdaad de boer zover te krijgen dat je pony op een paddock/afgezet stukje mag. Tegen gras valt niet op te werken nl.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 06:18

heb je ook foto's van hoe je haf er nu uitziet en foto's van de wei waar ze staat?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 17:43

Afbeelding
Dit is een van de meest recente foto's. Dit is een maand geleden...

Afbeelding
Het gras is ietsje kort dan dit.. Komt wel ruim boven de koot uit.

Ze staat hier nu op, omdat er gezecht word dat er in de toppen het minst aan voeding zit.

Daarbij is de accu leeg en gaat het veulen telkens door de draden heen... :P

Het weiland zelf is zo'n 40/50 bij 40/50 dit is een schaating. Maar normaal is de wei door door 2e en word en strooksgeweis gevoerd.

De afgelopen dagen is ze niet dikker meer geworden volgens mij. Terwijl ik het er eerst dag bij dag aan zag komen..

edit: Het veulen is hier net 2 a 3 weken oud. dus dit is nog niet zo lang na de bevalling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:40

staat wel flink gras hoor!
weet je..in die toppen zit misschien wel minder,maar dat geldt alleen als ze al gebloeid hebben.
vlak voor gras gaat bloeien maken ze juist extra voeding aan waardoor dat gras dus voor veel dieren ook net te vet is..

wij hebben een tinkermerrie lopen met een veulen van 8 weken oud,maar die staat ook gewoon op een redelijk schraal weiland.
die krijgt nu nog een 3x per week een halfje onderhoudsbix voor de vitamientjes en er ligt een liksteen,maar veulen groeit als kool en de merrie blijft zelf ook flink aan de maat..

ik zou er denk ik ik toch voor kiezen om overdag beperkt te laten grazen en snachts apart met wat hooi?
kun je daar in je wei een stukje afzetten en dan wat hooi voor de nacht geven?
de anglo arabier kun je dan gewoon ernaast houden en wel in het gras zodat ze wel contact hebben
vervelend dat het veulen overal doorheen gaat,daar moet je zeker wat aan gaan doen

kijk je merrie moet wel melk geven voor het veulen natuurlijk,maar een haflinger is en blijft een sober ras en als de melk erg vet is betekend dat dat het veulen ook onwijs groeien kan wat ook weer nadelig kan zijn he..

mooie dieren trouwens!!! :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:52

Als ik dit zo zie is het wel een behoorlijk vette wei. Misschien heb ik erover heen gelezen, maar kan je ze niet s'nachts op stal zetten en alleen overdag naar buiten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:49

Ik zei al, de wei is op dit moment een stuk korter...

Dat is dus een beetje waar ik mee zit. De een zecht dat juist in de toppen het minst zit en de ander verklaart me voor gek.

Ik weet het dus allenmaal niet meer...

Ze is niet meer dikker geworden nu ze alleen de toppen eet. Op de schaalen wei werd ze alleen maar heel erg dik... Dus dat doe ik niet meer.

Ik zal kijken of ik een betere foto heb van hoe de wei er nu uit ziet...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 14:05

Dat is idd moeilijk met het gras, ik heb nl. een Fjord en dan moet je ook uitkijken met het dik worden. Dan lees je weer dat lang gras beter is en dan weer dat kort gras beter is. Ik heb nu mijn fjord op een kale wei en hij wordt al wat slanker. Ik geef hem wel iedere avond een beetje hooi wat ik nat maak om de darmen goed te laten werken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:29

Peelie schreef:
Ik zei al, de wei is op dit moment een stuk korter...

Dat is dus een beetje waar ik mee zit. De een zecht dat juist in de toppen het minst zit en de ander verklaart me voor gek.

Ik weet het dus allenmaal niet meer...

Ze is niet meer dikker geworden nu ze alleen de toppen eet. Op de schaalen wei werd ze alleen maar heel erg dik... Dus dat doe ik niet meer.

Ik zal kijken of ik een betere foto heb van hoe de wei er nu uit ziet...

die schrale wei...hoe groot was dat stuk dan?
ja is en blijft een moeilijk ding hoor,paarden en gras.
wij hebben al onze paarden op verschillende stukken lopen.
de dieren die wel tegen vet gras kunnen lopen lekker vol,maar de fjorden,shetten en ander sober spul staat echt flink schraal.
en schraal is bij ons niet een stuk waar net weer wat op groeit,maar een stuk wat bijna leeggegeten is..
gras wat net de grond uitkomt en wat dus echt kort is lijkt schraal,maar dat bevat best veel voeding

dan denken wij van nou daar staat zowat niks meer op en de paarden lopen gewoon de hele dag nog wat rond te scharrelen en gras te eten
merrie met veulen mag uiteraard wat meer hebben,dat is logisch.

nou ja je dier is al wat aan het afvallen toch?
dan ben je op de goede weg bezig en komt het vast weer in orde

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:16

Ja, ik heb het idee dat ze weer wat snaker is. Vandaag gaat mijn moeder mee, eens kijken of zij verschil ziet in de positieve richting.

Ik heb een dressuurzadel liggen voor mijn haf, maar die past ze op dit moment echt helemaal niet. De laatste keer dat die er op heeft gelegen was toen ze net was bevallen. Ik was nieuwschierig hoe erg de 'schade' was. Die bleek toen heel erg.. Nou ben ik eigenlijk wel nieuwschierig hoe dat zadel nu zou liggen... Ik weet dat het niet past... maar het zou een leuek maatstaaf zijn.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:17

Veel haffies zijn gevoelig voor insulineresistentie. Dat zou bij jouw haffie ook zo kunnen zijn. Dan worden ze zo moddervet. Wat de wei betreft is het het beste om ze elke dag een metertje echt uitgebloeid gras te geven en geen kortgegraasd gras. Wat bijvoeren betreft heb je dan genoeg aan een handje spelt met wat vitaminen erdoor. En bewegen bewegen bewegen bewegen bewegen en nog eens bewegen en dan heb jij volgend jaar op de keuring net zo'n beauty als ik dit jaar had.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:23

Mijn pony is vorig jaar hoefbevangen geworden door zijn overgewicht.
Normaal krijgt hij om de dag een metertje gras erbij, maar omdat hij nu weer echt te dik is, staat hij nu op heel schraal land (lees: zoek het gras :=) en heb ik er zondag 1 pak hooi bij gegooid. Vandaag ga ik even kijken hoe het er nu mee is.
Voordeel van schraal land: hij moet enorm zoeken naar grasplukjes en beweegt dus wel veel.
Als hij weer wat dunner is ga ik weer verder met de strookbegrazing.
Het is even aftasten wat nu het beste is voor hem.
(graasmasker was ook niets voor hem, hij werd helemaal gek van dat ding!)
In de winter krijgt hij ook alleen hooi, meer niet :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 19:03

ik ga het land nu ook (minder dan de helft)kaal laten eten. Ze dan hooi voeren en als de winter in gaat en het gras helemaal uitgebloeit is 1 keer per week een beetje gras er bij. Danders blijft dat zo lang. (of ik laat het hooien, licht even aan de mogenlijkheden)

En er is hoop voor ons. Ik heb eens foto's gezocht van 2 jaar geleden.

Toen hadden we haar een jaar. Was ze net zo dik als nu en na een jaar zag ze er keuringsklaar uit. Ze werd toen 2 keer per week gereden en stond op heel schraal land. Kreeg alleen maar hooi en op een gegeven moment wat brok met mais er bij om haar zelfs wat dikker te krijgen.

Ik zal even de foto zoeken ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 20:03

In 2006 hebben we Mara gekocht ze zag er toen zo:
Afbeelding
Uit

In 2007 zag ze er zo:
Afbeelding
uit...

Dus er is nog hoop

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:17

als je je paard op echt heel schraal land zet moet je er wel voor zorgen dat je alle vitamines die ze dan missen wel aanvult he?
anders krijg je weer dat ze doorslaan naar de andere kant en juist weer veel te dun worden.
vitaminebrokje er bij doet dan echt wonderen.
likstaan kan,maar je paard moet maar net van zout houden aangezien die dingen echt enorm zout smaken.

is inderdaad een heel verschil op de foto's :D