Zomereczeem opgelost door voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:27

ik denk dat bij een flink deel eczemers hun symptomen idd beinvloed worden door voeding etc
en de symptomen idd verlicht kunnen worden door heel anders te gaan voeren(inclusief ander bodembeleid)

hier krijgen ze nu in ieder geval beperkte weidegang(lang gras)
hooi en bietenpulp met zemelen(maar dit is sinds ene maandje, dus nog niets znnigs over te zeggen)
ze zien er in ieder geval super uit kw vacht en conditie, maar ik heb wel het vermoeden dat die van mij beter af zou zijn zonder weidegang
het gras is nu de afgelopen 2 weken echt goed aan het groeien en je ziet de jeuk met het gras groeien

en ja eczeem is een allergie voor muggenbeten van die klere knutten...maar komt dat alleen door de muggen of zijn de muggen de laatste druppel in een overbelast systeem?

de vierde die hier wel eens jeukt, krijgt pas last van zomereczeem zodra ze te zwaar is en te veel gras vreet
dan is haar systeem dus dermate belast dat die mugjes die bekende druppel zijn

typische hier is trouwens dat we 12 paarden hebben lopen, waarvan 3 zwarte en zwartbruine dieren
drie keer raden welke eczemer zijn?

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:45

Ik ga dit even volgen want mijn paard heeft n.l. ook last van zomerexceem. Ik las iets over brandnetels, voor zover ik weet werkt dit bloedzuiverend.

Myour

Re: Zomereczeem opgelost door voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:59

Bestaat er niet zoiets als Allerfré of Reactine voor paarden? :P

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:04

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:28

als je info over eczeem zoekt zou je trouwens eens hier moeten kijken

itchbase

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:03

Interessante links!

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:20

Tinky12 schreef:
GuusHinnik schreef:
Ik heb dit boekje ook aangeschaft nadat Nicolette bij mij op stal is geweest.
Vorig jaar stond mijn shetlandpony op een plek waar de wei met kunstmest bemest was. Hij kreeg veel te veel brok bij van de stal houder. En naar mijn zin wat te weinig hooi. Hij heeft zich de hele zomer gek geschuurt.
Nu zijn we verhuisd naar een plek waar hij op een schrale wei staat, met onbeperkt goed hooi.
Hij krijgt wat brandnetel en zeewier bij.
Hij ziet er ech beter uit dan ooit, kom eindelijk een beetje goed uit zijn wintervacht, en het belangrijkste: hij heeft nog geen tekenen van jeuk
Ik ben er dus van overtuigd dat voeding heel veel te maken heeft met zomereczeem

Jeuk wil nog niet zeggen dat ze ZE hebben,als ze verkeerd gevoerd worden door bv teveel krachtvoer,kunnen ze ook jeuk krijgen.
Voor een shetlander is juiste matige voeding veel beter en dat resultaat zie je dus meteen ;)
Verkeerde voeding staat helaas niet in het rijtje maar ken meerdere gevallen waarbij dat het probleem was.Aangepast voeren is belangrijk en schrale rassen moet je niet een "warmbloed-menu" voorschotelen ;)[/qoute]

Nee dat klopt jeuk is nog niet altijd eczeem.
Maar dit was echt wel zomereczeem. Compleet met alle symptomen.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:48

Gelukkig is bij mijn paard de staart nog helemaal heel omdat ze een vliegendeken op heeft en de manen heeft ze ook nog niet geschuurd. Vorig jaar wel, dus daarom ben ik er extra alert op. Kan het aan de voeding liggen? Ze krijgt weinig brok ( 2 keer een kwart per dag), winterwortels en mineralen en verder onbeperkt ruwvoer en overdag weidegang. Ja, ok, onze weiden zijn bemest met kunstmest.

Wat ik me afvraag m.b.t. de voeding, hoe komt het dat een kudde paarden die allemaal hetzelfde voer krijgen, er dan toch 1 of 2 zijn die zomerexceem ontwikkelen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:53

Ik heb jaren geleden al geprobeerd bij mn fries de exceem door voer te veranderen e.d. maar het maakte bij mijn paard geen enkel verschil wat ik voerde. Ze heeft een seizoen alleen hooi gehad en in de zandbak gestaan maar het schuren was net zo erg als alle andere jaren.
Het zal misschien ook wel per paard verschillen denk ik. Maar bij die van mij heeft de voeding geen effect op de exceem. Een goede deken en op tijd opstallen helpt bij mijn excemers nog het beste.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 22:57

Vorig jaar heb ik mijn weide met kunstmest bemest, dit jaar met eigen mest van de paarden (mijn paarden staan op vlas en dit composteerd supersnel).

Vorig jaar had de pony ondanks haar exceemdeken nog enorme jeuk. Wij en zij waren radeloos.

Dit jaar:

Voer: Subli seniores priores, eiwitarme muesli, hooi
Bemesting: eigen paardenmest
Exceemdeken: ja
Voedingssupplement: gedroogde goudsbloem

En........tot op heden schuur en exceemvrij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 23:01

Mijn pony heeft genoeg aan zijn eczeemdeken, dus dan ga ik hem niet pesten om hem een jaar van het gras af te halen. Weiland is sowieso al jaren niet meer bemest.
(scheelt mij ook in de kosten, want om het hele jaar door hooi te geven is duur als je een goed weiland hebt waar het paard toch minstens een half jaar van kan eten!)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 06:52

Ik heb al vaker gezegd dat weidebeheer en voeding alles te maken hebben met ZE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:07

jwoltmanelp schreef:
Lees deze site maar eens; http://www.paardenschoenen.nl/htm/eczeem.htm

Ik heb vele paarden zien verbeteren bij het volgend dat dit dieet, wel onbeperkt hooi geven

Via deze manier voert mijn stalhouder hun paarden. Tot op heden geen paard wat schuurt. Twee paarden kunnen zonder deken, waarvan één in het verleden haar manenkam open schuurde.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:46

HBVisser schreef:
Dit jaar:

Voer: Subli seniores priores, eiwitarme muesli, hooi
Bemesting: eigen paardenmest
Exceemdeken: ja
Voedingssupplement: gedroogde goudsbloem

En........tot op heden schuur en exceemvrij.

Voor mij is het pas schuur- en eczeemvrij als de deken ook af kan blijven. Je weet nu niet of hij niet meer schuurt doordat ie simpelweg niet meer kán schuren (of omdat de muggetjes er niet meer bij kunnen komen) of door je weidebeleid/voeding.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:01

Vorig jaar had ze de deken ook op en schuurde zichzelf alsnog kapot.
Ik kan je niet beschrijven hoe radeloos je bent als je ziet dat een oude pony van de jeuk niet weet waar ze het zoeken moet.
Het ging de hele dag door.

Ik durf die deken er niet af te halen. Het gaat nu goed.

Ik weet bijna zeker dat het iets met de voeding te doen heeft. De voeding die ze nu heeft is eiwitarm.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:06

Ik heb een merrie, die hier een paar jaar geleden is gekomen, Ze had geen manen, omdat ze verschrikkelijk last van zomerexceem had. Het eerste jaar bij ons schuurde ze wel, maar al een stuk minder, het jaar daarna was het helemaal over, ze schuurt helemaal niet meer. Dus ik denk dat ZE wel degelijk over kan gaan.
Wij bemesten ons land overigens niet met kunstmest.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:16

Welke deken had je dan in godsnaam op? Maar ik snap je hoor, want mijn pony heeft zich vorig jaar ook kapot geschuurd. Gelukkig voor mij stopte hij ermee zodra ik (half augustus pas!!) een deken had gekocht en die had opgedaan. Maar hij heeft dan ook gelukkig niets in de wei staan waar ie zich aan kan schuren, hij deed 't gewoon met z'n achterbenen en z'n tanden.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:24

Het is wel algemeen bekend dat kunstmest een veroorzaker is van jeuk bij paarden. 2 paarden gehad die hier last van hadden. Allebie een vol jaar in zomerweide/kwelder gebied laten lopen en daarna helemaal vrij van alles, en nog steeds. Kwelder gebeid veel wind geen muggen en geen bemesting. Is land wat in de winter onder water kan komen te staan vanuit de noordzee, veel zeekraal e.d. goed voor de paarden. Wie weet heeft iemand er wat aan.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:44

Ik had een pagony exceemdeken op en diezelfde deken heeft ze nu ook op.
Ik heb dus het voer veranderd en niet bemest met kunstmest maar met onze oude eigen mest (en dat was een karwei pfff, we hebben nl geen trekker) .

Maar tot op heden gaat het goed. Vorig jaar kan ze ook niet goed uit haar wintervacht komen en nu is ze er al bijna door.

Ik persoonlijk denk dat het zo goed gaat op die Subli.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:56

Heb gehoord dat voer (kracht, ruw en weide) idd zeker een van de boosdoeners is. Diegene zei ook dat de vetophopingen die je ziet bij de manen en staart (kont) en typisch zijn voor insulineresistentie juist de plekken zijn waar de mugjes graag zitten. Volgens diegene is er zeker een verband tussen staart/manenexceem en insulineresistentie en dus het voer. Vind het nog niet zo'n gek verhaal.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:48

Mijn opaatje fjord van bijna 23 had vroeger ook hele erge ZE. Hij staat nu overdag in het land, s nachts op stal en krijgt daarnaast 2 X per dag 1/3 granenmix van Subli. Hij schuurt minimaal.
Moet wel zeggen dat hij vroeger heel erg heeft staan schuren en dat het door de jaren heen minder is geworden

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:55

ik volg dit even, want nu heb ik een halsdeken gekocht en ze schuurt nu (nog)niet meer. We hebben voor de eerste keer geen meststoffen gegooid en er staat bijna geen gras op (wegens omstandigheden)
Kan dit toeval zijn???

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:55

Ons land wordt bemest met koeienmest(dus geen kunstmest)

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:14

Vorig jaar zijn onze weiden bemest met varkensgier en toen had m'n paard wel veel last van ZE. Dit jaar zijn de weiden bemest met kunstmest en ze heeft nog niet geschuurd en zo op het eerste zicht nog geen last van ZE. Wel hebben we de hele winter en voorjaar dagelijks winterwortels gevoerd. Ik ben heel benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:32

Bedankt voor de reacties allemaal:D
Die van mij heeft nu zn eczeemdeken op, maar ik zit te twijfelen of ik hem deze zomer gewoon in de paddock zal zetten (met onbeperkt hooi) omdat het land bij ons wel bemest is met kunstmest. Hij heeft wel al hele erge jeuk,