veulen '08 wel of niet bijvoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: veulen '08 wel of niet bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 02:36

Ik heb brok van Pavo, met ''niveau'' 1, 2 en 3 afhankelijk van de leeftijd, die van mij zit nu op nr 3.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 02:45

ik heb mijn baby vanaf dat ze het mocht ook echt gegeven.
allen heb ik mij niet gehouden aan het schema van pavo zei adviseren altijd veelte veel.
ik had mijn toen kleine hummeltje (shetje) op 2 handjes voer staan, ook om de regelmaat van het ouder worden, en het eten krijgen. zo kon ik mijn hummel natuurlijk niet niks geven als de rest wel kreeg.

in jou gevaal zou ik een halfje smorgen en halfje savonds doen omdat ik 1 kilo in 1 keer voor zo een jonkie best pittig vindt.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:19

Wij hebben de veulens op stal ook altijd bijgevoerd .
Het is beter voor de groei (zeggen ze) en goede voeding verminderd blessures op jonge leeftijd al.
Ik zou daarom gewoon blijven bijvoeren.
Bij ons kregen ze 2x op een dag ong. 1 kilo dus 2 kilo per dag en stonden dag en nacht buiten en kregen bijna onbeperkt kuilvoer de wei was wel kaal.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:41

Mijn bijna 1 jarige krijgt in de wintermaanden, paar uur weidegang, onbeperkt hooi en 2 x daags 1 kg. Voer. Ben van Pavo overgegaan op Dodson and Horell Rearing Diet i.v.m. het te mager blijven.

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:20

Ik heb dit topic even doorgelezen en vraag me nu af of jaarlingen niet gewoon op onderhoudsbrok kunnen staan.
Mijn jaarling wou eerst geen merriebrok mee eten en daarna wou hij ook geen veulenbrok. Het lag gewoon nog in de voerbak de volgende ochtend.
Sinds hij ongeveer een half jaar is krijgt hij dus gewoon onderhoudsbrok, en dit eet hij goed op. Hij krijgt 2 maal per dag een kilo. Verder ook hooi en staat hij alleen s'nachts binnen.
Of zit in onderhoudsbrok te weinig in? En moet ik evt wat anders erbij proberen?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:16

In principe zit daar veel minder vitaminen, mineralen enz. in. Hierdoor kunnen ze sneller last krijgen van O.C.D. en andere problemen. Kijk eens naar Rearing Diet van D&H. Dit is een hele smakelijke muesli.
Maar in ieder geval beter onderhoudsbrok als helemaal niks. Maar dan zou ik wel heel gericht vitaminen enz, bij gaan voeren.