** DRINGEND ** Uitgemergeld paard op gewicht krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: ** DRINGEND ** Uitgemergeld paard op gewicht krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:31

je kunt een heel groot deel van het ruwvoer vervangen door bietenpulp + zemelen + grasbrok (lucernebrok), maar ja je krijgt ze nooit als een vierjarige :+

In het bejaardentehuis zijn de meeste mensen ook niet dik en rond

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:42

Ik kan Seniores Priores van Subli aanraden, is echt mooi spul, en de meeste paarden die ik weet eten het graag..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:58

Arabesk schreef:
je kunt een heel groot deel van het ruwvoer vervangen door bietenpulp + zemelen + grasbrok (lucernebrok), maar ja je krijgt ze nooit als een vierjarige :+

daar kun je nog van staan te kijken ;) er zitten magere tussen, maar mijn ervaring is dat de meeste er toch wel `gezond` uit zien hoor ;)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:18

Ik heb wel heel veel tips, maar ben benieuwd of het om een ouder dier gaat of niet? (ivm slecht kauwen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:27

Ik lees een aantal keer over ook voorzichtig zijn met hooi. Maar een paard kan maar zoveel maalbewegingen maken per minuut en het duurt voordat ene hap hooi weg is (in tegensteling tot brok) en een paard kan zich dus niet echt overeten aan hooi.
Ik heb ook nog nooit gehoord van verstopping van hooi, wel van stro, en dan ligt het er ook maar aan. Haverstro is licht laxerend bv.
Maismeel is een optie, maisolie ook (duurder), geweekte bietenpulp, zemelen, het is inmiddels allemaal al genoemd.

De oorzaak moet ook weggenomen (ontwormen, bloed af laten nemen, tanden laten doen).

Bij mijn paard heeft maanden pro biotica ook erg geholpen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:29

ikenindi schreef:
Arabesk schreef:

daar kun je nog van staan te kijken ;) er zitten magere tussen, maar mijn ervaring is dat de meeste er toch wel `gezond` uit zien hoor ;)

gezond? tja nou vrij veel noem ik gewoon dik hoor, ik ken ook bejaardjes die in een rolstoel zitten omdat ze te dik zijn om nog te lopen....
maarja, die hebben vaak ook geen problemen met haken e.d., daarvoor hebben ze een kunstgebit, en ze krijgen natuurlijk genoeg krachtvoer

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:32

Maismeel vind ik helemaal geen goeie tip. Dat is veel te zwaar verteren voor een paard met een voerachterstand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:37

Is de dierenarts inmiddels geweest?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:41

Kun je gfeen foto laten zien? dan kunnen we zien hoe erg het is en dan zijn de tips ook beter te geven dan nu maar te moten gissen hoe mager het dier zou wezen....

wisse75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:55

Eerst maar eens uitzoeken waarom het paard zo mager is!

Mocht het te weinig voer gekregen hebben, dan zou je een combinatie van slobber en pulpbrok kunnen gaan voeren. Over het algemeen groeien paarden daar prima van en het is niet al te zwaar verteerbaar. En natuurlijk een goede kwaliteit ruwvoer (onbeperkt) geven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:08

Lusitana schreef:
Ik lees een aantal keer over ook voorzichtig zijn met hooi. Maar een paard kan maar zoveel maalbewegingen maken per minuut en het duurt voordat ene hap hooi weg is (in tegensteling tot brok) en een paard kan zich dus niet echt overeten aan hooi.
Ik heb ook nog nooit gehoord van verstopping van hooi, wel van stro, en dan ligt het er ook maar aan. Haverstro is licht laxerend bv.
Maismeel is een optie, maisolie ook (duurder), geweekte bietenpulp, zemelen, het is inmiddels allemaal al genoemd.

De oorzaak moet ook weggenomen (ontwormen, bloed af laten nemen, tanden laten doen).

Het gaat niet om de maalbewegingen, het gaat om de eventuele schade die ontstaan is aan het spijsverteringsapparaat waardoor de passage niet optimaal is en er wel degelijk verstoppingen kunnen ontstaan door hooi, stro ed. Dit is mij verteld door mijn da nadat mijn paard was geopereerd aan zandkoliek, en er door de littekenvorming passageproblemen konden onstaan, net zoals die kunnen onstaan door ondervoeding, dat is vergelijkbaar omdat het lichaam bij ondervoeding uiteindelijk eerst vetweefsel zal opmaken, daarna het spierweefsel en uiteindelijk voor het paard de hongerdood gaat sterven aan de ingewanden begint.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:26

Lusitana schreef:

Het probleem met hooi is de kwaliteit. Van slechte kwaliteit hooi kunnen wel verstoppingen of koliek komen.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:33

Wij hebben er een gehad die bleek drachtig bij aankoop, toen er ineens een veulen was was het paard ook ineens erg mager.. Deze kreeg door de brokken van dat spul wat ze ook een slacht vee geven om vet te mesten. Klinkt leguber maar werkt wel.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:36

slobber?

maar je kan ook van dat speciale verdikkingsmiddel kopen en in het voer doen. daarvan krijgen ze wat meer vet, zonder veel te eten.

ik hoop dat het na een tijdje wel wat beter gaat met je paard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:18

Ik ben nieuwsgierig of de DA inmiddels is geweest. De TS heeft ook al een aantal dagen niets van zich laten horen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:24

hoe mager?als hij echt graatmager is....
uitkijken met koolhydraten....anders is hij na vijf dagen dood
sudden death syndrome...heeft met de stofwisseling te maken

Kennissen van mij hebben vijf paarden opgevangen waarvan drie dood zijn gegaan...op aanraden van de da veel hooi,dat is helemaal fout gegaan,de stofwisseling kon het niet aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:26

Citaat:
Het probleem met hooi is de kwaliteit. Van slechte kwaliteit hooi kunnen wel verstoppingen of koliek komen.

Sorry, ik moet mijn haar weer verven, ik weet het maar een beetje paardenhouder geeft geen slechte kwaliteit hooi aan zijn of haar paarden, dunkt me ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:28

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:35

Mijn merrie is na zware koliek heel mager geweest. Heb van de DA een supplement gekregen dat Hardkeeper heet. Dat zorgt niet zo zeer voor dat ze dikker worden maar wel voor een optimaal climaat in de darmen om het voer zo efficient mogelijk te verteren. Misschien heb je er wat aan. Overvoeren helpt niet maar zorgen voor een gezonde conditie en de juisten vitamines en mineralen helpt wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:51

mager paard op gewicht laten komen, ten alle tijden langzaam
"even snel op gewicht " nbestaat niet en heeft veel slechte gevolgen en flinke risico's

waarom is het dier mager, hoe oud is het dier en absoluut DA erbij voor bloedtest wormen , Voordat! je gaat ontwormen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:01

Wat zei de DA ervan?