Wat is jullie voedingsschema?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is jullie voedingsschema???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:45

Kijk dat zijn nou schema's waar ik blij van word. Lekker!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:29

bij ons krijgen ze om 7.30 hooi en krachtvoer. dan gaan ze om 9 uur in de paddock. daar krijgen ze onbeperkt hooi. rond 5 uur gaan ze naar binnen en ligt er hooi in de box en in de voerbak liggen wortelen. en om 9 uur 's avonds krijgen ze weer hooi bijgevoerd voor de nacht en hun krachtvoer. ze hebben dus altijd beschikking over voldoende ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:33

Onbeperkt hooi en s´winters krijgen ze ook nog een beetje biks erbij;)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:38

Mijn paard is een koliek gevoelig patientje, en krijgt hierdoor een heel uitgebreid schema,
's ochtens:
Hooi
1 kgBrok + lijnzaad+ vitamine C+ zeewier + zonnebloemolie+ 0.5Kg kruidenmelange (beide pavo)
De hele dag op paddock met onbeperkt hooi.

's middags
0,5 kg brok + lijnzaad+ zeewier+ zonnebloemolie + 0,5 kg kruidenmelange

ze worden rond 7 uur binnen gezet.
's avonds
2/3 kg brok + lijnzaad + vitamine C+ zeewier + zonnebloemolie + 1/3 kg kruidenmelange]
+ onbeperkt hooi

Dit schema is samengesteld door faculteit Utrecht.
De lijnzaad koken wij zelf.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:39

7.30 Hooi
10.00 Hooi
12.30 Hooi
17.00 Hooi
19.00 Hooi + Brokken en Muesli, met lijnzaad olie en foenegriek, en ook appels, wortelen of peren ligt eraan wat mn vader meeneemt :)
22.00 Hooi

Telkens krijgt die 1 á 2 plakken en om 22.00 krijgt hij er 3 :)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:51

8.00 1/2 schep muesli + hooi
13.00 1/4 schep muesli + hooi
17.00 1/4 schep muesli + hooi
20.00 slobber + hooi

Ze krijgen gelukkig zoveel hooi dat ze er zeker een paar uur mee doen elke keer. Mijn haf eet niet eens alles in een keer. Die heeft aan het eind van de dag een hele berg liggen die ze dan s'nachts helemaal opeet.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 13:57

ik vind het ook moeilijk hier in de buurt (belgie) een stal te vinden waar meer dan 2x per dag ruwvoer gegeven wordt. Paarden staan dan vaak enkele uren zonder iets in de stal en zoals ook reeds gezegd als je meer voert krijg je commentaar dat je ze 'vet' voert.
Nuja ik heb ze weer thuis op de weide staan en dan krijgen ze:

's ochtends voor school (tussen 7 en 9, in de vakantie vaak 10u :o ): 1,5kg nature's best
in de zomer blijven ze buiten op de wei lopen
in de winter gaan ze in de paddock en krijgen ze zoveel hooi dat ze genoeg hebben tot 's avonds. Onbeperkt dus.
's avonds na school (tussen 6 en half 8): opnieuw 1,5kg nature's best en wortelen
en hooi in de stal zodat ze ruim voldoende hebben tot de volgende ochtend.
Vaak blijft er nog hooi over of is het net op.
de zondag krijgne ze elk nog een bakje slobber :)

ik ga nooit op vaste tijdstippen dat is vaak onmogelijk met de onregelmatige schooluren en bijbaantje. Maar ze hebben altijd hooi ter beschikking.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:05

Grinnik...nou, hier iemand uit de randstad ;)

Die van mij krijgen om 6.30 hooi/kuil en muesli (mijn paard 1/3 schep en mijn pony een handje) en gaan tussen 8.30 naar buiten de paddock in waar ze bijna de hele dag hooi/kuil hebben in van die mooie hooibakken. Tussen 17 en 18 uur gaan ze weer naar binnen waar ze weer ruwvoer en muesli krijgen (zelfde hoeveelheid). Om 22 uur krijgen ze nog een voerronde, er mag een bakje krachtvoer (muesli/biks) bij, maar als ik mijn voer in drie beurten opdeel en ze niesen per ongeluk dan kunnen ze het helemaal niet meer vinden ;)

6.30 en 22 uur voerbeurt wordt door de stalhouder gedaan, de rest door onszelf (en de 6.30 beurt- iets later dan- wordt in het weekend en op feestdagen ook door ons gedaan). Het wisselt of er dan eerst ruwvoer of krachtvoer wordt gegeven, omdat niet iedereen tijd heeft om te wachten tussendoor. Over het algemeen wordt er bij ons op stal heel weinig krachtvoer aan de paarden gegeven en veel ruwvoer...ik ben erg happy met dit alles. (oh ja in de zomer staan ze op het gras, maar dat kan in de winter gewoon niet hier). Komend seizoen wordt er meer hooi gebaald zodat we meer hooi kunnen voeren..het is nu te senl opgegaan dus krijgen de paarden die normaal hooi zouden krijgen nu voor een deel kuil...wel superduper kuil, maar toch kuil ;)

Dus best ok geregeld....voor het westen ;)

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:26

mijn paard krijgt 4x per dag paardenkuil gevoerd..
en krijgt dan savonds rond een uur of 8 haar biks en muslie..
1 kilo biks en halve muslie

ik zie dat bij iedereen het biks over 2x per dag word verdeeld is dit beter?
ik heb mijn paard nu weer in volle training en trainen bijna weer elke dag
ze komt ongeveer 2 uurtjes per dag hierbij in de paddock en is mooi op gewicht

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:33

07.30 - brok
09.30 - hooi
12.00 - emmer maïs
13.00 - op de wei (als de wei écht kaal is of als er sneeuw ligt leggen we daar ook nog wel is wat hooi neer)
17.30 - naar binnen en hooi
19.30 - schep Subli 'zonder'
21.30 - hooi
23.00 - brok

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 16:54

Die van mij krijgen maar 1 keer per dag(aah zielig!!)
ze krijgen dan zo veel voordroog dat ze er minstens een heledag mee kunnen doen(is nooit helemaal op als ik de volgende dag kom).
ook krijgen ze dan voederkoek of wat brok.
Zomers 24 uur weidegang.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:36

Elpharo schreef:
Grinnik...nou, hier iemand uit de randstad ;)

Die van mij krijgen om 6.30 hooi/kuil en muesli (mijn paard 1/3 schep en mijn pony een handje) en gaan tussen 8.30 naar buiten de paddock in waar ze bijna de hele dag hooi/kuil hebben in van die mooie hooibakken. Tussen 17 en 18 uur gaan ze weer naar binnen waar ze weer ruwvoer en muesli krijgen (zelfde hoeveelheid). Om 22 uur krijgen ze nog een voerronde, er mag een bakje krachtvoer (muesli/biks) bij, maar als ik mijn voer in drie beurten opdeel en ze niesen per ongeluk dan kunnen ze het helemaal niet meer vinden ;)

6.30 en 22 uur voerbeurt wordt door de stalhouder gedaan, de rest door onszelf (en de 6.30 beurt- iets later dan- wordt in het weekend en op feestdagen ook door ons gedaan). Het wisselt of er dan eerst ruwvoer of krachtvoer wordt gegeven, omdat niet iedereen tijd heeft om te wachten tussendoor. Over het algemeen wordt er bij ons op stal heel weinig krachtvoer aan de paarden gegeven en veel ruwvoer...ik ben erg happy met dit alles. (oh ja in de zomer staan ze op het gras, maar dat kan in de winter gewoon niet hier). Komend seizoen wordt er meer hooi gebaald zodat we meer hooi kunnen voeren..het is nu te senl opgegaan dus krijgen de paarden die normaal hooi zouden krijgen nu voor een deel kuil...wel superduper kuil, maar toch kuil ;)

Dus best ok geregeld....voor het westen ;)

Waar sta jij dan ergens? Ik woon ook in Alphen namelijk. Bij mij is ook alles prima geregeld hoor. 4 keer voordroog op een dag, zoveel je zelf wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:40

Klinkt als die stal aan het begin van Woubrugge, waar ze ook die koeien erbij hebben. Met die buitenbak met een wat grijze bodem.
Klopt dat?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:43

Ik ken een aantal stallen in Woubrugge (sta er zelf ook) maar dit zegt me niks...

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:47

8.30 - 1/3 brok + een handje muesli
17.00 - 1/3 brok + een handje muesli
Hij staat het hele jaar door 24/7 buiten en heeft bijna de hele dag beschikking over ruwvoer.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:51

7.00-7.30 : 1/3 brok
8.00 : 2/3 plak hooi *
12.00-12.30 : 1/3 brok
17.30-18.00 : 1/3 brok
21.00 : 1 hele plak hooi *

* wij hebben van die hele grote baallen (hoogte 1 meter, een plak is ongeveer 20 centimeter dik) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:55

Lydia, jouw voerschema is er dus zoeentje die ik niet snap. Waarom nou eerst krachtvoer en pas daarna ruwvoer?

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:08

ik heb een shet en een mini appaloosa.
7.30/8.00: half brood + 1 plak hooi p.p.
17.00/17.30: halve schep Hippostar Quick (ofzo.. eiwit arm, speciaal voor sobere rassen) + kwart schep kruidenmuesly zonder haver, ook van hippostar, + 2 plak hooi p.p.
Tegen 21.30/22.00 ga ik voor een laatste ronde even kijken. Vaak krijgen ze er dan nog een extra plak hooi bij voor de nacht, tenzij ze nog genoeg hebben liggen :)

Ze zijn niet te dik of te dun, precies zoals het hoort :)

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:54

8.00 uur hooi + biks + muesli
9.00 uur naar buiten
13.00 uur naar binnen, hooi van de ochtend eten.
14.00 uur hooi
15.00 uur kom ik. ga dan wat rijden etc.
17.00 uur hooi + biks + wortels + brood
22.00 uur hooi + biks
hij krijgt zoveel hooi dat het eigenlijk zo goed als onbeperkt is. hij kan iig zoveel hooi eten dat hij geen stro op eet en hij heeft vaak nog een klein beetje hooi liggen als ik kom.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:01

San is ongeveer 15 jaar en wordt recreatief gereden; op dit moment ongeveer 4x in de week lichte tot matige arbeid. Ze staat in een grote (4*4m) buitenstal, op vlas. Dagelijks van 9 tot 17u in de (nu kale) wei.

's Morgens tussen 7 en 8 krijgt ze 1/3 schep Pavo Condition Extra brokken en een flinke berg hooi. Rond 9u gaat ze naar buiten. Meestal krijgt ze tussen de middag wat hooi op de wei.
Als het donker wordt, gaat ze weer naar binnen met een flinke berg hooi.
Tegen 18u kom ik en dan gaan we ff wat doen (rijden, stappen, wandelen). Daarna krijgt ze 1/4 schep brok en 1/4 schep slobber en nog hooi voor de avond/nacht.
In het weekend of als ik overdag kom, krijgt ze na het rijden 1/4 schep Pavo Nature's Best muesli extra.

's Zomers krijgt ze wat minder hooi als er meer gras is; meestal wordt dan de tussen-de-middag-hooi-beurt overgeslagen.

Liever zou ik zien dat ze ook 's morgens eerst hooi en dan brok krijgt, maar dat is op dit moment niet haalbaar. 's Middags gelukkig wel.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:29

8u: stukje pavokoek
9u: veel hooi
Soms in de namiddag nog hooi, maar meestal is het nog genoeg
19-20u: opnieuw veel hooi

Ze zijn eigenlijk gewoon heel de dag hooi aan het knabbelen.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:31

bij ons is het:

rond 7 uur krachtvoer

dan naar buiten en tot 16 uur ongeveer voordroogkuil ter beschikking.

Dan gaan ze rond 18 uur naar binnen en hebben dan weer kuil en krijgen krachtvoer..

Dan rond 22 uur weer kuil..

Als krachtvoer krijgt ze per keer 1/2 basisbrok en 1/2 sportmuesli

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:35

's Ochtends: Pavokoek + Wortels + Appel met medicijntjes erin
's Middags: Nat hooi
's Avonds: Kwart schep muesli + Medicijnen in appel + Poedervormigmedicijn door de muesli heen.
's Avonds laat: Nat hooi

De hele dag staat ze in de paddock/de wei, dus ze heeft ook nog de hele dag gras e.d. tot haar beschikking.
Ook in de paddock want het groeit langs de randjes :=

Dit voor een KWPN merrie van bijna 17 jaar.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:12

Ik geef mijn KWPN ruin van 5 jaar dit te eten:
(hij wordt nooit te dik, eerder te dun :+ )

8.30: 2 plakken hooi, kilo bix, kilo maismeel.
13.00: 2 plakken hooi
17.00: 2 plakken hooi, kilo bix, kilo maismeel, wortels, scheutje zonnebloemolie, schepje biotine :D

en tussendoor gras. ( en soms slobber :o )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:12

ze staan nog steeds op de wei, zo waar nog steeds met gras :+

maar verder minimaal twee maal daags hooi (onbeperkt kwa hoeveelheid)en 1 maal daags brok (ze eten +- een krappe halve kilo )