Lijnzaad, hoe zit het nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Re: Lijnzaad, hoe zit het nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:51

Je heb ook nog gebroken lijnzaad. Te koop bij de reforma afdeling bij de supermarkt. Ook die geven een smurrie met gekookt water.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:21

ik geef mijn paard ook een kopje lijnzaad, daar giet ik dan wat gekookt water overheen totdat het een plakkerige smurrie wordt..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:06

Ik kook het altijd een paar minuutjes, tot het een slijmerig papje wordt :j Mijn paardje krijgt het 1 á 2 x per maand vermengt met haver en brokken :) Ze vindt het heel lekker :D

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:53

Kan je het gekookte lijnzaad papje een dag laten staan(of ong 12 uur)? Zodat je het om de dag kan koken?

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:18

Jeetje wat een werk allemaal per dag :wow: respect hoor.
Weet nu waarom ik ook alweer gewoon de lijnzaad olie geef, lekker makkelijk kant en klaar.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:22

Lijnzaad olie werkt niet voor zand dacht ik om uit de darmen te krijgen? Wij geven per paard zo'n bekertje lijnzaad 1 keer per dag, en 5 dagen per week. en dat elke maand in de wintermaanden, in de zomer geven we het eigenlijk niet. dan staan ze grotendeels op de weide. Wij doen het gekookt. en dat zo'n 10 min op laten staan. klaar.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:34

ZusJacobs schreef:
Lijnzaad olie werkt niet voor zand dacht ik om uit de darmen te krijgen? Wij geven per paard zo'n bekertje lijnzaad 1 keer per dag, en 5 dagen per week. en dat elke maand in de wintermaanden, in de zomer geven we het eigenlijk niet. dan staan ze grotendeels op de weide. Wij doen het gekookt. en dat zo'n 10 min op laten staan. klaar.

Oke ja weet niet wat het verschil is tussen de olie en het gewone lijnzaad.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:03

Lijnzaad gebruiken wij voor al omdat het goed is voor zand uit de darmen te helpen als ze bijv. veel op zand staan. Lijnzaad olie is voor een mooie vacht dacht ik? Wij gebruiken elke dag trouwens lijnzaadolie. Krijgen ze een prachtig vachtje van. Niet teveel doen, want het kan laxerend werken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:04

Ik was het gedoe met vers lijnzaad en olie zo zat, dat ik wat anders heb gezocht.
Ben uiteindelijk uitgekomen op lijnzaadbrokjes.
Hoef ik niks meer aan te doen, kan zo door het voer.
En geen gerommel of viezigheid.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:42

Hebben die lijnzaadbrokjes dan wel het gewenste resultaat als b.v. zand weg halen? Of doet dit enkel de smurrie?

En moet je het elke dag voeren of kan je het b.v. een week voeren elke dag 1 maal en dan weer een maand niet?

Mijn paard staat in de winterperiode full time in de zandpaddock, dus lijkt mij zo'n kuurtje tegen het zand niet verkeerd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 07:45

Nee, ze hebben dezelfde werking.
Hechten zich ook aan de darmen, daarom mag je niet teveel voeren.
Ik voer elke dag een klein beetje. Was het vorig jaar op vakantie vergeten mee te nemen en merkte echt meteen verschil.
Ik vind het resultaat zelf vele malen beter dan met olie.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:50

Ik heb nog een vraagje over deze lijnzaadbrokjes. Zijn deze ook goed voor de hoeven en voor de conditie?
Dus hetzelfde resultaat? En wat zijn dit voor brokjes, kun je het vergelijken met paardensnoepjes of eerder met brok wat
ze smorgens en savonds krijgen? Hoeveel moet je ze dit geven voor een gewenst resultaat, en dit het hele jaar door?

Resultaat lijnzaad brokjes vind je beter dan olie, maar waardoor komt dat? Welk beter resultaat heb je nu?

Haha, een boel vragen. Maar samengevat, hebben jullie wat meer info over deze lijnzaadbrokjes?

Alvast bedankt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:56

MysticTinker schreef:
-Geel lijnzaad bevat dus minder blauwzuur, maar nog steeds een beetje.

Wat ik er van weet is dat het blauwzuur in het bruine velletje zit. De gele lijnzaad heeft geen bruin velletje dus ook geen blauwzuur waardoor je het niet hoeft te koken.

Geel lijnzaad (Linosan) zou beter zijn om zand af te voeren omdat deze ongekookt wordt gegeven en het slijm pas gaat vormen in de maag/darmen.
Gewoon lijnzaad wordt gekookt en het slijm wat daar bij vrij komt is al verdwenen voordat het in de darmen komt.

Lijnzaad is voor heel veel dingen goed maar niet om zand af te voeren.
-------------------------------------------------------------------------------

Worden lijnzaadbrokken gemaakt van lijnzaadmeel?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:00

En de brokjes, deze helpen ook voor hoeven, vacht en conditie?
En hoeveel moet je deze geven, zijn het eerder snoepjes of brok?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:17

Ingridje16 schreef:
Jeetje wat een werk allemaal per dag :wow: respect hoor.
Weet nu waarom ik ook alweer gewoon de lijnzaad olie geef, lekker makkelijk kant en klaar.

Maar velen malen duurder.
Ik geef al jaaaaaaaaaaren lijnzaadolie aan mijn paard.

Mijn vader werkte jaren op een ambachtelijke manier met lijnzaad. Oud ambachtenmuseum en gaf demonstratiess hoe vlas verwerkt en gebruikt werdt. Van planten-oogsten- tot truien breien aan toe. Ook ik heb jaren deze demonstraties gegeven en nam de overblijfende lijnzaad mee naar huis.

Helaas is het museum gemodeniseerd en worden de demonstraties niet meer gegeven.

Nu koop ik mijn lijnzaad bij de welkoop. Uit het vogelvoervak.
1 kilo hele lijnzaad voor 1 euro nog wat. Hier maak ik zo´n 10/15 liter van, uiteraard niet in 1 keer.

Wat betaal jij per liter? zo'n 12/13 euro?

Ik meng mijn lijnzaadolie samen met slobber en wat kruiden. Paard vindt het heerlijk.

Lijnzaad helpt niet alleen voor de stoelgang en om het zand weg te halen. Het helpt ook mee met verharen en zorgt voor een hele mooie vacht.

Poets je paard daarna op met een schapenvacht(rechtstreeks van de schaap) en je paard glimt je tegemoed!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:13

Het probleem is het koken van het lijnzaad...
Dat kan ik thuis niet.
Lijnzaadbrok of lijnzaadolie is voor mij dan beter denk ik.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:20

Na 2 paarden aan koliekachtige verschijnselen (maagscheuring en darmdraaiing) te zijn verloren, voor ik inmiddels al aantal jaren mijn huidige paard 100gr lijnzaadbrokjes van Horsefood. Deze zijn kant en klaar en kun je zo voeren. Ik geloof dat een zak van 20 of 25 kilo iets van 20-25 euro kosten. Aangezien er lang mee kan doen vind ik het niet zo kostbaar. De kwaliteit gaat niet achteruit als je deze bewaard in zo'n afgesloten voerton. Ik moet eerlijk zeggen mijn paard heeft een hele mooie glans en goede voeten. Bovendien vindt hij de brokjes heerlijk van smaak. Ik heb zelf ff geproefd smaakt een beetje zoetig zelfs. De eerste dag dat ik hem deze brokjes gaf zat er de dagen erna veel zand in zijn ontlasting, kun je vrij simpel testen door het op te lossen in water, bovendien zie je het ook wel aan de kleur en structuur.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:46

Dankjewel Norton!
Maar, dit zijn gewoon snoepjes denk ik he? Die lijnzaadbrokjes.
Bedoeld om bijvoorbeeld na het rijden een paar te geven?

Dan moet ik even een keuze maken tussen lijnzaadolie en lijnzaadbrokjes.

Via paardendrogist deze http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25809
en anders deze http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25566
Alleen lijkt deze laatste, de brok wel gewoon basisbrok die je voor het eten geeft. Dat zal ik wel mis hebben toch?

Ik vind het een groot voordeel dat het zand er ook mee weggespoelt wordt.

Wat voor lijnzaadbrok gebruik jij, Norton? :)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:59

O, ik lees het al haha. 100gr lijnzaadbrokjes van Horsefood ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:01

Oei, ik lees nu ergens anders dat ze hier dikker van worden en dat er erg veel suikers en vetten in zitten? Dit is niet de bedoeling bij mijn pony! Die mag niet dikker worden ..

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:09

Ik vind het erg interessant om te lezen allemaal, veel dingen wist ik helemaal niet.
Alleen mijn vraag is: Hoe krijgen jullie je paard zo ver om het papje te eten?
Gewoon over het voer gooien?!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 17:16

In België heb je ook "pro-lijnzaad" van mijten. Dat is gekookt lijnzaad dat gevriesdroogd is, waardoor je het makkelijk kan bewaren. 't is waarschijnlijk hetzelfde als de brokjes alleen dan niet in brokjes geperst :)

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 06:34

CCindy van dat kleine beetje wat je per dag geeft worden ze niet dikker. Je kan dat gebruiken als dikmaker maar dan moet je het kilo's voeren en geen 100gr voor een paard en 50gr voor een middelgrote pony, dus nee je pony wordt er niet dik van. Het zijn ook geen snoepjes het zijn echte brokjes en die vorm hebben ze ook.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 10:10

ik kook elke week 2 kopjes lijnzaad. Met 3 kopjes water. Blijf roeren roeren roeren en op een gegeven moment is het echt dik aan het worden(wel zuig kap aan uiteraard) en als het te dik word voeg ik nog wat gekookt water uit de water koker toe en dan heb ik voor 5 dagen lijnzaad. Dit heb ik van iemand die al heel lang in de paarden zit, naar haar advies niet te lang bewaren, hoogtens een week. Ik geef het tot het op is, dat is altijd op dag 5 na het koken. DIt is niet alleen goed voor de vacht maar ook voor de darmen. En aangezien ze in een paddox, raar genoeg, vol met zand staat, vond ik dat wel even een extra motivatie om haar lijnzaad te geven zo'n 7x per week een klein beetje. daarom gekookt, want dat blauwzuurgas vind ik maar eng :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:33

beukiej schreef:
Ik vind het erg interessant om te lezen allemaal, veel dingen wist ik helemaal niet.
Alleen mijn vraag is: Hoe krijgen jullie je paard zo ver om het papje te eten?
Gewoon over het voer gooien?!

die van mij is echt gek op lijnzaad!
kan het zo in zijn bak gooien en alles word keurig leeggeslikt. :D

wat vaak wel helpt is als je tijdens het koken een paar eetlepels honing oplost door de lijnzaad.
dat maakt het wat zoeter en veel paarden vinden het heerlijk.

en anders gewoon mengen met je voer