Uitslag onderzoek voedingscalculators!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Uitslag bokt onderzoek voedingscalculators!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:27

Gitta1977 schreef:
Veel kan ook 20 zijn... Of 100... Maar dat is nog lang geen 101.658... En je doet nu in de mail voorkomen dat iedereen alle calculatoren heeft ingevuld...

nee dat doe ik niet, ik geef aan dat bokt niet een forumpje is van 20 nerds die wat zitten uit te vogelen

Een béétje discussie hier op bokt, wordt al snel 10.000 keer bekeken, da's dus meer dan een artikel in een doorsnee paardenblad.

Hoeveel mensen er meededen kunnen ze trouwens zelf gemakkelijk zien als ze de moeite nemen om door te klikken naar bokt Sigaar

Als...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:32

Wat ze waarschijnlijk wel doen.. want wanneer een product door Bokt niet goed wordt bevonden.. dan verkoopt het volgens mij voor geen meter meer..

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:33

Voor de volledigheid had Arabesk in haar mail misschien moeten noemen hoeveel respondenten er aan het 'onderzoek' hebben meegewerkt. Echter, ik vind het heel goed dat ze aanhaalt hoeveel gebruikers dit paardenforum heeft. Hopelijk nemen ze daardoor de moeite hier eens een kijkje te nemen...

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:33

e_horse schreef:
Wat ze waarschijnlijk wel doen.. want wanneer een product door Bokt niet goed wordt bevonden.. dan verkoopt het volgens mij voor geen meter meer..

Denk overigens dat dat wel meevalt, er zijn nog veeeeeeel meer paardenbezitters in Nederland die nog nooit een voet (of euhm vinger) hier op bokt gezet hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:34

Foxy1980 schreef:
Voor de volledigheid had Arabesk in haar mail misschien moeten noemen hoeveel respondenten er aan het 'onderzoek' hebben meegewerkt.

daar heb je wel gelijk in

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:35

Misschien moet ik het andersom stellen: wanneer iets door een groot deel van Bokt 'goed' wordt bevonden is dat een behoorlijke reclame.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:36

Ik vind het wel ironisch dat je dat niet hebt gedaan eigenlijk. Je probeert ze nu met een aantal van 100.000 gebruikers te triggeren om actie te ondernemen.
Feitelijk hetzelfde als wat al die slechte marketeers van Pavo doen... Haha! Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:37

Foxy1980 schreef:
Ik vind het wel ironisch dat je dat niet hebt gedaan eigenlijk. Je probeert ze nu met een aantal van 100.000 gebruikers te triggeren om actie te ondernemen.
Feitelijk hetzelfde als wat al die slechte marketeers van Pavo doen... Haha! Vork

Koekje van eigen deeg Whoosh!

ROFL Huilen van het lachen

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:39

e_horse schreef:
Misschien moet ik het andersom stellen: wanneer iets door een groot deel van Bokt 'goed' wordt bevonden is dat een behoorlijke reclame.

Het is erg zwart/wit gesteld. Bij beinvloeding van het brein van de consument spelen veel meer factoren mee dan alleen een gedeelde mening van een aantal forumgebruikers. Maar je hebt deels wel gelijk hoor Als marketeer ben ik altijd heel blij ben als mensen massaal heel positief zijn over mijn product Haha!

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:40

Arabesk schreef:
Foxy1980 schreef:

Koekje van eigen deeg Whoosh!

ROFL Huilen van het lachen

Hahaha, ja daar had je nog niet over nagedacht he. Arabesk verkoopt gewoon gebakken lucht! Hoe slecht!!!

Mwhaahaha nee hoor, zoals ik al zei: topinitiatief!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:41

Ik had trouwens van Hartog verwacht dat ze in hun voedingsadviezen ook meer en vaker hun eigen ruwvoerproducten hadden opgenomen.

Tenslotte zijn zij de enige fabrikant die behalve brokjes ook ruwvoeren verkoopt:

lucerne
compact gras (zie advertentie hier bovenaan bokt 'laat je paard grazen in z'n stal)
grasbrok

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:45

Ik vind het ronduit schrijnend dat deze resultaten uit de voedingscalculatoren komen. Gelukkig weet de gemiddelde bokker meer van paardenvoeding af dan wat de grote merken adviseren.
Helaas zullen er talloze mensen zijn die zich wel laten leiden door de marktleidende merken en hun slechte adviezen...

En idd helemaal fascinerend dat een merk als Hartog, die zich absoluut onderscheidt van de andere A-merken door hun aanbod van ruwvoerachtigen, dat helemaal niet aanbeveelt.

Lips are sealed

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 22:48

Foxy1980 schreef:
Gelukkig weet de gemiddelde bokker meer van paardenvoeding af dan wat de grote merken adviseren.

Dat is ook eigenlijk de over-all conclusie ben ik bang Nagelbijten / Gniffelen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:19

Misschien was het ook netjes geweest bij de presentatie van je gegevens aan te geven hoe jij als 'onderzoeker' zelf over paardenvoeding denkt. Dat had je onderzoek ook een stuk overtuigender gemaakt. Dat je zelf zou aangeven dat het wellicht het geval zou kunnen zijn dat je eigen mening enigzins kan meespelen in het interpreteren van de data. Of juist niet, maar dat kan een lezer dan als het goed is ook zien.
Ik heb het topic destijds gevolgd, en naar mijn idee komt er nu een vertekend beeld van de resultaten, en kun je dit absoluut geen onafhankelijk en objectief onderzoek noemen.
Bijvoorbeeld: Geen één tevreden citaat over Pavo, Hartog etc. Maar wel de enkeling over paardnatuurlijk? Maar daar wordt dan weer geen enkel negatief citaat over geplaatst, terwijl wel veel bokkers hebben aangegeven die onduidelijk te vinden.
Een aantal dat heeft meegedaan aan het onderzoek zou inderdaad ook wel vermeld mogen worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:22

Pardon? Er staat levengsgroot dikgedrukt als conclusie dat de calculator van paardnatuurlijk onduidelijk is. Ik heb meer dan 20x gelezen 'ik snap 'm niet'.

Er zijn geen citaten te vinden van mensen die tevreden waren over bijvoorbeeld pavo. Mensen gaan namelijk pas iets roepen als ze ontevreden zijn Knipoog. Zoek maar na.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:26

ik was 1 van die 20 die echt niets begreep van de paardnatuurlijk calculator....ik heb ze ook ge-maild daarover,dat ik het jammer vond omdat juist zij de enige onhafhankelijke waren....ze hadden terug ge-maild dat ze geen idee hadden dat dat ding zo ingewikkeld was...grappig eigenlijk...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:28

Ik ga dit ook even volgen, ben erg benieuwd naar de nieuwe variant van de pavo calculator. Ik voer wel pavo, maar nog niet de helft van wat er aanbevolen werd hahahaha

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:47

Het is inderdaat heel vaak zo dat er een 'te' veel aan word gegeven. niet alleen met paarde brokken! kijk maar eens naar waspoeder, vaatwasproducten, enzo enzo enzo.... gebruik je vaak de helft dan werkt het net zo goed. fabrikenten zijn niet gek! hoe meer mensen van een produkt gebruiken hoe beter voor hun verkoop! leuk topic dit!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:40

Arabesk schreef:
merrieveulen schreef:
ik zit ook te trappelen om de nieuwe calculator... en vooral naar de reacties van de fabrikanten op deze uitslagen.

eerste reactie is al binnen. Frans Veldman zegt wat aan de calculator te gaan doen, ze gaan 'm begrijpelijker maken OK dan!

Citaat:
verder ben ik ook benieuwd naar de meningen van de fabrikanten als ik zou vertellen wat ik dan wél voer, hihi!

altijd te weinig van hún product natuurlijk Pling

tip voor Frans: leg even uit wat bepaalde waardes inhouden, VEP en VREP zijn voor veel mensen (waaronder ik) als een soort Japans. de calculator kwam ik prima uit zoals hij was, maar een stukje extra info, ook simpelweg om wat meer kennis te vergaren, is altijd goed!

te weinig van hun product, tja dat zal wel weer. je weet hoe ik voer, inmiddels. desondanks was de voedingsadviseur van Marstall die bij ons op stal langskwam van mening dat mijn kruising Shet Flicka wel een half kilootje van een bepaalde muesli nodig had. de naam weet ik zo even niet meer, maar ik geef een pony als Flicka per definitie geen brokken, granen e.d., wegens het risico op problemen als zomereczeem bijvoorbeeld...

maar goed, zo is het met veel van dingen, en verkopen is en blijft daarin toch de hoofdzaak blijkt wel weer...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:41

Ik zal de calculators van voerfabrikanten nooit helemaal serieus kunnen nemen. Voor mij is het zoiets als een calculator die berekent hoeveel geld je ieder jaar naar de kerk moet sturen om een mooier leven te hebben.

Ik heb al een prima leven, zonder dat ik geld naar de kerk stuur. En zo doen onze paarden het ook prima, zonder dat ze brokjes krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:02

Citaat:
En zo doen onze paarden het ook prima, zonder dat ze brokjes krijgen.

...... dat is jouw, subjectieve (lees: eigen belang) mening. Zeker weten doe je dat pas bij vergelijkend onderzoek en wie weet doen ze het nog veel beter als ze wel brok zouden krijgen. Pling

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:27

nou ja, mijn dieren kregen voorheen brok en muesli, weliswaar geen kílo's zoals de calculators vaak adviseren, maar gewoon normaal. half schepje voor mijn kruising Engels Volbloed - New Forest ruin, die ik gewoon rijd (alleen nu niet ivm bevroren grond en dergelijke, we wandelen nu). ik had ook die producten wel met zorg uitgezocht.

nu krijgen ze niks, en ik vind ze eerder verbeterd dan verminderd, Flicka schuurt niet meer, bijvoorbeeld, en de vachten zijn mooi en goed ontwikkeld. energie hebben ze alledrie voor tien en ze zitten lekker in hun vel.
onlangs is er ook een bloedonderzoek uitgevoerd op mijn grootste paard, en dat was allemaal goed qua waardes, voeren was goed.

bij mij gaat het er niet in dat een paard niet zonder brok kan, in brokken en muesli's zit ook een hoop troep, en de voedingsstoffen die ze uit brok halen kan ook op een andere manier aangereikt worden. ik hou rekening met wat voor ruwvoer ze krijgen, en ik geef een magnesium supplement in mini dosering, aangezien magnesium in het moderne voer nog weleens problemen wil geven (overigens beweert Marstall dat hun Mg verhouding compleet is, heb het nog niet nagegekeken maar miss. toch een doen...), en ze krijgen een mineralenkorrel, een KLEIN handje per keer is genoeg, en dat spul is niet 'verrijkt' met allerlei toevoegingen, en is echt om de boel 'compleet' te houden en in evenwicht.

verder geef ik ze daarbij een scheutje gemengde olie, aangezien losse oliën als zonnebloem- of olijfolie ook verhouding uit elkaar kan trekken in het lichaam. om 'de hap' af te maken geef ik een 'grasbrok' die geen brok is, het zijn grotere 'blokjes', niet geperst als een gewone brok op een bindmiddel, maar op hete lucht. deze 'brokken' vallen dan ook zo uit elkaar en vallen onder de categorie 'ruwvoer', het betreft pure grassen en kruiden op hete lucht geperst zonder enige toevoeging. in de winter (zoals nu) geef ik het warm, en ze vinden het heerlijk, hoewel het wel minder traktatie is dan een met kunstmatige smaakmakers opgelekkerde brok of muesli.

ik besteed naar mijn mening een hoop aandacht aan zo compleet mogelijk voeren, maar heb daar dus geen brokken of muesli's voor nodig. voor het energiegehalte van mijn dieren is het eigenlijk het leukst om dat irl te zien, ze zijn energiek zát! zelfs met de kou nu, terwijl het enige wat ik daarvoor extra geef bestaat uit grof hooi, hihi!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:32

volgens mij heb je gewoon gelijk....ik zit weleens op amerikaanse sites te neuzen en daar lees ik dat het aantal insuline resistente paarden vermoedelijk schrikbarend gaat stijgen...gewoon door al die zoete muslie's en ge-molassede(hoe schrijf ik dat?)voeren....granen worden overigens ook omgezet is suikers.....welvaarts paardjes kweken we....en de dierenartsen/klinieken lachen zich rot....inkomen verzekerd...met alle koliek,hoefbevangenheid en spierbevangenheid gevallen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 12:48

Tadaaa antwoord van Pavo, ze hebben dus inderdaad zitten meelezen al eerder.

Citaat:
Beste,

Ik heb het onderzoek naar de Voedingscalculators meegelezen op bokt.
Goed dat jullie als paardenhouders de bruikbaarheid onderzoeken en ik stel het zeer op prijs dat de resultaten ook naar ons toegestuurd worden.
Wij nemen input van paardenhouders zeer serieus en wellicht heb je al vernomen dat de VoedingsWijzer voor paarden inmiddels wordt verbeterd.

Wel wil ik je heel nadrukkelijk laten weten dat wij zo eerlijk mogelijk advies proberen te geven. De rekenregels achter de VoedingsWijzer zijn wetenschappelijk bepaalde richtlijnen.
Wat we hebben gemerkt is dat de praktijk soms echt anders blijkt te zijn dan de wetenschap berekent. Sobere rassen lijken veel minder energie te verbruiken en het lijkt ook niet zo te zijn dat een paard bij ... minuten inspanning de caloriën verbruikt die de wetenschap aangeeft. Daarom gaan we samen met de gebruikers het advies verbeteren.

Het doel van de Voedingswizjer is niet om zoveel mogelijk voer te verkopen, ons doel is om paardenhouders een eerlijke richtlijn te geven voor wat hun paard nodig heeft. Altijd in de juiste verhouding met ruwvoer. Ook wij zijn allemaal mensen met passie voor paarden - we hebben allemaal zelf paarden - en we streven naar gezonde paardenvoeding. Omdat we de hele dag bezig zijn met voeding lijkt het ons niet meer dan logisch dat we deze kennis delen met jullie.
Het commerciële aspect zit niet in de hoeveelheid voer dat we adviseren. Via de VoedingsWijzer proberen we een relatie met paardenhouders op te bouwen en onze producten onder de aandacht te brengen.

We verwachten dat het wel enige maanden duurt voor de nieuwe versie online is. Daarna zouden we graag testen met jullie als gebruikers.
Vind je het een goed idee als ik je een berichtje stuur als we zover zijn, zodat de bokt leden als eerste kunnen testen en hun bevindingen met ons delen?
Dan kunnen we daarna de laatste foutjes eruit halen en zo samen een goed bruikbare VoedingsWijzer ontwikkelen.

Ik hoor graag van je.

(Als je dit bericht op bokt wilt plaatsen vind ik dat prima, dan zijn meteen alle deelnemers aan het onderzoek op de hoogte.)

Met vriendelijke groet,

Kijk dat is een antwoord waar we wat mee kunnen Lachen

En we testen natuurlijk ook graag met z'n allen de nieuwe calculator Ja

Mijn reply

Citaat:
Hallo,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb je reply geplaatst. We kijken uit naar de nieuwe versie van de calculator en we zullen die ook weer testen als de calculator online staat.

Groeten,

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 12:53

Ook Havens heeft geantwoord:

Citaat:
Goedendag,

Allereerst is het zeer interessant te lezen wat de uitkomsten van het onderzoek zijn.

HAVENS paardenvoeders heeft echter geen online voedingscalculator (ook nooit gehad) en geven wij alleen individueel advies aan mensen die telefonisch of via email een voedingsvraag hebben.

Hierdoor klopt dus ook uw informatie niet bij het citaat bij conlclusie 6 (“…Maar wanneer ik dit in de calculator van Havens gooi zal deze…”). Hier is vast een andere voedingsproducent bedoeld. Kunt u dat svp aanpassen?

Alvast hartelijke dank.

Ik heb teruggemaild dat we gebruik hebben gemaakt van hun globale voedingsadvies zoals dat gegeven wordt op http://www.paardenvoeders.nl/page15.html Daar vermelden zij ook onderaan dat je kunt bellen voor een persoonlijk advies, dus degene die die pagina hebben bekeken wisten dat ook.

En dat citaat tja dat is gewoon wat iemand geschreven heeft en die heeft zich inderdaad vergist. Veranderen kan ik het niet, de mods misschien?