Paard hevig van bietenpulp ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Re: Paard hevig van bietenpulp ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 23:38

Geerke: Bedankt, het is altijd wel fijn om dat eens te horen. Ja

Foxy1980: ja dat had ik ook begrepen. Maar aan het rijden met mn merrie te zien blijkt dat toch precies niet zo'n langzame energie te zijn Tong uitsteken De menigen lijken idd heel erg verdeeld ...
Ik denk dat er toch precies veel verschil zit in welke soort bietenpulp je hebt ...
Nochtans heb ik ongemelasseerde bietenpulp ...maar mss zitten er nog vrij veel suikers in van zichzelf ...of in ieder geval te veel voor mn merrie Clown

Arabesk: Whaha ja idd ... vandaag stoof het zand iedere keer op bij het aanspringen in galop Clown Geen bok deze keer maar ze was toch heel druk Tong uitsteken

Edit: ik zie trouwens mijn foto's niet (meer). Daarnet nog wel.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:07

Bietenpulp is een suikerbom: wie wat anders beweert mag dat eens aantonen met artikelen/bewijzen. Voorlopig houdt ik me aan de lijsten van CVB, die hebben het tenminste onderzocht. Alle verkooppraatjes van leveranciers zijn nl meestal gebakken lucht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:28

dan is het wel vreemd dat ze in amerika aanraden insuline resistente paarde pulp te voeren.....en dat mijn ems paard goed pulp kan verdragen.....de suiker ligt in de winkel,het rest produkt gebruiken we voor dieren

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:02

Dit is een mail van Cehave:
Citaat:
In antwoord op jou vraag hoeveel suiker er in de bietenpulp zit.

Dit is afhankelijk van welke soort bietenpulp je besteld hebt.

Als het gaat om code 2458 Inlandse Bietenpulp dan is het Suiker gehalte 55 gram/kilo

Gaat het om de code 1052 of code 2467 Duitse Bietenpulp dan is het suikergehalte 210 gram/kilo
Met vriendelijke groet,

Cehave Landbouwbelang Voeders bv

De suikerunie, dus mogelijk niet objectief:
http://content.cosun.nl/Suikerunie/nl/62_gedr-pulp.htm

En dit artikel ken je al uit eerdere topics, geloof ik:
http://www.kennyv.be/index.php?pagina=Paarden/bietenpulp.php

haar cv:
http://www.agrivets.nl/?pid=over_ao

In Paard en voer (Andrea Ellis) wordt het ook positief besproken, maar gaat het niet zozeer over de suikers.

Op welke merken/info berust het CVB haar tabellen?

Ik heb zelf de pulp ook wel eens geproefd. Ik proef geen suikerovervloed.

Dit is slechts een snelle samenvatting. Uiteindelijk moet een ieder voeren waar ie zich prettig bij voelt. Er blijft zoveel tegenspraak over voer...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:51

Wickedwyvern schreef:
Dit is een mail van Cehave:
Citaat:
In antwoord op jou vraag hoeveel suiker er in de bietenpulp zit.

Dit is afhankelijk van welke soort bietenpulp je besteld hebt.

Als het gaat om code 2458 Inlandse Bietenpulp dan is het Suiker gehalte 55 gram/kilo

Gaat het om de code 1052 of code 2467 Duitse Bietenpulp dan is het suikergehalte 210 gram/kilo
Met vriendelijke groet,

Cehave Landbouwbelang Voeders bv

De suikerunie, dus mogelijk niet objectief:
http://content.cosun.nl/Suikerunie/nl/62_gedr-pulp.htm

En dit artikel ken je al uit eerdere topics, geloof ik:
http://www.kennyv.be/index.php?pagina=Paarden/bietenpulp.php

haar cv:
http://www.agrivets.nl/?pid=over_ao

In Paard en voer (Andrea Ellis) wordt het ook positief besproken, maar gaat het niet zozeer over de suikers.

Op welke merken/info berust het CVB haar tabellen?

Ik heb zelf de pulp ook wel eens geproefd. Ik proef geen suikerovervloed.

Dit is slechts een snelle samenvatting. Uiteindelijk moet een ieder voeren waar ie zich prettig bij voelt. Er blijft zoveel tegenspraak over voer...

Oh... dat stelt me weer gerust.
Ik heb de inlandse variant met 55 gram op 1 kilo: weinig suiker dus.

Wat raar dat de kwaliteit van bietenpulp dan op Europees niveau zo verschillend is.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:03

Ik heb besloten om het niet meer te voeren. Dit omdat ze er te hevig van word maar ook omdat ze er ook niet van lijkt bij te komen. Volgens mij omdat ze drukker is, ze meer crost in de wei = meer energie verbruikt & dus uiteindelijk vermagerd ...
Een vriendin van me gaat mn zak overneme en uitproberen bij haar te magere fries die zeker wat actiever mag onder het zadel. Wellicht is dit wel geschikt voor haar.
Ik ga naar andere oplossingen zoeken voor mijn merrie. Mss ga ik luzerne zonder melasse eens uitproberen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:10

UpDate_ schreef:
in bietenpulp zit heeel veeeel suiker, dus je paard kan er idd hevig van worden

In bietenpulp zit nét "geen" suiker... Het is het afval van de biet, het suiker is er uitgehaald, en dan blijft de rest over, waarvan ze dus bietenpulp maken...
Er zit heus niet zoveel in, mijn merrie staat er al 2 jaar op, puur omdat ze wat vulling moet krijgen aangezien ze dan veel minder andere dingen eet (stro), ze staat er heus niet hevig op... en ik zelf heb het ook al geproefd en het smaakt totaal niet naar suiker allesinds. Anders zou mijn merrie ook al lang weer hoefbevangen geweest zijn moest er echt veel suiker in zitten, en dit was niet het geval in de zomer.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:18

ik voer het mijn paarden al jaren bietenpulp van meijte en merk er niks van
ik heb een hete en een rustige maar met dit weer zijn ze allebei wel wat fris

tegen mij werd altijd gezegt dat het een buik vullend product is met langzame energie Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:53

Bietenpulp is een heel oud veevoer.
Vroeger, toen het vee natuurlijk ook gevoerd moest worden, was bietenpulp een heel goedkoop voer.
Het is en blijft het afval van de suikerbiet na de suiker raffinage.
De trekpaarden voor de ploeg liepen heel veel hectares te ploegen op een paar kilo pulp.

Onze paarden hebben dit soort voer helemaal niet nodig.
Onze paarden werken niet meer, maar recreëren.
En het uurtje trainen in de bak is niet te vergelijken met 12 uur ploegen.
Mijn advies is en blijft.

Geef het paard hooi of voordroog aangevuld met een brok of muesli van een gerenomeerd merk.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:46

madamX schreef:
Bietenpulp is een suikerbom: wie wat anders beweert mag dat eens aantonen met artikelen/bewijzen. Voorlopig houdt ik me aan de lijsten van CVB, die hebben het tenminste onderzocht. Alle verkooppraatjes van leveranciers zijn nl meestal gebakken lucht.

In dit artikel over EMS/cushing en hoeveelheid koolhydraten in paardenvoer wordt anders beweerd; http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf Ongeveer even veel koolhydraten als in hooi, dat klinkt niet als veel.

Lastig dat er tegenstrijdige verhalen zijn over bietenpulp.. volgens de een bevat het weinig suiker/zetmeel en volgens de ander weer erg veel. Mijn pony met cushing (+insulineresistentie) krijgt om op gewicht te blijven sinds dit jaar subli seniores prioires, waar een groot deel aan bietenpulp in zit. Volgens subli zit er in totaal maar 6% suiker/zetmeel in dit product en ik weet dat er meer mensen zijn met paarden die cushing of insulineresistentie hebben die dit product met succes voeren.
De bietenpulp bevalt mij erg goed, mijn pony komt eindelijk aan zonder andere klachten te krijgen.
Als het echt een suikerbom was geweest, zou ik nu gegarandeerd problemen gehad hebben, mijn pony reageerd al op het minste geringste aan extra suiker.

Ik weet wel zeker dat je meer verstand hebt van voeding dan ik Madamx Haha! Maar hoe zou dit dan te verklaren zijn?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:52

Niisj schreef:
Ik heb besloten om het niet meer te voeren. Dit omdat ze er te hevig van word maar ook omdat ze er ook niet van lijkt bij te komen. Volgens mij omdat ze drukker is, ze meer crost in de wei = meer energie verbruikt & dus uiteindelijk vermagerd ...
Een vriendin van me gaat mn zak overneme en uitproberen bij haar te magere fries die zeker wat actiever mag onder het zadel. Wellicht is dit wel geschikt voor haar.
Ik ga naar andere oplossingen zoeken voor mijn merrie. Mss ga ik luzerne zonder melasse eens uitproberen.

Vrieskou maakt vele paarden "drukker", zo ook mijn paarden.
Ik houd mijn paarden, zwaar in training, goed op gewicht dankzij bietenpulp en veel vet (zonnebloemolie en Subli EM).

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 08:55

scoxxx schreef:
Niisj schreef:

Ik houd mijn paarden, zwaar in training, goed op gewicht dankzij bietenpulp en veel vet (zonnebloemolie en Subli EM).

Fijn om te lezen dit Scoxx! Knipoog
Mag ik trouwens vragen of je ook nog een basisvoer (muesli of brok) erbij voert? En hoeveel pulp voer je?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:00

Ireen_ schreef:
madamX schreef:

In dit artikel over EMS/cushing en hoeveelheid koolhydraten in paardenvoer wordt anders beweerd; http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/ ... _Watts.pdf Ongeveer even veel koolhydraten als in hooi, dat klinkt niet als veel.

Lastig dat er tegenstrijdige verhalen zijn over bietenpulp.. volgens de een bevat het weinig suiker/zetmeel en volgens de ander weer erg veel. Mijn pony met cushing (+insulineresistentie) krijgt om op gewicht te blijven sinds dit jaar subli seniores prioires, waar een groot deel aan bietenpulp in zit. Volgens subli zit er in totaal maar 6% suiker/zetmeel in dit product en ik weet dat er meer mensen zijn met paarden die cushing of insulineresistentie hebben die dit product met succes voeren.
De bietenpulp bevalt mij erg goed, mijn pony komt eindelijk aan zonder andere klachten te krijgen.
Als het echt een suikerbom was geweest, zou ik nu gegarandeerd problemen gehad hebben, mijn pony reageerd al op het minste geringste aan extra suiker.

Ik weet wel zeker dat je meer verstand hebt van voeding dan ik Madamx Haha! Maar hoe zou dit dan te verklaren zijn?

Ik heb je pm gestuurd

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:22

Ariebren schreef:
Bietenpulp is een heel oud veevoer.
Vroeger, toen het vee natuurlijk ook gevoerd moest worden, was bietenpulp een heel goedkoop voer.
Het is en blijft het afval van de suikerbiet na de suiker raffinage.
De trekpaarden voor de ploeg liepen heel veel hectares te ploegen op een paar kilo pulp.

Onze paarden hebben dit soort voer helemaal niet nodig.
Onze paarden werken niet meer, maar recreëren.
En het uurtje trainen in de bak is niet te vergelijken met 12 uur ploegen.
Mijn advies is en blijft.

Geef het paard hooi of voordroog aangevuld met een brok of muesli van een gerenomeerd merk.

beetje kort door de bocht....wat als je wegens medische redenen geen brok of muslie kunt voeren?
ik heb trouwens mijn bedenkingen bij het voeren van "fastfood"aan paarden....brok en muslie..
Dan geef ik liever vezels...bietenpulp...dat verdraagt het darmgestel van een paard beter dan fastfood...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:43

Foxy1980 schreef:
scoxxx schreef:

Fijn om te lezen dit Scoxx! Knipoog
Mag ik trouwens vragen of je ook nog een basisvoer (muesli of brok) erbij voert? En hoeveel pulp voer je?

Toen ik vroeger brok/muesli voerde, waren mijn sportpaarden vrij snel moe na 90 minuten. Ik heb het idee dat ze nu langer en makkelijker doordieselen: wellicht door de combinatie geen-minder brok x gerichtere training?
In ieder geval voer ik hen hooguit een 300 a 400 gram muesli per dag. Een muesli die claimt weinig suikers/melasse te bevatten, maar het wel bevat Knipoog.

Daarnaast krijgen ze een halve kilo pulp per dag per paard (die ik dan in ruim water week), gemengd met een klein beetje Hartog Grasmix (ongeweekt krijgen 2 van mijn paarden slokdarmverslikking van Hartog!). Heel veel Subli EM + zonnebloemolie en Pavo Vital a 50 gram per dag.
Pavo Vital is een kernbrokje die op 50 gram per dag alle benodigde vitaminen en mineralen levert, met als bindmiddel Lucerne (geen melasse c.q. suikers).

De 2 jongsten kregen vroeger op (Pavo)biks huiduitslag: jeuk en heel veel huidschilfers. Zij staan op hetzelfde "dieet" Knipoog , maar veel minder/geen vetten. Sindsdien geen huidproblemen meer.
Men zegt dat huidproblemen ontstaan door te veel suikers.
Daarbij... de 2 jongsten gaan snel aan de diarree. Nu niet meer.

En uiteraard uitmuntend en onbeperkt hooi.

Een sportpaard heeft ook suikers nodig, maar niet te veel. Ik heb liever dat mijn paarden dieselen op vetten, maar suiker is o.a. wel nodig om dat vet aan te kunnen boren, zeg maar.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:54

Thanks voor je uitgebreide uitleg! Knipoog

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 19:05

Mijn paard krijgt zowiezo al veel vet. Haar muesli bevat al 7% vetgehalte en daarbij krijgt ze nog een heel kopje omega olie over haar voer verdeeld over de verschillende voermaaltijden.
Anyway, ik heb uiteindelijk toch besloten om de zak bietenpulp op te maken omdat ze er toch blijkt van aan te komen & omdat het idd wel eens van het weer zou kunnen zijn dat ze (nog) frisser staat. Tegen dat de zak op is (ik geef echt niet veel), is de winter voorbij & kan ze weer bijkomen door een lekker, vette weide. Haha!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:21

scoxxx schreef:
Daarnaast krijgen ze een halve kilo pulp per dag per paard (die ik dan in ruim water week)

Is het een halve kilo in droge of geweekte toestand? Ben zelf nl. nog op zoek naar de juiste hoeveelheid voor mijn paard. Die krijgt het in combinatie met zemelen, lijnzaadolie, luzerne en biologische brok. (En onbeperkt hooi of voordroog).
En is een halve kilo droog ongeveer een halve voerschep? Sta er zelf nl. steeds van hoeveel natte pulp een paar handjes droge pulp oplevert.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:27

Ik voer Kwikbeet van D&H en volgens mij geven ze daar aan 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.
Ik geef nu 4 handjes aan twee paarden en dat is al zowat een halve emmer vol als het uitgeweld is. Ik wil het wel iets verder opbouwen maar 500 gram per paard opwellen? Dat is echt een berg!!

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:37

Ja precies! Ik geef nu 8 handjes op een dag, vermoed zon 200 gr. Dat is na toevoeging van brok, luzerne en zemelen een volle emmer Ja

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 18:03

Ik geef een klein soepkommetje (je kent ze wel, je eet er soep uit of cornflakes 's morgens maar dan een klein kommetje) met droge brokjes & geweekt ist het dan zo'n kwart voeremmer bietenpulp, gewogen is dat ongeveer 1kg. Haha!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:16

Mijn ex-ponietje werd super actief van bietenpulp.

Ik heb het een paar jaar gevoerd, niet wetend dat de pony zo druk was van de pulp Bloos . En de verzorgster die zag elke les weer alle hoeken van de bak. Die vloog van links naar rechts alsof ie door een katapult werd afgeschoten.

Totdat we het eens tijdens de les over het voer hadden. Toen de instructrice hoorde dat ik bietenpulp voerde, heeft ze gevragd daar eens mee te stoppen.
Ik ben van het een op het andere moment gestopt (vervangen gewoon door meer hooi).
De eerstvolgende les wist ik (en de verzorgster) niet wat er met de pony aan de hand was. Ze liep zo rustig mee aan de hand. Ze heeft niet meer door de bak gescheurd. Mensen die stonden te kijken vroegen of ik de pony gedrogeerd had, zo rustig was ze geworden Haha! . Maar dat kwam dus echt doordat ik geen pulp meer voerde.

Ik dacht ook dat er weinig energie in zat, omdat het een restproduct is. Maar het tegendeel is wel gebleken!

Heb ik daar mijn verzorgster een paar jaar lang op een bommetje laten rijden, omdat ik verkeerd voerde Bloos . En Bonny was dus niet alleen in de winter frisser, ze deed dat dus het hele jaar door Knipoog .

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:45

Ik voer halve kilo droge pulp per dag per paard, die ik dan ruim week. Zijn allen vrij felle (volbloed) arabiertjes, ik merk geen ontploffende bommetjes onder mijn bips. Haha!
Wellicht heeft het ponietje van Isabonny de Duitse variant pulp gehad? De variant pulp die veel suikers zou bevatten...
De inlandse variant pulp bevat immers slechts 55 gram suiker op 1 kilo pulp. Volgens mij zit in gras nog meer suiker Knipoog nou ja, wel tijdens het huidige vriesweer in ieder geval.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:19

Halve kilo droog?? Hoeveel wordt dat wel niet als het geweekt is!! Wow! Clown

Mijne ene paard die het niet hoeft vindt het zalig, degene die het moet eten vind er werkelijk waar niks aan. Zelfs niet als ik zijn muesli erdoor heen mix. Tis dat ie honger heeft, maar echt met lange tanden.

Ik zie hem ook steeds denken: *Zeg vrouwtje, in die witte emmer zat vroeger toch altijd heerlijke slobber? Wat komt daar nou voor smakeloze, stinkende smurrie uit tevoorschijn Nors opkijken*

Nagelbijten / Gniffelen

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:22

Uhu, volgens mij komt het idd van het weer ... Haha!
Maar het gaat al wat beter ...