Welk product gebruiken om paard te kalmeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Re: Welk product gebruiken om paard te kalmeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:22

Mar_84 schreef:
Ik zal eens op zoek gaan hier op bokt naar oordopjes.Mijn paard staat samen met mijn andere paard en die vind het wel allemaal spannend maar die blijft gewoon rustig.Die staat lekker zijn hooi te eten terwijl de andere zijn stal bokkend en steigerend rondsjeest (hij staat in een stal van ruim 4 x 5 m.) Ik heb vorig niets van ons vuurwerk gezien omdat ik mijn paard probeerde te kalmeren.Het zijn ook vooral de harde knallen en dat knetterende geluid waar hij heftig op reageerd.
Een radio is ook een goede tip.Die ga ik er zeker zetten.

Misschien is het handig om je paarden dan NU alvast te laten wennen aan de radio Lachen
Straks worden ze onrustig van de radio Haha!
Alle staldeuren en klepjes dicht zodat er geen vuurwerk naar binnen kan schieten. Heb ik het goed onthouden dat je niet landelijk woont maar echt bij een woonwijk?
De felle lampen misschien aanhouden zodat ze niet steeds die (gekleurde) vuurwerkflitsen zien? Misschien hun raampjes dan blinderen / er iets voor hangen aan de buitenzijde?

En vooral negeren als jij je paard ziet stuiteren. Hoe graag je hem ook wil helpen. Je kunt niets voor hem doen behalve de tips opvolgen van iedereen hier in je topic. Het enige wat je zou kunnen doen is (als je toch in de stal bent) een beetje de vloer gaan vegen ofzo maar persoonlijk zou ik hem verder wel negeren en zelf natuurlijk ook rustig blijven. Knipoog
Door op zijn angst-reactie te gaan reageren krijgt ie bevestiging (antwoord) van jou.

Pfoe, ik hoop echt voor jou dat je paard zich een beetje rustig kan houden Ach gut

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:15

Ik woon op een boerderij aan de rand van een dorp.Eigenlijk dus best landelijk.

Bedankt voor de tip om hem te negeren .Daar heb je gelijk in.Op deze manier bevestig ik natuurlijk zijn gedrag.

Ik hoop dat hij dit jaar iets rustiger is.Hij krijgt een muts op en de radio aan, de luiken dicht en een lekkere plak hooi.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:18

Bedoel je een springmutsje? Gebreide? Want die zal niet veel helpen...

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 15:37

Ik heb nog gezocht naar oordopjes maar ik kon er weinig over vinden.Ik denk ook niet dat er veel ruitershops zijn die die verkopen.

Wat moet ik dan over zijn oren doen? Haha!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:49

'watten onder je springmutsje doen Knipoog

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:00

Mar_84 schreef:
Ik heb nog gezocht naar oordopjes maar ik kon er weinig over vinden.Ik denk ook niet dat er veel ruitershops zijn die die verkopen.

Wat moet ik dan over zijn oren doen? Haha!

Een paar oorwarmers en daaroverheen je eigen cap....?

Nee even zonder gekheid: Heb je al gevraagd aan wat tuigpaarden eigenaren? Misschien moet je zoeken onder de woorden OORPROPPEN PAARD? OORWATTEN PAARD.

*Gaat nu even kijken voor je*

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:10

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 13:39

Dank je voor het zoeken. Lachen En ik kan er zeker iets mee!!

Nu kan ik deze week gaan knutselen.Even uitproberen hoe het precies moet.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:51

Even een stipje.
Ik heb ook 1 merrie die vorig jaar volledig flipte om 00.00 uur.
Ik woon midden in de bebouwdekom. Mijn paarden zijn erg gewend aan het vuurwerk. De dagen ervoor rijden we gewoon ondanks het knallen en ze staan gewoon buiten overdag.
Maar tegen het geweld van het oud en nieuw is geen kruid gewassen. De radio aan helpt niet, die komt niet boven het vuurwerk uit. Ik zet de lichten aan en de buitenluiken dicht. Ik voer om even voor 12 flink hooi en wortelen. Maar zie ook met angst en vrezen de viering weer tegemoed.
De merrie in kwestie heeft een stereotype. Als ik haar verplaats, heeft ze daar ook enorm veel stress van en zal niets anders doen dan weven, weven en nog eens weven. Hier thuis bij mij doet ze het minimaal. Anders zou ik dat wel een optie vinden.
Ik dacht ook al aan oordoppen en zal overleggen met de dierenarts en zal jullie tips ter harte nemen.