Mar_84 schreef:Ik zal eens op zoek gaan hier op bokt naar oordopjes.Mijn paard staat samen met mijn andere paard en die vind het wel allemaal spannend maar die blijft gewoon rustig.Die staat lekker zijn hooi te eten terwijl de andere zijn stal bokkend en steigerend rondsjeest (hij staat in een stal van ruim 4 x 5 m.) Ik heb vorig niets van ons vuurwerk gezien omdat ik mijn paard probeerde te kalmeren.Het zijn ook vooral de harde knallen en dat knetterende geluid waar hij heftig op reageerd.
Een radio is ook een goede tip.Die ga ik er zeker zetten.
Misschien is het handig om je paarden dan NU alvast te laten wennen aan de radio

Straks worden ze onrustig van de radio
Alle staldeuren en klepjes dicht zodat er geen vuurwerk naar binnen kan schieten. Heb ik het goed onthouden dat je niet landelijk woont maar echt bij een woonwijk?
De felle lampen misschien aanhouden zodat ze niet steeds die (gekleurde) vuurwerkflitsen zien? Misschien hun raampjes dan blinderen / er iets voor hangen aan de buitenzijde?
En vooral negeren als jij je paard ziet stuiteren. Hoe graag je hem ook wil helpen. Je kunt niets voor hem doen behalve de tips opvolgen van iedereen hier in je topic. Het enige wat je zou kunnen doen is (als je toch in de stal bent) een beetje de vloer gaan vegen ofzo maar persoonlijk zou ik hem verder wel negeren en zelf natuurlijk ook rustig blijven.
Door op zijn angst-reactie te gaan reageren krijgt ie bevestiging (antwoord) van jou.
Pfoe, ik hoop echt voor jou dat je paard zich een beetje rustig kan houden