Bietenpulp

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Bietenpulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:45

waar in NL kun je D&H krijgen?

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:48

op heel wat plaatsen Ja er zijn diverse topics over.
In friesland komen wij Haha! in drenthe zit verder nog een verkooppunt in nieuw weerdinge, Noord holland zit ook een verkooppunt Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:49

mehlika schreef:
Noord holland zit ook een verkooppunt Ja

ja waar? Al googlend kan ik het niet vinden Verdrietig

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:49

Staat ook niet op het net. als je de importeur belt www.rwdh.nl kan hij je exact vertellen waar Knipoog

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:15

Van Schie in Zwaanshoek verkoopt D&H
Volgens mij hebben ze een vrij uitgebreid assortiment...in ieder geval de Safe & Sound maar volgens mij nog veel meer dus de kwikbeet moeten ze ook wel aan kunnen komen Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:38

Bij Van der Kroon in Westwoud hadden ze het, ik geloof dat ze het nog wel kunnen bestellen voor je. En anders moet je Rene Wielens zelf bellen, hij regelt wel wat voor je

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:47

mijn paardjes krijgen, naast onbeperkt goed hooi, bietenpulp + zemelen.
bietenpulp en zemelen (uiteraard met voldoende water) geef ik net om een gezonde darmwerking te onderhouden.
om de kalk/fosforverhouding juist te krijgen, geef je ongeveer 1 schep bietenpulp tegenover 2 scheppen zemelen.
ik bedoel scheppen van het droge product, waar je dan het nodige water aan toevoegt.

veendrenkstof (http://www.sanavesta.nl/ klik door naar 'paarden') bevordert de darmwerking, ik geef het af en toe als kuur.
af en toe krijgen ze ook een kuur met groene klei, omdat dit een reinigende werking heeft.
wekelijks krijgen ze een handje gekookt lijnzaad om zandkoliek te voorkomen (want ze lopen in een zandpaddock).

een alternatief geven voor de schavelingen (lees: ruwvoer, liefst onbeperkt) lijkt mij een gezonder en diervriendelijker alternatief dan een graaskorf...

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:16

Ieder verkooppunt van D&H kan aan het complete assortiment komen omdat het allemaal via rene gaat Ja

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:08

@fojoe:Zij staat alleen s'nacht op stal en soms door de dag opstal dat hangt ervan af hoe het met de wei is !
als ze hooi heeft blijft ze inderdaad van de schavelingen af maar wanneer ze alleen is en het hooi op is , s'nachts dus dan eet ze van haar schavelingen ! ze staat nu dus alleen s'nacht met de graaskorf en ze vindt dit allemaal oke !

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:52

je kan ook wat meer hooi geven voor 's nachts Knipoog
mijn knollies (17-jarige ruin van 1,50 en jaarling ponyhengstje) eten samen bijna 2 pakken hooi per dag.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:16

Esperanza schreef:
Bij Van der Kroon in Westwoud hadden ze het, ik geloof dat ze het nog wel kunnen bestellen voor je. En anders moet je Rene Wielens zelf bellen, hij regelt wel wat voor je

Lachen

ik heb nu bietenpulp van 'kenners', maar ook dat is slecht verkrijgbaar, ik stap liever over op D&H

thanks Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:23

Kenners? Ken ik niet. Ik heb gewone, die haal ik in Opmeer bij Koenis. Maar is dat niet goed dan? Ik heb het wel eens geproefd, maar het is echt verre van zoet.....

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:30

Je kunt gewoon halen bij de boerenbond (Cehave). Dan moet je wel opletten dat je de inlandse bietenpulp hebt, die bevat nog ongeveer 5% suiker. Niet de buitenlandse/duitse bietenpulp nemen, daar zit zeker nog 20% suiker in!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:40

Misschien een idee om in plaats van bietenpulp de echte bieten te voeren?
Voederbieten zijn ook nog een prima afleiding voor een paard.
Als je met water de bieten van het laatste beetje zand/klei ontdoet, kun je de bieten zo voeren.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:49

Niet elke paard is weg van voederbieten. De mijne lust ze wel maar na 1 of 2 voederbieten opgegeten te hebben kijkt ze er niet meer naar. Even voor de duidelijkheid dit is niet per dag maar dit gaat over de eerste dag krijgt ze de bieten en eet ervan maar de dagen erna laat ze ze gewoon liggen omdat ze er geen beoeft aan heeft of omdat ze ...... vul maar in ik weet het niet.

sSanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:17

Vorig jaar heb ik veel problemen gehad met m'n mini paard,
ze had elke keer koliek en we wisten maar niet waar het vandaan kwam.
De dierenarts is een aantal keer langs geweest, parafine sonde gehad etc.
later zijn we er achter gekomen dat (ze stond op gehakseld stro) haar strooisel op at en hier niet voldoende op kauwde en daardoor ontstond er een verstopping.
we hebben haar toen een paar dagen op een kale onder grond gezet en haar alleen maar water en graszaadhooi (dit is een ruwer soort hooi waar bijna geen voeding in zit maar die de darmen wel extra hard laat werken!) (een kennis van ons kwam ook speciaal bij ons om graszaadhooi te kopen omdat ze een paard had dat veel vuldig koliek had).
Het is toen over gegaan en nu staat ze op rubbermatten en een heel dun laagje houtkrullen om de urine op te nemen.
ze kan de hele dag zo veel graszaadhooi eten als ze wil en ze krijgt nog brok en wat muesli bij.

Veel succes!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:55

blackstar schreef:
Niet elke paard is weg van voederbieten. De mijne lust ze wel maar na 1 of 2 voederbieten opgegeten te hebben kijkt ze er niet meer naar. Even voor de duidelijkheid dit is niet per dag maar dit gaat over de eerste dag krijgt ze de bieten en eet ervan maar de dagen erna laat ze ze gewoon liggen omdat ze er geen beoeft aan heeft of omdat ze ...... vul maar in ik weet het niet.

Klopt, ze moeten ze wel "leren eten". Mijn ervaringen met bieten zijn echter dat als ze ze eenmaal lusten, ze er gek op zijn. Was ook meer een ideetje voor de TS.
Wij voeren het bij in de winter en ze zijn er bij ons echt gék op. Er zijn er zelfs bij die eerst de biet willen eten en dan pas de brok, en ook de veulentjes eten het na een tijdje graag!

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:16

Ze heeft een maand bieten gehad en da vond ze heel lekker.
maar onze bieten zijn op ! en nu zijn we aan het wachten tot onze buurman zijn bieten verkoopt . hij beloofde ons volgende week .

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:39

Dat leren eten ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn paard lust ze ook heel graag en in het begin gaat het ook heel hard, maar na een tijdje (1 a 2 dagen laat ze ze gewoon liggen.) Hoewel ze ze toch echt krijgt aangeboden.En daarintegen eet ze haar pulp wel helemaal op.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:26

bieten en bietenpulp kan je niet vergelijken.
bietenpulp is een 'restproduct' bij het maken van suiker, en komt van suikerbieten.
door het proces om de suiker eruit te halen, bevat bietenpulp veel kalk.
voederbieten bevatten niet veel kalk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:05

Ik begreep ook dat het niet te vergelijken was.
Op dit moment voer ik Subli Seniores Priores waar al wat pulp inzit, maar ik wil vandaag ook bietenpulp gaan halen bij de Aveve. Een stalgenoot voert bieten maar de enige die ze met graagte opat was mijn Welsh A - en die hoeft niet voller te worden dus die zou toch geen bieten krijgen Clown De andere paarden trokken hun neus er voor op en dat zijn toch echt geen kieskeurige eters.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 10:21

Wickedwyvern schreef:
Je kunt gewoon halen bij de boerenbond (Cehave). Dan moet je wel opletten dat je de inlandse bietenpulp hebt, die bevat nog ongeveer 5% suiker. Niet de buitenlandse/duitse bietenpulp nemen, daar zit zeker nog 20% suiker in!

*Schrik!*

Zit er in de bietenpulp van de Boerenbond/Welkoop nog zoveel suiker? En ik maar denken dat ik al die jaren zeer suikerarm voer! Zijn er nog meer merken die wel 'goede' bietenpulp hebben, behalve D&H? Of is die 5% wel ongeveer normaal?

Ik heb helaas geen zak meer dus ik kan niet kijken welke ik heb, maar ik ga zo gelijk even naar de Welkoop om te kijken.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:28

5% is ´normaal´, ik denk niet dat je pulp vindt met minder dan 3%. 7% is volgens mij ook nog heel gangbaar voor ´suikerarm´. Je moet letten op de code op de zak, uit mn hoofd moet je code 2485. Maar als je vraagt naar de inlandse dan weten ze t waarschijnlijk ook wel.
Niet vergeten dat granen e.d. nog worden omgezet in zetmeel (=suiker). De pulp wordt niet alsnog omgezet in suiker, dus dan is de 5% ook echt alles aan suiker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:49

Nou, ik heb het gecheckt en de bietenpulp van de Welkoop is Inlandse Bietenpulp van Kenner.

Ik ben weer gerustgesteld... Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:38

ah inlandse pulpbrok is wat wij ook gebruiken Ja

5% is echt laag aan suikergehalte, gras kan wel tot 12% aan suikers bevatten