te laag selenium!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: te laag selenium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:30

Is jouw pony een koudbloed? Als het een koudbloed is, wil je me dan even een pm sturen? Niet dat ik anderen buiten wil sluiten, maar ik heb wat vragen voor ik een echt antwoord durf te geven maar....
Selenium en E hebben ook te maken met de vetstofwisseling, dus niet alleen de spieren. De informatie op Paard natuurlijk is niet compleet en klopt niet helemaal.
Als het is wat ik denk ( zeldzaam en alleen koudbloeden) , dan kan ik je doorverwijzen naar de internist die mijn paard behandeld heeft en er toevalligerwijs heel veel van weet.

EDIT: In gras zitten onverzadigde vetzuren!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:20

ik kwam al tegen dat de CPK verhoogd kan zijn als je dier wat gestressed is tijdens het prikken.
en dat was mijn pony ook, Haha! hij was echt helemaal bang voor die grote spuit,dus dan kan de CPK ook omhoog schieten.
waarde was overigens 326 waarbij het juist onder de 260 moet zijn

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:26

Heb je ook gedacht aan: PSSM (Polysaccharide Storage Myopathy)?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:26

Hoi,

Ja, dat was mij ook verteld. DAt CPK verhoogd kan zijn door de stress bij het prikken... Bij mijn paard was de CPK toendertijd mega verhoogd ( ik geloof wel 400 punten hoger dan de max waarde ). Da vond dat niet verontrustend.... ( ik wel Knipoog )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 11:52

omaas:
enige wat fout is bij hem in het bloed is de selenium die is dus te laag.
monocyten zijn verhoogd en de beta-globulines en gamma-globulinen.die zijn beiden ook te hoog
( zie topic over bloeduitslagen van mij,daar staat alles wel in)

heb vanmorgen nog gebeld met de veearts en het is wel vreemd dat hij selenium tekort heeft.
hij krijgt voldoende ruwvoer, en dus nog aangevuld met 700 gram muesli,dat moet eigenlijk wel genoeg zijn.
ze gaan nog overleggen met elkaar daar en dan kan ik morgen nog terugbellen wat we gaan doen.
pssm lijkt mij niet,want dan zouden meer waardes dacht ik fout moeten zijn en zou hij moeten vermageren,maar hij is juist heel snel overal dik van.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:23

Wees erg voorzichtig met het trekken van conclusies uit bloed analyses, zeker t.a.v. selenium.

Ik zal proberen uit te leggen waarom.

Vit E en Selenium zijn beiden stoffen die de cellen beschermen tegen vrije radicalen
Vrij radicalen ( peroxyden ) zijn stoffen, die vrijkomen bij inspanning, stress, ziekte e.d. deze vrije radicalen beschadigen/breken de cel af ( oxydatieve stress ). Vitamine E en Selenium helpen dat voorkomen en worden ook wel in dat kader aangeduidt als anti-oxydanten.
Omdat ze beiden zo'n beetje dezefde werking hebben en elkaar daarin ondersteunen, worden ze dan ook vaak in een adem genoemd.
Echter vit E doet zijn werking aan de buitenkant van de cel en Selenium aan de binnenkant in de vorm van Gluthation-peroxydase
Dus afgezien van het uiteindelijke eindresultaat bescherming van de cel, zijn ze niet aan elkaar gelinked.
Wel kunnenze elkaars effect versterken.

Selenium in het bloed wordt veelal bepaald aan de hand van het enzym Gluthation-peroxydase, dit enzym bevat Selenium.
Hoewel er ergens wel een basishoeveelheid Gluthation-peroxydase in het bloed aanwezig is, is die grenswaarde erg vaag en varieert van dier tot dier.
De hoeveelheid Gluthation-peroxidase neemt toe of sterk toe, bij infecties, ziekten e.d., die nog aktief zijn of reeds zijn doorlopen.
Is er een tekort aan Selenium, dan kan de hoeveelheid Gluthation-peroxydase niet toenemen.
Vinden we in het bloed een hoge waarde aan Gluthation-peroxydase, dan heeft het dier een infectie of grote inspanning gehad of heeft het nog, maar omdat de waarde van Gluthation-peroxydase hoog is, is er blijkbaar voldoende Selenium aanwezig geweest.
Dus een hoge waarde duidt in ieder geval op voldoende Selenium.

Een lage waarde Gluthation-peroxydase ( dus Selenium ),wil niet altijd betekenen, dat er ook een tekort aan Selenium is, er is blijkbaar geen reden om de hoeveelheid Gluthation-peroxydase hoger of hoog te doen zijn, de oxydatieve stress kan laag zijn, waardoor er minder Gluthation-peroxydase aangemaakt hoeft te worden.

Anderzijds, als er wel indicaties zijn dat er sprake moet zijn van oxydatieve stress ( dus grote inspanning, ziekte, infectie e.d.), dan duidt een te lage waarde wel degelijk op een tekort aan Selenium.

Dus wil je een juiste waarde toekennen aan de bloeduitslag m.b.t. Selenium, dan zul je eerst moeten weten welke methode gebruikt is om het Selenium in het bloed vast te stellen ( echte selenium bepaling of bepaling via het Gluthation-peroxydase enzym )
In het laatste geval zal je het bovenstaande in de boordeling mee moeten nemen.

Gezien het feit dat de betreffende ponny op dit moment weinig of niks hoeft te doen, hoeft in dat kader een lage selenium waarde
dus niet perse een te kort aan selenium te betekenen.
Anderzijds zou je hem intensiever gaan rijden en de Seleniumwaarde blijft zo laag, dan kan dat wel duiden op een seleniumgebrek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 16:48

zo wat een tekst zeg!!!

jij weet er veel van. Haha!
ik heb geen idee hoe ze het vastgesteld hebben.
het bloed is naar GD Deventer gestuurd en die hebben het nagekeken.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:59

ellepel,ik lees even mee.
wij zitten in [bijna] het zelfde schuitje.
ap is toch ook een eczemer?

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:07

Ik heb ook eens bloed laten prikken bij mijn pony.
Maar dat was omdat ze steeds 'omviel'.
Voer daarom al zeker twee jaar vit E + selenium bij...
Maar mijn pony was toen al 29 en doet ook vrij weinig.

Wist niet dat te veel selenium gevaarlijk was... Bloos

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:43

Negen van de tien keer gaat het om GSH-px ( Gluthation-peroxydase ), tenzij uitdrukkelijk om een een andere bepaling is gevraagd.

Het is mijn vak ( ben zootechnisch nutritionist ) en het is redelijke complexe materie, zodat alleen een uitgebreid antwoord zinvol is.
Daarnaast ben ik van mening, dat er vaak veel te veel waarde wordt gehecht aan bloedonderzoek, zeker als het gaat om de mineralenvoorziening.
Voorbeeldje, b.v. Calcium, de meesten dieren zullen de waardes in het bloed zou veel mogelijk constant houden en liggen de boven en ondergrens vlak bij elkaar. op het moment, dat het Calcium in het bloed te laag is, is het betreffende dier al doodziek.

Ander voorbeeld b.v micromineralen als koper of zink, ook hier blijft het niveau redelijk constant, alleen dat zegt niks over de status van het dier. Bij tekorten in het rantsoen kunnen de meeste dieren ( waaronder ook paarden ) hun reserve voorraad aan b.v. koper uit de lever benutten, dat gaat goed, totdat ook de lever is uitgeput en dan pas zal het dier ( paard ) een acuut kopergebrek vertonen en te lage waardes in het bloed krijgen, maar dan is al hele lange tijd een te laag niveau in het rantsoen aanwezig geweest.
Je kan dus nu een normaalwaarde aan koper vinden in het bloed en denken dat je je paard voldoende koper voert ( via ruw en krachtvoer b.v. ), maar dat is nog geen garantie, een goede bloeduitslag is dus hier geen garantie, dat je voldoende koper voert.
Bloedonderzoek is een momentopname

1. Ik zou je dierenarts vragen welke methode ter bepaling is gebruikt.
2. Je zou je ponny wat intensiever kunnen trainen en dan opnieuw een bloedwaarde laten bepalen, is die gestegen, is er niks aan de hand.
3, Je kunt je ponny extra vit E en Selenium voeren en dan na 3 tot 4 weken nog eens de bloedwaarde kunnen laten bepalen, is die gelijk gebleven, kun je weer stoppen met bijvoeren, dan heeft het dus alles te maken met mijn voorgaande verhaal, is die gestegen, dan heb je daadwerkelijk een seleen tekort in de voeding

Opmerking; mits je je aan de voorschriften houdt van het supplement, kan het afgezien van je portemonnee, o.h.a. weinig kwaad, hier geldt baad het niet, het schaad ook niet.
Hoewel Seleniumm toxisch is, zijn de doseringen meestal zo laag, dat je daar geen problemen mee krijgt.

De ld50 ( de dosis waarbij 50 % van de dieren sterft ) ligt meen ik op 120 tot 180 mg per dier per dag, afhankelijk van het lichaamsgewicht en de wijze van toediening ( in dit geval oraal )
Via het voer ( ruwvoer + krachtvoer wordt veelal 2 to 5 mg verstrekt, je hebt dus nogal wat speling
De meeste supplementen geven zo rond de 2 tot 5 mg / dier per dag

Ik hoop dat je hiermee wat uit de voeten kunt.

ellepel

!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:38

mariska32 schreef:
ellepel,ik lees even mee.
wij zitten in [bijna] het zelfde schuitje.
ap is toch ook een eczemer?

ja appie is ook eczemer.
ik had nog tegen de arts gezegd dat appie de hele zomer op een multivitamesupplement gestaan heeft omdat ik het idee had dat hij tekort had en dat dat ondersteunend kon werken tegen zijn eczeem..
( afgelopen jaar was het beste jaar sinds ik hem heb met zijn eczeem en ik heb hem nu tien jaar)

ik ben daar mee gestopt toen hij op stal kwam, zo in oktober.
( hij kreeg 5x per week en nu nog maar 2x per week)
volgens die veearts kon het dan heel goed zijn dat hij nu tekort had omdat het over het algemeen een maand of twee duurt voor het uit het bloed is...
blijkbaar heeft hij dan wel behoefte gehad aan dat aanvullende supplement?

paul:
de volledige uitslag van mijn pony zijn onderzoek staat hier wel:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

ik wil zowiezo een tijd nadat ik ben start met geven van selenium nog weer bloed laten prikken.
dan word hij ook weer intensiever gebruikt,( hoop ik als ik eindelijk een passend zadel heb!!)
maar ik zet hem in elk geval nu regelmatig aan de longeerlijn en dat hij dan ook goed werkt.

morgenochtend zal ik contact hebben nog weer met de behandelend veearts en zal ze dan es naar jouw verhaal gaan vragen

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:35

Paul11 schreef:
Wees erg voorzichtig met het trekken van conclusies uit bloed analyses, zeker t.a.v. selenium.

Ik zal proberen uit te leggen waarom.

Vit E en Selenium zijn beiden stoffen die de cellen beschermen tegen vrije radicalen
Vrij radicalen ( peroxyden ) zijn stoffen, die vrijkomen bij inspanning, stress, ziekte e.d. deze vrije radicalen beschadigen/breken de cel af ( oxydatieve stress ). Vitamine E en Selenium helpen dat voorkomen en worden ook wel in dat kader aangeduidt als anti-oxydanten.
Omdat ze beiden zo'n beetje dezefde werking hebben en elkaar daarin ondersteunen, worden ze dan ook vaak in een adem genoemd.
Echter vit E doet zijn werking aan de buitenkant van de cel en Selenium aan de binnenkant in de vorm van Gluthation-peroxydase
Dus afgezien van het uiteindelijke eindresultaat bescherming van de cel, zijn ze niet aan elkaar gelinked.
Wel kunnenze elkaars effect versterken.

Selenium in het bloed wordt veelal bepaald aan de hand van het enzym Gluthation-peroxydase, dit enzym bevat Selenium.
Hoewel er ergens wel een basishoeveelheid Gluthation-peroxydase in het bloed aanwezig is, is die grenswaarde erg vaag en varieert van dier tot dier.
De hoeveelheid Gluthation-peroxidase neemt toe of sterk toe, bij infecties, ziekten e.d., die nog aktief zijn of reeds zijn doorlopen.
Is er een tekort aan Selenium, dan kan de hoeveelheid Gluthation-peroxydase niet toenemen.
Vinden we in het bloed een hoge waarde aan Gluthation-peroxydase, dan heeft het dier een infectie of grote inspanning gehad of heeft het nog, maar omdat de waarde van Gluthation-peroxydase hoog is, is er blijkbaar voldoende Selenium aanwezig geweest.
Dus een hoge waarde duidt in ieder geval op voldoende Selenium.

Een lage waarde Gluthation-peroxydase ( dus Selenium ),wil niet altijd betekenen, dat er ook een tekort aan Selenium is, er is blijkbaar geen reden om de hoeveelheid Gluthation-peroxydase hoger of hoog te doen zijn, de oxydatieve stress kan laag zijn, waardoor er minder Gluthation-peroxydase aangemaakt hoeft te worden.

Anderzijds, als er wel indicaties zijn dat er sprake moet zijn van oxydatieve stress ( dus grote inspanning, ziekte, infectie e.d.), dan duidt een te lage waarde wel degelijk op een tekort aan Selenium.

Dus wil je een juiste waarde toekennen aan de bloeduitslag m.b.t. Selenium, dan zul je eerst moeten weten welke methode gebruikt is om het Selenium in het bloed vast te stellen ( echte selenium bepaling of bepaling via het Gluthation-peroxydase enzym )
In het laatste geval zal je het bovenstaande in de boordeling mee moeten nemen.

Gezien het feit dat de betreffende ponny op dit moment weinig of niks hoeft te doen, hoeft in dat kader een lage selenium waarde
dus niet perse een te kort aan selenium te betekenen.
Anderzijds zou je hem intensiever gaan rijden en de Seleniumwaarde blijft zo laag, dan kan dat wel duiden op een seleniumgebrek.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:32

het valt mij al langere tijd op dat onze paarden veel van het zelfde hebben. Knipoog
zowel jij als ik hebben een eczemer,in een ander topic meen ik ook te herineren dat ap last had van een verdikte koker,net als mijn tinker.
ook mijn paard staat inmiddels na lang zoeken op havens zonder haver.
de bloedtesten gaven bij mijn paad GEEN tekort aan selenium aan,volgens mijn DA is dat op onze bodem [klei] ook bijna onmogelijk.
komt hier heel weinig voor maar meer op de zandgronden,ik weet niet hoe dat bij jou is???
wel zit ik met die spierverzuring.
uit de bloedtest bij de mijne kwam uit dat zijn spierenzymen te hoog zijn,vandaar ook bij inspanning snel verzuren.
bij kal is inmiddels ook op zeker dat er voedsel alergie speelt,een gevolg van zijn eczeem.
ook hij is eerder te dik,lijkt dik te worden van lucht. Haha!
ook werd hij mat!
bij de mijne speelt er meer mee,dus heeft hij net een kuur van 6 weken cubarmix gehad en op mijn verzoek ook 1 pot vitamine E/selenium.
ik moest een pot van goede kwaliteit geven en dan stoppen omdat je selenium wel degelijk te veel kan geven,de vitamine E schijnt minder erg te zijn.
het resultaat was verbluvend en al na een goede week te zien.
inmiddels is hij ongeveer een maand van de selenium af en een week of 3 van de cubarmix.
nu zie ik sinds een paar dagen [veel minder hoor] zijn achterhand weer wat minder worden.
voor mij is het nu zaak het voer echt te testen,als blijkt dat hij de havens ook niet goed verdraagd moet ik over op puur haver! en anders op gekookt lijnzaad met vitamine suplement [de poedervorm]
zelf voer ik geen graszaad maar echt weidehooi van vrij goede kwaliteit.
ze hebben vanuit het bloed ook nog naar worminfecties gekeken maar dat is bij de mijne prima in orde gelukkig.
ik heb het toch maar opgekrabbeld want misschien haal je er iets uit voor de jouwe,wie weet...

als ik iet ben vergeten of je wilt meer weten pb je maar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 08:57

nou,net gebeld met de veearts en ze gaan aanvullend bloedonderzoek doen.
er word gekeken naar haptoglobine en nog iets,maar dat ben ik zo even kwijt.

zij vinden het heel apart dat hij ondanks voldoende ruwvoer, krachtvoer en een supplement toch een tekort heeft aan selenium.
de haptoglobine was dacht ik omdat zijn gamma globuline te hoog is en ze zijn benieuwd waar dat vandaan komt..

ik had ook nog gemeld dat hij afgelopen september ineens met een zwaar verbrande neus stond en beide kootholtes ( witte benen)achter verbrand had...
kon ook mok zijn,nmaar aangezien hij toen in heel kort gras stond was dat haast onmogelijk.

word vervolgd dus!

mariska;
van Drenthe is algemeen bekent dat er hier een tekort aan selenium in de bodem zit..maar dan nog zou hij met krachtvoer voldoende binnen moeten krijgen

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:04

Weet je al op welke manier het Selenium in het bloed is bepaald ??
Het kan zijn dat dat al op het uitslag formulier staat , omdat men tegenwoordig vaak de gebruikte methode achter de uitslag vermeld.

Ik heb ook net even op de site van de gezondheidsdienst in deventer gekeken, daar wordt inderdaad de Gluthation-peroxydase gebruikt, dat vindt je terug op het aanvraag formulier voor bloedonderzoek

http://www.gddeventer.com/nl/5184054-Inzendformulieren.html

Kijk maar even bij "insturen monsters", onder het kopje enzymen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 13:26

ik heb alleen een uitslagformulier,maar ik zie dat je zelf de benodigde informatie al hebt gevonden?
enige wat er op mijn formulier staat :
analytical method: ICP-MS

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:09

ellepel schreef:
ik heb alleen een uitslagformulier,maar ik zie dat je zelf de benodigde informatie al hebt gevonden?
enige wat er op mijn formulier staat :
analytical method: ICP-MS

Aha, ICP staat voor Inductive Coupled Plasma, dat is een methode waarbij een range van mineralen in een monster (b.v. bloed ) tegelijkertijd kan worden onderzocht, b.v. Calcium, Fosfor, Magnesium, Kalium etc, maar ook koper, zink, ijzer enzovoort.
Hierbij wordt een monster in een plasmavlam gebracht en vanuit het uitgestraalde spectrum de hoeveelheid van de diverse mineralen bepaald ( dit is erg kort door de bocht, maar geeft wel aan hoe het globaal werkt )
Er zou dan dus daadwerkelijk gekeken zijn naar de hoeveelheid selenium en niet naar Gluthation-peroxydase

Het is dus nu wel even uitkijken of de opgegeven referentie waarden van 100 tot 200 ook gelden van de gebruikte analyse methode, aangezien deze methode ( ICP ) redelijk nieuw is.
Anders ben je nog appels en peren aan het vergelijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:44

zinc en koper is ook naar gekeken,die waren prima.
zinc was 740(500-1300)
en koper 103 (50-150)
calcium en magnesium zijn ook prima in orde.

misschien niet helemaal onbelangrijk:
stalgenootje van me haar paard heeft ook te laag selenium.( waarde van haar paard is 77)
haar paard staat wel alleen en mag niet op gras want dan krijgt het gaskoliek.( lang verhaal,paard is ook geopereerd)
maar dat dier krijgt wel hetzelfde ruwvoer en zij voert zelf ook gewoon een krachtvoer, geloof anderhalve kilo per dag..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:02

kijk kan me voorstellen dat in het ruwvoer te weinig zit.
maar in het krachtvoer moet je toch genoeg hebben?
weet je hoeveel selenium er in het krachtvoer zit, dan kan je dat misschien eens nakijken.

weet niet of dat voor selenium geld maar voor sommige mineralen is het zo dat als er van het ene mineraal veel aanwezig is het andere mineraal wordt tegengewerkt
( ja weet eigenlijk niet zo goed hoe ik het moet uitleggen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 15:33

siskeh: daar zat ik eigenlijk ook aan te denken of dat misschien een mogelijkheid was dat selenium niet goed word opgenomen omdat er van iets anders teveel is.

http://www.paardenvoeders.nl/page42.html

Om deze redenen is het Vit.E-gehalte in al onze paardenvoeders sinds januari 2007 duidelijk verhoogd. Tegelijk is ook Selenium (altijd aan Vit. E gebonden) meeverhoogd:

muesli zonder haver: oude waarde-200
nieuwe waarde-320 mg/kg

plus dus aanvullend supplement
subli sportmoneralen:
http://www.subli.nl/downloads/brochure_nieuw.pdf

Calcium 120 g
Fosfor 15 g
Natrium 140 g
Magnesium 50 g
Chloride 215 g
Spoorelementen:
Koper 600 mg
IJzer 2400 mg
Mangaan 1200 mg
Zink 1200 mg
Cobalt 6 mg
Jodium 6 mg
Selenium 8 mg
Vitaminen:
Vitamine A 270.000 IE
Vitamine D3 54.000 IE
Vitamine E 6.000 IE
Vitamine B1 150 mg
Vitamine B2 150 mg
Vitamine B6 500 mg
Vitamine B12 1200 μg
Pantotheenzuur 150 mg
Niacine 900 mg
Foliumzuur 120 mg
Biotine 2000 μg
Vitamine K3 30 mg
Choline 5400 mg
Vitamine C 8000

dat kreeg hij 5x per week,50 gram.
nu krijgt hij het 2x per week.
plus om de dag een scheut zonnebloem olie( zit wel veel onverzadigde vetzuren in,maar ja..)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:10

op zich zit er niet erg weinig selenium in.
kan nergens echt duidelijk vinden wat de adh maar op paardnatuurlijk staat een test die aan kan geven hoeveel je paard nodig heeft( jahh test is niet heilig!)
maar dan kom ik voor mijn paard op 1 mg uit, en dit is 8 mg, dus dan was het 4 mg per dag.
moet wel genoeg zijn, al weet je niet hoe goed het opgenomen wordt!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:16

@ Ellepel, zoals reeds eerder opgemerkt zijn Selenium en Vit E niet aan elkaar gekoppeld.
Beide hebben dezelfde functie, maar werken net even anders (lees mijn vorige postings maar eens goed door )

@siskeh, je rekent verkeerd, de waarden die Ellepel opgeeft zijn de gehalten per kg of per 1000 gram, als ik het goed inschat.
Dus als je 50 gram per dag verstrekt geef je 8/20= 0,4 mg per dag en dus geen 4 mg.
Uit ruwvoer komt gemiddeld +/- 50 microgram= 0.05 mg per kg drogestof.
Uitgaande van een 6 tot 8 kg drogestof per paard per dag uit ruwvoer geef je dus 0,3 tot 0,4 mg
Let wel, de gehalten aan selenium in ruwvoer kunnen sterk varieeren.
Hier komt nog bij de selenium uit het krachtvoer, dat kan ook erg varieeren, maar ik schat zo bij twee kg brok ook 0,5 tot 0,6 mg ( let wel sommige voeders kunnen veel hoger zitten), dan kom je in het totaal op ongeveer 1 mg per paard per dag, exclusief het supplement.
Voeg je ook het supplement erbij, dan kom je dus op ongeveer 1,4 tot 1,5 mg selenium per dag uit.
Laatst bijgewerkt door Paul11 op 12-12-08 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:24

[quote="ellepel]plus om de dag een scheut zonnebloem olie( zit wel veel onverzadigde vetzuren in,maar ja..)[/quote]

Ik hoop niet dat je dat tegelijk met je vitamine E verstrekt, dan kan de werking erg snel verloren gaan, omdat de olie de vitamine E ook als anti-oxidant absorbeert, waardoor de beschikbaarheid voor het dier afneemt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:41

@ paul11, oww ik ben er vanuit gegaan per 100 gram!
nee dan is het errug weinig, maar daarnaast wordt ook nog musli gegeven, dat heb ik er niet bijgerekent.

edit: denk wel dat het totaal dan erg weinig is!
ga er even van uit dat het ruwvoer echt te weinig bevat dan hoor
denk ook niet dat alles wat een paard binnen krijgt ook werkelijk opgenomen wordt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 20:56

heb het er tijdens het eten nog even met mn ouders over gehad.
dit verhaal gaat dan wel over koeien:
selenium wordt in (normaal) krachtvoer niet goed opgenomen.
als ze echt gras eten wordt het wel goed opgenomen, maar bij hooi/kuil is dit al weer iets minder goed.
het selenium van ons land is 20% van hoeveel er in moet zitten.

bij ons krijgen ze mineralen via het drinkwater, dit wordt wel beter opgenomen.
en als ze echt een tekort hebben worden ze gespoten met selenium.

je kunt in krachtvoer wel goed opneembaar selenium krijgen, maar dit moet organische selenium(uit gras oid gehaald) zijn