Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
hij was echt helemaal bang voor die grote spuit,dus dan kan de CPK ook omhoog schieten.
)
mariska32 schreef:ellepel,ik lees even mee.
wij zitten in [bijna] het zelfde schuitje.
ap is toch ook een eczemer?
Paul11 schreef:Wees erg voorzichtig met het trekken van conclusies uit bloed analyses, zeker t.a.v. selenium.
Ik zal proberen uit te leggen waarom.
Vit E en Selenium zijn beiden stoffen die de cellen beschermen tegen vrije radicalen
Vrij radicalen ( peroxyden ) zijn stoffen, die vrijkomen bij inspanning, stress, ziekte e.d. deze vrije radicalen beschadigen/breken de cel af ( oxydatieve stress ). Vitamine E en Selenium helpen dat voorkomen en worden ook wel in dat kader aangeduidt als anti-oxydanten.
Omdat ze beiden zo'n beetje dezefde werking hebben en elkaar daarin ondersteunen, worden ze dan ook vaak in een adem genoemd.
Echter vit E doet zijn werking aan de buitenkant van de cel en Selenium aan de binnenkant in de vorm van Gluthation-peroxydase
Dus afgezien van het uiteindelijke eindresultaat bescherming van de cel, zijn ze niet aan elkaar gelinked.
Wel kunnenze elkaars effect versterken.
Selenium in het bloed wordt veelal bepaald aan de hand van het enzym Gluthation-peroxydase, dit enzym bevat Selenium.
Hoewel er ergens wel een basishoeveelheid Gluthation-peroxydase in het bloed aanwezig is, is die grenswaarde erg vaag en varieert van dier tot dier.
De hoeveelheid Gluthation-peroxidase neemt toe of sterk toe, bij infecties, ziekten e.d., die nog aktief zijn of reeds zijn doorlopen.
Is er een tekort aan Selenium, dan kan de hoeveelheid Gluthation-peroxydase niet toenemen.
Vinden we in het bloed een hoge waarde aan Gluthation-peroxydase, dan heeft het dier een infectie of grote inspanning gehad of heeft het nog, maar omdat de waarde van Gluthation-peroxydase hoog is, is er blijkbaar voldoende Selenium aanwezig geweest.
Dus een hoge waarde duidt in ieder geval op voldoende Selenium.
Een lage waarde Gluthation-peroxydase ( dus Selenium ),wil niet altijd betekenen, dat er ook een tekort aan Selenium is, er is blijkbaar geen reden om de hoeveelheid Gluthation-peroxydase hoger of hoog te doen zijn, de oxydatieve stress kan laag zijn, waardoor er minder Gluthation-peroxydase aangemaakt hoeft te worden.
Anderzijds, als er wel indicaties zijn dat er sprake moet zijn van oxydatieve stress ( dus grote inspanning, ziekte, infectie e.d.), dan duidt een te lage waarde wel degelijk op een tekort aan Selenium.
Dus wil je een juiste waarde toekennen aan de bloeduitslag m.b.t. Selenium, dan zul je eerst moeten weten welke methode gebruikt is om het Selenium in het bloed vast te stellen ( echte selenium bepaling of bepaling via het Gluthation-peroxydase enzym )
In het laatste geval zal je het bovenstaande in de boordeling mee moeten nemen.
Gezien het feit dat de betreffende ponny op dit moment weinig of niks hoeft te doen, hoeft in dat kader een lage selenium waarde
dus niet perse een te kort aan selenium te betekenen.
Anderzijds zou je hem intensiever gaan rijden en de Seleniumwaarde blijft zo laag, dan kan dat wel duiden op een seleniumgebrek.
ellepel schreef:ik heb alleen een uitslagformulier,maar ik zie dat je zelf de benodigde informatie al hebt gevonden?
enige wat er op mijn formulier staat :
analytical method: ICP-MS