Hoeveel zou jij een paard van 4 jaar voeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf2008

Re: Hoeveel zou jij een paard van 4 jaar voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:21

De dierenarts adviseert hem als hij volop werkt 3kg biks te geven en er mag wat muesli (zonder haver) erbij. Ook raad hij aan als je hem voller wat dikker wil krijgen meer hooi te geven. Dus ik ga maandag een gesprek aan met de eigenaar dat ze wel meer hooi moeten geven of dat ik desnoods als ik op stal ben nog een keer geef, want hij heeft het gewoon nodig.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 16:16

Veel succes dan maar maandag. Ik hoop dat ze dan meer gaan geven.

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:24

s'ochtends 1 kg brok en een kwart muslie. en als hij heeft gewerkt het dubbele.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:11

Mijne kreeg 1,5 kilo biks per dag en 4x per dag hooi.
Nu staat hij op een halve schep muesli 3x per dag, omdat hij momenteel stilstaat. En natuurlijk het hooi erbij.
Vanaf 1 januari krijgen ze 3x per dag een plukje hooi en mogen we 's avonds zoveel hooi geven als we willen! Misschien laat ik de biks er dan wel helemaal af en geef ik alleen nog wat muesli. Net even kijken wat hij nodig heeft Lachen
De mijne is 4,5 jaar en 1,56 m hoog.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:28

Ik denk dat je bij paarden tussen de 3 en 5 'op het oog' moet voeren, bij deze paarden zijn de verschillen zo groot dat je nooit één advies kunt geven. Soms zijn 4-jarigen nog zo in de groei, dat je ze echt wel 3 of 4 kg krachtvoer moet geven. Soms valt ze het werk zwaar, ook dan mogen ze wat extra (of neem je ze terug in het werk). Maar sommige paarden zijn al helemaal 'af' als ze 3,5 zijn en doen het werk met 2 vingers in de neus - dan voer je ze ook niet zoveel want worden ze snel te dik.
Er gebeurt meestal heel veel tussen 3 en 5 jaar. Ze komen uit de opfok op een nieuwe stal (meestal meerdere stallen), krijgen vaak een nieuwe eigenaar, worden zadelmak gemaakt, moeten aan het werk, gaan voor het eerst op concours, minder naar buiten, ander ritme, enz. Ik kijk bij jonge paarden daarom ook altijd of ze zich goed voelen, want als dat niet zo is, kost dat heel veel energie en ga je ze extra voeren terwijl de oplossing vaak in andere dingen ligt.
Veel ruwvoer is in ieder geval belangrijk, het geeft ze ook wat te doen. Ik heb ooit een 4jarige 5 kg per dag gegeven, zo groeide die nog. Maar we hebben er nu één staan die doet het op een kilootje....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:25

Hoe is je gesprek gegaan?

Knowhow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:32

Het ligt ook een beetje aan het paard. Zelf heb ik een 4 jarige rond de 1.70 en die krijgt zo'n 4 a 5 kg brok per dag en een flinke hoop hooi, ze wordt zo'n 5 per week gereden en komt dagelijks in de wei.

megan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:33

per dag 2 kilo brok en 3 keer hooi, zonder weidegang bedoel ik hea en wat muesli

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 11:46

Mijn 4,5 jarige paard krijgt 3x daags 1/2 Biks + 1 Muslie.
Hij werd iets aan de magere kant dus vandaar dat hij op zoveel muslie staat.
Hij word 3x per week gereden en voor de rest zo'n 2x aan de longe en anders in de stapmolen.