Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FransVeldman schreef:Leuk dat jullie onze voedingscalculator hebben ontdekt.
Er zat inderdaad een klein foutje in onze voedingscalculator, niet in een berekening maar in de tekst wanneer de VEP te laag is. Dat is inmiddels opgelost.
Een paar opmerkingen over de reacties:
1) De calculator is minder geschikt om in te vullen wat je aan je paard geeft, maar meer om uit te rekenen wat je paard nodig heeft. Er zit ook een 'Advies' knop op.Het idee is dat ruwvoer de basis is, je vervolgens kijkt wat je paard nog eventueel tekort krijgt, en dat dan gericht gaat aanvullen met voedingsproducten.
Groeten,
Frans
Sonja_vR schreef:FransVeldman schreef:Leuk dat jullie onze voedingscalculator hebben ontdekt.
Er zat inderdaad een klein foutje in onze voedingscalculator, niet in een berekening maar in de tekst wanneer de VEP te laag is. Dat is inmiddels opgelost.
Een paar opmerkingen over de reacties:
1) De calculator is minder geschikt om in te vullen wat je aan je paard geeft, maar meer om uit te rekenen wat je paard nodig heeft. Er zit ook een 'Advies' knop op.Het idee is dat ruwvoer de basis is, je vervolgens kijkt wat je paard nog eventueel tekort krijgt, en dat dan gericht gaat aanvullen met voedingsproducten.
Groeten,
Frans
even nog een reactie op punt 1 wat je aangeeft ,
ik denk dat hij naast advies, juist ook heel geschikt is voor mensen om nu eens een beeld te krijgen van wat ze aan het doen zijn
juist doordat ze allerlei waarden in moeten vullen van voedingsmiddelen die gegeven worden
en de hele waslijst losse elementen die van commentaar voorzien worden , dus bij het hele ljstje mineralen erbij of het voldoende, te veel of te weinig is , en daarbij ook nog eens de opmerking wel of niet binnen de marge , en een advies hoe eventuele tekorten en overschotten aangevuld kunnen worden etc
ja het is in hoofdzaak van jullie uit een adviserende voedings calculator,
maar ook zonder het advies te lezen of op te volgen zet het soieso tot nadenken aan
okay, de keuze krachtvoer is er niet , maar an sich is dat op te door de keuze "Anders" in te vullen met de waarden van een brok
Zaina schreef:voedingscalculator Paardnatuurlijk
Advies voor mijn paard:
Uit deze kom ik niet helemaal, wat onoverzichtelijk zeg!
SparklingApp schreef:Oké, heb het ook gedaan voor mijn 9 jarige hengst, die volop in training is en wat voller zou mogen zijn.
PN geeft aan dat hij genoeg heeft aan het ruwvoer wat hij nu krijgt in combinatie met zijn liksteen...
Tsja, bij allemaal gaat het natuurlijk om een advies, mijn paard krijgt nu; zo'n 10 kilo voordrooghooi, 2 kilo lucerne, 1,5 kilo muesli en 3 kilo brok en hij mag duidelijk iets aankomen, de
Maris schreef:PN gaat alleen wel uit ( neem ik aan ) van gemiddelde waardes van alles in het hooi. Het zou dus zomaar kunnen dat er b.v. veel minder zink in het hooi zit wat je zelf geeft ....
Alle waardes zijn immers zeer afhankelijk van grondsoort, bemesting, tijdstip van maaien etc etc.
SparklingApp schreef:Tsja, bij allemaal gaat het natuurlijk om een advies, mijn paard krijgt nu; zo'n 10 kilo voordrooghooi, 2 kilo lucerne, 1,5 kilo muesli en 3 kilo brok en hij mag duidelijk iets aankomen, de laatste tijd veel aan het werk geweest en hij valt duidelijk wat terug, ik vraag me dan wel af bij PN hoe ik hem dan zonder krachtvoer voller zou kunnen krijgen, meer eten wil hij iig niet... zal als ik straks tijd heb op die site nog even zoeken of ik daar een antwoord op kan vinden!
merrieveulen schreef:de calculator van PN is tevreden met mijn voerbeleid, hoewel de mineralenkorrel als overbodig wordt gezien. ik geef het desondanks alsnog, mijn paardjes krijgen na het 'werk' altijd iets, en met de brokjes ben ik zeker van mijn zaak, aangezien ons gras en hooi nog nooit geanalyseerd is.
merrieveulen schreef:als een paard niet genoeg heeft aan zijn hooi en niet veel meer wil opnemen, kan je ook kiezen voor een rijker ruwvoer. mijn ponies krijgen droog hooi van meer dan een jaar oud, en dat is ook mooi voor ze, ze zijn zéér sober. voor niet alle paarden zal dat genoeg zijn, je kunt dan kiezen voor een rijker hooi oid.
FransVeldman schreef:Helemaal mee eens, maar twee opmerkingen:
Juist nu ben je niet zeker van je zaak, want bij mineralen is het allesbehalve "meer is beter". Neem bijvoorbeeld ijzer: het is nodig voor de aanmaak voor rode bloedcellen, maar tegelijkertijd behoort het tot de vrije radicalen en is uiterst slecht voor het lichaam. Alles wat je paard er meer van krijgt dan het nodig heeft, is nodeloos belastend voor het lichaam en slecht voor hart en bloedvaten, kankerverwekend, kortom niet goed voor zijn gezondheid. Voor andere mineralen gelden soortgelijke verhalen. Mensen zijn altijd bang voor tekorten, maar beseffen bijna nooit dat een teveel net zo slecht is, en dat het gewoon precies goed moet zijn.
Je kunt er redelijk van uitgaan dat eea in gras voldoende zit, als blijkt dat dit niet zo is kun je altijd nog gericht gaan bijvoeren met een supplement.
Frans
scoxxx schreef:Maar goed, wat is precies goed? Paardenvoer(en) is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
scoxxx schreef:Desondanks, blijft het wetenschappelijk onderzoek inzake de benodigde voedingsstoffen wel correct.
scoxxx schreef:Want in hoeverre is enkel hooi voeren wetenschappelijk verantwoord? (Is een vraag hoor, geen aanval)
FransVeldman schreef:Volgens de voedingscalculator kan het ook daadwerkelijk zo. En deze is vrij van sponsering door de voedingsindustrie, maar gebaseerd op de voedingsbehoeften van het paard zoals vastgesteld door universiteiten, niet door medewerkers van Pavo of zo.
Frans
Citaat:Koper (Cu)
Hiervan krijgt isis met het gekozen rantsoen daaglijks 21.02 milligram, en dat is 37% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.
Advies: Deze waarde is te laag! Je kunt het beste de hoeveelheid ruwvoer vergroten.
Koper speelt een rol bij veel lichamelijke processen: Het is nodig voor het omzetten van ijzer in hemoglobine en vorming van pigment, en essentieel voor meerdere koperafhankelijke enzymen, die te maken hebben met het behoud van de veerkracht van bindweefsels. Koper speelt bovendien een rol bij vaatvorming en skeletontwikkeling. In grotere hoeveelheden is koper echter giftig.
Let op: De opname van koper kan worden verhinderd wanneer het aandeel Zink in de voeding overgedoseerd wordt.
scoxxx schreef:FransVeldman schreef:Volgens de voedingscalculator kan het ook daadwerkelijk zo. En deze is vrij van sponsering door de voedingsindustrie, maar gebaseerd op de voedingsbehoeften van het paard zoals vastgesteld door universiteiten, niet door medewerkers van Pavo of zo.
Frans
Daarom, blijf ik me afvragen in hoeverre het wetenschappelijk (met in mijn achterhoofd bijv bovenstaand beschreven onderzoek) verantwoord is qua vitaminen/mineralen/spoorelementen... om enkel hooi te voeren.
Niet omdat ik zo graag overbodige supplementen wil voeren... maar wel om tussen de 2 uitersten van A. "PN-visie enkel hooi" en B. "Paardendrogist zonder supplementen gaat je paard dood" ergens een gulden middenweg te kunnen vinden.
Immers hetgeen vastgesteld wordt in onderzoek waar we beiden op doelen.... is geen eindconclusie gerolt "Enkel hooi voeren". Die eindconclusie is door PN gemaakt, niet door universitair wetenschappelijk onderzoek.
dees_daan schreef:wat ik trouwens niet snap.. is dat paard natuurlijk nog steeds met VEP werkt.. dit hoord EWPA te zijn.. EWpa (energie waarde paard) en VREP (verteerbare ruwe eiwit paard.)