Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

love_01

Re: Voedingscalculator BOKT-onderzoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:57

Ik heb nu geen tijd maar ik vul het later wel in. Dit is een goed topic!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:17

FransVeldman schreef:
Leuk dat jullie onze voedingscalculator hebben ontdekt.
Er zat inderdaad een klein foutje in onze voedingscalculator, niet in een berekening maar in de tekst wanneer de VEP te laag is. Dat is inmiddels opgelost.

Een paar opmerkingen over de reacties:
1) De calculator is minder geschikt om in te vullen wat je aan je paard geeft, maar meer om uit te rekenen wat je paard nodig heeft. Er zit ook een 'Advies' knop op. Knipoog Het idee is dat ruwvoer de basis is, je vervolgens kijkt wat je paard nog eventueel tekort krijgt, en dat dan gericht gaat aanvullen met voedingsproducten.

Groeten,
Frans

even nog een reactie op punt 1 wat je aangeeft ,
ik denk dat hij naast advies, juist ook heel geschikt is voor mensen om nu eens een beeld te krijgen van wat ze aan het doen zijn Lachen
juist doordat ze allerlei waarden in moeten vullen van voedingsmiddelen die gegeven worden
en de hele waslijst losse elementen die van commentaar voorzien worden , dus bij het hele ljstje mineralen erbij of het voldoende, te veel of te weinig is , en daarbij ook nog eens de opmerking wel of niet binnen de marge , en een advies hoe eventuele tekorten en overschotten aangevuld kunnen worden etc

ja het is in hoofdzaak van jullie uit een adviserende voedings calculator,
maar ook zonder het advies te lezen of op te volgen zet het soieso tot nadenken aan

okay, de keuze krachtvoer is er niet , maar an sich is dat op te door de keuze "Anders" in te vullen met de waarden van een brok

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:25

Sonja_vR schreef:
FransVeldman schreef:
Leuk dat jullie onze voedingscalculator hebben ontdekt.
Er zat inderdaad een klein foutje in onze voedingscalculator, niet in een berekening maar in de tekst wanneer de VEP te laag is. Dat is inmiddels opgelost.

Een paar opmerkingen over de reacties:
1) De calculator is minder geschikt om in te vullen wat je aan je paard geeft, maar meer om uit te rekenen wat je paard nodig heeft. Er zit ook een 'Advies' knop op. Knipoog Het idee is dat ruwvoer de basis is, je vervolgens kijkt wat je paard nog eventueel tekort krijgt, en dat dan gericht gaat aanvullen met voedingsproducten.

Groeten,
Frans

even nog een reactie op punt 1 wat je aangeeft ,
ik denk dat hij naast advies, juist ook heel geschikt is voor mensen om nu eens een beeld te krijgen van wat ze aan het doen zijn Lachen
juist doordat ze allerlei waarden in moeten vullen van voedingsmiddelen die gegeven worden
en de hele waslijst losse elementen die van commentaar voorzien worden , dus bij het hele ljstje mineralen erbij of het voldoende, te veel of te weinig is , en daarbij ook nog eens de opmerking wel of niet binnen de marge , en een advies hoe eventuele tekorten en overschotten aangevuld kunnen worden etc

ja het is in hoofdzaak van jullie uit een adviserende voedings calculator,
maar ook zonder het advies te lezen of op te volgen zet het soieso tot nadenken aan

okay, de keuze krachtvoer is er niet , maar an sich is dat op te door de keuze "Anders" in te vullen met de waarden van een brok

Dat de keuze krachtvoer er niet is is opzich niet erg, hoewel het wel reeël is als je kijkt naar wat de gemiddelde paardenhouder voert. Je zou zelfs nog kunnen zeggen dat als je dat wel voert je het in kan vullen om te zien wat je paard daarmee binnen krijgt wat hij/zij niet zou moeten krijgen. Maar wat ik ook erg practisch zou vinden is om in te kunnen vullen dat mijn paard toch wel een flinke berg groenten en fruit krijgt. Ik voer haar bijvoorbeeld bananen voor de magnesium, maar weet ik veel wat er allemaal nog meer in een banaan zit...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:51

Leuk dit...

IK heb alles voor Toos ingevuld. Toos is een Trekpaard van 1000 kilo en staat 24-7 in de wei zonder arbeid, met onbeperkt hooi

Hartog: 1-2 kg structuurmuesli per dag + 1,5 kruidenslobber per week
Pavo: 2 kg pavo summerfit per dag
pn: alles is op orde...

Kilo's krachtvoer... pfff denk dat ze dan uit haar voegen barst, zowel van de jeuk als van de kilo's Knipoog

Mening... belachelijke hoeveelheid krachtvoer geadviseerd

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:02

Zaina schreef:
voedingscalculator Paardnatuurlijk
Advies voor mijn paard:
Uit deze kom ik niet helemaal, wat onoverzichtelijk zeg!

De calculator van PN vind ik júist de enige die overzichtelijk is. Als ik bij Havens als advies krijg "1kg structuurmuesli per dag" dan zou ik de makkelijke weg kunnen kiezen en dit gaan voeren "omdat Havens het zegt". Maar, wat ís structuurmuesli, wat zit daarin? En wáárom heeft mijn paard dit nodig, welke stoffen heeft ze überhaupt nodig/te veel/te weinig?

---

Als de basis van je voeding goed is, dus gras en/of goed hooi, een liksteen en water zou het paard niets extras nodig moeten hebben (en hoe dat kan staat op PN mooi uitgelegd). Maar wanneer ik dit in de calculator van Havens gooi zal deze áltijd adviseren iets van hun merk bij te voeren. Logisch natuurlijk, ze zijn nu eenmaal commercieel en ze moeten hun troep (vergeef mijn woordkeuze) aan de man brengen. Er wordt niet gekeken naar wat goed is voor het paard maar er wordt je per definitie voer van Havens geadviseerd. De calculator is niet objectief.

NB: Havens is als voorbeeld genomen, als ik Havens typ bedoel ik eigenlijk de meeste, zo niet alle, reguliere paardenvoeders.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:17

Oké, heb het ook gedaan voor mijn 9 jarige hengst, die volop in training is en wat voller zou mogen zijn.

Bij Hartog is het advies 1-1,5 energie classic en 1,5-2 concept per dag.

Pavo zegt 8-10,5 ruwvoer en 5,5-6,5 krachtvoer en zeggen dat nature's best en liga het beste passen, dat advies snap ik niet helemaal, waarom geen sportbrok? verder goede adviezen!

PN geeft aan dat hij genoeg heeft aan het ruwvoer wat hij nu krijgt in combinatie met zijn liksteen...

Tsja, bij allemaal gaat het natuurlijk om een advies, mijn paard krijgt nu; zo'n 10 kilo voordrooghooi, 2 kilo lucerne, 1,5 kilo muesli en 3 kilo brok en hij mag duidelijk iets aankomen, de laatste tijd veel aan het werk geweest en hij valt duidelijk wat terug, ik vraag me dan wel af bij PN hoe ik hem dan zonder krachtvoer voller zou kunnen krijgen, meer eten wil hij iig niet... zal als ik straks tijd heb op die site nog even zoeken of ik daar een antwoord op kan vinden!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:25

PN gaat alleen wel uit ( neem ik aan ) van gemiddelde waardes van alles in het hooi. Het zou dus zomaar kunnen dat er b.v. veel minder zink in het hooi zit wat je zelf geeft ....
Alle waardes zijn immers zeer afhankelijk van grondsoort, bemesting, tijdstip van maaien etc etc.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:00

SparklingApp schreef:
Oké, heb het ook gedaan voor mijn 9 jarige hengst, die volop in training is en wat voller zou mogen zijn.

PN geeft aan dat hij genoeg heeft aan het ruwvoer wat hij nu krijgt in combinatie met zijn liksteen...

Tsja, bij allemaal gaat het natuurlijk om een advies, mijn paard krijgt nu; zo'n 10 kilo voordrooghooi, 2 kilo lucerne, 1,5 kilo muesli en 3 kilo brok en hij mag duidelijk iets aankomen, de

Tsja, als je je paard 4,5 kilo aan graanproducten per dag voert dan vergiftig je daarmee zijn darmflora, en zal hij uit het hooi niets meer kunnen opnemen. Dit soort hoeveelheden krachtvoer werkt juist vermagerend op je paard, hoe gek het in eerste instantie dan ook voor je klinkt.
Paarden zijn niet gemaakt om 4,5 kilo aan zetmeelproducten per dag te te kunnen verwerken. Ze kunnen dat simpelweg niet aan, en het zetmeel stroomt half verteerd door naar de dikke darm, en verandert daar op drastische wijze de darmflora. Been there, done that, in een tijd dat ik ook niet beter wist. Mijn paarden waren broodmager maar kregen bergen krachtvoer... Nu zijn ze aan de dikke kant zonder krachtvoer, en met niet meer hooi dan ze toen kregen.

Probleem is dat wanneer je hier nu mee stopt je paard in eerste instantie nog even wat meer zal gaan afvallen, want die darmflora herstel je niet zomaar even.
Bij een normaal paard, zonder vergiftigde darmflora, is deze hoeveelheid hooi echt voldoende om hem aan alle voedingsstoffen te helpen.

Succes,
Frans

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:02

Maris schreef:
PN gaat alleen wel uit ( neem ik aan ) van gemiddelde waardes van alles in het hooi. Het zou dus zomaar kunnen dat er b.v. veel minder zink in het hooi zit wat je zelf geeft ....
Alle waardes zijn immers zeer afhankelijk van grondsoort, bemesting, tijdstip van maaien etc etc.

Yep, vandaar het advies om je gras/hooi te laten analyseren.
Overigens zijn de hoeveelheden vermeld op krachtvoerproducten e.d. ook alleen maar gemiddelde waarden. De gebruikte grondstoffen zijn eveneens afhankelijk van bemesting, tijdstip van oogsten, etc. en ze laten ook niet iedere keer nieuwe etiketten drukken.
Gelukkig zijn alle waarden richtwaarden en je kunt er behoorlijk van afwijken zonder nadelige gevolgen.

Frans

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:05

SparklingApp schreef:
Tsja, bij allemaal gaat het natuurlijk om een advies, mijn paard krijgt nu; zo'n 10 kilo voordrooghooi, 2 kilo lucerne, 1,5 kilo muesli en 3 kilo brok en hij mag duidelijk iets aankomen, de laatste tijd veel aan het werk geweest en hij valt duidelijk wat terug, ik vraag me dan wel af bij PN hoe ik hem dan zonder krachtvoer voller zou kunnen krijgen, meer eten wil hij iig niet... zal als ik straks tijd heb op die site nog even zoeken of ik daar een antwoord op kan vinden!

De ervaring wil dat paarden magerder worden van krachtvoer. Krachtvoer is géén dikmaker. Een paard heeft baat bij een zo eenzijdig mogelijk voedselpatroon (onbeperkt ruwvoer). Pas wanneer je zijn eetpatroon normaliseert zal het gewicht ook normaliseren.

Edit: Oh, Frans is me voor! Én legt het ook nog eens veel beter uit dan ik Haha!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:44

teveel krachtvoer belast de lever en nieren ook nog onnodig...door al die eiwitten krijgt het paard dorst,dinkt meer dan normaal urineert meer dan normaal en plast dan ook weer waardevolle stoffen uit die anders de tijd hadden gehad om door het lichaam opgenomen te worden....o.a kalium....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:13

Ik heb alles voor Jimmy ingevuld een mini shet van 82 cm hoogte en ongeveer 150 kilo.

Hartog kent geen optie voor een lager gewicht dan 200 - 300 kilo. Maar als ik die dan aan hou kom ik uit op 0,5 tot 1 kilo meusli (structuur) per dag en 1 kg slobber per week.

Pavo geeft aan geen ruwvoer en krachtvoer te verstrekken ivm 24/7 weidegang en de huidige overconditie van mijn ruin. Wel een mineralen aanvulling wordt geadviseerd.

Bij paard natuurlijk kan ik hoe onnatuurlijk niet invullen dat hij 24 uur op de wei staat en hooi krijgt. Als ik 5 kilo hooi invul, ipv gras plus hooi zit hij binnen alle aanvaardbare waardes, maar mag hij wel wat minder krijgen.

Wat ik bij geen calculator kwijt kan ik wat ik daadwerkelijk voer. Namelijk een kwart schep grasbrok (ongeweekt deze hoeveelheid), een kwart schep optimaal van Marstall, en 2 keer per week een kwart schepje slober. Daarnaast onbeperkt hooi en gras. Ik voer maar een keer per dag, maar de hele dag is er eten beschikbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:45

er is een boekje waar in staat hoe veel ewpa en vrep je paard/pony mag hebben (ik heb het ook gebruikt) je kan het dan helemaal uitrekenen met je eigen voer, verschillende trainingsklasses, maand van de dracht evt. dat vind ik dus veel handiger, helemaal onafhankelijk en je kan na gaan of je te veel of te weinig voert..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:27

Evita (22 jaar, 450 kg, haflinger 1,32m, lichte/zeer lichte arbeid)

Hartog:
0 - 1 kg structuurmuesli
0,5 - 1 kg kruidenslobber

Pavo: Geef je paard:
5 - 7.5 kg ruwvoer
2 - 3 kg krachtvoer ( Wow! )
De producten die het beste bij Evita passen zijn:
Nature's best, Liga

PN; alles binnen de gewenste marge.

Ik kan me in geen van de drie adviezen vinden eigenlijk. Pony heeft cushing/diabetes, maar ik begrijp dat dat niet in zo'n calculator opgenomen kan worden. Met het advies van pavo zou ik haar ziek voeren en met het advies van PN valt ze echt te veel af.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 03:27

Calculators:

voedingscalculator Hartog
Advies voor mijn paard:

Faram, 10 jaar, tussen 400 en 450 kilo, lichte arbeid: 1 tot 1,5 kilo Balance muesli, en evt een kilo kruidenslobber.
Flicka, 5 jaar, tussen 170 en 200 kilo, lichte arbeid: 0,5 tot 1 kilo (!) Balance muesli, evt. kruidenslobber, tot een kilo per week.
Snatje, 2 jaar, tussen 200 en 240 kilo, geen arbeid: 0,5 tot 1 kilo balance muesli.

voedingscalculator Pavo
Advies voor mijn paard:

Faram, 10 jaar, tussen 400 en 450 kilo, lichte arbeid: 1 tot 2 kilo extra krachtvoer, geen extra ruwvoer (globaal)
Flicka, 5 jaar, tussen 170 en 200 kilo, lichte arbeid: tot 1 kilo krachtvoer, bij minder Summerfit bijvoeren.
Snatje, 2 jaar, tussen 200 en 240 kilo, geen arbeid: mag niet hierbij, is alleen voor paarden boven de 3.

voedingscalculator Paardnatuurlijk
Advies voor mijn paard:

Faram, 10 jaar, tussen 400 en 450 kilo, lichte arbeid: goed zoals ik nu voer
Flicka, 5 jaar, tussen 170 en 200 kilo, lichte arbeid: idem
Snatje, 2 jaar, tussen 200 en 240 kilo, geen arbeid: idem

toelichting: mijn paarden staan normaal 24 uur op de wei. Faram staat dat momenteel niet wegens ziekte maar ik ga hierbij uit van zijn 'normale' leven, deze gegevens vul ik dus ook in. in de zomer doen ze 't met gras en krijgen hooi indien nodig, op stal na het rijden eten ze meestal ook wel wat hooi. in de winter krijgen ze onbeperkt hooi bijgevoerd. daarnaast geef ik een brok van grassen en kruiden, geperst op hete lucht zonder toevoegingen, dus echt puur gedroogde grassen en kruiden. in feite is dit gewoon gehakseld hooi in brokvorm, heel vezelrijk, goed voor de spijsvertering en als ze er eenmaal aan gewend zijn vinden ze het ook heerlijk. deze brok valt onder de categorie ruwvoer en is bijv. geschikt ook voor paarden die hun hooi niet goed kunnen kauwen. naast deze brok krijgen ze een onderhoudsdosis magnesium en een kleine hoeveelheid (ponies 40 gram, paard 100 gram) mineralenbrok van St Hippolyt. ook hierin zitten geen toevoegingen behalve het concentraat vitaminen, mineralen en spoorelementen. deze brok is echt als aanvulling, om de verhoudingen in rantsoen in orde te houden en tekorten of overschotten te voorkomen. verder hebben mijn dieren altijd een goed mineralenblok ter beschikking en krijgen zij in de winter ook winterwortelen.
de calculator van PN is tevreden met mijn voerbeleid, hoewel de mineralenkorrel als overbodig wordt gezien. ik geef het desondanks alsnog, mijn paardjes krijgen na het 'werk' altijd iets, en met de brokjes ben ik zeker van mijn zaak, aangezien ons gras en hooi nog nooit geanalyseerd is. de grasbrok die ik geef is eigenlijk overbodig maar dan heb ik iets om ze lekker mee te belonen, vooral met koud weer, warm water erbij en smullen maar.

En als je nog zin hebt, kun je deze ook nog doen
Geen calculators, maar wel advies:

globaal voedingsadvies Havens
Advies voor mijn paard:

globaar voedingsadvies equiral uitgaande van structuurmix
Advies voor mijn paard:

Faram, 10 jaar, tussen 400 en 450 kilo, lichte arbeid: 2,6 kilo krachtvoer!!!
Flicka, 5 jaar, tussen 170 en 200 kilo, lichte arbeid: 1,7 kilo krachtvoer!!!
Snatje, 2 jaar, tussen 200 en 240 kilo, geen arbeid: 1 kilo krachtvoer!!!

mijn eigen slotconclusie: de adviezen van commerciële paardenvoer fabrikanten raakt mijns inziens kant nog wal! geen van allen ben ik het met ze eens, hoewel ik Pavo en Hartog niet heel dramatisch vind maar toch... PN begrijpt mijn paarden blijkbaar het beste.

punt 1: als ik Flicka een kilo krachtvoer ga geven ontploft ze! Flicka is een NMPRS van 1,01 meter hoog en staat 24/7 op de wei met onbeperkt hooi, één keer per dag krijgen ze hooi. daarnaast dus een handje grasbrok met mineralenkorrel, hoewel ik dat alleen geef als ze iets gedaan heeft, als beloning na 't werk. dit geldt overigens voor alle 3.

punt 2: PAVO adviseert voeders die zij kwalificeren als geschikt voor sobere rassen, dit klopt echter niet. in zowel de LIGA als in de Summerfit zit veel teveel zetmeel (suiker) voor zowel Flicka als Snatje. Faram kan het wel handelen maar heeft het niet nodig, ik heb hem in het verleden (toen ik nog niet beter wist) wel krachtvoer gegeven, op zich geen zichtbare problemen als jeuk en dergelijke, maar...**.

punt 3: mijn paardjes zijn alledrie topfit, op basis van wat ze nu krijgen (behalve Faram maar dat is momenteel niet zo'n puike referentie, energie heeft hij overigens méér dan zat! hij wordt alleen niet gereden oid op het moment.). geef me een reden om er meer in te stoppen.

punt 4: ik ben bekend met mogelijke schadelijke gevolgen van krachtvoer, en dan met name de toevoegingen die gebruikt worden om het tot brok te persen, antioxidanten, smaakmakers en meer van die ongein. de adviezen zijn mijns inziens érg commercieel opgesteld, het is meer verkoop dan waarheid als je 't mij vraagt. puur afgaand op mijn eigen ervaringen.

punt 5: volgens bijna alle calculators geef ik véél teveel ruwvoer. er wordt zelfs bij ééntje maar TWEE kilo geadviseerd! een paard heeft, voor optimale werking van het spijsverteringsstelsel, tenminste één kilo DROGE STOF (dus niet alleen het hooi in gewicht, daar zit nl ook vocht in waardoor het zwaarder lijkt dan wanneer je uitgaat van alleen droge stof) op 100 kilo lichaamsgewicht nodig. dat is dus minstens TWEE kilo droge stof voor Flicka alleen! de vier ponies (Flicka en Snatje staan daarbij) krijgen van mij gemiddeld 20 kilo hooi (droog en grofstengelig) per dag. op sommige dagen is dat 24, op andere maar 16. ik kijk per dag wat er in de bak moet. Faram kan het zelf bepalen, maar krijgt nu alleen 's nachts al 8 kilo, en overdag buiten eet hij ook bijna constant hooi. normaal, als hij buiten loopt, is dat eerder nog meer dan minder, aangezien ik hem op stal wat minder geef ivm stalbenen.

punt 6: mijn paardjes zijn sober, eerder te dik dan te dun (behalve Snatje die is precies goed), en vol energie, zonder krachtvoer. ga ik krachtvoer bijgeven dan wordt dat gelijk opgeslagen als vet, bovendien liggen problemen als zomereczeem bij een dergelijke suikergift op de loer.

de adviezen van de commerciële fabrikanten sluiten goed aan bij de waarschuwingen die men krijgt als het gaat om krachtvoer, uitleg hierover (veranderingen in darmflora) staat op onder andere paardnatuurlijk duidelijk uitgelegd. het verbaast mij dan ook niet dat er paarden zijn die niet zonder krachtvoer lijken te kunnen. mijn ervaring is wel dat het proces omkeerbaar is en dat altijd teruggestapt kan worden naar 'natuurlijk' voeren, zowiezo bij paarden die verder gezond zijn.

OK, jullie begrijpen wel dat ik persoonlijk met de adviezen niets ga doen. mijn paarden doen het geweldig op wat ze nu krijgen, ik ben érg tevreden over mijn voer zoals het is en heb alles hiervoor ook grondig uitgezocht. mijn paarden zijn gezond en hebben energie zát, doen wat een paard moet doen en dat bevalt ons alle vier uitstekend.

als een paard niet genoeg heeft aan zijn hooi en niet veel meer wil opnemen, kan je ook kiezen voor een rijker ruwvoer. mijn ponies krijgen droog hooi van meer dan een jaar oud, en dat is ook mooi voor ze, ze zijn zéér sober. voor niet alle paarden zal dat genoeg zijn, je kunt dan kiezen voor een rijker hooi oid.

even toevoeging: ik heb de merrie van mijn zusje ook ingevuld, het betreft een 7 jarige haflinger, die te maken heeft met flink overgewicht. rond de 75 kilo mag er zeker af. zij staat op de wei met in principe onbeperkt hooi maar draagt een graaskorf die haar voedselopname inperkt met 40 tot 50%. zo kan ze in haar eigen groep staan en mee eten, zonder teveel binnen te krijgen. voordeel is ook dat ze toch verspreid over de dag kan eten. in de paddock, alleen, met enkele keren per dag een pluk hooi vinden wij niet paardvriendelijk. de korf is ook niet leuk maar er moet wel iets gedaan worden, en het risico op problemen is groot. maar goed, Mone krijgt na het werk ook mineralenbrokjes en een beetje grasbrok (hierboven wel ergens beschreven), en dus ruwvoer, in zekere zin niet onbeperkt. ze kan wel gebruik maken ook van de liksteen die ze hebben.

het advies voor Mone vind ik écht schokkend. ik heb ingevuld dat ze vet is, flegmatiek en dat ze moet afvallen. PAVO adviseert voor haar ALSNOG 1,5 tot 2,5 kilo krachtvoer, nog meer dan voor Faram, die goed op gewicht is en vlot. Mone zoveel krachtvoer geven, vind ik een misdaad. ik weet 100% zeker dat ze hoefbevangen raakt als je dat doet, zeker gezien de suiker- en zetmeelwaarden van de geadviseerde voeders.

nee, geef mij maar PAARDENvoer, ipv granenmengsels die niet alleen overbodig, maar ook nog schadelijk kunnen zijn.

** [edit] wilde dit toch nog even toevoegen, Faram heeft dus in het verleden wél krachtvoer gehad, als jongeling zelfs twee KILO per dag (van 6 maand tot zo 1,5 jaar omdat hij vermagerde, wist ik veel, ik deed maar wat me geadviseerd werd). opvallend vind ik wel dat hij koliekgevoelig is, voor het hele verhaal, zie de link in mijn onderschrift. het zou mij niets verbazen als de grote hoeveelheden krachtvoer die hij in het verleden kreeg hebben bijgedragen aan een verminderde darmperistaltiek en vergelijkbare problemen. de eerste koliek was in de periode dat hij veel krachtvoer kreeg.

overigens heeft de overgang van wel krachtvoer naar geen krachtvoer op hem verder geen enkele invloed gehad, hij is niet magerder geworden en heeft niet minder energie, of wat dan ook. ik heb het wel heel geleidelijk laten gebeuren vanwege zijn koliekgevoeligheid.

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:39

Helemaal mee eens, maar twee opmerkingen:
merrieveulen schreef:
de calculator van PN is tevreden met mijn voerbeleid, hoewel de mineralenkorrel als overbodig wordt gezien. ik geef het desondanks alsnog, mijn paardjes krijgen na het 'werk' altijd iets, en met de brokjes ben ik zeker van mijn zaak, aangezien ons gras en hooi nog nooit geanalyseerd is.

Juist nu ben je niet zeker van je zaak, want bij mineralen is het allesbehalve "meer is beter". Neem bijvoorbeeld ijzer: het is nodig voor de aanmaak voor rode bloedcellen, maar tegelijkertijd behoort het tot de vrije radicalen en is uiterst slecht voor het lichaam. Alles wat je paard er meer van krijgt dan het nodig heeft, is nodeloos belastend voor het lichaam en slecht voor hart en bloedvaten, kankerverwekend, kortom niet goed voor zijn gezondheid. Voor andere mineralen gelden soortgelijke verhalen. Mensen zijn altijd bang voor tekorten, maar beseffen bijna nooit dat een teveel net zo slecht is, en dat het gewoon precies goed moet zijn.
Je kunt er redelijk van uitgaan dat eea in gras voldoende zit, als blijkt dat dit niet zo is kun je altijd nog gericht gaan bijvoeren met een supplement.

merrieveulen schreef:
als een paard niet genoeg heeft aan zijn hooi en niet veel meer wil opnemen, kan je ook kiezen voor een rijker ruwvoer. mijn ponies krijgen droog hooi van meer dan een jaar oud, en dat is ook mooi voor ze, ze zijn zéér sober. voor niet alle paarden zal dat genoeg zijn, je kunt dan kiezen voor een rijker hooi oid.

Het is een fabeltje dat oud hooi minder energie zou bevatten. Juist de suikers en zetmelen verouderen niet. Van suiker van een jaar oud wordt je nog net zo dik als van nieuw suiker. Vingers aflikken Het enige dat in oud hooi minder zit zijn de vitaminen. Oud hooi is dan ook alleen maar geschikt als je je paard dik wilt maken, maar niet teveel vitaminen wil voeren. En aangezien niemand dat wil is oud hooi dus eigenlijk nergens geschikt voor.

Ondanks deze twee opmerkingen wil ik toch even kwijt dat jij je paarden in ieder geval erg verantwoord voert.

Frans

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:04

FransVeldman schreef:
Helemaal mee eens, maar twee opmerkingen:
Juist nu ben je niet zeker van je zaak, want bij mineralen is het allesbehalve "meer is beter". Neem bijvoorbeeld ijzer: het is nodig voor de aanmaak voor rode bloedcellen, maar tegelijkertijd behoort het tot de vrije radicalen en is uiterst slecht voor het lichaam. Alles wat je paard er meer van krijgt dan het nodig heeft, is nodeloos belastend voor het lichaam en slecht voor hart en bloedvaten, kankerverwekend, kortom niet goed voor zijn gezondheid. Voor andere mineralen gelden soortgelijke verhalen. Mensen zijn altijd bang voor tekorten, maar beseffen bijna nooit dat een teveel net zo slecht is, en dat het gewoon precies goed moet zijn.
Je kunt er redelijk van uitgaan dat eea in gras voldoende zit, als blijkt dat dit niet zo is kun je altijd nog gericht gaan bijvoeren met een supplement.

Frans

Maar goed, wat is precies goed? Paardenvoer(en) is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Volgens mij verdunnen paardenvoer-fabrikanten de benodigde voedingsstoffen (vitaminen, mineralen etc) in het mengsel, om zo (commercieel zeer verstandig) grotere hoeveelheden product te kunnen afzetten in de markt.
Hetgeen resulteert in een advies van 2 tot 3 kilo biks per dag per pony.

Desondanks, blijft het wetenschappelijk onderzoek inzake de benodigde voedingsstoffen wel correct. Voer je nu een geconcentreerde voedingskorrel (bijv. Pavo, je voert 50 gram geconcentreerde voedingskorrel, met als bindingmiddel Lucerne... geen suiker) kom je dichter in de buurt qua correct voeren in het kader van wetenschappelijk onderzoek, dan enkel hooi voeren.

Want in hoeverre is enkel hooi voeren wetenschappelijk verantwoord? (Is een vraag hoor, geen aanval Knipoog )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:11

Zo, Pavo wil wel verkopen!
Plinge helft van alle paarden door het dak.* Clown

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:36

scoxxx schreef:
Maar goed, wat is precies goed? Paardenvoer(en) is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

Inderdaad. Wetenschappelijk onderzoek vanuit de economische wetenschappen. Het gaat er de fabrikant (logischerwijs) vooral om om zijn producten te verkopen. Helaas is het niet zo dat iets dat goed is ook het beste wordt verkocht, en dat weten de fabrikanten. De volgende criteria zijn bepalend voor het succes van het product:
1) Het dier moet het voedsel erg lekker vinden. Hoe gretiger het naar binnen wordt geslokt, hoe tevredener het baasje. Voeren is leuk, toch? (Als we kinderen zouden voeren volgens deze criteria dan zouden we ze ijsjes en lollies voeren waaraan veel vitaminen en mineralen zijn toegevoegd. Heel verantwoorde voeding, zo komt uw kind niks tekort).
2) Mensen zijn vooral bang voor *tekorten*. Zorg dat er indrukwekkende cijfers op de zak staan, en zorg dat je overal kreten ventileert zoals "zo komt uw paard niets te kort". Noem vooral nergens dat de meeste paarden niet bij de dierenarts belanden door een tekort, maar door een teveel aan iets. Hoefbevangenheid, insulineresistentie e.d. komt vaker voor dan ondervoeding. Maar sssstttt. Benadruk vooral de tekorten, daar zijn mensen gevoelig voor.
3) Maak een product dat er gezond uit ziet. Kruiden en graantjes zien er met mensenogen heel gezond uit. Het is echter heel gezond kippenvoer, maar niet gezond voor paarden. Maar ja, aan gras verdien je minder, het wordt minder gretig gegeten, en je kan er niet mee wedijveren wie de meeste mineralen op de zak kan zetten.
4) Neem je eigen "voedingsdeskundige" in dienst. Deze kun je besturen, en zorgen dat het de voedingsbehoeften van het paard naadloos aansluiten op je product (in plaats van andersom).
5) Maak vooral veel reclame. Het is miljoenenbusiness. Koop iedere achterpagina van elk paardenblad direct op voor je advertentie.

Het echte wetenschappelijke gehalte wordt schromelijk overdreven. Er is steeds meer wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat paarden beter geen graanproducten kunnen eten, maar ja, wat moet je als fabrikant daar nou mee? Als je eigen voedingsdeskundige dat zegt, dan schop je hem vandaag de straat nog op, toch?

scoxxx schreef:
Desondanks, blijft het wetenschappelijk onderzoek inzake de benodigde voedingsstoffen wel correct.

Weet je, gebruik in geval van twijfel gewoon je gezonde verstand. Paarden lopen al miljoenen jaren op deze aarbol rond, nog voordat er mensen bestonden die op het idee konden komen om ze muesli's te gaan voeren. Je paard van vandaag is welliswaar gedomesticeerd, maar nog net zoveel paard als dat je kat een kat is. Met domesticatie verander je een graasdier niet in een graantjesdier. Geef hem gewoon wat de natuur hem al miljoenen jaren gaf, lange vezelige verdorde grassoorten, en zo nu en dan wat boombast. Steeds meer mensen ontdekken dat een paard het beste leeft op hooi alleen, aangevuld met een mineralenblok.

scoxxx schreef:
Want in hoeverre is enkel hooi voeren wetenschappelijk verantwoord? (Is een vraag hoor, geen aanval Knipoog )

Onze paarden krijgen al vijf jaar niks anders meer dan hooi en gras. Ze zijn er drachtig mee geworden, hebben gezonde veulens gekregen, hebben deze veulens gezoogd, allemaal zonder ook maar iets anders dan hooi, gras en een liksteen. De veulens zijn nu 3 jaar oud en kerngezond, en je raadt het al, nooit wat anders gehad in hun leven dan hooi, gras en een mineralenblok.

Wij staan niet alleen in deze bevindingen.

Volgens de voedingscalculator kan het ook daadwerkelijk zo. En deze is vrij van sponsering door de voedingsindustrie, maar gebaseerd op de voedingsbehoeften van het paard zoals vastgesteld door universiteiten, niet door medewerkers van Pavo of zo.

Frans

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:03

FransVeldman schreef:
Volgens de voedingscalculator kan het ook daadwerkelijk zo. En deze is vrij van sponsering door de voedingsindustrie, maar gebaseerd op de voedingsbehoeften van het paard zoals vastgesteld door universiteiten, niet door medewerkers van Pavo of zo.
Frans

Bijna duidelijk Frans Knipoog

Ik doel niet zo zeer de grote hoeveelheden zetmeel wat er in het paard gedouwd wordt... Knipoog dat doe ik met mijn paarden ook niet.
Ik doel op de vitaminen/mineralen/spoorelementen en de juiste verhoudingen in deze.

Toen ik nog in Utrecht woonde, heb ik het onderzoek van de pony's met de kunstmatig opengehouden "buikwonden" van afstandje gevolgd via veterinaire kennissen.
Via deze "buikwonden" werd via een slangetje de dunne en dikke darm en de vertering geregistreerd en ge-analyseerd.
Dit onderzoek aldaar was verre van commercieel en diende de wetenschap.

Daarom, blijf ik me afvragen in hoeverre het wetenschappelijk (met in mijn achterhoofd bijv bovenstaand beschreven onderzoek) verantwoord is qua vitaminen/mineralen/spoorelementen... om enkel hooi te voeren.
Niet omdat ik zo graag overbodige supplementen wil voeren... maar wel om tussen de 2 uitersten van A. "PN-visie enkel hooi" en B. "Paardendrogist zonder supplementen gaat je paard dood" ergens een gulden middenweg te kunnen vinden.

Immers hetgeen vastgesteld wordt in onderzoek waar we beiden op doelen Knipoog.... is geen eindconclusie gerolt "Enkel hooi voeren". Die eindconclusie is door PN gemaakt, niet door universitair wetenschappelijk onderzoek.

N.B. de concentraat vitaminen/mineralen-korrel waar ik eerder melding van maakte is Pavo Vital en je voert dit met 50 gram per dag. Prijs is iets van 23 euro voor 10 kilo. Dit product vind ik dan wel OK en getuigen van een minder commerciele inslag.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:26

Ik heb nogal diverse pony's hier lopen, grote pony's drachtig/niet drachtig/jaarling, mini's drachtig/niet drachtig/veulens...
Voor een aantal heb ik het ingevuld.

Eerst maar eens een 13 jarige welsh cob merrie, 7 maanden drachtig.
Licht werk.
Wat krijgt ze te eten: onbeperkt hooi/voordroog en 8 uur weidegang per dag, aangevuld met een compleet supplement (D&H Ultimate Balancer) en zo'n 250g Leisure Mix, ook van D&H.
Krachtvoer wordt de komende weken langzaam opgebouwd tot 1 of 1,5kg per dag met overgang op mare & youngstock mix, opname van hooi wordt langzaam minder door de dracht en anders valt ze af.

Havens: CONCEPT Kruidenbrok 1,5 - 2 kg
Pavo: Geef je paard naast 8 uur weidegang:
2.5 - 5 kg ruwvoer
1 - 2 kg krachtvoer
PN: bij alleen hooi/gras: VEP is te weinig bij het hooi wat ze eet (onbeperkt!) en CU is ook te weinig (52%). Laat koper nu juist tijdens de dracht erg belangrijk zijn!

Isis, 11 jarige mini merrie, 8 maanden drachtig.
Werkt niet, overdag weidegang en paddock.
Wat krijgt ze te eten: onbeperkt hooi, 4 uur weidegang, aangevuld met een compleet supplement (D&H Ultimate Balancer) en zo'n 200g Leisure Mix, ook van D&H.
Dit wordt overigens de komende weken langzaam verhoogt tot 750g per dag of meer met overgang naar mare & youngstock mix, opname van hooi wordt al duidelijk minder door de dracht en anders valt ze af.

Havens: CONCEPT Kruidenbrok 1 - 1,5 kg
Pavo: Geef je paard naast 4 uur weidegang:
0.5 - 1.5 kg ruwvoer
0 - 1 kg krachtvoer
Wanneer je minder dan 0.5 kg per dag verstrekt, is het raadzaam om extra vitaminen & mineralen te verstrekken met Pavo Summerfit
PN: bij alleen hooi/gras: VEP komt ze maar tot 58% met onbeperkt hooi, diverse mineralen zijn ook veel te laag, tot 37% voor koper...

En dan Tibbs, 5 jarige mini hengst, buiten het dekseizoen.
Licht werk, overdag weidegang en paddock.
Wat krijgt hij te eten: onbeperkt hooi, 4 uur weidegang, aangevuld met een compleet supplement (D&H Ultimate Balancer) en zo'n 200g Leisure Mix, ook van D&H.
In het dekseizoen kan dit oplopen en 1 kilo build up mix van D&H.

Havens: BALANCE Structuurmuesli 0,5 - 1 kg, CARE PROMISE Kruidenslobber 0,5 - 1 kg 1 kg per week
Pavo: Geef je paard naast 4 uur weidegang:
2 - 3 kg ruwvoer
0.5 - 1.5 kg krachtvoer
PN: bij alleen hooi/gras: Hij komt op 54% van de VEP en alleen natrium is volgens PN tekort, 51%

Morris, jaarling welsh cob ruin.
Geen werk, 24/7 buiten in een kudde, geen schuilstal.
Wat krijgt hij te eten: gras en onbeperkt voordroog.

Havens: BALANCE Structuurmuesli 1 - 2 kg
Pavo: niet in te vullen ivm leeftijd, pavo verwijst naar hun fokkerij gedeelte op hun website voor voeding.
PN: met alleen gras en voordroog zit hij overal aan 100%

Mijn mening:
Havens en Pavo willen graag geld verdienen met de verkoop van krachtvoer.
Naar mijn idee mag bij het advies de nadruk liggen op meer ruwvoer en minder krachtvoer.
PN gaat waarschijnlijk uit van een of ander super hooi want op hooi alleen trekken ze het hier echt niet, alleen de jaarling die 24/7 buiten loopt en onbeperkt voordroog eet doet het daar goed op. Indien hij wat terug lijkt te vallen in de loop van de winter, komt daar wel wat krachtvoer bij. Ruwvoer is hier altijd onbeperkt en ik kan hem moeilijk dwingen om meer te eten Clown
De drachtige merries redden het op alleen hooi zeker niet, op het eind van de dracht kunnen ze juist steeds minder ruwvoer opnemen terwijl de voedingsbehoefte juist in de laatste 3 maanden van de dracht aanzienlijk hoger wordt. Na een maand of 8 eten mijn merries nog geen 3/4 plakje hooi weg in 24 uur... Ze komen dus nooit aan 2% van hun lichaamsgewicht aan ruwvoer.
Wanneer merries pas later uitgerekend zijn (mei/juni) zal de VEP al een stuk beter uitkomen met goed voorjaarsgras. Probleem blijft wel de koperopname, juist koper is tijdens de dracht erg belangrijk.
En je kan wel een mooi mineralenblok hebben hangen, maar hoe weet een merrie nu waar het koper verstopt zit? Linksboven in het blok? Of juist rechtsonderin?
Nee, dan is de verhouding echt zoek...

Vooral als er dit staat:
Citaat:
Koper (Cu)

Hiervan krijgt isis met het gekozen rantsoen daaglijks 21.02 milligram, en dat is 37% van de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid.

Advies: Deze waarde is te laag! Je kunt het beste de hoeveelheid ruwvoer vergroten.

Koper speelt een rol bij veel lichamelijke processen: Het is nodig voor het omzetten van ijzer in hemoglobine en vorming van pigment, en essentieel voor meerdere koperafhankelijke enzymen, die te maken hebben met het behoud van de veerkracht van bindweefsels. Koper speelt bovendien een rol bij vaatvorming en skeletontwikkeling. In grotere hoeveelheden is koper echter giftig.

Let op: De opname van koper kan worden verhinderd wanneer het aandeel Zink in de voeding overgedoseerd wordt.

Ruwvoer verhogen kan niet, de beperking is de opname door ruimtegebrek in de merrie.
Aandeel zink zit volgens deze berekening al op 97% dus dan moet je al op zoek gaan naar een mineralenblok met een hoog kopergehalte en een laag zink gehalte. En ook nog eens goed opneembaar.
Met een standaard blok kom je er dus niet aan. Dat blok houdt geen rekening met de verhoogde koper behoefte door de dracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:38

wat ik trouwens niet snap.. is dat paard natuurlijk nog steeds met VEP werkt.. dit hoord EWPA te zijn.. EWpa (energie waarde paard) en VREP (verteerbare ruwe eiwit paard.)

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:46

scoxxx schreef:
FransVeldman schreef:
Frans

Daarom, blijf ik me afvragen in hoeverre het wetenschappelijk (met in mijn achterhoofd bijv bovenstaand beschreven onderzoek) verantwoord is qua vitaminen/mineralen/spoorelementen... om enkel hooi te voeren.
Niet omdat ik zo graag overbodige supplementen wil voeren... maar wel om tussen de 2 uitersten van A. "PN-visie enkel hooi" en B. "Paardendrogist zonder supplementen gaat je paard dood" ergens een gulden middenweg te kunnen vinden.

Immers hetgeen vastgesteld wordt in onderzoek waar we beiden op doelen Knipoog.... is geen eindconclusie gerolt "Enkel hooi voeren". Die eindconclusie is door PN gemaakt, niet door universitair wetenschappelijk onderzoek.

Er zijn onderzoeken waaruit blijkt wat paarden nodig hebben. (Zie ook de bronvermeldingen op onze site). Er zijn ook onderzoeken waaruit blijkt wat er gemiddeld in gras zit. Het is geen rocket science om deze twee tabellen naast elkaar te leggen en vervolgens te zien dat wat er in gras zit redelijk overeenkomt met wat een paard nodig heeft, Verrassend is dat eigenlijk ook niet, net zo min als dat het verrassend is dat in bamboestengels precies datgene zit wat een pandabeer nodig heeft.

Er is dus geen onderzoek wat zegt dat paarden alleen hooi kunnen eten, wel onderzoek wat vertelt wat paarden nodig hebben, en onderzoek wat vertelt wat de samenstelling is van hooi.

Uiteraard is niet ieder gras gelijk. Daarom raden we ook aan om een gewasanalyse te laten doen. Voor het geld dat je uitspaart aan muesli's kun je dat gemakkelijk doen. Knipoog Wanneer je dan ziet dat er gebrek aan koper of zo is, dan kun je *dat* gericht gaan bijvoeren, zonder dat je er maar een hele cocktail in gooit met allerlei stoffen die het paard al meer dan genoeg krijg en zijn systeem alleen maar onnodig belasten.

Frans

FransVeldman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:49

dees_daan schreef:
wat ik trouwens niet snap.. is dat paard natuurlijk nog steeds met VEP werkt.. dit hoord EWPA te zijn.. EWpa (energie waarde paard) en VREP (verteerbare ruwe eiwit paard.)

Dat is bewust gedaan omdat de gebruikte bronnen van zowel de behoeften van het paard en de analyse van hooi nog steeds VEP gebruikten. Het is dan niet eerlijk om in de tabellen VEP-gegevens te gebruiken maar ze dan EWPA te noemen.

Uiteindelijk is het maar een naam; de behoefte aan energie van een paard verandert natuurlijk niet door het beestje een andere naam te geven...

Frans

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 15:54

Je hebt gelijk. Is inderdaad een betere aanpak.
Ik ga mijn hooi eens laten analyseren.
Waar kon dat ook al weer?

P.S. hoe is de mening van Frans Knipoog inzake de voedingsbehoeften van sportpaarden die zwaar fysiek werk doen?