Jaarlingen bijvoeren met biks? of?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Re: Jaarlingen bijvoeren met biks? of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:21

JoviBan schreef:
Mijn jonge paard heb ik nooit biks bijgevoerd. En òf ze gegroeid is! Knipoog
iertje2valen schreef:
En een halve kg veulenbrok per paard geeft ze net even de extra's om warm te blijven en door te groeien.

Van veulenbrok blijven ze niet warm, integendeel zelfs. Paarden hebben ruwvoer nodig om zichzelf warm te kunnen houden.
Groeien doen ze ook prima zonder (veulen)brok.

Integendeel? Ze krijgen het er koud van? Nagelbijten / Gniffelen

Groeien doen ze ook zonder brok zeker, maar ik blijf van mening dat het alleen maar beter is om wat extra's te geven, er zit toch meer in de special ervoor gemaakte veulenbrok dan in gras/hooi en een liksteen. Ik vind gewoon dat je ze moet ondersteunen vooral in het begin en vooral als ze aan het groeien zijn.
Mijn veulentjes krijgen 3 handjes veulenbrok en genoeg hooi. Zien er stralend uit. En groeien als kool.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:04

Dat ook. in veulenbrok zit inderdaad net wat extra´s om de weerstand hoger te houden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:42

En wat is dat dan? Dat nét wat extra's? Wat ze uit 'normaal' voer niet kunnen halen? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk...

Vaak wordt er lukraak veulenbrok gevoerd onder motto's als 'net wat extra's is altijd beter dan niets' of 'als je niet zeker weet dat hij genoeg krijgt voer dan gewoon bij'. Maar ook hier ligt juist gevaar. Téveel ergens van is minstens net zo erg als te weinig, maar dat wordt vaak niet gerealiseerd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:58

precies. het belangrijkste voor een veulen is lekker rotzooien met kameraden, en ruimte. het voer 'podo grow' bijv. zou OC en OCD tegengaan. volgens onderzoek is de beste remedie daartegen echter gewoon constante weidegang voor veulens. overigens is de hoofdoorzaak voor beide problemen bij jong grut ook het teveel op stal staan.

mensen zijn vaak overbeschermend daarin, veulens een uurtje onder toezicht buiten met moeders, dat zie je vaak zat, ook hier op ITP.

een gezond veulen heeft echt genoeg aan goed hooi met een mineralenblok, op de weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:16

iertje2valen schreef:
Dat ook. in veulenbrok zit inderdaad net wat extra´s om de weerstand hoger te houden.

Wat voor extra's is dat dan?

En weerstand opbouwen, dat gebeurt niet onder invloed van het voeren van brokjes hoor. Knipoog
Weerstand krijgen ze door lekker continue buiten te lopen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:25

wij hebben 2 jaarlingen staan.(haflinger hengstjes) worden in mei 2 jaar.ze staan samen 24 uur per dag buiten op een grote wei,met schuil stal,ze krijgen onbeperkt hooi,en ik geef ze om de dag een schep basis brok,(ieder een halve kilo),ze zien er super uit,ik denk ook dat het per veulen of jaarling verschilt.kijk gewoon naar je jaarling,doet hij het zo goed,dan niet te veel aan vereanderen.denk ook dat het per ras verschilt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:41

Heb mijn 2-jarige destijds alleen in de wintermaanden wat basisbrokken bijgevoerd (een kleine 1/2 kilo per dag). Verder kreeg hij 2x daags kuilgras, waar ze de hele dag en nacht van konden eten.
In de zomer gaf ik dagelijks een Summerfit Pavo koek, verder niets.

Ik heb geen idee wat hij de eerste twee jaar te eten kreeg, maar toen hij op 2-jarige leeftijd kwam, wilde ik wel wat extra geven, omdat hij nog in de groei was. Daarbij was hij zo ontzettend tenger. Verder was het verhaal dat hij 1,50 m zou worden en dat is hij dus niet geworden. Dat kan te maken hebben met kwalitatief minder goed voer de eerste jaren, maar het kan ook zijn dat ze de verkeerde info gaven. Clown

Inmiddels is hij lekker vol, is ook gegroeid en momenteel leeft hij nog steeds op gras en Pavo koek (en gedroogde kruidenmix). Dit omdat we zoveel gras hebben dit jaar, dat hij er nu nog een buikje van heeft. Haha!
Ik denk dat we eind deze maand pas gaan bijvoeren met ruwvoer (kuil). En dan krijgt hij echt geen krachtvoer of hooguit af en toe eens een handje.

En ja, ik ken ook de verhalen over krachtvoer als 'natural', maar volg dan toch mijn eigen gevoel. Knipoog

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:21

Ik ga op de feiten af én volg een beetje van mijn gevoel ... Knipoog

Ik heb mijn jaarling in het begin ook een halve pavo koek per dag bijgevoerd, omdat ik niet zo te spreken was over de kwaliteit van het hooi af en toe. Nu geef ik haar hoogstens wat haver en penen soms. Er is ook niets mis met góed en gericht bijvoeren nmm, maar ik heb wel problemen met de commerciele diervoeders die een kilo veulenbrok per dag adviseren, en de mensen die dan vervolgens denken dat je daar sterke, gezonde paarden met een goede weerstand van krijgt en ze dan wel de hele winter op stal zetten bv. Huilen van het lachen Dan mis je echt ergens een afslag ...

En dat eeuwige: 'het is net dat beetje extra' ... Tsja, de betekenis van extra is nog altijd: bóven het gewone. En bóven het gewone is nog altijd níet goed.

Neem nu bietenpulp, heel nuttig voor paarden die te dun zijn/ziek zijn/oud zijn or whatever, maar dan staat er op site's die het verkopen 'kan compleet ruwvoer aanbod vervangen'. Alsof je ruwvoer voor gezonde paarden gaat vervangen door twee emmers bietenpulp ... Verward

Maar goed, misschien ben ik nu wel gewoon de mierenPIEP.

MyfairytaleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:26

Ben het wel met je eens Dani62.
Ik maak er ook een combin van, ik voer wel biks bij, maar ze staan wel 24 u per dag buiten in de wei, tenzij het dagen achtereen regent, dan gaan ze een nachtje naar binnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:16

Dani, ben het ook helemaal met je eens, hoor Ja . Ik lees er veel over en volg de ontwikkelingen rondom voedingsstoffen e.d. Daarbij kijk ik vooral goed naar mijn paard en de omstandigheden waarin hij gehouden wordt. De winter is best wel een behoorlijke aanslag op hem, elk jaar weer, is mijn ervaring (zoals je weet staat hij ook 24/7 buiten het hele jaar door).
En de periode dat hij nog echt goed in de groei was, ben je sowieso bezig met de lichamelijke ontwikkelingen. Nu hij volgend jaar 5 wordt, is dat toch heel anders, dan toen hij net 2 jaar was. Knipoog

M_arieKe__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:26

met veulenbrok van pavo

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:57

voeren is kijken. Je moet het per geval bekijken en voeding aanpassen. Je kan wel over het algemeen wat zeggen maar je moet toch zelf naar je paard kijken of hij/zij wat nodig heeft.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:09

Zamora schreef:
voeren is kijken. Je moet het per geval bekijken en voeding aanpassen. Je kan wel over het algemeen wat zeggen maar je moet toch zelf naar je paard kijken of hij/zij wat nodig heeft.

En mijn idee is dat wat je nu juist niet (alleen) moet doen. Over het algemeen kun je zeggen dat mensen die voeren op zicht / op gevoel geen idee hebben wat ze nu eigenlijk in hun paard stoppen. Ruwvoeranalyse? Nah, daar doen ze niet aan. Bloedonderzoek? Dat is toch nergens voor nodig? Veulenbrok? De fabrikant zegt dat het dier dit nodig heeft, dus dan zal het wel zo zijn...

Naief voeren noem ik dit. Als iemand lange tijd fastfood eet, maar er niet dik van wordt en geen klachten heeft, wil dit dan zeggen dat dit gezond is? Precies hetzelfde bij paarden. Zolang je niet precies weet wat je paard nodig heeft en binnen krijgt, kun je helemaal niet zeggen of je paard biks nodig heeft. over het algemeen is het volgens mij zo dat biks meer schade aan brengt dan dat het iets positiefs toevoegt. Waarom? Kijk eens op de wiki onder ''voer'' of ''krachtvoer''. Hoef ik het niet allemaal nog eens te typen. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:14

Hoi, mijn neef heeft een eigen opfokbedrijf, heeft veulens tot en met hun derde lopen, zonder biks bij te voeren, ze lopen 24/7 buiten, luwte van bomen en dijk. Ze zijn allen prachtig gegroeid, niks mis mee!

Mijn twee jaarlingen krijgen in de winter idd biks bjigevoerd en zien er goed uit. Ik denk dat het oog ook iets wil, hoor!
Ze doen het qua groeien goed en glanzen, zijn attent en niet te rond, mooi in conditie.
Mijn AES gefokte jaarling ( nu 20 maanden en 1.58m) krijgt elke dag 1.5kg brok en mijn welsh K jaarling een halve kg. Zij kreeg bij de vorige 1 kg maar ik vind dat niet nodig.

geef je je paard alleen ruwvoer, dan zou ik er echt voor zorgen dat er dan ook écht 24/7 ruwvoer beschikbaar is en of je kunt kijken dat was essentieel is in de brok- ook als supplement gegeven kan worden..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:25

dorientjuh schreef:
Zamora schreef:

En mijn idee is dat wat je nu juist niet (alleen) moet doen. Over het algemeen kun je zeggen dat mensen die voeren op zicht / op gevoel geen idee hebben wat ze nu eigenlijk in hun paard stoppen. Ruwvoeranalyse? Nah, daar doen ze niet aan. Bloedonderzoek? Dat is toch nergens voor nodig? Veulenbrok? De fabrikant zegt dat het dier dit nodig heeft, dus dan zal het wel zo zijn...

Naief voeren noem ik dit. Als iemand lange tijd fastfood eet, maar er niet dik van wordt en geen klachten heeft, wil dit dan zeggen dat dit gezond is? Precies hetzelfde bij paarden. Zolang je niet precies weet wat je paard nodig heeft en binnen krijgt, kun je helemaal niet zeggen of je paard biks nodig heeft. over het algemeen is het volgens mij zo dat biks meer schade aan brengt dan dat het iets positiefs toevoegt. Waarom? Kijk eens op de wiki onder ''voer'' of ''krachtvoer''. Hoef ik het niet allemaal nog eens te typen. Knipoog

ik snap jou reactie niet Verward Voer IS kijken, je moet naar je paard kijken wat hij nodig heeft. Mijn paarden krijgen onbeperkt hooi en als ze ernaast nog wat nodig hebben zoals de jonge dieren brok oid krijgen ze dat. Merries die drachtig zijn krijgen ook meer.
Je kan niet zeggen o het is een koudbloed dus hij heeft niks nodig behalve beetje gras en hooi. Mijn voormalige Fjord had echt krachtvoer ernaast nodig. Dat bedoel ik met naar je paard kijken en juist NIET zomaar dingen aannemen van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:32

Zamora, hoe weet jij of ze naast het onbeperkt hooi nog wat nodig hebbem zoals brokkies? Hoe zie en beoordeel jij dat?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:36

kijken naar je paard! Je kent je paard dus je ziet wanneer hij veranderd wat vacht betreft(dof bijvoorbeeld) of in gedrag slomer en schraler worden. Hangt dan er van af wat voor paard het is wat voor brok of muesli ze krijgen of een vitaminekuur kan ook goed helpen.
Ik noem maar wat. Ik doe dit 5 jaar zo en gaat prima. Nooit zieke paarden of wat dan ook. Ik weet wat ik doe. Daarom zeg ik je moet zelf naar je paard kijken wat hij nodig heeft. Dat haal je niet uit boekjes.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:17

Ik geef mijn tinkerjaarling wel wat voer. Ik heb haar uit de opfok gehaald en staat nu lekker bij onze andere paarden. Ze staat nu bijna 2 maanden weer bij ons en knapt zienderogen op met het voer dat ze nu krijgt; hooi, af en toe wat kuil en een halve kilo muesli per dag verdeeld over 2 voerbeurten. Ze is in prima conditie; niet te dik of te schraal, volop energie en een mooie wintervacht.
Het is inderdaad kijken naar je paard en vooral ook het ras. Ik hoef mijn tinker niet de aanbevolen hoeveelheid brok te geven want dan wordt ze echt te dik.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:22

Tsja, kijken naar je paard is ook zéér belangrijk, maar toch ben ik het met dorientjuh eens. Als je paard er niet goed uitziet kun je bix bij gaan voeren en vervolgens denken dat je echt goed bezig bent omdat je goed naar je paard hebt gekeken. Maar heb je dan inzicht in de details? Uiteindelijk vergiftig je je paard sowieso met krachtvoer...

Beter nog is het om te kijken wát je paard tekort/teveel heeft. Laat beter ruwvoer voeren en laat het analyseren en mocht het nog niet beter worden kun je een bloedonderzoek laten doen. Dan weet je wat er scheelt en kun je gericht bijvoeren.

Door te kijken naar mijn paard weet ik of ze lekker in haar vel zit of niet. Ik zie (en weet) dat het perfect gaat, maar toch adviseren mensen mij bix bij te voeren... "want het is net dat beetje extra hé!"... Nou, schiet mij maar lek.

Je kunt kijken naar je paard en daar op in springen, maar je kunt niet aan je paard zien wát hij tekort komt en nodig heeft. Dus nee, in feite weet je niet precies wat je doet. Óf je hebt gewoon hele goede ogen, daar zou ik wat mee doen OK dan! .

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:25

Ja maar je ziet toch zelf aan je paard of het goed is of niet? Als hij wat te kort komt zie je dat.
Ja tuurlijk als je paard ineens hard achteruit gaat haal je een DA erbij, ik spreek dat niet tegen. Ik zeg alleen je kan het niet uit boekjes en dingen halen. Je moet zelf naar je paard kijken wat hij nodig heeft. En als het dan nog niet goed is ja dan ga je de boel onderzoeken.

edit: volgens mij snappen jullie niet helemaal wat ik bedoel Nagelbijten / Gniffelen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:40

Zamora, ik begrijp je juist heel goed. Ik denk eerder dat jij ons niet zo begrijpt Haha! ! Welles, nietes, welles, nietes...
Jij kunt zien dát je paard wat tekort komt, maar hoe weet je wát je paard tekort komt? Dat bedoel ik... Lees mijn post nog maar eens.

Anyways, ik ga er niet langer op door, ik had mijn mening toch allang gegeven: ik heb een fobie voor biks Knipoog .

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:43

Maar waarom een fobie als dat niet het enige is wat je je paard kan voeren?? Haha!
Nee ik snap jou ook wel maar het is niet wat ik bedoel met mijn verhaal. Uiteraard als het niet genoeg is wat je snel genoeg merkt dan laat je je paard onderzoeken. Maar in eerste instantie, daar heb ik het over.. kijken naar je paard.

Ik vind het overdreven om zodra je merkt dat je paard wat te kort komt meteen bloedonderzoeken e.d. te gaan doen. Kan natuurlijk niet voor iedere situatie spreken maar in mijn geval was enkel brok/muesli of vitaminekuur genoeg zeg maar. Je merkt dat je paard snel opknapt dus heb je de goede keuze gemaakt. Je hoeft niet overal meteen je DA bij te halen.

nog ff kleine edit Nagelbijten / Gniffelen het is met dit soort dingen, in mijn geval, moeilijk te verwoorden zo op bokt zonder mensen op hun tenen te trappen Nagelbijten / Gniffelen Vaak komt het verkeerd over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:51

@Zamora: stel jouw jaarling krijgt een doffe vacht of wordt in gedrag slomer of wordt wat schraal (punten die je zelf aangaf) en je gaat vervolgens brokkies of muesli bijvoeren. Paardje knapt op; wat doe je dàn? Stop je er dan weer mee of blijf je voortaan altijd bijvoeren?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:01

voorlopig inderdaad. Je ziet dan vanzelf of het nodig blijft of dat het op een gegeven moment teveel wordt of misschien heeft hij nog wel meer nodig.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:13

zamora.ik voer net als jij op het oog,al jaren en gaat prima op deze manier,ik wist niet eens dat er een andere manier bestond. Nagelbijten / Gniffelen en lees nu ook voor het eerst dat sommige mensen hun paarden geen brok willen geven omdat het niet goed blijkt te zijn. Bloos
ze zullen er vast wel een rede voor hebben,maar ik doe het al jaren op mijn eigen manier,en mijn paard ziet er toppie uit,krijgt niks te veel en niks te weinig binnen.