Nieuw, "jong" paard eet weinig, beetje ongerust..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Re: Nieuw, "jong" paard eet weinig, beetje ongerust..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 15:51

Hij heeft nu zijn oude voer klaar staan in de stal, hopelijk eet hij het op als hij straks binnenkomt. Hij deed daar ook een schep tarwezemelen bij, en ook bietenpulp, maar ik ging nu even die bietenpulp weglaten, maar moeten die zemelen in water of kan je die droog voeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:00

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:04

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:12

is wel al een heel oud topic zag ik Haha!
maar ik heb helemaal geen ervaring met zemelen voeren,dus zocht ik het even voor je op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:17

Niet alle hooi is smakelijk, het is hier zo dat als er maar een beetje een muf luchtje aan zit dat het niet wordt gegeten, dan laten ze het zelf wel liggen en verder is er geen van mijn paarden die een bek zet op bietenpulp.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:34

suleilitha schreef:
Niet alle hooi is smakelijk, het is hier zo dat als er maar een beetje een muf luchtje aan zit dat het niet wordt gegeten, dan laten ze het zelf wel liggen en verder is er geen van mijn paarden die een bek zet op bietenpulp.

Het is vers hooi, hij eet het wel, maar begint meestal eerst aan zijn stro. Maar gisteren gaf ik hem dan hooi als hij al n half uurtje op stal was, en hij begon er onmiddellijk aan.
Hij at bij zijn vorige eigenaar bietenpulp dus normaal lust hij het wel ja.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:49

Alles is keurig op gegeten!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:56

Celia schreef:
Alles is keurig op gegeten!

Super OK dan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 08:47

nou fijn!

Haha!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 19:01

kan er nu zelf zijn antibiotica doorheen doen! Eindelijk.
Bedankt voor de tips en dergelijke!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:30

Mijn merrie at de eerste week toen ze op een nieuwe stal kwam ook zo goed als niets. of ik moest het haar letterlijk zelf geven handje per handje en dan nog at ze met lange tanden en zeker niet alles.
de enige oplossing bij haar was --> op het land !! daar at ze wel haar korrels en hooi. Eenmaal ze het er gewend was at ze weer wel goed.

Maar bietenpulp heeft ze nooit gelust Clown Zelfs niet na een poosje.. die hebben we dan maar overgelaten aan de andere paarden

edit: had de ganse post niet doorgelezen Bloos srry

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 17:19

Geen probleem laaauwrah!
Ik kwam van school en haastte me vlug vlug om de stallen te doen en ze op stal te zetten omdat het écht enorm slecht weer was (en koud)! En ik kijk waar ze staan, en hij stond onder zijn schuilhok te bibberen, en die is dus al verkouden... Dat wil zeggen dat die nu waarschijnlijk nog wat meer verkouden zal zijn... Domme ik, maarja ik wou ze niet de hele dag op stal zetten. Het was ofwel hele dag op stal of hele dag weide en ik dacht ah hij gaat wel schuilen, ja mooi niet dus (waarschijnlijk omdat mijn haflinger merrie het niet doet). Mevrouw is hengstig en draait hem helemaal rond haar vinger...
Nog ietsje, ik heb hem nu al twee keer zien plassen, en als hij wil beginnen met plassen dan stopt hij eerst ff en schopt dan eerst eens naar zijn buik, stap eventjes rond en gaat dan beetje later gewoon plassen. Moet ik mij daar zorgen om maken, om dat schoppen naar de buik?

Edit : ik heb hem direct op stal gezet met zweetdeken op, en met een goeie portie voer. Hopelijk warmt hij snel op..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:34

Ik heb nu zijn koker wat schoon gemaakt met water en babyshampoo, er zat heel wat smurrie in, hopelijk gaat plassen nu wat beter.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:48

Hij stond onder zijn schuilhok? dat is toch goed??
Bibberen doen wel meer paarden, zo warmen ze zich op. Ik hoop dat het plassen nu wat beter gaat, dat zou ik wel even goed in de gaten houden!

Misschien is je paard niet gewend om nu nog buiten te staan? ik zou hem gewoon buiten gooien en dan met wat hooi/kuilvoer erbij, je hebt ja een schuilmogelijkheid. Ze worden niet verkouden van buiten staan, alleen van op de tocht staan!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:45

twinducklin schreef:
Hij stond onder zijn schuilhok? dat is toch goed??
Bibberen doen wel meer paarden, zo warmen ze zich op. Ik hoop dat het plassen nu wat beter gaat, dat zou ik wel even goed in de gaten houden!

Misschien is je paard niet gewend om nu nog buiten te staan? ik zou hem gewoon buiten gooien en dan met wat hooi/kuilvoer erbij, je hebt ja een schuilmogelijkheid. Ze worden niet verkouden van buiten staan, alleen van op de tocht staan!

Normaal staat hij in een in en uitloopstal. Hij stond onder zijn schuilhok ja, maar nog maar net veronderstel ik want hij had net het lekkere stro en hooi gevonden... Aangezien mijn haflingermerrie de kou niet erg vind blijft ze gewoon in de regen, en ze hechten nogal aan elkaar (zitten nog maar een week samen maar vanaf de ene uit het zicht is wordt er gehinnikt voor de hele straat). Dus wanneer zij daar blijft, zal hij ook in de regen gebleven zijn. En vanmorgen was het rond de 10 graden, maar tijdens de middag is er een felle wind uit het noorden op gaan komen waardoor het maar een graad of 4 meer was, en hij was dus kletsnat en stond dus in de wind... Dus hij had wel koud veronderstel ik. Onder de schuilstal zelf is er geen wind, maarja hij kwam enkel wat eten denk ik.