Welk krachtvoer is laag in suikers en zetmeel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Re: Welk krachtvoer is laag in suikers en zetmeel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:20

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:25

Ja, tuurlijk is het beter om een paard alleen ruwvoer te geven, maar als je (zoals de TS) toch krachtvoer bij wil voeren, dan lijkt het mij goed om vetten toe te voegen, juist om het 'slechte' aspect van krachtvoer wat te verminderen.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:54

Lijstje van D&H :
Hi Fibre Nuts
15.6% zetmeel
5.5% suiker

Country Cubes
16% zetmeel
6% suiker

ERS Pellets
5% zetmeel
7.5% suiker

Equine Sensitive
15% zetmeel
3% suiker

Stay Power Cubes
10% zetmeel
5% suiker

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:56

Lijken me te lage waardes. Alleen al door het verwerken van granen in je voer kom je tot hogere waardes. Heb het ooit eens eerder gevraagd over D&H voel, maar nooit een goed antwoord gekregen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:58

Op het hoefbevangenheidstopic staat ergens een hele lijst met voeding die laag in suiker en zetmeel is, of kijk in het onderschrift van Isapaardje, op haar site staan ze in elk geval.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 20:39

Annemeik schreef:
Maris schreef:
Omdat ik denk dat mijn paard last heeft van te veel suikers in zijn voer ben ik op zoek naar een krachtvoer met laag suiker gehalte.

Waarom denk je dat?

Omdat mijn paard na het eten van meer/veel fructaan of suikers ( gras of suikerbiet ) gelijk de volgende dagen met dikke achterbenen staat en duidelijk niet lekker is.

Via pb lijstje gekregen met voer met lage suiker- en zetmeel waardes

- HiPro - Flexible Move ( staat nog niet op de site , 10 % + suiker )
- St Hippolyt - Equigard
- Spillers - Happy Hoof
- Dodson & Horell - zie berichtje hierboven van Mehlika ( tussen de 12,5 en 22 procent )
- Agrobs
- Marstall Vito ( 10 procent )

Pavo nature's best zit laag in suikers, maar helaas wel hoog in zetmeel. Kortom nog steeds hoog in suiker en zetmeel samen.

Helaas zijn de meeste bovenstaande voerders erg slecht verkrijgbaar in Nederland.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:17

Ik gebruik ERS voor mijn merrie die endurance loopt. Bloedmerries met wat zenuwachtig karakter zijn een grote risicogroep dus heb ik voor ERS gekozen en heb sinds gebruik nooit problemen gehad.
Die Vito lijkt me evenwel een waardig alternatief als ik zo de waarden vergelijk :

Vit.E 560mg (ERS 430)
Selenium 0.60 mg (ERS 0.50)
Vit.A 23.000 IE (ERS 19.250)
Vit.D3 1.000 (ERS 2.375)
Ruw Eiwit 10.6% (ERS 11%)
Vet 7.2% (ERS 10%)
Zetmelen 6.8% (ERS 7%)
Calcium 0.7% (ERS 1.3%)
Fosfor 0.3% (ERS 0.50%)
Koper 30mg (ERS 65)

Dus Vito lijkt me zeer goed qua antioxidanten maar ERS lijkt me dan beter qua energietoevoer en ijzers ?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:48

Maris schreef:
HiPro, eens kijken waar dat verkrijgbaar is !
Ponybrok, hihi voor een paard van 1,70 m .... Maar dat maakt natuurlijk in principe niets uit, het gaat om het gehalte, niet hoe de brok heet.

Mijn merrie van 1.70 krijgt ook ponybrok Knipoog
Dat is nml niet alleen een ponybrok maar ook voor sobere rassen of voor paaren die heel heet zijn, en dat laatste is die van mij dus Knipoog
Wilde haar van de brok af en op een mueslie zoals Cavalor Pianissimo of Subli Zonder zetten in combi met lucerne en Subli Energiekern Mix(oliebasis, wel enerige maar worden ze niet drukker van)
Maarja die muts van mij eet errug slecht en is heel kieskeurig, dus toch maar weer brok erbij gaan geven en ponybrok is dan degene waar ze veruit het beste op reageerd Lachen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 12:25

Renske_ schreef:
Maris schreef:
HiPro, eens kijken waar dat verkrijgbaar is !
Ponybrok, hihi voor een paard van 1,70 m .... Maar dat maakt natuurlijk in principe niets uit, het gaat om het gehalte, niet hoe de brok heet.

Mijn merrie van 1.70 krijgt ook ponybrok Knipoog
Dat is nml niet alleen een ponybrok maar ook voor sobere rassen of voor paaren die heel heet zijn, en dat laatste is die van mij dus Knipoog
Wilde haar van de brok af en op een mueslie zoals Cavalor Pianissimo of Subli Zonder zetten in combi met lucerne en Subli Energiekern Mix(oliebasis, wel enerige maar worden ze niet drukker van)
Maarja die muts van mij eet errug slecht en is heel kieskeurig, dus toch maar weer brok erbij gaan geven en ponybrok is dan degene waar ze veruit het beste op reageerd Lachen

Maar mijn paard is EN geen pony EN geen sober ras EN geen heethoofd. Haha.
Wel suikergevoelig. Ik moest alleen gisteren helaas al brok kopen en heb gewoon hetzelfde voer als anders gekocht, met best veel suikers en zetmeel. Hij krijgt er alleen maar 1/2 kg van. Ik hoop dat het gewoon gaat , zonder dikke benen.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:48

Flexible Move
zetmeel en suiker: 8.6 %
De brok is hoog in vet% namelijk 13.4

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:12

Mijn paard reageerde erg slecht op Equigard van St. Hippolyt. Binnen drie dagen kreeg ze opnieuw alle klachten die ze normaal bij een teveel aan suikers krijgt (o.a. snotvorming, astmatisch, diarree). Ik heb even de zak erbij gepakt en de samenstelling is als volgt (mijn Duits is niet goed genoeg om het te vertalen):

Grashacksel 24%,
Apfeltrester 22%,
Zuckerrübenfasern 22%,
Weizenkeime 6,5%,
Leinsamen 4,7%,
Lein-Sonnenblumenöl 3,5%,
Apfelsirup 3,5%,
Kräuter 3%,
Luzernehäcksel 3%,
Bierhefe 2,9%,
Weizenkleie 1,8%,
Zuckerrübenmelasse 1,6%,
Traubenkernextrakt 1%,
Seesalz 0,9%,
Maiskeime 0,8%,
Erbseneiweiss 0,5%,
Seealgenmehl 0,3%,
Karotten 0,3%,
Knoblauch 0,2%.

Mijn paard reageert wel erg goed op de muesli zonder haver van Havens. Momenteel ben ik een beetje huiverig met voerveranderingen bij mijn paard, dus voorlopig hou ik haar hier op. Mochten er mensen in de omgeving van de Achterhoek zijn die graag de Equigard willen uitproberen, ik heb nog een behoorlijke hoeveelheid staan...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:06

Apfeltrester 22% Geperste appel
Apfelsirup 3,5% Appelsiroop
Zuckerrübenmelasse 1,6% Suikerbietmelasse

Dit zijn niet bepaald goede ingrediënten: alle drie (erg rijk aan) suikers. Ik vind het een raar soort voer. Paarden zullen het wel onwijs lekker vinden, maar gezond is anders...

Zuckerrübenfasern 22% "Suikerbietvezel" = Bietenpulp???

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:18

Bradaigh is bij mij begonnen op St. Hippolyt. Geweldig mooi voer om te zien en ruikt werkelijk waar heerlijk, paarden zijn er gek op, maar ik waag me er niet meer aan. Mij ook veel teveel suikers.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:12

Dat is inderdaad wat ik er ook van begreep, erg veel suikerhoudende producten, terwijl op de zak wordt aangeprezen dat het suikergereduceerd is. Het ruikt erg lekker en na een onwennige eerste keer vonden mijn paarden het erg lekker. Ik voer het nou maar in kleine hoeveelheden op aan mijn andere paarden...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:03

omaas schreef:
Flexible Move
zetmeel en suiker: 8.6 %
De brok is hoog in vet% namelijk 13.4

Klinkt goed. Ik ben aan het overwegen nog minder brok ( met veel suikers ) te geven in combinatie met Energiekernmix van Subli ( --> op basis van olie ). Zo minder ik ook het suikergehalte in totaal natuurlijk.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:02

@Maris, ik zou de Subli even mailen of bellen wat de drager is. Weet niet meer wat dat is, maar was daar zelf niet zo over te spreken. En de soja-olie ook liever niet. Is zelf een scheutje biologische olie toevoegen aan een goede drager niet net zo zinvol?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:48

De energiekernmix werk bij mijn 3 paarden(een brave fries die heel hard moet werken, een grote relaxte die snel invalt en stijf wordt, en een héél heet jonkie die ook snel afvalt) juist supergoed, zijn soepeler, mooier vol en totaal niet vervelend met het voer!
En zo zijn er op bokt veel meer paarden die het er super op doen Lachen

Welke ingrediënten twijfel je over? Ik wil wel ff de zak erbij pakken en overschrijven wat er in zit.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:21

Renske_ schreef:
De energiekernmix werk bij mijn 3 paarden(een brave fries die heel hard moet werken, een grote relaxte die snel invalt en stijf wordt, en een héél heet jonkie die ook snel afvalt) juist supergoed, zijn soepeler, mooier vol en totaal niet vervelend met het voer!
En zo zijn er op bokt veel meer paarden die het er super op doen Lachen

Welke ingrediënten twijfel je over? Ik wil wel ff de zak erbij pakken en overschrijven wat er in zit.

Renske,als je dat wilt doen .....graag ! Ik kom niet verder dan de lijnzaad-, soja- en kokosolie als ingredienten.
Ww is de soja van subli niet geheel natuurlijk dan ?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:35

Ik voer mijn paard Pavo Nature's Best Musli.
Super spul al zeg ik het zelf.

Pavo Nature's Best productspecificaties
Samenstelling
Luzerne
Spelt
Gepofte tarwe
Sojaschillen
Gepofte mais
Gepofte gerst
Tarwe
Gerst
Tarwegries
Haverzemelen
Tarwezemelen
Wortelvlokken
Plantaardige olie
Vitaminen & Mineralen

Gewaarborgde gehaltes
Energie (EWPa) 0,8 Eenh./kg
Energie (VEP eXp) 760 Eenh./kg
DE 11,5 MJ/kg
Verteerb. ruw eiwit 7 %
Ruw eiwit 10,5 %
Ruw vet 3,5 %
Ruwe celstof 15 %
Ruw as 7 %
Suiker 2 %
Totaal Zetmeel & Suiker 32 %

Mineralen &
Sporenelementen (per kg)
Calcium 1,1 %
Fosfor 0,4 %
Natrium 0,5 %
Kalium 0,8 %
Magnesium 0,5 %
Koper 20 mg
IJzer 110 mg
Zink 100 mg
Mangaan 80 mg
Selenium 0,4 mg
Jodium 0,9 mg

Daarnaast voer ik gem. 3 tot 4 handjes per dag Pavo Sportfit Muesli.

Het voordeel van muesli vind ik voornamelijk dat het paard meer moet kauwen omdat het voer een grove structuur heeft. Paarden maken niet automatisch speeksel aan zoals wij dat doen, speeksel word bij een paard enkel aangemaakt door kauwen.
Als een paard te weinig speeksel aanmaakt word de zuurgraad in de maag te hoog en kunnen er maagzweren ontstaan. (met voldoende ruwvoer heb je hier al bijna geen problemen mee).

Ik ben in de fabriek van Pavo geweest en heb het hele productie proces mogen zien. Dit heeft mij voor Pavo doen kiezen, en het extra keurmerk wat ze hebben spreekt mij ook aan omdat ik dan zeker weet dat mijn paard geen "troep" binnen krijgt, als dierlijke stoffen, E-nummers, te veel suikers etc.

Er zullen onder de tips die er op de pagina's staan veel goede diervoeders staan dus ik denk dat je goed een keuze kan maken!

Succes Lachen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:36

Hierbij even gekopieerd uit ander topic. Knipoog

Citaat:
Wat er op de zak staat:
Ruw eiwit 89 g/kg
Ruw vet 416 g/kg
Ruwe celstof 27 g/kg
Ruwe as 17 g/kg
Fosfor 2,7 g/kg
Calcium 1,2 g/kg
Magnesium 1,1 g/kg
Natrium 0,39 g/kg
Koper 4,6 g/kg
EW paard 1,79
VRE paard 69,93 g/kg

Toegevoegd:
Vitamine E (E306) 500 mg/kg

Hoop dat ik het goed overgetikt heb, maar als ik het goed gelezen heb staat dit niet op de website.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:38

even een stipje

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:40

W-W pavo nature's best bevat wel veel suikers en zetmeel, ik zoek juist voer met weinig !! Ik doe gewoon wat lucerne door de brok, dan moeten ze ook goed kauwen ....
Marcella, zijn dat de ingredienten van de Energie Kernmix van Subli ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:44

Ja van de Subli EM.

Gebruik zelf trouwens ook de luzerne van Subli.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:12

Zag trouwens nog iets over Hipro voorbij komen, maar hier is eventueel de website. Knipoog
http://www.hipro.nl/

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:03

Maris schreef:
Renske,als je dat wilt doen .....graag ! Ik kom niet verder dan de lijnzaad-, soja- en kokosolie als ingredienten.
Ww is de soja van subli niet geheel natuurlijk dan ?

Die garantie willen ze niet geven. Kreeg daar toen een vaag verhaal bij, oftewel: nee dus. Maar ik weet dat ik niet enthousiast werd van de drageer, alleen geen idee meer wat dat is. Ik overwoog nl. om het aanvullend op de bio-ron brok te geven, maar na horen wat de drager was heb ik dat dus laten varen (volgens mij was het erg GMO-gevoelig). Maar als je Subli mailt dan bellen ze je binnen een dag terug. Ben toen alle voeders langs gegaan dat mogelijk geschikt was ivm geen suiker, maar grote gevaar dat ik bij alles zag was het risico op genetisch gemodificeerde ingrediënten. En dat wil ik gewoon niet. Als je daar geen punt van maakt komen Ponybrok, Seniores priores (kort door de bocht: bietenpulp met ponybrok en luzerne) en EM van Subli wat mij betreft allemaal in aanmerking.

Maar voorlopig zweer ik nog steeds bij de brok van Ron hoor. Probeer het nu aan te vullen met bietenpulp. Alleen heb ik nog niet het gevoel dat ie daar genoeg energie uit haalt, want nu hij weer een groeistuip heeft voer ik net zoveel brok als hij vorige jaar in de winter kreeg zonder de bietenpulp. Nu is ie alleen wel wat groter en verzet iets meer werk, of ik geef nog te weinig pulp, dat kan natuurlijk ook. Ik ben nog zoekende.