kuil met schimmel of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: kuil met schimmel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:22

Als ik zoek op kuilgras en melkwit, kom ik niet veel verder dan dat het de kleur van een verpakking is.

Overigens beweert een koeienboer die ik ken, dat je de witte schimmels kunt vergelijken met schimmels op Franse kazen, en dat de andere kleuren (groen/blauw/rood/zwart) schimmels pas écht gevaarlijk zijn. Hij voert de witte schimmelige stukken dan ook gewoon aan z'n koeien (misschien kunnen die er ook wel beter tegen omdat ze heel andere spijsvertering hebben dan paarden). Wij nemen met onze ponnies echter geen enkel risico en kieperen alles wat er verdacht uitziet of niet goed ruikt op de mesthoop.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:49

Zou het ook niet voeren. Is schimmel daar ga maar van uit. Alle schimmels kunnen schadelijk zijn.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:53

sterker nog, als er schimmel in 1 hoek van het pak zit, kan het zijn dat de schimmeldraden al door het hele pak zijn getrokken zonder dat dat al zichtbaar is, aldus voedingsexpert in utrecht die ik destijd om advies heb gevraagd toen een eigenwijze pensionhouder mij meldde dat 'mensen toch ook schimmelkaas eten'

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:59

bovendien, enig idee hoeveel soorten schimmels er zijn? ze komen in een heel scala aan kleuren voor, en zijn zéker niet per definitie groen! oranje, geel, wit, groen, blauwig, zwart en grijs zijn kleuren die je vaak terugvindt op bedorven voer en etenswaren.

paddestoelen zijn ook schimmels, ook daarvan zijn er honderden soorten. beetje kort door de bocht dus om te roepen dat het geen schimmel is als het niet groen van kleur is.

vraag het anders na aan je DA. verder zou het verstandig zijn om je in dit soort zaken te verdiepen, voor er ongelukken gebeuren. ik vind persoonlijk dat je als paardenhouder goed voer van bedorven voer moet kunnen onderscheiden.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 01:19

Ik lees dat de meesten hier de beschimmelde delen weggooien maar de rest van het pak, waar geen zichtbare schimmel in zit, wel voeren. Ik voer kleine baaltjes voordroog, maar laatst hoorde ik dat de handelaar waar ik dat haal, gewoon grote balen lostrekt, de beschimmelde delen wegdoet en de rest in kleine pakjes verpakt. Ik voer dus waarschijnlijk voordroog dat uit grote pakken komt waar deels schimmel in heeft gezeten. Is het dan zo dat er in het hele pak schimmelsporen zitten? Of hoeft dat niet? En kun je zien hoe schimmelsporen-vrij je voordroog/kuil is?

Wat ik voer, ruikt absoluut niet naar schimmel. Heb ik toch af en toe een baal die wel zo ruikt, dan gaat-ie linea recta terug naar de handelaar. Heb een paard met luchtwegproblemen en schimmels wil ik zo veel mogelijk buiten houden...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:32

het kan wel dat de schimmel al door het hele pak zit, maar dat hoeft niet. je kunt je hooi ook laten testen, weet zo 123 niet waar, maar misschien is dat wel via google te vinden. eigenlijk zijn die testen trouwens bedoeld om uit te zoeken hoe voedzaam het hooi is.

geur zegt meestal al heel wat, desondanks heb ik geen idee hoe je er zéker van kunt zijn dat het hooi schimmelvrij is, als je 't niet kunt zien/ ruiken of op een andere manier zelf beoordelen. misschien zijn er mensen die daar wel tips voor hebben?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:42

ik ga er in mee dat de geur inderdaad al een hoop zegt, maar zou verder ook niet weten hoe je er 100% zeker achter komt. Gezien de hoeveelheid paarden die in meer of mindere mate beschimmeld kuilgras krijgen denk ik alleen niet dat het verschrikkelijk erg is (echt gezond zal het ook niet zijn, maargoed).
Die van mij heeft er een gevoeligheid door opgebouwd en krijgt nu gistingskoliek van kuil, maar voor zover ik weet gebeurt dit maar zelden.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:56

Mmm als ik het laat testen, weet ik alleen wat over dat specifieke pak, dat misschien wel komt uit een groot pak waar geen schimmel in heeft gezeten. Zo'n test lijkt me toch teveel een 'momentopname'.
Ik vertrouw dus maar op mijn neus Lachen In ieder geval bedankt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:16

En voordroog wat zo warm is dat de rook eruit komt ?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:17

Mijn ervaring is dat er letterlijk iets aan het gisten is en het dan als snel niet meer goed is.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:19

@ maris, dan is het aan het broeien en komt er ook schimmel in het pak.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:21

ellepel schreef:
even zoeken hoor.
ik kan trouwens niks vinden over melkwit?
of het bestaat inderdaad niet of ze hebben de naam niet goed.

zo moet een pak eruit zien als je het openmaakt
http://hpbimg.voederbalen.nl/maisklein.jpg

Vind dit pak er ook niet smakelijk uitzien. Bij mij zien ze er gewoon uit als hooi.
Edit, zie dat dit mais is??