Bij Bio-Ron kan je Nederlandse ruwe spelt kopen. Hangt wel een prijskaartje aan.
Adrian schreef:@knoffer
Universiteit Wageningen heeft dit ooit onderzocht. Heb geen zin om te zoeken voor je op hun site, dat kan je zelf ook.
In het kort komt het hier op neer:
Er bestaan verschillende soorten zetmeel.
Zetmeel uit onbewerkte granen, zoals Gerst, Tarwe en Mais, verteerd maar voor 30% in de Dunne darm. Die slecht verteerde massa schuift op naar de Dikke darm, waar een darmflora aan het werk is. Die darmflora bestaat, grof gezegd, uit twee soorten bacterieen. De ene groep breekt de cellulose af (ruwvoer) en de andere groep de koolhydraten(zetmeel en suikers) Als er ploseling veel onverteerd zetmeel wordt aangeboden dan vermeerderen die bacterieen zich explosief en wordt er veel melkzuur afgescheiden. De zuurgraad in de dikke darm wordt daardoor hoger. Hierdoor sterven de cellulose verterende bacterieen massaal af waarbij gifstoffen ontstaan, Endotoxinen genaamd, die via de bloedbaan naar de spieren en bv. de hoeven worden getransporteerd. Daar kunnen ze o.a. hoefbevangenheid veroorzaken.
Het soort zetmeel in onbewerkte Haver en Spelt wordt voor 80% in de Dunne darm verteerd. Die overblijvende 20 % onverteerd zetmeel kan de darmflora wel aan.
Ik had het over een half pondje(250 gram) gepunte haver of spelt, en niet over grote hoeveelheden.
Zo'n handje haver of spelt kan geen kwaad en het paardje heeft zo toch wat te doen tijdens de voerbeurt. HG.
Ja, precies, het lijkt mij nogal afhankelijk van de hoeveelheid. Maar bedoel je dat de micro-organisme die 20% zetmeel van de haver en spelt wel aan kunnen of bedoel je dat het percentage zo laag is, dat het geen werkelijke schade veroorzaakt?
Wel interessant, ik wist niet dat er zulke wezenlijke verschillen zitten in de soorten zetmeel in granen. Ik ga kijken of ik het onderzoek kan vinden.