Alternatieven krachtvoer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Alternatieven krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:52

Silence schreef:
Ja, maar er zit wel minder in, dan in het krachtvoer wat ze nu krijgen aangezien daar veel in zit.
(gekeken naar het feit dat er dressuurpaarden voornamelijk op stal staan, die hoog in het voer staan)

Als je echt zuiver voer wilt gaan voeren zodat ie geen melasse, suiker oid binnenkrijgt, dan zou je Marstall, D&H en dat soort merken kunnen overwegen. Subli, Pavo en die andere merken hebben behoorlijk tot veel troep in de voeders zitten. E nrs. die in menselijk eten verboden zijn oa. Maar als hij niet veel hoeft te doen, is krachtvoer in feite overbodig en kan je hem ook een flinke pluk hooi laten geven, is nog beter voor hem ook. Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 16:53

Misschien is het inderdaad het beste om te overleggen of hij wat extra ruwvoer kan krijgen als er brok gevoerd wordt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:00

Ik zou voor grasbrokken gaan en anders een grote winterwortel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:18

Ik wil ook geen brokken meer voeren en heb gekozen om -zeker in wintertijd als het gras niet zoveel voorstelt- muesli met lucerne te geven na het werk. Ik heb gekozen voor een schone muesli (geen E nrs of andere meuk) en met een veelvoud aan kruiden en granen; Marstall Optimal http://www.marstall.nl/pdf/Optimaal7.pdf. Deze muesli meng ik zelf met Subli lucerne (gehakseld ruwvoer) zonder melasse.

Je zou dit kunnen geven in plaats van de brokken, en zelf na het werk belonen met appel, peen of brood..

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:29

Half pondje gepunte haver of spelt, met een scheutje lijnzaadolie voor de OMEGA vetzuren. Onderzoek heeft uitgewezen dat Spelt en Haver als enigen, de darmflora geen kwaad doen en toch wat extra energie leveren. Bevat geen suikers (de grote boosdoener in bijna AL het krachtvoer en Muesli) Geef het mijn paarden ook en ze doen het er goed op.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:36

Moeilijk. Ook ik zeg Lucerne, eventueel kan je Hartog Balance mix geven, dit is lucerne met wat extra's, zonder haver.

Anders handje lucerne, ochtend/middag en dan per keer een halve appel en halve wortel erbij.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:40

dan geef je hem toch zemelen??
dit is mooi maag vullend en zit verder niks in.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:04

Zemelen alleen zou ik niet doen ivm slechte calcium fosfor verhouding. Daarbij gaat degene die voert het niet nat maken en hoewel t wel droog gevoerd kan worden lijken zemelen droog mij niet smakelijk, maar ik ben geen paard natuurlijk Knipoog

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:08

of een voeder biet, wortels?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:03

Adrian schreef:
Half pondje gepunte haver of spelt, met een scheutje lijnzaadolie voor de OMEGA vetzuren. Onderzoek heeft uitgewezen dat Spelt en Haver als enigen, de darmflora geen kwaad doen en toch wat extra energie leveren. Bevat geen suikers (de grote boosdoener in bijna AL het krachtvoer en Muesli) Geef het mijn paarden ook en ze doen het er goed op.

Welk onderzoek, door wie?

Ik snap het niet helemaal. In spelt en haver zit net zoals in andere granen gewoon zetmeel. Haver is wel het laagste in het zetmeel gehalte. Hoe dat met spelt zit weet ik niet. Maar het lijkt me dan ook stug dat haver en spelt geen kwaad zouden doen in grotere hoeveelheden. Net als bij andere granen, alleen bij tarwe heb je dan een mindere hoeveelheid nodig om kwaad te doen, aangezien er meer zetmeel in zit. Dat haver en spelt als enige geen kwaad zouden doen, snap ik niet... Over welke hoeveelheid hebben we het dan?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:14

@knoffer

Universiteit Wageningen heeft dit ooit onderzocht. Heb geen zin om te zoeken voor je op hun site, dat kan je zelf ook.

In het kort komt het hier op neer:
Er bestaan verschillende soorten zetmeel.
Zetmeel uit onbewerkte granen, zoals Gerst, Tarwe en Mais, verteerd maar voor 30% in de Dunne darm. Die slecht verteerde massa schuift op naar de Dikke darm, waar een darmflora aan het werk is. Die darmflora bestaat, grof gezegd, uit twee soorten bacterieen. De ene groep breekt de cellulose af (ruwvoer) en de andere groep de koolhydraten(zetmeel en suikers) Als er ploseling veel onverteerd zetmeel wordt aangeboden dan vermeerderen die bacterieen zich explosief en wordt er veel melkzuur afgescheiden. De zuurgraad in de dikke darm wordt daardoor hoger. Hierdoor sterven de cellulose verterende bacterieen massaal af waarbij gifstoffen ontstaan, Endotoxinen genaamd, die via de bloedbaan naar de spieren en bv. de hoeven worden getransporteerd. Daar kunnen ze o.a. hoefbevangenheid veroorzaken.
Het soort zetmeel in onbewerkte Haver en Spelt wordt voor 80% in de Dunne darm verteerd. Die overblijvende 20 % onverteerd zetmeel kan de darmflora wel aan.

Ik had het over een half pondje(250 gram) gepunte haver of spelt, en niet over grote hoeveelheden.
Zo'n handje haver of spelt kan geen kwaad en het paardje heeft zo toch wat te doen tijdens de voerbeurt. HG.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:18

maar waar koop jij in hemelsnaam spelt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:23

Grasbrokken zijn erg fijn Ja Ik heb zelf een zak equifyt herbs staan. Die kun je gewoon droog geven, maar kun je ook aanmaken met water, dan zwelt het helemaal op en hebben ze het idee dat ze een bak vol voer krijgen Knipoog
Dat kun je makkelijk 's avonds in een emmer doen, een kopje brok en dan de emmer voor de helft bijvullen met water. En 's morgens is de brok dan helemaal opgezweld en kan de stalbaas gewoon de hele emmer erin gooien zonder extra werk Lachen

Muesli is inderdaad nog steeds krachtvoer. Ik heb zelf ook een tijdje de kruidenmuesli van subli gevoerd, maar die schijnt toch echt boordevol suiker te zitten..
Daarna heb ik nog verschillende soorten brok en muesli gevoerd, maar sinds een half jaar ben ik overgestapt op safe&sound van dodson&horrell. Geweldig voer Ja Is vrij duur, maar als je toch maar een halve schep per dag voert dan valt dat mee, en ze vinden het heerlijk Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:40

Bij Bio-Ron kan je Nederlandse ruwe spelt kopen. Hangt wel een prijskaartje aan.

Adrian schreef:
@knoffer

Universiteit Wageningen heeft dit ooit onderzocht. Heb geen zin om te zoeken voor je op hun site, dat kan je zelf ook.

In het kort komt het hier op neer:
Er bestaan verschillende soorten zetmeel.
Zetmeel uit onbewerkte granen, zoals Gerst, Tarwe en Mais, verteerd maar voor 30% in de Dunne darm. Die slecht verteerde massa schuift op naar de Dikke darm, waar een darmflora aan het werk is. Die darmflora bestaat, grof gezegd, uit twee soorten bacterieen. De ene groep breekt de cellulose af (ruwvoer) en de andere groep de koolhydraten(zetmeel en suikers) Als er ploseling veel onverteerd zetmeel wordt aangeboden dan vermeerderen die bacterieen zich explosief en wordt er veel melkzuur afgescheiden. De zuurgraad in de dikke darm wordt daardoor hoger. Hierdoor sterven de cellulose verterende bacterieen massaal af waarbij gifstoffen ontstaan, Endotoxinen genaamd, die via de bloedbaan naar de spieren en bv. de hoeven worden getransporteerd. Daar kunnen ze o.a. hoefbevangenheid veroorzaken.
Het soort zetmeel in onbewerkte Haver en Spelt wordt voor 80% in de Dunne darm verteerd. Die overblijvende 20 % onverteerd zetmeel kan de darmflora wel aan.

Ik had het over een half pondje(250 gram) gepunte haver of spelt, en niet over grote hoeveelheden.
Zo'n handje haver of spelt kan geen kwaad en het paardje heeft zo toch wat te doen tijdens de voerbeurt. HG.

Ja, precies, het lijkt mij nogal afhankelijk van de hoeveelheid. Maar bedoel je dat de micro-organisme die 20% zetmeel van de haver en spelt wel aan kunnen of bedoel je dat het percentage zo laag is, dat het geen werkelijke schade veroorzaakt?

Wel interessant, ik wist niet dat er zulke wezenlijke verschillen zitten in de soorten zetmeel in granen. Ik ga kijken of ik het onderzoek kan vinden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 16:57

Bedankt voor alle tips. Ga ze eens bekijken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:25

Knoffer schreef:
Bij Bio-Ron kan je Nederlandse ruwe spelt kopen. Hangt wel een prijskaartje aan.

Vind ik nog wel meevallen eerlijk gezegd. Ik betaal 16 of 18€ voor een zak en vervang 1/3 tot de 1/2 van haar rantsoen door spelt en ze doet het er super op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:39

of.............je koopt een compact vitaminekorreltje?

zit toch ook geen troep in en je hoeft geen extra zetmeel te voeren Knipoog

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:46

Een gewoon paard wat niet in de groei is,of zogend of drachtig,kan je beter geen luzerne geven:veel te eiwit-rijk!
Haver werkt verhittend en het paard moet dan wel die energie weer kwijt kunnen.Als ik zo in je profiel kijk,denk ik niet dat je behoefte heb aan een energie-doping.
Geef hem gras brok(voor het geluid Knipoog ) of gewoon een plak hooi als de rest gevoerd wordt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 17:47

Bedankt.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:51

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:56

Lucerne! Wij voeren onze paarden al lange tijd veel hooi, granenmix en lucerne. Mijn Arabier krijgt voor het idee een handje granen en verder ca. 3 kg lucerne en ca. 6 kg hooi per dag.
Kijk maar eens hier: http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne-mix_nl.html , dit is dan de site van Hartog, maat dit geldt natuurlijk voor lucerne in het algemeen. Ook Subli en Marstalle hebben zakken lucerne ( mixmet haverstro), Subli met olie, de andere 2 met een olie/ melasse mengsel om het lucernemeel te binden. Wij voeren pure lucerne uit 400 kg balen, daar zit geen melasse of haverstro in.
Vrijwel alle paarden vinden het erg lekker en het is heel goed voer waar ze lekker lang mee zoet zijn.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:26

OK,dit is dus geen pure lucerne en daarbij toch eerder gericht op de fok.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:09

Ik heb een hoefbevangen pony die geen krachtvoer etc. mag. Als mijn paard krachtvoer krijgt, geef ik hem een klein beetje Seniores Priores van subli. Dat moet je wel minimaal 6 uur van te voren weken, maar het is een erg fijn voeder. Het bevat maar 6 % zetmeel/suiker, daarnaast veel ruwe celstof. Het enige nadeel wat ik heb kunnen vinden is dat er een kleine hoeveelheid ponybrok in zit, maar dat is slechts een klein percentage. Verder zit er veel bietenpulp in, is ook nog eens goed voor de darmen (pectines).

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 19:47

Lucerne heeft dus heel veel verschillende meningen achter zich zie ik.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:51

Zoals je ook op de site kan lezen zijn de eiwitten in lucerne 100% verteerbaar. Veel mensen zijn 'bang' voor lucerne vanwege de eiwitten. Heb wel eens iemand horen zeggen dat lucerne puur gif is...
Ook in grasmix zit melasse. De mijne eet geen lucerne zonder melasse maar je kan eerst de subli zonder melasse proberen.