wat is het winterrantsoen van jouw paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: wat is het winterrantsoen van jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:36

Mijn paarden lopen op de wei van maart tem begin december. Zij krijgen dus extra eten vanaf oktober tot eind februarie en dan bouw ik af.

Wat krijgen ze dan? Elk anderhalve kruiwagen voordroog of hooi, twee scheppen zemelen en een dikke schep krachtvoer. Bijkomend elk paard elke dag een biet, wortelen, appelen en wat brood.

Op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag krijgen ze het dubbel aan voordroog en/of hooi omdat er dan altijd iemand thuis is en dus meer tijd heeft de paarden wat extra eten te geven. Af en toe krijgen ze ook nog eens een maïskolf Haha!

Liefst van al gaf ik hen onbeperkt hooi/voordroog, maar dat is echt niet mogelijk, mijn haflinger eist heel de bol voor zichzelf op met gevolg dat zij zich over eet en dat de andere twee niets krijgen buiten beten en trappen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:22

Onbeperkt hooi.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 13:56

Mijn 2 pony's lopen dag en nacht op de wei. Daar staat nou bijna geen gras meer op. Ik voer ze heel het jaar door bij, alleen krijgen ze somers alleen brok 1 volle schep en 1 volle schep zwarte haver mix. In de winter krijgen ze een halve schep brok meer en flink wat kuilhooi erbij.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:02

Mijn Friese merrie van 1.62 ong. krijgt in de ochtend en avond een volle kruiwagen kuil hooi voor haar en de rest, tussendoor van mijzelf nog een plak hooi. Ze staat 24/7 buiten in kudde van 4 met schuilstal. Daarnaast een paar winterwortelen per dag, appeltje soms en dagelijks drie volle handen Marstall muesli. Ze ziet er goed uit, werkt ongeveer 5x per week waarvan 3x ohz en 2x aan de longe. Momenteel even geen buitenritten maar die komen straks ook weer. Ik merk dat ze de kuil nu liever heeft dan het gewone hooi dat ik heb staan.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:10

Mijn 6-jarige ruin van 1.83 krijgt onbeperkt hooi en afhankelijk van of hij die dag werkt of niet 3 of 4 scheppen sportbrok en 1 schep muesli. Dit wordt verdeeld over 3 keer voeren.