Subli EnergieKernMix

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: Subli EnergieKernMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:45

Maar Cornmuesli van Marstall is van origine toch renpaarden voer?
Dát durf ik Wis of andere hete paarden echt niet te geven...
iig dat is me altijd bijgebleven, zelfs het voer van marstall voor hete paarden zou alsnog gebaseed zijn op wat een renpaard nodig heef, iig dat heeft een voeder deskundige me ooit uitgelegd?

@Listiglistje, Seniores Piores kreeg ik als tip via pb, en heb een superfoto gezien van voor en na!
ik meen ook in combi met Subli EM en daarnaast nog een sportmuesli na hard werk en onbeperkt hooi

Ik ga vandaag Subli zonder eens halen, en kijken of de Boerenbond Seniores Priores wil bestellen(ligt er nml nu niet maar neem aan dat ze alles van Subli gewoon kunnen bestellen?)

Wat betalen jullie voor een zak Subli zonder, en voor de Seniores Priores, en in welke hoeveelheid wordt dat verkocht?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:56

Subli Zonder 20 kg en kostte 14 euro wel apart bestelt, want ze hebben het niet op voorraad liggen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 12:07

Ik voer Cavalor Pianissimo ernaast en lucerne. Ik ben hier pas deze week mee begonnen (lucerne iets langer, maar ben van de brok overgestapt op muesli) dus kan nog niet echt heel veel zeggen. De energiekernmix krijgt ie langer, maar ik zit nog niet op de volledige dosis. Hij begint wel iets meer buik te krijgen, maar de rest blijft wat schraal. Ik hoop dat het beter word met het voer wat ie nu krijgt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:19

Renske_ schreef:
Maar Cornmuesli van Marstall is van origine toch renpaarden voer?
Dát durf ik Wis of andere hete paarden echt niet te geven...
iig dat is me altijd bijgebleven, zelfs het voer van marstall voor hete paarden zou alsnog gebaseed zijn op wat een renpaard nodig heef, iig dat heeft een voeder deskundige me ooit uitgelegd?

Dat verhaal heb ik nog nooit gehoord. Ze hebben bij Marstall heel veel verschillende soorten muesli's varierend van zonder melasse en haver tot inderdaad echte sportmix maar niet speciaal voor renpaarden. Dodson&Horrel heeft wel echt renpaardenvoer.
De cornmuelsi is havervrij en bevat bijna 8% olie wat voor een muesli erg hoog is. Vet is overigens duur energie voor korte snelle acties heb je koolhydraten nodig.

Overigens valt mij paard ook in de categorie heet maar ze wordt zeker niet heter van dit voer Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:00

#Ymke# schreef:
Ik voer Cavalor Pianissimo ernaast en lucerne. Ik ben hier pas deze week mee begonnen (lucerne iets langer, maar ben van de brok overgestapt op muesli) dus kan nog niet echt heel veel zeggen. De energiekernmix krijgt ie langer, maar ik zit nog niet op de volledige dosis. Hij begint wel iets meer buik te krijgen, maar de rest blijft wat schraal. Ik hoop dat het beter word met het voer wat ie nu krijgt.

Klinkt goed!

ben vandaag op jacht geweest, heb Subli Zonder gehaald(beetje te vergelijken met de cavalor pianissimo, speciaal voor hete paarden, zonder haver maar ook zonder genetisch gemodificeerde producten en zonder melasse, dit omdat wis haar hangend rooster ook een reatcie op ingrediënten van het voer kon zijn.)

Ook heb ik Subli Seniores Priores gehaald(met oa bietenpulp, lucerne, mais etc erin, vervanging voor ruw&krachtvoer voor oude paarden maar ook geschikt als voer voor hete paarden) dat staat nu te weken.
Daarnaast nog slobbertje met maismeel+Subli EM(de EM eet ze niet droog) en onbeperkt hooi

Ben nu helemaal van de brok af! en alleen nog een beetje kruidenmuesli om haar alles makkelijker te laten eten

Ik ben héél erg benieuwd of ze rusriger wordt, voller wordt of iig niet afvalt, en of haar hangend rooster wegtrekt.

ben benieuwd hoe die van jou het blijft doen Ymke! Plaats je over een tijdje nog een update?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:39

Mijn paard kan nogal heftig reageren, maar dit is niet erger geworden nu ik EM ben gaan voeren. Ze kan het werk wel beter aan en blijft mooi op gewicht.

Ik voer nu:
- seniores priores (0.5 kg)
- subli zonder (0.5 kg)
- subli EM (ongeveer 100 gram)
- subli luzerne (max 1 kg)
- onbeperkt gras en hooi
In principe krijgt ze dus maar weinig krachtvoer, maar ze is nog nooit zo mooi vol geweest. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:26

Ik geef Subli EM icm Subli Seniores Priores, muesli van Mijten (bij werk) of Subli Zonder (op rust) en onbeperkt ruwvoer. Helaas moet ik wel nog steeds erg veel voeren, maar mijn paard staat nu wel mooi vol (voor het eerst in zijn leven) en ondanks dat het een behoorlijke heetflikker is, is hij op dit voer goed te hanteren.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:16

Ik heb vorige winter Subli EM gegeven icm Subli Luzerne om mijn pony (22) op gewicht te houden.
Nu krijgt ze Subli Seniores Prioires (ivm het aandeel in ruwvoer en lichte kauw/gebitsproblemen) en als dat niet voldoende blijkt geef ik er weer Subli EM en luzerne bij.

Mijn pony is niet te heet (niet door voer althans Knipoog ) maar heeft cushing/lichte diabetes waardoor haar voer laag in suiker en zetmeel moet zijn. Deze 3 voeders van subli zijn allemaal "veilig" voor haar en daarmee waarschijnlijk ook geschikt voor hete paarden, omdat het vaak het hoge percentage aan zetmeel/suiker is in brok, waardoor explosief veel energie vrijkomt. (Haver, granen etc bevatten bijvoorbeeld heel veel zetmeel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:23

Mijn paard krijgt Subli EM icm havens reformmuslie. Ik merk helaas nog weinig verschil maar kan de hoeveelheid Subli EM nog op voeren.
Mijn paard is aan de magere kant maar verdraagt brok niet helemaal goed. Heet wordt hij van dit voer trouwens helemaal niet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:10

Die muts van mij wil de Subli Zonder wel eten, als ie gemengd is met een handje brok&kruidenmuesli of met wat slobber erbij, anders laat ze hem staan
De Seniores Priors raakt ze niet eens aan...ongeacht wat ik er als extra'tje bovenop leg...

De andere 2 aten haar bakken zó leeg, terwijl 1 daarvan ook erg kieskeurig is...
Vanavond nieuwe poging, gooi een zooi wortels door de Seniores Priores heen, en van de Zonder maak ik weer een slobber, met wat maismeel en subli Em er door, dat eet ze dan wel Ja
Had gehoopt dat ze de Seniores Priores ook goed zou eten, want op stal eet ze haar hooi ook amper, dat eet ze gelukkig wel volop overdag als ze buiten staat!

Maargoed, misschien moet madame alleen eventjes wennen aan het voer, laten we het hopen!!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 11:28

Ik heb al even zitten zoeken op die Seniores Priores, maar kan er niet helemaal uithalen wat voor spul het nu is. Ik voer lucerne en wat ik begrijp van die Seniores Priores is dat dat in combinatie met lucerne allemaal teveel word. Het vervelende is dat hij aardig bij begint te komen, maar net dat laatste beetje wil niet lukken. Ik hoop zo dat dat met de combi cavalor pianissimo + lucerne + subli EM en natuurlijk z'n gewone ruwvoer gaat lukken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:41

Wat wil je weten van de seniores priores?
kan de tekst op de verpakking wel voor je overtypen als je wil?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:43

mijn paard werd er wel steviger van een meer een reserve maar werd niet heter, dat werd ze van de conditie dat ze kreeg en niet van het voer.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:51

Ik had al eerder gerageerd, ik voer de EM samen met de granenmic en muesli van subli..
Brok eet madame niet, als je haar stug brok lijf voeren eet ze de helft op en met de res speelt ze mee.. dan word ze buikig en mager inde flank.
met deze combi geen last van. overgens word z niet heet van de granen, terwijl het wel een heter en gestrest dier is van zichzelf.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 13:33

Renske_ schreef:
Wat wil je weten van de seniores priores?
kan de tekst op de verpakking wel voor je overtypen als je wil?

Wat voor spul het is, hoe je het moet voeren etc. Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:50

Het is een combinatie van o.a. ponybrok, luzernebrok en bietenpulp. Je moet het minimaal 6 uur van te voren in ruim water (1:3) weken, daarna als slobber voeren.
Het is een totaalvoeder voor paarden. Het bevat ruwvoer, en is voorzien van alle vitaminen en mineralen die een paard dagelijks nodig heeft. Het kan dus zowel krachtvoer als ruwvoer vervangen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:52

en ook mais zit er in volgens mij Lachen

Verder heb ik er niets aan toe te voegen wesselady!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:07

Uit mijn hoofd zit er bietenpulp (25%), ponybrok(25%), grasbrok, speltschillen en luzernemeel in. Ik ben er vrij zeker van dat er geen mais in zit, dat is namelijk een en al zetmeel. Het totaal aan zetmeel is maar 6% dus dat is heel weinig.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:36

hmm dan vergis ik me, heb de laatste dagen zoooveel verpakkingen van voer gelezen dat ik het allemaal niet meer helemaal weet.
heb de verpakking nog wel dus kan het altijd nog ff nakijken wat er precies inzit.

Wis heeft nu 1 bak met wat slobber + subli Zonder + EM en wortelen en 1 bak Seniores Priores met beetje kruidenmuesli en wortelen
Ze mag mooi even laten zien dat ze het wél op kan en wil eten, mocht ze het alsnog weigeren dan geef ik vanavond natuurlijk wat anders, maar de andere 2 vinden het beide heel goed te eten en 1 daarvan eet normaal niets wat ie niet kent, dus ik denk dat Wis gewoon even moet wennen(dat hoop ik tenminste!)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:43

Aan subli zonder moeten ze vaak wel even wennen. Het is veel minder zoet, omdat er geen melasse in zit. Mijn paard is normaal ook een zeikerd, maar die at dit meteen. EM en Seniores trouwens ook Ja

Ireen_ schreef:
Uit mijn hoofd zit er bietenpulp (25%), ponybrok(25%), grasbrok, speltschillen en luzernemeel in. Ik ben er vrij zeker van dat er geen mais in zit, dat is namelijk een en al zetmeel. Het totaal aan zetmeel is maar 6% dus dat is heel weinig.

Ik heb net even gekeken, maar er zit geen grasbrok in, ook geen mais.

Er zit wel in:
Bietenpulp
Ponybrok
Luzernemeel
Sojaschillen
Tarwegries
Tarwe

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:49

Hmm.. ik dacht echt dat er grasbrok in zat, voordat ik het ging voeren heb ik subli erover geinformeerd, het mailtje heb ik niet meer helaas. Misschien is de samenstelling veranderd ondertussen.

Ik vraag me dan wel af wat de grote groene brokken zijn die er tussen zitten? De lichte brokken zijn de bietenpulp dacht ik en de kleine brokken zijn de ponybrok..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:53

Bietenpulp zijn toch die donkere?
Ik voerde vroeger gewone bietenpulp aan Quentin(en da is de andere zeikerd met zn eten, nu snap ik ineens waarom hij seniores priores wét eet hij kent pulp iig al!)
En die pulp dat waren donkere beetje gladde groene brokken, wel kleiner dan die er in de seniores priores zitten maar das maar net hoe ze geperst zijn.

kan het simpel testen door in een glas water een paar van die grote donkere brokjes te doen, in een ander glas die lichte brokjes en degene die het meest opzwelt en uit elkaar valt in groen/grijzige massa, dat is de bietenpulp Ja

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:00

De bietenpulp zijn volgens mij ook de grote donkere brokken Ja De kleine brokken zijn idd ponybrok. Zouden de lichte brokken niet geperst luzernemeel kunnen zijn?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:21

haha zat ik er toch helemaal naast Bloos De lichte brokken vallen niet helemaal uit elkaar bij mij, misschien is dat dan inderdaad luzernemeel of de sojaschillen?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:34

Hm, dat 6 uur weken is voor mij niet echt handig Nagelbijten / Gniffelen
Ik hou het voorlopig even bij m'n voerschema nu, hij eet iig weer goed en dat is ook wel belangrijk.