3 jarige moet drastisch afvallen, hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 3 jarige moet drastisch afvallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:00

joyce83 schreef:
Ik zou 1kg brok geven, voordroog weglaten en vooral veel hooi geven. Als ze genoeg hooi te knabbelen heeft dan zal ze ook niet snel aan de stal beginnen. Waarschijnlijk heeft ze nu ook minder beweging dan in de opfok, ik gok dat ze daar altijd buiten stond? en daar veel meer beweging door het buitenstaan en spelen had?

Dat klopt, daan stond ze 24/7 buiten. Dat is hier helaas niet de mogelijkheid, maar ik wil haar zoveel mogelijk buiten laten lopen.

vanaf morgen gaat ze weer maximaal naar buiten (in de weekenden kan het heel de dag, door de weeks helaas niet, dan moet ik delen met andere)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:00

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:03

vonneke schreef:
en wat voor iets denk je dan?

want dan laat ik stal tijdens de voerrondes gewoon een handje voeren en voer ik zelf nog een keer dat soort brok bij

Pavo verkoopt ook speciale brok voor sobere rassen met veel weidegang.
Havens heeft ook een muesli voor paarden die sober gevoerd moeten worden.
Maar dat moet je natuurlijk niet en-en doen maar of-of, anders schiet je er weinig mee op.
Ik gaf tijdens blessures vitaplus brokjes (totaal supplement) en 1 kilo basisbrok en dan hebben we het over een paard dat eerder te mager is dan te dik. Voordeel van dit supplement is dat een 5 kilobak heel lang meegaat in tegenstelling tot de 20 kilozakken sobere paarden voer.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:04

Wat een moio uitstraling heeft ze!
Ze zit nog volop in de groei, zou met brok persoonlijk niet minderen.
Is het een mogelijkheid om stro en zaagsel te combineren? Dus zaagsel en daaroverheen een plak stro? Dan kan ze toch lekker knabbelen/bezig zijn, maar is de hoeveelheid stro kleiner.
Voordroog zit inderdaad een heleboel in, zou dat vervangen door hooi.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:05

Ik zou, zoals de rest zegt, minderen met brok en meer ruwvoer voeren..... Ze werkt niet evenredig veel aan de hoeveelheid brok.
Ze eet haar stro op om iets te doen te hebben, en een paard heeft die graasbehoefte nu eenmaal en moet daar wat mee. Meer hooi gaat dat zeker oplossen.

Wat doet een driejarige eigenlijk zoveel op stal? Gooi lekker een stuk langer naar buiten, en zet evt een ruif in het land met hooi....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:07

Ninx schreef:
Ik zou, zoals de rest zegt, minderen met brok en meer ruwvoer voeren..... Ze werkt niet evenredig veel aan de hoeveelheid brok.
Ze eet haar stro op om iets te doen te hebben, en een paard heeft die graasbehoefte nu eenmaal en moet daar wat mee. Meer hooi gaat dat zeker oplossen.

Wat doet een driejarige eigenlijk zoveel op stal? Gooi lekker een stuk langer naar buiten, en zet evt een ruif in het land met hooi....

dat zou ik zelf ook het liefste doen, maar daar is hier de mogelijkheid niet voor helaas! ik probeer haar nu al maximaal buiten te zetten maar dat is altijd tussen 3 / 4 uur en half 7. daarvoor zijn de weides bezet door manegepaarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:08

vonneke schreef:
Ninx schreef:

dat zou ik zelf ook het liefste doen, maar daar is hier de mogelijkheid niet voor helaas! ik probeer haar nu al maximaal buiten te zetten maar dat is altijd tussen 3 / 4 uur en half 7. daarvoor zijn de weides bezet door manegepaarden.

Is dit dan een plek waar je perse wilt blijven?
Voor zo'n jong paard is het nogal wat om zo ontzettend veel binnen/ stil te staan. Dat groeiende lijf heeft veel beweging nodig...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:09

ze kan niet samen in de wei met de manegepaarden
tja als ze niet meer uur naar buiten kan zou je je idd af moeten gaan vragen of je je paard daar wel wil latn staan

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:12

Zoals anderen ook al hebben aangegeven; met je paard is niks mis. Waar zie jij teveel vet zitten?? Leg me eens uit op basis waarvan jij je stelling hebt beredeneerd.

Even een paar misstanden uit de wereld helpen.
Van brok wordt je paard niet dik of je moet zulke enorme hoeveelheden gaan voeren. Van hooi kunnen ze wel dik worden. Uitgaande van een normale tot goede voedingswaarde. Overjarig of 'vogeltjes'hooi kunnen ze zoveel eten als ze willen. Stro wordt een paard niet dik van. Hooguit wat voller als gevolg van een gevuld darmkanaal.
Vwb voordroog. Standaard wordt uitgegaan dat hierin ontzettend veel voedingswaarde inzit. Da's niet helemaal waar. De voedingswaarde is afhankelijk van wanneer en hoe het is gewonnen en hoe goed of slecht de weide is bemest. Misschien komt deze voordroog wel van natuurland. Nou dan zit er bijzonder weinig in.
Gezien de conditie van je paard, hoef je wat mij betreft niets te veranderen. Hij zit er goed uit!

Tis heel simpel en bij mensen werkt het hetzelfde. ALs hij teveel krijgt cq eet ten opzichte van arbeid dan wordt hij te dik.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:13

sorry hoor mensen, maar volgens mij ging dit topic over hoe von haar merrie wat kan laten afvallen omdat zelfs haar DA haar te dik vindt...

yvon heeft al veel vaker jonge paarden gehad en weet echt wel hoe ze met die beesten om moet springen. en daarbij 3 uur op de wei is al 20x beter dan helemaal geen weidegang zoals je ook veel ziet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:13

siskeh, misschien in Drenthe in overvloed dat soort stallen, maar hier iig niet hoor.
Eerder heel zeldzaam een stal met weidegang opzich.

LiSSy, zo is het ook..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:17

LiSSy schreef:
sorry hoor mensen, maar volgens mij ging dit topic over hoe von haar merrie wat kan laten afvallen omdat zelfs haar DA haar te dik vindt...

yvon heeft al veel vaker jonge paarden gehad en weet echt wel hoe ze met die beesten om moet springen. en daarbij 3 uur op de wei is al 20x beter dan helemaal geen weidegang zoals je ook veel ziet.

Nou LiSSy.... de gehele dag kunnen bewegen maakt dat een paard zijn voedsel beter verbruikt natuurlijk... het 1 heeft wel degelijk met het ander te maken.
Los daarvan is het zo wanneer ze idd veel jonge paarden gehad heeft, ze zelf ook waarschijnlijk weet dat een situatie waarin een jong paard zo weinig naar buiten kan echt tijdelijk moet zijn.... Het dier is in de groei, het lichaam ontwikkelt zich nog.... 20 uur op een dag stilstaan is dan funest.

Dat er andere paarden zijn met een rotleven achter gesloten deuren doet er natuurlijk niet toe...

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:19

Ik vind eigenlijk ook wel dat ze heel veel brok krijgt, de mijne krijgt 2 kilo brok op een dag en dat vond ik al veel..
Daarbij wordt zij normaal meer gereden als die van jou.
De mijne staat dan natuurlijk wel zo veel mogelijk buiten, maar ze kunnnen het gras met zn 2en (nog een shetlandertje) nog eens niet bijhouden dus daar haalt zij ook heel wat uit..

In de zomer heeft ze dat ook nodig omdat ik dan veel rij. Nu heeft ze momenteel 2 weken rust gekregen omdat het zomerseizoen gedaan is en ff geen wedstrijd heb. Heb nu zelf tentamens en wil haar even laten ontspannen. Normaal minder ik dan direct met brok, nu was ze toevallig wat dunner geworden dus voeder ik 2 kilo door.

Aangezien er nog allemaal andere paarden zijn die ook brok krijgen, zou ik der inderdaad gewoon 2x wat minder geven.
Mijn shetlander krijgt zo ook telkens een handje brokjes, gewoon voor het idee dat zij ook wat krijgt Lachen.

Op de foto ziet je paard er helemaal niet slecht/dik uit trouwens!
Heb je anders geen foto langs voor? Dan kunnen we eens zien hoe breed die buik ernaast af steekt Knipoog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:20

Heb je misschien een foto van het vooraanzicht? Ik vind haar zo van de zijkant niet echt dik ogen.

Hoe zit het met haar vet boven op de manenkam? Als daar veel zit is het risico op hoefbevangeheid wel aanwezig inderdaad.

Verder zou ik geen al te drastische maatregelen nemen. Ik vind trouwens 1 keer ruwvoer per dag veel te weinig. Je kunt beter 3 keer per dag (4 keer nog beter) kleinere beetjes voeren. Hebben ze ook wat meer te doen op stal...

Voordroog is prima voer, maar als alternatief voor het afvallen kan je ook hooi geven of een mengsel.
Twee kilo biks vind ik wel ruim genomen. Denk dat ze het op 1 kg ook prima zal doen. Vooral als je ruwvoer en eventueel wat muesli bijvoert.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:20

Nee ze kan niet met de manegepaarden op de wei, of ik moet willen dat ze er gesloopt vanaf komt. dat zijn zo'n vaste groepen, die vechten de rest eruit.

En nee ik wil niet verhuizen. Paarden worden hier goed verzorgd en ben blij dat ze uberhaupt een uur of 3 per dag buiten kan!

in de weekenden kan ze 8 uur aan een stuk naar buiten, maar dat vind ik ook weer zo lang als er mm gras op staat!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:22

Leuk diertje! gerstestro is prettig voor de spijsvertering en tegen verveling maar als je mooi (oud) vezelig hooi hebt, geef dat dan onbeperkt en halveer de brok. Al zie ik geen vet paard, sterker nog, vind haar mooier als ze wat ronder is, leuk dier!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:23

Zo dik vind ik haar niet hoor. Op de foto toch niet! Maar meestal is een dik buikje niet zo erg als 'een dikke nek' als je begrijpt wat ik bedoel Haha!
En bij jonge paarden is het trouwens niet ZO erg als ze te dik zijn integenstelling dan bij oudere paarden.
Beweging kan ook helpen met wat af te vallen, dus haar de kans daar toe te geven.
Als je maar 3x per week rijdt kan je haar ook nog wat los laten crossen in de binnenbak of iets anders doen waar ze bij moet bewegen.

En wat maakt het nu uit dat er weinig gras staat ? Als ze maar lekker in de wei kunnen en hun benen strekken , dat is het belangerijkste.
Laatst bijgewerkt door Miss_Maya op 17-10-08 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:24

_Sigrid_ schreef:
Heb je misschien een foto van het vooraanzicht? Ik vind haar zo van de zijkant niet echt dik ogen.

Hoe zit het met haar vet boven op de manenkam? Als daar veel zit is het risico op hoefbevangeheid wel aanwezig inderdaad.

Verder zou ik geen al te drastische maatregelen nemen. Ik vind trouwens 1 keer ruwvoer per dag veel te weinig. Je kunt beter 3 keer per dag (4 keer nog beter) kleinere beetjes voeren. Hebben ze ook wat meer te doen op stal...

Voordroog is prima voer, maar als alternatief voor het afvallen kan je ook hooi geven of een mengsel.
Twee kilo biks vind ik wel ruim genomen. Denk dat ze het op 1 kg ook prima zal doen. Vooral als je ruwvoer en eventueel wat muesli bijvoert.

Succes!

Jullie hebben gelijk, de brok is inderdaad erg hoog. Dept liep M dressuur en L springen en werd flink getraind en die kreeg ook 2kg per dag.

Dat ga ik eens flink omlaag laten doen!!

Ik zal morgen eens een foto maken van het vooraanzicht. zie je der mooie bolle buik achter haar schouders Tong uitsteken

Jullie moeten me niet verkeerd begrijpen. Een paard mag van mij best gevuld zijn, maar ze moet er geen last mee hebben!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:25

vonneke schreef:
Nee ze kan niet met de manegepaarden op de wei, of ik moet willen dat ze er gesloopt vanaf komt. dat zijn zo'n vaste groepen, die vechten de rest eruit.

En nee ik wil niet verhuizen. Paarden worden hier goed verzorgd en ben blij dat ze uberhaupt een uur of 3 per dag buiten kan!

in de weekenden kan ze 8 uur aan een stuk naar buiten, maar dat vind ik ook weer zo lang als er mm gras op staat!

Prima, dat is dan duidelijk.
Ik vind het erg kort en kan me goed voorstellen dat er legio plekken zijn waar ze langer naar buiten kan en waar de zorg ook goed is.
Het is echter aan de eigenaar hoe relevant ie dat vind.... dat begrijp ik.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:25

Miss_Maya schreef:
Zo dik vind ik haar niet hoor.
En bij jonge paarden is het trouwens niet ZO erg als ze te dik zijn integenstelling dan bij oudere paarden.

En wat maakt het nu uit dat er weinig gras staat ? Als ze maar lekker in de wei kunnen en hun benen strekken , dat is het belangerijkste.

omdat ik bang ben dat ze dan honger krijgt Tong uitsteken

of valt dat wel mee haha

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:27

Haha paarden hebben altijd honger. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:29

Ninx schreef:
[naam] schreef:

Prima, dat is dan duidelijk.
Ik vind het erg kort en kan me goed voorstellen dat er legio plekken zijn waar ze langer naar buiten kan en waar de zorg ook goed is.
Het is echter aan de eigenaar hoe relevant ie dat vind.... dat begrijp ik.

Succes ermee!

Ik kan haar idd ook naar een stal doen met een schuilstal oid, maar dat is geen optie. ik wil sport rijden en dan heb je daar ook de faciliteiten voor nodig.

ik probeer haar zoveel mogelijk buiten te laten, maar dat gaat niet altijd helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:31

Je zei dat je drie keer per week rijdt, maar wat doe je de overige dagen met het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:35

lekker buiten zetten en aan de hand stappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:37

Op de dagen dat je niet rijdt even longeren zou ook wel goed zijn, denk ik, dan moet ze nog een beetje werken.